Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
Offsetowego obejmuje również przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Szefa
Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Wynika
to m.in. z faktu, iż efekty związane z realizacją podstawowych interesów bezpieczeństwa
państwa leżą w kompetencji Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Pożądane jest, aby
przedstawiciel Służby Kontrwywiadu Wojskowego uczestniczył jako członek Komitetu
Offsetowego z prawem głosu.
W związku z zainteresowaniem Centralnego Biura Antykorupcyjnego możliwością
uczestnictwa przedstawiciela Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego w posiedzeniach
Komitetu Offsetowego bez prawa głosu zmienia się brzmienie ust. 4, zgodnie z którym
Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu Offsetowego
przedstawiciela Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Aktualnie kwestie rzetelności
realizacji umów offsetowych są w zainteresowaniu Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Ponadto zmianie uległo brzmienie przepisu w części dotyczącej organu właściwego, przy
którym działa Komitet Offsetowy – w miejsce ministra właściwego do spraw gospodarki
wprowadzono Ministra Obrony Narodowej.
Art. 1 pkt 24
Projekt zmienia brzmienie art. 21 ust. 1 ustawy offsetowej w części dotyczącej organu
właściwego, dla którego mają być przedstawiane przez Komitet Offsetowy priorytety
w zakresie potrzeb offsetowych – w miejsce ministra właściwego do spraw gospodarki
wprowadzono Ministra Obrony Narodowej. Zmiana ma na celu rozszerzenie zadań Komitetu
Offsetowego o analizowanie potrzeb w zakresie podstawowych interesów bezpieczeństwa
państwa stosownie do art. 346 TFUE. Ponadto zmianie uległo brzmienie przepisu w części
dotyczącej organu właściwego, tj. Ministra Obrony Narodowej, a także doprecyzowano
korektę numeracji artykułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 7 ustawy offsetowej.
Art. 1 pkt 25
Projekt zmienia brzmienie przepisu art. 22 ustawy offsetowej w części dotyczącej organu
właściwego, który ma sprawować nadzór nad wykonywaniem umów offsetowych –
w miejsce ministra właściwego do spraw gospodarki wprowadzono Ministra Obrony
Narodowej.
17
Art. 1 pkt 26
Proponowana zmiana art. 24 ustawy offsetowej ma na celu doprecyzowanie brzmienia całego
artykułu. Niezbędne jest wprowadzenie do ustawy offsetowej przepisów rozszerzających
zakres przedkładanego Radzie Ministrów przez organ właściwy w sprawie umów
offsetowych (tj. Ministra Obrony Narodowej) sprawozdania rocznego z wykonania
zobowiązań offsetowych przez zagranicznych dostawców o ocenę efektywności realizacji
dostarczonego wsparcia offsetowego szczególnie w kontekście zobowiązań offsetowych
związanych z przekazaniem technologii o charakterze innowacyjnym i know-how.
Art. 2
Wprowadza się przepis art. 2, który nowelizuje ustawę z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie
Ministra Obrony Narodowej. Zmiana polega na dodaniu w art. 2 pkt 22a, zgodnie z którym
do zakresu działania Ministra Obrony Narodowej należy zawieranie i obsługa umów
offsetowych, do których stosuje się ustawę offsetową.
Art. 3
Wprowadza się przepis art. 3, który nowelizuje ustawę z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej. Zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia art. 9 ust. 1 oraz
dodaniu w art. 19 w ust. 1 pkt 3. Wprowadzenie tych zmian doprecyzuje kompetencje
ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Ministra Obrony Narodowej w zakresie spraw
dotyczących umów offsetowych.
Art. 4
Dodaje się art. 4, który reguluje kwestię umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia
w życie projektowanej ustawy oraz kompetencje ministra właściwego do spraw gospodarki
w zakresie ww. umów offsetowych. Ponadto przepis ust. 3 precyzuje, iż do czasu
stwierdzenia wykonania umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy, Komitet do Spraw Umów Offsetowych, o którym mowa w art. 20
ustawy offsetowej (w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy) działa w składzie, na zasadach oraz w trybie określonych w przepisach
dotychczasowych. Zgodnie z ust. 4, minister właściwy do spraw gospodarki, w terminie do
końca drugiego kwartału po zakończeniu roku sprawozdawczego, przedkłada Radzie
Ministrów roczne sprawozdanie z wykonania przez zagranicznych dostawców zobowiązań
offsetowych, wynikających z umów, do których jest właściwy na podstawie ust. 2.
18
Art. 5
Przepis art. 5 reguluje kwestię wejścia w życie projektowanej ustawy, wprowadzając
14-dniowe vacatio legis.
4. Informacja, czy projekt aktu normatywnego podlega notyfikacji Komisji Europejskiej
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, o których mowa w § 4 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega notyfikacji.
5. Informacja o przedstawieniu projektu dokumentu rządowego właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia
Polska prowadziła konsultacje oraz korespondencję z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej
ds. Rynku Wewnętrznego i Usług Komisji Europejskiej, zwanej dalej „DG MARKT”
w zakresie poprawnego przygotowania projektu ustawy zapewniającej zgodność
proponowanych w projekcie ustawy przepisów z wymogami art. 346 TFUE.
6. Objęcie i zakres regulacji prawa Unii Europejskiej
W 2009 r. podjęta została inicjatywa nowelizacji ustawy offsetowej. Głównym celem
nowelizacji było przede wszystkim zapewnienie zgodności przepisów ustawy
z postanowieniami Kodeksu. Stworzenie Kodeksu wynika z funkcjonowania Kodeksu
Postępowania w Zakresie Zamówień Obronnych (ang. Code of Conduct on Defence
Procurement), który spowodował rozpoczęcie prac nad harmonizacją wymogów offsetowych
wśród państw członkowskich EDA. Kodeks nie jest wiążący prawnie. Wszystkie państwa
członkowskie EDA, przystępując do Kodeksu, w tym również Polska, zobowiązały się
wdrożyć jego postanowienia. Mając powyższe na uwadze, Ministerstwo Gospodarki
opracowało projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach
kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby bezpieczeństwa
państwa uwzględniający jedynie postanowienia Kodeksu. W lutym 2010 r. Kierownictwo
Ministerstwa Gospodarki podjęło decyzję o odłożeniu na I połowę 2011 r. akceptacji ww.
projektu założeń z uwagi na zamierzenia EDA w zakresie kolejnej harmonizacji wymogów
offsetowych w państwach członkowskich, jak również toczącymi się dyskusjami grupy
19
eksperckiej działającej przy Komisji Europejskiej dotyczącymi transpozycji dyrektywy
obronnej.
W wyniku dyskusji prowadzonej na forum Komisji Europejskiej na temat skutków wejścia
w życie ww. dyrektywy ustalono, że po wejściu w życie dyrektywy obronnej stosowanie
offsetu będzie zawężone. Należy zaznaczyć, iż dyrektywa nie odnosi się bezpośrednio do
offsetu, tym samym początkowo wydawało się, iż stosowanie praktyk kompensacyjnych
będzie kontynuowane pomimo funkcjonowania dyrektywy. Jednakże pod koniec 2010 r.
Komisja Europejska wydała Wytyczne w związku z dyrektywą obronną, w których
wyjaśniono zasady stosowania offsetu w świetle nowego prawa i praktyki Unii Europejskiej.
Według Komisji Europejskiej państwa członkowskie, które posiadają prawo offsetowe muszą
zmienić je w takim zakresie, aby nie było sprzeczne z postanowieniami dyrektywy obronnej.
W listopadzie 2010 r. wznowione zostały w Ministerstwie Gospodarki prace zmierzające do
nowelizacji ustawy offsetowej. Między innymi przygotowano założenia, a następnie projekt
ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zwieranych w związku
z umowami dostaw na potrzeby bezpieczeństwa państwa. Na etapie rozpoczęcia tych prac
zakładano, iż w głównej mierze nowelizacja prawa offsetowego wynika z potrzeby
zapewnienia pośrednio zgodności przepisów prawa krajowego z postanowieniami dyrektywy
obronnej. Jednakże w trakcie prac nad ustawą, między innymi w wyniku konsultacji
bilateralnych z Komisją Europejską oraz analizy na podstawie uzyskiwanych opinii m.in.
w ramach konsultacji międzyresortowych, okazało się, że ustawa ta nie implementuje
przedmiotowej dyrektywy. Prace związane z implementacją ww. dyrektywy prowadził
w Polsce Urząd Zamówień Publicznych.
W dniu 20 lutego 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 października 2012 r. o zmianie
ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub
usługi (Dz. U. poz. 1271). Ww. nowelizacja miała na celu prawidłowe wdrożenie do
polskiego prawa przepisów dyrektywy obronnej, a tym samym wypełnienie przez Polskę
zobowiązania w tym zakresie wynikającego z TFUE. W dyrektywie obronnej nie ma
odniesienia do offsetu, tym samym nie można wskazać na jej implementację w ramach
projektowanej ustawy. Zasady stosowania offsetu w świetle prawa i praktyki UE są
wyjaśnione jedynie w Wytycznych.
W opinii Komisji Europejskiej państwa członkowskie, które posiadają prawo offsetowe
powinny zmienić je w takim zakresie, aby nie powodowało zakłóceń w funkcjonowaniu ww.
20
dyrektywy. Niniejszy projekt ustawy uwzględnia uwagi Komisji Europejskiej odnośnie do
stosowania offsetu w świetle prawa i praktyki UE.
7. Podmioty, które wyraziły zainteresowanie pracami nad projektem ustawy w trybie
przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
Projekt ustawy z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Żaden podmiot nie wyraził zainteresowania pracami nad
niniejszym projektem w trybie przepisów ww. ustawy.
8. Wstępna opinia zgodności aktu prawnego z prawem Unii Europejskiej
Minister Spraw Zagranicznych wydał w dniu 6 czerwca 2011 r. opinię o zgodności z prawem
Unii Europejskiej przedmiotowego projektu ustawy – z zastrzeżeniem uwag, które zostały
uwzględnione w projekcie. W dniu 6 lutego 2012 r. Minister Spraw Zagranicznych wydał
kolejną opinię o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy. W dniu 29 sierpnia
2013 r. Minister Spraw Zagranicznych wydał kolejną opinię o zgodności projektu ustawy
z prawem Unii Europejskiej.
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik