Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-2
3. Wpis w księdze ewidencyjnej nie może być wymazywany ani w inny sposób usuwany.
Ewentualne poprawki powinny być dokonywane poprzez przekreślenie błędnego zapisu
z możliwością jego odczytania oraz dodanie nowego wpisu.
§ 6. Ewidencja wywozu, transferu, przywozu, tranzytu towarów lub technologii o znaczeniu
strategicznym zawiera:
1) nazwę towaru lub technologii;
2) typ / model, numer fabryczny, numer seryjny;
3) masę, liczbę sztuk;
4) wartość;
5) parametry techniczne;
6) nazwę wytwórcy;
7) datę dokonania wywozu/transferu/przywozu;
8) nazwę i adres importera/odbiorcy;
9) nazwę i adres końcowego użytkownika;
10) ostateczne przeznaczenie;
11) rodzaj i numer dokumentu handlowego, stanowiącego dowód sprzedaży;
12) numer kontrolny z Wykazu uzbrojenia (ML) lub Wykazu produktów podwójnego
zastosowania (ECCN);
13) wskazanie dowodu, że informacja na temat ograniczeń wywozowych związanych
z zezwoleniem została przekazana importerowi/ końcowemu użytkownikowi – nie
dotyczy tranzytu.
§ 7. Ewidencja usług pośrednictwa/pomocy technicznej związanej z obrotem towarami
o znaczeniu strategicznym zawiera:
1) rodzaj i opis usługi/pomocy technicznej;
2) nazwę lub opis towaru lub technologii, których usługa/pomoc techniczna dotyczy;
3) numer kontrolny towaru lub technologii, których usługa/ pomoc techniczna dotyczy,
nadany z Wykazu uzbrojenia (ML) lub Wykazu produktów podwójnego zastosowania
(ECCN);
4) nazwę i adres importera/odbiorcy;
5) nazwę i adres podmiotu zlecającego wykonanie usługi;
6) nazwę i adres końcowego użytkownika;
7) rodzaj i numer dokumentu handlowego, stanowiącego podstawę wykonania usługi/
pomocy technicznej.
§ 8. Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 1 października 2004 r. w sprawie
sposobu prowadzenia ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym (Dz. U. Nr 231,
poz. 2319).
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
2
UZASADNIENIE
I.
Istniejący stan rzeczy oraz potrzeba i cel wydania aktu
Obecnie obowiązującym aktem prawnym, który określa zasady oraz wymogi
prowadzenia ewidencji obrotu, jest rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
1 października 2004 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji obrotu towarami
o znaczeniu strategicznym ( Dz. U. Nr 231, poz. 2319).
Wejście w życie nowelizacji ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami
i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2004 r. Nr 229, poz. 2315,
z późn. zm.), zwaną dalej „ustawą”, której celem jest m.in. implementacja art. 8 ust. 3 i 4
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie
uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie (Dz.
Urz. UE L 146 z 10.06.2009, str.1), skutkuje zmianą regulacji dotyczących sposobu
prowadzenia ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym.
W związku z tym, istnieje potrzeba wydania nowego rozporządzenia określającego
sposób prowadzenia ww. ewidencji obrotu. Podstawą prawną wydania rozporządzenia jest
delegacja zawarta w art. 25 ust. 4 ustawy.
Art. 25 ust. 4 stwierdza „minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe informacje gromadzone w ewidencji, o której mowa w ust. 1,
oraz sposób jej prowadzenia, mając na względzie warunki, jakim powinien odpowiadać
wewnętrzny system kontroli oraz zakres danych, o których mowa w ust. 2”.
Art. 25 ust. 1 stwierdza, iż podmiot dokonujący obrotu towarami o znaczeniu
strategicznym jest obowiązany do prowadzenia ewidencji tego obrotu.
Art. 25 ust. 2 ustawy określa, co zawiera w szczególności ww. ewidencja:
1) opis towaru o znaczeniu strategicznym oraz jego oznaczenie,
2) ilość i wartość towaru o znaczeniu strategicznym,
3) daty obrotu,
4) nazwę i adres eksportera lub dostawcy oraz importera lub odbiorcy,
5) ostateczne przeznaczenie i oznaczenie końcowego użytkownika, o ile są znane,
6) dowód, że informacja na temat ograniczeń eksportowych związanych z zezwoleniem na
transfer została przekazana odbiorcy towarów o znaczeniu strategicznym.
II.
Różnice pomiędzy dotychczasowym a proponowanym stanem prawnym
§ 1 ust. 1 rozporządzenia wskazuje, iż wyłącznie osoby fizyczne lub prawne
dokonujące obrotu towarami o znaczeniu strategicznym wyznaczają osobę upoważnioną do
prowadzenia ewidencji obrotu. W projekcie w § 1 stwierdza się, iż podmiot określony w art.
25 ustawy wyznacza osobę lub osoby upoważnione do prowadzenia ewidencji obrotu. Pojęcie
podmiotu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8a. ustawy. Oznacza ono osobę fizyczną, osobę
prawną lub jednostkę nie mającą osobowości prawnej, o ile posiada zdolność prawną.
Wprowadzenie takiej definicji terminu wynika z rozszerzenia zakresu podmiotowego ustawy.
Projekt rozporządzenia zachowuje obowiązek wyznaczenia osoby lub osób
upoważnionych do prowadzenia ewidencji obrotu. O wyznaczeniu osoby, prowadzącej
ewidencję, należy niezwłocznie powiadomić organ kontroli obrotu tj. ministra właściwego
ds. kontroli obrotu.
Projekt rozporządzenia przewiduje m.in. likwidację obowiązku informowania na
piśmie organu kontroli obrotu o wyznaczeniu osoby upoważnionej do prowadzenia ewidencji.
Analiza realizacji tego obowiązku przez podmioty dokonujące obrotu wskazuje, iż obowiązek
ten wiąże się z wielokrotnym informowaniem organu kontroli obrotu o dokonanych
zmianach. Każdorazowe wyznaczenie innej osoby do prowadzenia ewidencji obrotu pociąga
za sobą obowiązek powiadomienia organu o tej zmianie. Jednocześnie biorąc pod uwagę fakt,
3
iż dla systemu kontroli obrotu takie powiadomienia nie mają istotnego znaczenia, zasadne jest
zlikwidowanie powyższego obowiązku.
W projekcie określono jakie dokumenty stanowią podstawę wpisów do księgi
ewidencyjnej.
Obecny zapis dotyczący dokonywania wpisów w ewidencji przewiduje, iż oznacza się
go numerem wynikającym z kolejności, datą wpisu oraz podpisem osoby upoważnionej do
jego dokonania. Takie sformułowanie nie uwzględnia dokonywania wpisu do ewidencji
w formie elektronicznej. Wobec powyższego wprowadzono zapis w § 5 ust.1, iż wpis zawiera
także informację identyfikującą osobę dokonującą wpisu (podpis – w przypadku ewidencji
w formie papierowej, unikalny identyfikator osoby dokonującej wpisu).
Obecne przepisy rozporządzenia regulują sposób prowadzenia ewidencji obrotu
w formie księgi ewidencyjnej oddzielnie dla towarów, technologii i usług związanych
z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym. Zgodnie z art. 25 znowelizowanej ustawy
przedmiotem ewidencji jest obrót, który zgodnie z nowym brzmieniem art. 3 pkt 8 ustawy
został zdefiniowany jako: wywóz, transfer wewnątrzunijny, usługa pośrednictwa, pomoc
techniczna, przywóz, tranzyt. Transfer wewnątrzunijny jest nową formą obrotu, która została
wprowadzona do znowelizowanej ustawy. Jednocześnie należy uwzględnić ją
w projektowanym rozporządzeniu. Z uwagi na zastąpienie terminu eksport na wywóz
zaś import-przywóz nastąpiła zmiana także w projektowanym rozporządzeniu.
W związku z powyższym ewidencja obrotu powinna być prowadzona dla ww. form
obrotu. § 3 stwierdza, iż ewidencję obrotu prowadzi się w podziale na: wywóz, transfer
wewnątrzunijny, usługę pośrednictwa, pomoc techniczną, przywóz, tranzyt.
Projekt rozporządzenia zawiera w § 6 wskazanie jakie dane powinny znajdować się
w ewidencji wywozu, transferu, przywozu, tranzytu towarów lub technologii o znaczeniu
strategicznym. Wymagane dane w większości są wspólne dla ww. form obrotu, wobec
powyższego zostały ujęte łącznie w jednej jednostce redakcyjnej. Wymaganie, które zostało
dodane do danych jakie należy zawrzeć w ewidencji wywozu, transferu, przywozu, tranzytu
towarów lub technologii o znaczeniu strategicznym jest wymóg wskazania dowodu, że
informacja na temat ograniczeń wywozowych związanych z zezwoleniem została przekazana
importerowi/końcowemu użytkownikowi (art. 25 ust. 2 pkt 6.)
W oddzielnym paragrafie (§13) zostały ujęte wymogi co do tego, jakie dane ma
zawierać ewidencja usług pośrednictwa i pomocy technicznej związanej z obrotem towarami
o znaczeniu strategicznym.
III.
Przewidywane, związane z wejściem w życie skutki prawne, w szczególności
dotyczące ograniczenia uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur
Projekt rozporządzenia przewiduje likwidację obowiązku informowania na piśmie
organu kontroli obrotu o wyznaczeniu osoby upoważnionej do prowadzenia ewidencji.
Analiza realizacji tego obowiązku przez podmioty dokonujące obrotu wskazuje, iż obowiązek
ten wiąże się z wielokrotnym informowaniem organu kontroli obrotu o dokonanych
zmianach. Każdorazowe wyznaczenie innej osoby do prowadzenia ewidencji obrotu pociąga
za sobą obowiązek powiadomienia organu o tej zmianie. Jednocześnie biorąc pod uwagę fakt,
iż dla systemu kontroli obrotu takie powiadomienia nie mają istotnego znaczenia, zasadne jest
zlikwidowanie powyższego obowiązku.
IV.
Obowiązek notyfikacji przepisów technicznych
Wydanie niniejszego rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji w trybie
przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
4
V.
Obowiązek notyfikacji programu pomocowego
Rozporządzenie nie jest związane z żadnym programem pomocowym.
VI. Udostępnienie projektu zgodnie z art. 5 ustawy lobbingowej
Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej RCL, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt niniejszego rozporządzenia
Niniejszy projekt rozporządzenia oddziałuje na osoby fizyczne lub prawne,
które prowadzą działalność związaną z obrotem towarami o znaczeniu strategicznym
w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami,
technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a
także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2004 r.
Nr 229, poz. 2315, z późn. zm.) oraz na organ kontroli obrotu, którym zgodnie
z ustawą jest minister właściwy do spraw gospodarki.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Niniejszy projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie generuje kosztów dla budżetu państwa.
5. Ocena pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
01/39rch
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik

-
229-cz-2
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei