Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
jądrowych podczas rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektu jądrowego
oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w
przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, a także biorąc pod uwagę
wydane w tym zakresie zalecenia Międzynarodowej Agencji Energii
Atomowej oraz Stowarzyszenia Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru
Instalacji Jądrowych.
4. Systemy teleinformatyczne będące elementami teleinformatycznej
infrastruktury krytycznej przeznaczonej do nadzoru przebiegu procesu
technologicznego lub produkcyjnego w obiektach jądrowych projektuje się,
buduje i eksploatuje w sposób odpowiadający wymogom bezpieczeństwa
teleinformatycznego, określonych w przepisach o ochronie informacji
niejawnych dla systemów i sieci teleinformatycznych służących do
przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „tajne”. Podmiotem
właściwym w sprawie akredytacji tych systemów i sieci jest Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Rozporządz
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2012 r. w sprawie
enie Rady
wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma
Ministrów
uwzględniać projekt obiektu jądrowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1048)
41. Art. 7
Art. 36e Art. 36e. Obiekt jądrowy jest budowany w sposób zapewniający
ust. 4
4. Państwa członkowskie zapewniają, aby zgodnie
N
ustawy –
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
z ramami krajowymi posiadacze zezwolenia mieli
Prawo
ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz
obowiązek
ustanawiania
i
wdrażania
atomowe
zgodnie z wdrożonym zintegrowanym systemem zarządzania.
zintegrowanych systemów zarządzania, w tym
zapewniania jakości, które w całokształcie
Art. 36k
Art. 36k.1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność związaną z
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
ustawy –
narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
odpadami
promieniotwórczymi
przyznają
Prawo
obiektu jądrowego posiada zintegrowany system zarządzania.
priorytetowe znaczenie bezpieczeństwu, i, aby
atomowe
2. Zintegrowany system zarządzania obejmuje:
systemy te były regularnie weryfikowane przez
1) politykę jakości;
właściwy organ regulacyjny.
2) program zapewnienia jakości;
3) opis systemu zarządzania;
4) opis struktury organizacyjnej;
5) opis odpowiedzialności, obowiązków, uprawnień i wzajemnych
oddziaływań w dziedzinach zarządzania, realizacji i ocen;
6) opis wzajemnych oddziaływań z podmiotami zewnętrznymi;
7) opis procesów zachodzących w jednostce organizacyjnej wraz z
informacjami pomocniczymi wyjaśniającymi, w jaki sposób dokonuje się
przygotowania, przeglądu, wykonania, dokumentowania, oceny i
ulepszania działalności;
8) przyjętą klasyfikację bezpieczeństwa systemów oraz elementów
konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego;
9) wstępny raport bezpieczeństwa lub raport bezpieczeństwa obiektu.
3. Dokumentację opisującą zintegrowany system zarządzania przedkłada
95
się do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o wydanie
zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem,
polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego.
4. Wykonawcy oraz dostawcy systemów oraz elementów konstrukcji i
wyposażenia obiektu jądrowego, a także wykonawcy prac wykonywanych
przy budowie i wyposażeniu obiektu jądrowego, posiadają wdrożone
odpowiednie systemy jakości prowadzonych prac.
Art. 37a
Art. 37a.1. Obiekt jądrowy uruchamia się i eksploatuje w sposób
ustawy –
zapewniający bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną
Prawo
pracowników i ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa
atomowe
Agencji oraz wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym
systemem zarządzania.
2. Rozruch obiektu jądrowego przeprowadza się zgodnie z zatwierdzonym
przez Prezesa Agencji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej
programem rozruchu obiektu jądrowego, który obejmuje wykaz testów
rozruchowych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu
jądrowego oraz procedury ich wykonywania, w tym:
1) testy przedeksploatacyjne, w tym wymagane przepisami o dozorze
technicznym;
2) testy załadunku paliwa i podkrytyczności;
3) początkowe testy krytyczności i pracy na niskiej mocy;
4) testy mocy.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej przedstawia na bieżąco Prezesowi
Agencji wyniki testów rozruchowych obiektu jądrowego.
4. Rozruch obiektu jądrowego dokumentuje się w dokumentacji
rozruchowej obiektu jądrowego.
Art. 3 pkt
Art. 3. pkt 551) zintegrowany system zarządzania – system zarządzania
551 ustawy
obejmujący elementy związane z bezpieczeństwem, zdrowiem,
–
Prawo
środowiskiem, zapewnieniem jakości, kwestiami ekonomicznymi oraz
atomowe
ochroną fizyczną, dający priorytet bezpieczeństwu jądrowemu przez
zapewnienie, że wszystkie decyzje są podejmowane po analizie ich wpływu
na bezpieczeństwo jądrowe, ochronę radiologiczną, ochronę fizyczną i
zabezpieczenia materiałów jądrowych;
Art. 38a
Art. 38a. Obiekt jądrowy likwiduje się w sposób zapewniający
ustawy –
bezpieczeństwo jądrowe oraz ochronę radiologiczną pracowników i
Prawo
ludności, zgodnie z zezwoleniem Prezesa Agencji oraz wdrożonym w
atomowe
jednostce organizacyjnej zintegrowanym systemem zarządzania.
42. Art. 7
T
Art. 1 pkt
5) po art. 48 dodaje się art. 48a - 48c w brzmieniu:
ust. 5
5. Państwa członkowskie zapewniają, aby zgodnie
5
Art. 48a. 1. Jednostka organizacyjna, w której powstają odpady
z ramami krajowymi posiadacze zezwoleń mieli
96
obowiązek
zapewniania
i
utrzymywania
projektu
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, odpowiada za
odpowiednich środków finansowych i zasobów
zapewnienie możliwości postępowania z odpadami promieniotwórczymi
ludzkich do celów wypełniania obowiązków
oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania
związanych z bezpieczeństwem gospodarowania
tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
składowania, łącznie z finansowaniem składowania.
promieniotwórczymi, określonych w ust. 1–4.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej postępowanie z
odpadami promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym
odpowiada za bezpieczeństwo w postępowaniu z odpadami
promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym, w
szczególności za zapewnienie ochrony radiologicznej, a tam, gdzie ma to
zastosowanie, także ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
jądrowych.
3. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1 i 2, nie może zostać
przeniesiona na inny podmiot.
4. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpowiedzialność
jednostki organizacyjnej, w której powstało wypalone paliwo jądrowe, za
odpady promieniotwórcze pochodzące z przerobu tego paliwa, chyba że
odpowiedzialność za te odpady przejęła na podstawie pisemnego
oświadczenia jednostka organizacyjna, która dokonała przerobu
wypalonego paliwa jądrowego.
Art. 5 ust.
Art. 5.5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze
5a–5d
źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę
ustawy –
organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
Prawo
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej
atomowe
zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu
działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz
regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i
postępowania ze źródłem albo
2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o
którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego
przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i
zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób
zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze
źródłem.
5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2, może
polegać na:
1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez
nią systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru
źródła i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany
rachunek państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym
mowa w art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków
97
przeznaczonych na pokrycie takich kosztów lub
2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności
publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,
gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z poręczeniem
wekslowym banku.
5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów odbioru i
postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu określonych w
cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.
5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,
oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.
Art. 5 ust.
Art. 5 13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi
13 ustawy
jednostka organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.
–
Prawo
atomowe
Art. 38d
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej jednostka
atomowe
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni
jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej „funduszem
likwidacyjnym”, z przypisanym do niego wyodrębnionym rachunkiem
bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te mogą być
lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup obligacji
długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych.
2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej
wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii
elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia
miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata
dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w
którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w
danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na
pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z
elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na
eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków
98
z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa
Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub
likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi
Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz
likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale
megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,
trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz
zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na
pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów
likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,
która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod
uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość
wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym
wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi
odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego
sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,
kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości
należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.
Art. 38g
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
ustawy –
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
Prawo
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
atomowe
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:
a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych na poszczególnych etapach
działalności obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,
b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego – ukończenia
budowy obiektu jądrowego;
3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania
działalności objętej wnioskiem.
2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jednostka organizacyjna dołącza do
wniosku:
1) dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności wyciąg z
rachunku bankowego, na którym zgromadzono te środki, gwarancję
bankową, gwarancję ubezpieczeniową;
99
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik