eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


jądrowych podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego

oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w

przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę

wydane w tym zakresie zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii

Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru

Instalacji Jądrowych.

4. Systemy teleinformatyczne będące elementami teleinformatycznej

infrastruktury krytycznej przeznaczonej do nadzoru przebiegu procesu

technologicznego lub produkcyjnego w obiektach jądrowych projektuje się,

buduje i eksploatuje w sposób odpowiadający wymogom bezpieczeństwa

teleinformatycznego, określonych w przepisach o ochronie informacji

niejawnych dla systemów i sieci teleinformatycznych służących do

przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „tajne”. Podmiotem

właściwym w sprawie akredytacji tych systemów i sieci jest Agencja

Bezpieczeństwa Wewnętrznego.


Rozporządz
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2012 r. w sprawie
enie Rady
wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma
Ministrów
uwzględniać projekt obiektu jądrowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1048)
41. Art. 7

Art. 36e Art. 36e. Obiekt jądrowy jest budowany w sposób zapewniający
ust. 4
4. Państwa członkowskie zapewniają, aby zgodnie
N
ustawy –
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
z ramami krajowymi posiadacze zezwolenia mieli
Prawo
ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz
obowiązek
ustanawiania
i
wdrażania
atomowe
zgodnie z wdrożonym zintegrowanym systemem zarządzania.
zintegrowanych systemów zarządzania, w tym


zapewniania jakości, które w całokształcie
Art. 36k
Art. 36k.1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność związaną z
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
ustawy –
narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
odpadami
promieniotwórczymi
przyznają
Prawo
obiektu jądrowego posiada zintegrowany system zarządzania.
priorytetowe znaczenie bezpieczeństwu, i, aby
atomowe
2. Zintegrowany system zarządzania obejmuje:
systemy te były regularnie weryfikowane przez

1) politykę jakości;
właściwy organ regulacyjny.

2) program zapewnienia jakości;

3) opis systemu zarządzania;

4) opis struktury organizacyjnej;

5) opis odpowiedzialności, obowiązków, uprawnień i wzajemnych

oddziaływań w dziedzinach zarządzania, realizacji i ocen;

6) opis wzajemnych oddziaływań z podmiotami zewnętrznymi;

7) opis procesów zachodzących w jednostce organizacyjnej wraz z

informacjami pomocniczymi wyjaśniającymi, w jaki sposób dokonuje się

przygotowania, przeglądu, wykonania, dokumentowania, oceny i

ulepszania działalności;

8) przyjętą klasyfikację bezpieczeństwa systemów oraz elementów

konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego;

9) wstępny raport bezpieczeństwa lub raport bezpieczeństwa obiektu.

3. Dokumentację opisującą zintegrowany system zarządzania przedkłada

95

się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie

zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem,

polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu

jądrowego.

4. Wykonawcy oraz dostawcy systemów oraz elementów konstrukcji i

wyposażenia obiektu jądrowego, a także wykonawcy prac wykonywanych

przy budowie i wyposażeniu obiektu jądrowego, posiadają wdrożone

odpowiednie systemy jakości prowadzonych prac.


Art. 37a
Art. 37a.1. Obiekt jądrowy uruchamia się i eksploatuje w sposób
ustawy –
zapewniający bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną
Prawo
pracowników i ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa
atomowe
Agencji oraz wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym

systemem zarządzania.

2. Rozruch obiektu jądrowego przeprowadza się zgodnie z zatwierdzonym

przez Prezesa Agencji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej

programem rozruchu obiektu jądrowego, który obejmuje wykaz testów

rozruchowych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu

jądrowego oraz procedury ich wykonywania, w tym:

1) testy przedeksploatacyjne, w tym wymagane przepisami o dozorze

technicznym;

2) testy załadunku paliwa i podkrytyczności;

3) początkowe testy krytyczności i pracy na niskiej mocy;

4) testy mocy.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej przedstawia na bieżąco Prezesowi

Agencji wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego.

4. Rozruch obiektu jądrowego dokumentuje się w dokumentacji

rozruchowej obiektu jądrowego.


Art. 3 pkt
Art. 3. pkt 551) zintegrowany system zarządzania – system zarządzania
551 ustawy
obejmujący elementy związane z bezpieczeństwem, zdrowiem,

Prawo
środowiskiem, zapewnieniem jakości, kwestiami ekonomicznymi oraz
atomowe
ochroną fizyczną, dający priorytet bezpieczeństwu jądrowemu przez

zapewnienie, że wszystkie decyzje są podejmowane po analizie ich wpływu

na bezpieczeństwo jądrowe, ochronę radiologiczną, ochronę fizyczną i

zabezpieczenia materiałów jądrowych;


Art. 38a
Art. 38a. Obiekt jądrowy likwiduje się w sposób zapewniający
ustawy –
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
Prawo
ludności, zgodnie z zezwoleniem Prezesa Agencji oraz wdrożonym w
atomowe
jednostce organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
42. Art. 7
T
Art. 1 pkt
5) po art. 48 dodaje się art. 48a - 48c w brzmieniu:

ust. 5
5. Państwa członkowskie zapewniają, aby zgodnie
5
Art. 48a. 1. Jednostka organizacyjna, w której powstają odpady
z ramami krajowymi posiadacze zezwoleń mieli

96
obowiązek
zapewniania
i
utrzymywania
projektu
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, odpowiada za
odpowiednich środków finansowych i zasobów

zapewnienie możliwości postępowania z odpadami promieniotwórczymi
ludzkich do celów wypełniania obowiązków

oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania
związanych z bezpieczeństwem gospodarowania

tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami

składowania, łącznie z finansowaniem składowania.
promieniotwórczymi, określonych w ust. 1–4.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej postępowanie z

odpadami promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym

odpowiada za bezpieczeństwo w postępowaniu z odpadami

promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym, w

szczególności za zapewnienie ochrony radiologicznej, a tam, gdzie ma to

zastosowanie, także ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów

jądrowych.

3. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1 i 2, nie może zostać

przeniesiona na inny podmiot.

4. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpowiedzialność

jednostki organizacyjnej, w której powstało wypalone paliwo jądrowe, za

odpady promieniotwórcze pochodzące z przerobu tego paliwa, chyba że

odpowiedzialność za te odpady przejęła na podstawie pisemnego

oświadczenia jednostka organizacyjna, która dokonała przerobu

wypalonego paliwa jądrowego.


Art. 5 ust.
Art. 5.5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze
5a–5d
źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę
ustawy –
organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
Prawo
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej
atomowe
zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu

działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz

regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i

postępowania ze źródłem albo

2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o

którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego

przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i

zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób

zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze

źródłem.

5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2, może

polegać na:

1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze

źródłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez

nią systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru

źródła i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany

rachunek państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym

mowa w art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków

97

przeznaczonych na pokrycie takich kosztów lub

2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze

źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności

publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,

gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z poręczeniem

wekslowym banku.

5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów odbioru i

postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu określonych w

cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.

5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na

składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe

przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,

oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.


Art. 5 ust.
Art. 5 13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi
13 ustawy
jednostka organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.

Prawo

atomowe



Art. 38d
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej jednostka
atomowe
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni

jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej „funduszem

likwidacyjnym”, z przypisanym do niego wyodrębnionym rachunkiem

bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te mogą być

lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup obligacji

długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do spraw

finansów publicznych.

2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej

wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii

elektrycznej.

3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia

miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata

dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w

którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w

danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.

4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na

pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami

promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z

elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.

5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na

eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków

98

z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa

Agencji.

6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub

likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca

następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi

Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz

likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale

megawatogodzin energii elektrycznej.

7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,

trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz

zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.

8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na

pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem

jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów

likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,

która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod

uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość

wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym

wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi

odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.

9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego

sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,

kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości

należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.


Art. 38g
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
ustawy –
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
Prawo
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
atomowe
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;

2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:

a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej

oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych na poszczególnych etapach

działalności obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,

b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego – ukończenia

budowy obiektu jądrowego;

3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania

działalności objętej wnioskiem.

2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o

których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jednostka organizacyjna dołącza do

wniosku:

1) dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności wyciąg z

rachunku bankowego, na którym zgromadzono te środki, gwarancję

bankową, gwarancję ubezpieczeniową;

99
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: