eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 14 – 
3) 
w  §  2  ust.  4–6  doprecyzowano  i  zharmonizowano  nazwy  niektórych  rodzajów 
wybitnych  osiągnięć  naukowych,  artystycznych  i  sportowych,  stosując  również 
analogiczny  układ  jak  w  przypadku  doktorantów.  W  przypadku  osiągnięć  naukowych 
określono, iż wybitnym  osiągnięciem jest wygłoszenie  własnego referatu, a nie każde 
wystąpienie  na  konferencji  międzynarodowej.  W  przypadku  osiągnięć  artystycznych 
doprecyzowano,  iż  wybitnym  osiągnięciem  jest  wydanie  lub  zaprezentowanie  na 
festiwalach,  wystawach  lub  przeglądach  o  zasięgu  międzynarodowym  dzieł 
artystycznych,  a  nie  samo  stworzenie  dzieła  artystycznego.  Uwzględniono  również 
dodatkowo dzieła filmowe,  
4) 
w  §  3  zmieniono  tryb  składania  wniosków,  gdyż  zgodnie  z  art.  178  ust.  1  ustawy  
–  minister  przyznaje  stypendium  na  wniosek  rektora  uczelni.  Przygotowanie  wniosku 
pozostaje w gestii uczelni, stąd proponuje się, aby student jedynie przedstawiał swoją 
kandydaturę wraz z załącznikami dokumentującymi osiągnięcia. Ponadto wprowadzono 
możliwość  składania  wniosku  w  inny  sposób,  aniżeli  w  postaci  papierowej.  Dodano 
również  etap  oceny  formalnej  wniosku,  tak  aby  do  rozpatrzenia  przez  ministra 
właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego  kierowane  były  wyłącznie  wnioski 
spełniające warunki. Wnioski zawierające braki byłyby odsyłane do uzupełnienia, 
5) 
we wzorze wniosku będącym załącznikiem wprowadzono schemat opisu osiągnięć oraz 
usunięto pole dotyczące przebiegu kariery naukowej, artystycznej i sportowej studenta. 
Wniosek podzielono również na dwie części (A i B) w celu jego zanonimizowania. 
Data wejścia w życie rozporządzenia, określona na dzień …, odpowiada dacie wejścia 
w życie  przepisu  upoważniającego  do  jego  wydania,  zgodnie  z  art.  …  pkt  …  ustawy 
nowelizującej.  
Projekt  rozporządzenia nie  podlega  obowiązkowi  notyfikacji  w  rozumieniu  przepisów 
rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  23  grudnia  2002  r.  w  sprawie  sposobu 
funkcjonowania  krajowego  systemu  notyfikacji  norm  i  aktów  prawnych  (Dz.  U.  Nr  239, 
poz. 2039, z późn. zm.). 
Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej 
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. 
 
– 15 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie 
Projektowane  rozporządzenie  oddziaływać  będzie  na  studentów  oraz  na  rektorów 
uczelni  i  na  rady  podstawowych  jednostek  organizacyjnych  uczelni,  a  w  przypadku  uczelni 
nieposiadających podstawowych jednostek organizacyjnych  oraz uczelni zawodowych  – na 
senaty uczelni oraz na ministrów innych resortów nadzorujących uczelnie. 
Modyfikacja  katalogu  wybitnych  osiągnięć  pozwoli  na  bardziej  precyzyjną  ocenę 
osiągnięć ukierunkowaną na wysoki prestiż i wysoki poziom innowacyjności. 
Modyfikacja  wzoru  wniosku  –  dzięki  dodaniu  schematu  opisu  danych  osiągnięć  
–  umożliwi precyzyjne odzwierciedlenie osiągnięć studentów we wniosku. 
Anonimizacja  wniosku  pozwoli  na  bardziej  obiektywną  ocenę  osiągnięć  przez  zespół 
ekspertów. 
 
2. Konsultacje społeczne 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  skierowany  do  zaopiniowania  przez  następujących 
partnerów społecznych: 
1)   Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan, 
2)   Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, 
3)   Business Centre Club – Związek Pracodawców, 
4)   Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”, 
5)   Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, 
6)   Radę Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP, 
7)   Związek Rzemiosła Polskiego, 
8)   Żorum Związków Zawodowych, 
9)   Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”, 
10) Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80” Zarząd Krajowy, 
11) Zrzeszenie Studentów Polskich, 
12) Niezależne Zrzeszenie Studentów, 
13) Konferencję źpiskopatu Polski, 
14) Radę Działalności Pożytku Publicznego. 
 
– 16 – 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  skierowany  także  do  partnerów  z sektora  szkolnictwa 
wyższego i nauki, tj.: 
1)   Rady żłównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
2)   Polskiej Komisji Akredytacyjnej, 
3)   Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, 
4)   Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 
5)   Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, 
6)   Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, 
7)   Polskiej Akademiki Nauk, 
8)   Rady żłównej Instytutów Badawczych, 
9)   Polskiej Akademii Umiejętności, 
10) Komitetu Polityki Naukowej, 
11) Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych, 
12) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, 
13) Narodowego Centrum Nauki, 
14) Rady Młodych Naukowców, 
15) Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, 
16) Krajowej Reprezentacji Doktorantów, 
17) Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. 
Projekt  rozporządzenia  zostanie  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.  
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. 
zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zgodnie z § 11a 
ust. 2 pkt 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady 
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn zm.). 
 
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym 
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego 
Rozporządzenie nie spowoduje dodatkowych, w stosunku do dotychczas ponoszonych,  
skutków finansowych dla budżetu  państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
Projekt zakłada przyznawanie stypendiów w dotychczasowej liczbie i wysokości. 
 
 
– 17 – 
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy 
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy. 
 
5. Wpływ  projektowanego  rozporządzenia  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Rozporządzenie  nie  będzie  miało  wpływu  na  konkurencyjność  gospodarki 
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
 
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny 
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
14/12/BS 
Projekt 
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   N A U K I   I   S Z K O L N I C T W A   W Y Ż S Z E G O 1) 
z dnia 
w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów doktoranckich 
Na  podstawie  art.  201  ust.  1  ustawy  z  dnia  27  lipca  2005  r.  –  Prawo  o  szkolnictwie 
wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) warunki i tryb: 
a) 
organizowania,  prowadzenia  i  odbywania  studiów  doktoranckich  w  uczelniach 
i w jednostkach naukowych, 
b)  przyznawania stypendiów doktoranckich, 
c) 
przyznawania  zwiększenia  stypendium  doktoranckiego  z  dotacji  podmiotowej  na 
dofinansowanie  zadań  projakościowych,  zwanego  dalej  „zwiększeniem 
stypendium”; 
2) 
minimalną wysokość kwoty zwiększenia stypendium doktoranckiego; 
3)  wzór legitymacji doktoranta;  
4) 
wysokość opłat za wydanie legitymacji doktoranta.  
§ 2.  Rada  jednostki  organizacyjnej  uczelni  przedstawia  rektorowi,  a  rada  naukowa 
jednostki  naukowej  –  dyrektorowi  tej  jednostki,  wniosek  o  utworzenie  studiów 
doktoranckich, który zawiera:  
1) 
określenie obszaru wiedzy, dziedziny nauki i dyscypliny naukowej albo dziedziny sztuki 
i dyscypliny artystycznej; 
2) 
określenie efektów kształcenia;  
3) 
program studiów doktoranckich; 
4) 
określenie formy studiów doktoranckich;  
5) 
określenie czasu trwania studiów doktoranckich;  
 
                                                 
1)  Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej  – szkolnictwo  wyższe,  na 
podstawie  §1  ust.  2  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie 
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483). 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012  r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: