Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Rządowy projekt ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2295
- Data wpłynięcia: 2014-04-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2295-cz-2
– 3 –
2)
okres oddelegowania;
3)
stanowisko służbowe zajmowane w dniu oddelegowania;
4)
stawkę uposażenia zasadniczego właściwą dla zajmowanego stanowiska służbowego
oraz wysokość dodatków do uposażenia o charakterze stałym, przysługujące w dniu
oddelegowania;
5)
nazwę podmiotu oddelegowania oraz stanowisko służbowe, na które następuje
oddelegowanie.
§ 9. Oddelegowanego funkcjonariusza odwołuje się z podmiotu oddelegowania
w przypadku, o którym mowa w:
1)
art. 53 ust. 1pkt 1 ustawy – w terminie miesiąca od dnia niewyrażeniaprzez
funkcjonariusza pisemnej zgody na przeniesienie na inne stanowisko służbowe niż
określone w porozumieniu;
2)
art. 53 ust. 1 pkt 2 ustawy – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia pisemnego
wniosku kierownika podmiotu oddelegowania o odwołanie oddelegowanego
funkcjonariusza;
3)
art. 53 ust. 1 pkt 3 ustawy – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia pisemnego
wniosku oddelegowanego funkcjonariusza o odwołanie z oddelegowania.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lutego
2004 r. w sprawie warunków i trybu oddelegowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
do wykonywania zadań poza Agencją (Dz. U. Nr 34, poz. 296).
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 53 ust. 4 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Projektowane rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach związanych z oddelegowaniemfunkcjonariuszado
wykonywania zadań służbowych poza ABW,
2)
terminy odwołania funkcjonariusza z oddelegowaniado wykonywania zadań służbowych
poza ABW,
3)
zakres danych zawartych we wniosku oraz porozumieniu, o których mowa w art. 53
ust. 3 ustawy
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania oraz uzyskania
przez strony porozumienia, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy, niezbędnych informacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot projektowanego
rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 5 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi
jednostkami organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie
rozporządzenia dotyczą wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych,
jakie może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od
poddawania go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających
wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa, w tym budżetu ABW.
25/03/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie komisji lekarskich Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Na podstawie art. 61 ust. 9 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania komisji lekarskich w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1
ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ustawą”;
2)
tryb kierowania do komisji lekarskich oraz podmioty właściwe w tych sprawach;
3)
szczegółowy sposób orzekania w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy,
w tym niezbędną dokumentację medyczną i inne dokumenty mogące stanowić podstawę
orzeczenia;
4)
wzory orzeczeń komisji lekarskich w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy;
5)
okresy, w których wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia
do rozpoznania choroby powstałej w związku ze szczególnymi warunkami służby
w ABW pomimo wcześniejszego zakończenia służby w narażeniu zawodowym;
6)
wykaz chorób lub ułomności uwzględnianych przy orzekaniu o zdolności do służby
w ABW, w tym dla kandydatów i funkcjonariuszy pełniących służbę wymagającą
szczególnych predyspozycji zdrowotnych;
7)
kategorie zdrowia i kategorie zdolności do służby kandydata i funkcjonariusza.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) „kandydat” – osobę ubiegającą się o przyjęcie do służby w ABW;
2) „funkcjonariusz” – funkcjonariusza ABW;
– 2 –
Rozdział 2
Tryb kierowania do komisji lekarskich
§ 3. 1. Do regionalnej komisji lekarskiej kierują:
1)
kandydata – kierownik komórki kadrowej w jednostce organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych oraz w Centralnym Ośrodku Szkolenia ABW i delegaturach
ABW;
2)
funkcjonariusza:
a)
zastępcę Szefa ABW, kierownika lub zastępcę kierownika jednostki organizacyjnej
– Szef ABW lub upoważniony przez niego funkcjonariusz,
b)
pełniącego służbę w Centralnym Ośrodku Szkolenia ABW oraz delegaturach ABW
– kierownik jednostki organizacyjnej,
c)
pełniącego służbę w pozostałych jednostkach organizacyjnych – kierownik
jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych
– zwani dalej „organem kierującym”.
2. Do regionalnej komisji lekarskiej kieruje się z urzędu:
1)
kandydata;
2)
funkcjonariusza przewidzianego do służby w grupie antyterrorystycznej;
3)
funkcjonariusza przewidzianego do dalszej służby, którego stan zdrowia daje podstawę
do przypuszczeń, na podstawie opinii lekarskiej sporządzonej przez lekarza publicznego
zakładu opieki zdrowotnej ABW utworzonego przez Szefa ABW, że stopień jego
zdolności do służby uległ zmianie lub że dalsze pełnienie przez niego służby na
zajmowanym stanowisku jest niemożliwe.
3. Do regionalnej komisji lekarskiej, celem ustalenia stanu zdrowia, można skierować
z urzędu funkcjonariusza zwalnianego ze służby, niezależnie od przyczyny zwolnienia, przed
datą rozwiązania stosunku służbowego.
4. Do regionalnej komisji lekarskiej można skierować funkcjonariusza na jego własną
pisemną prośbę skierowaną, drogą służbową, do właściwego organu kierującego.
5. W uzasadnionych przypadkach organ kierujący może skierować osobę skierowaną do
regionalnej komisji lekarskiej z pominięciem jej właściwości terytorialnej.
2)
okres oddelegowania;
3)
stanowisko służbowe zajmowane w dniu oddelegowania;
4)
stawkę uposażenia zasadniczego właściwą dla zajmowanego stanowiska służbowego
oraz wysokość dodatków do uposażenia o charakterze stałym, przysługujące w dniu
oddelegowania;
5)
nazwę podmiotu oddelegowania oraz stanowisko służbowe, na które następuje
oddelegowanie.
§ 9. Oddelegowanego funkcjonariusza odwołuje się z podmiotu oddelegowania
w przypadku, o którym mowa w:
1)
art. 53 ust. 1pkt 1 ustawy – w terminie miesiąca od dnia niewyrażeniaprzez
funkcjonariusza pisemnej zgody na przeniesienie na inne stanowisko służbowe niż
określone w porozumieniu;
2)
art. 53 ust. 1 pkt 2 ustawy – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia pisemnego
wniosku kierownika podmiotu oddelegowania o odwołanie oddelegowanego
funkcjonariusza;
3)
art. 53 ust. 1 pkt 3 ustawy – w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia pisemnego
wniosku oddelegowanego funkcjonariusza o odwołanie z oddelegowania.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER SPRAW
WEWNĘTRZNYCH
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lutego
2004 r. w sprawie warunków i trybu oddelegowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
do wykonywania zadań poza Agencją (Dz. U. Nr 34, poz. 296).
– 4 –
UZASADNIENIE
Projekt przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 53 ust. 4 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Projektowane rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach związanych z oddelegowaniemfunkcjonariuszado
wykonywania zadań służbowych poza ABW,
2)
terminy odwołania funkcjonariusza z oddelegowaniado wykonywania zadań służbowych
poza ABW,
3)
zakres danych zawartych we wniosku oraz porozumieniu, o których mowa w art. 53
ust. 3 ustawy
– uwzględniając konieczność zapewnienia sprawności tego postępowania oraz uzyskania
przez strony porozumienia, o którym mowa w art. 52 ust. 3 ustawy, niezbędnych informacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dot. sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych, ponieważ nie zawiera przepisów technicznych.
Projekt rozporządzenia podlega udostępnieniu na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Ponadto zgodnie
z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. poz. 979) projekt podlega udostępnieniu na stronie internetowej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. Przedmiot projektowanego
rozporządzenia pozostaje poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 5 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt rozporządzenia był konsultowany z zainteresowanymi
jednostkami organizacyjnymi ABW. Rozwiązania prawne przyjęte w projekcie
rozporządzenia dotyczą wyłącznie funkcjonariuszy ABW.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji i społecznych
Wąski zakres podmiotowy rozporządzenia oraz brak szerszych skutków społecznych,
jakie może wywołać wejście w życie omawianej regulacji, spowodował odstąpienie od
poddawania go konsultacjom społecznym.
3. Wpływ aktu normatywnego w szczególności na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój
regionalny
Przedmiotowy projekt nie wywoła skutków społecznych, w szczególności mających
wpływ na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw, oraz sytuację i rozwój regionalny.
5. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa, w tym budżetu ABW.
25/03/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H
z dnia
w sprawie komisji lekarskich Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
Na podstawie art. 61 ust. 9 ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania komisji lekarskich w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1
ustawy z dnia … o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ustawą”;
2)
tryb kierowania do komisji lekarskich oraz podmioty właściwe w tych sprawach;
3)
szczegółowy sposób orzekania w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy,
w tym niezbędną dokumentację medyczną i inne dokumenty mogące stanowić podstawę
orzeczenia;
4)
wzory orzeczeń komisji lekarskich w sprawach, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy;
5)
okresy, w których wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia
do rozpoznania choroby powstałej w związku ze szczególnymi warunkami służby
w ABW pomimo wcześniejszego zakończenia służby w narażeniu zawodowym;
6)
wykaz chorób lub ułomności uwzględnianych przy orzekaniu o zdolności do służby
w ABW, w tym dla kandydatów i funkcjonariuszy pełniących służbę wymagającą
szczególnych predyspozycji zdrowotnych;
7)
kategorie zdrowia i kategorie zdolności do służby kandydata i funkcjonariusza.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) „kandydat” – osobę ubiegającą się o przyjęcie do służby w ABW;
2) „funkcjonariusz” – funkcjonariusza ABW;
– 2 –
Rozdział 2
Tryb kierowania do komisji lekarskich
§ 3. 1. Do regionalnej komisji lekarskiej kierują:
1)
kandydata – kierownik komórki kadrowej w jednostce organizacyjnej właściwej
w sprawach osobowych oraz w Centralnym Ośrodku Szkolenia ABW i delegaturach
ABW;
2)
funkcjonariusza:
a)
zastępcę Szefa ABW, kierownika lub zastępcę kierownika jednostki organizacyjnej
– Szef ABW lub upoważniony przez niego funkcjonariusz,
b)
pełniącego służbę w Centralnym Ośrodku Szkolenia ABW oraz delegaturach ABW
– kierownik jednostki organizacyjnej,
c)
pełniącego służbę w pozostałych jednostkach organizacyjnych – kierownik
jednostki organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych
– zwani dalej „organem kierującym”.
2. Do regionalnej komisji lekarskiej kieruje się z urzędu:
1)
kandydata;
2)
funkcjonariusza przewidzianego do służby w grupie antyterrorystycznej;
3)
funkcjonariusza przewidzianego do dalszej służby, którego stan zdrowia daje podstawę
do przypuszczeń, na podstawie opinii lekarskiej sporządzonej przez lekarza publicznego
zakładu opieki zdrowotnej ABW utworzonego przez Szefa ABW, że stopień jego
zdolności do służby uległ zmianie lub że dalsze pełnienie przez niego służby na
zajmowanym stanowisku jest niemożliwe.
3. Do regionalnej komisji lekarskiej, celem ustalenia stanu zdrowia, można skierować
z urzędu funkcjonariusza zwalnianego ze służby, niezależnie od przyczyny zwolnienia, przed
datą rozwiązania stosunku służbowego.
4. Do regionalnej komisji lekarskiej można skierować funkcjonariusza na jego własną
pisemną prośbę skierowaną, drogą służbową, do właściwego organu kierującego.
5. W uzasadnionych przypadkach organ kierujący może skierować osobę skierowaną do
regionalnej komisji lekarskiej z pominięciem jej właściwości terytorialnej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2295-cz-1
› Pobierz plik
-
2295-cz-2
› Pobierz plik