eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 206
  • Data wpłynięcia: 2012-02-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  • data uchwalenia: 2012-04-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 589

206

Rzeczypospolitej Polskiej lub inną decyzję, w której określił zakaz ponownego wjazdu, na
wniosek cudzoziemca, będzie mógł, w drodze decyzji, cofnąć zakaz ponownego wjazdu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i państw
obszaru Schengen, w przypadku gdy cudzoziemiec wykaże, że wykonał wszystkie
postanowienia decyzji o wydaleniu, decyzji o zobowiązaniu do opuszczenia terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub innej decyzji, w której został orzeczony zakaz ponownego
wjazdu lub gdy ponowny wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium
państw obszaru Schengen ma nastąpić ze względów humanitarnych. Organ będzie jednak
odmawiał cofnięcia zakazu ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i państw obszaru Schengen, w przypadku gdy wjazd lub pobyt cudzoziemca stanowiłby
zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa albo bezpieczeństwa i porządku
publicznego albo naruszałby interes Rzeczypospolitej Polskiej, albo cudzoziemiec nie uiścił
kosztów wydalenia, które był obowiązany ponieść. Powyższy przepis umożliwi obligatoryjną
odmowę cofnięcia zakazu wjazdu w ww. przypadkach.
Konieczna jest zmiana przepisu obecnego art. 128 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach
dotycząca podstaw prawnych umieszczania danych cudzoziemców w wykazie
cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany.
Dane cudzoziemca będzie się umieszczało w wykazie, jeżeli została wydana ostateczna
decyzja zawierająca orzeczenie o zakazie ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i państw obszaru Schengen. Pozostałe
zmiany w rozdziale 11 ustawy o cudzoziemcach mają charakter dostosowujący do zmian
w rozdziale 8, w szczególności związanych z orzekaniem o zakazie wjazdu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i państw obszaru
Schengen w formie decyzji administracyjnej.
Ponadto, by zadośćuczynić zapisom powołanej wyżej dyrektywy, dodano przepis
nakładający obowiązek na organ prowadzący postępowanie w sprawie wydalenia z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej polegający na konieczności zapewnienia tłumacza cudzoziemcowi
niewładającemu w wystarczającym stopniu językiem polskim, a także na konieczności
tłumaczenia wydanej decyzji w języku zrozumiałym dla cudzoziemca.
Projekt ustawy przewiduje przepisy przejściowe w odniesieniu do danych
cudzoziemców umieszczonych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany. Przepis art. 3 projektu ustawy da możliwość
przechowywania w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej
 
5
Polskiej jest niepożądany, danych cudzoziemców, które zostały wpisane do tego wykazu na
podstawie dotychczasowych przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.
Przepis art. 4 projektu ustawy zapewni możliwość wykreślenia danych cudzoziemca
z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest
niepożądany, jeżeli dane cudzoziemca zostały umieszczone w tym wykazie na podstawie
decyzji, wydanej w wyniku postępowania wszczętego po dniu 23 grudnia 2010 r. Data ta jest
powiązana z datą wdrożenia dyrektywy 2008/115/WE. Od tej daty powinno się orzekać
indywidualnie o zakazie ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w decyzji administracyjnej, aby cudzoziemiec miał możliwość odwołania się od niej. Wynika
to z art. 11 dyrektywy 2008/115/WE w związku z art. 13 tej dyrektywy. Zgodnie z art. 11
ust. 3 dyrektywy cudzoziemiec, wobec którego wszczęte zostało postępowanie w sprawie
wydalenia, powinien mieć możliwość złożenia wniosku do Szefa Urzędu do Spraw
Cudzoziemców o wykreślenie jego danych z wykazu cudzoziemców, których pobyt na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany. Taką możliwość będzie posiadał
cudzoziemiec, który udowodni, że opuścił terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w pełni
przestrzegając postanowień decyzji nakazującej powrót lub też zaistnieją względy
humanitarne, które będą przemawiały za wykreśleniem danych cudzoziemca z tego wykazu.
Z uwagi na konieczność stosowania prawidłowej terminologii, w projekcie ustawy
wprowadzono regulację, zgodnie z którą w odpowiednich przepisach ustawy
o cudzoziemcach wyraz „WE” zostanie zastąpiony wyrazem „UE”. Nie funkcjonuje już
bowiem określenie „Wspólnoty Europejskie”, od którego został wprowadzony skrót „WE”.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji, zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Do przedmiotowego projektu ustawy nie wpłynęły zgłoszenia w trybie przepisów ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 161,
poz. 966).
 
6
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania
konsultacji lub uzgodnienia.
Projekt ten został opracowany w oparciu o założenia projektu ustawy o cudzoziemcach
przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 16 sierpnia 2011 r. Z uwagi na to, że prace nad
projektem ustawy ze względu na jej obszerność i złożoność zagadnień w niej regulowanych
przedłużają się, a terminy wdrożenia dyrektywy 2008/115/WE i dyrektywy 2009/50/WE już
minęły (dyrektywy 2009/50/WE – w dniu 19 czerwca 2011 r., a dyrektywy 2008/115/WE –
w dniu 24 grudnia 2010 r.), zdecydowano o wdrożeniu tychże dyrektyw do polskiego prawa
poprzez nowelizację ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.





 
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Projektowana regulacja będzie oddziaływać na następujące podmioty
 
1) cudzoziemców ubiegających się o wydanie zezwolenia na zamieszkanie na czas
oznaczony w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji,
oraz cudzoziemców, w stosunku do których wydana zostanie decyzja w zakresie
wydalenia z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zobowiązania do opuszczenia
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także decyzja w zakresie zakazu wjazdu,
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
3) organy Straży Granicznej,
4) organy Policji,
5) wojewodów,
6) ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do spraw pracy
w
zakresie wydania aktu wykonawczego określającego wysokość minimalnego
wynagrodzenia wymaganego od cudzoziemców ubiegających się o wydanie zezwolenia
na zamieszkanie na czas oznaczony w celu wykonywania pracy w zawodzie
wymagającym wysokich kwalifikacji.
 
2. Konsultacje społeczne

Projektowana zmiana była procedowana w ramach założeń projektu ustawy o cudzoziemcach,
przyjętych przez Radę Ministrów w dniu 16 sierpnia 2011 r., które podlegały konsultacjom
między innymi z: Międzynarodową Organizacją do Spraw Migracji (IOM), Helsińską
Fundacją Praw Człowieka, Stowarzyszeniem Amnesty International, Polską Akcją
Humanitarną, Fundacją Instytut na Rzecz Państwa Prawa, Stowarzyszeniem Interwencji
Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć,
Interkulturalni PL – Stowarzyszeniem Promocji Wielokulturowości.
Projektowana regulacja stosownie do wymogów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) była wówczas zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych i Administracji.


 
8
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wszelkie
zadania
będą finansowane na dotychczasowych zasadach, z tych samych części
budżetu państwa, z których są finansowane na podstawie obowiązujących przepisów. Koszty
związane z działaniami dostosowawczymi, np. dokonanie tłumaczeń dla cudzoziemców,
zostaną pokryte ze środków będących w posiadaniu dysponentów poszczególnych części
budżetu, bez konieczności ich zwiększenia. Wejście w życie projektowanych zmian nie
spowoduje zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na
zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań nie będzie angażowało dodatkowych środków
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego ponad te, które są
angażowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji
omawianego przedsięwzięcia, tak – w części 42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią,
a w konsekwencji nie będzie generowało zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań nie spowoduje zmiany
poziomu wydatków w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, do
której odnosi się art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ilość
cudzoziemców, mogących skorzystać z zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony
w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji będzie bardzo
niewielka. Jak wynika z doświadczeń innych państw członkowskich Unii Europejskiej
z zezwolenia „Niebieska Karta UE” korzysta bardzo niewiele osób – od 1 do 5 osób rocznie.

4. Wpływ na rynek pracy

Projektowana ustawa może wywrzeć pozytywny wpływ na rynek pracy, z uwagi na
możliwość zwiększenia mobilności wysoko wykwalifikowanych pracowników niebędących
obywatelami Unii Europejskiej.
 
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny

Projektowana ustawa w związku z możliwością zatrudniania cudzoziemców w zawodach
wymagających wysokich kwalifikacji może pozytywnie oddziaływać na funkcjonowanie
 
9
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: