eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993

danych działań. Należy wprowadzić środki mające

3. Program, o którym mowa w ust. 1, aktualizuje się w toku eksploatacji i
na celu zapobieganie awariom i łagodzenie

zamknięcia składowiska, nie rzadziej niż raz na 15 lat, a w przypadku
skutków awarii, w tym sprawdzanie barier

zakończenia eksploatacji składowiska z przyczyny nieuwzględnionej w
fizycznych oraz stosowanych przez posiadacza

tym programie – niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji.
zezwolenia procedur administracyjnych w zakresie

Zaktualizowany program zamknięcia składowiska przedstawia się do
ochrony, które musiałyby nie zadziałać, zanim

zatwierdzenia Prezesowi Agencji. Prezes Agencji zatwierdza
pracownicy i społeczeństwo zostaliby w

zaktualizowany program zamknięcia składowiska w drodze decyzji.
znaczącym
stopniu
poszkodowani
przez


promieniowanie jonizujące. Powyższe podejście

Art. 55k. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
identyfikuje i redukuje obszary niepewności.

związaną z narażeniem, polegającą na zamknięciu składowiska, sporządza

raport z zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych, który

przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia w terminie określonym

w zezwoleniu na zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych.

Zakres raportu ustala Prezes Agencji w zezwoleniu na zamknięcie

składowiska odpadów promieniotwórczych.

2. Prezes Agencji zatwierdza raport z zamknięcia składowiska odpadów

promieniotwórczych w drodze decyzji.

3. Za dzień zakończenia zamknięcia składowiska odpadów

promieniotwórczych uznaje się dzień zatwierdzenia przez Prezesa Agencji

raportu z jego zamknięcia.

4. Do zamkniętego składowiska odpadów promieniotwórczych przepis art.

23a stosuje się odpowiednio.



Art. 55l. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:

1) budowę składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie

24 miesięcy;

2) eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych – w

terminie 12 miesięcy;

3) zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych – w

terminie 18 miesięcy

- od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.



Art. 55m. Do postępowania o wydanie zezwolenia na budowę,

eksploatację i zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych nie

stosuje się przepisu art. 31 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks

postępowania administracyjnego.



Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia

na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na

budowie składowiska odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza

na swoich stronach podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej

treść wniosku wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz

informacje o:

90

1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę

składowiska;

2)
możliwości składania uwag i wniosków;

3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując

jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;

4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.

2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:

1)
pisemnie;

2)
ustnie do protokołu;

3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności

opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa

w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie

elektronicznym.

3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –

Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.

4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale

społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały

uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie

obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren

objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.

Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji

może:

1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana

działalność objęta wnioskiem;

2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;

3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia

warunków ochrony radiologicznej.

2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku

o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których

mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa

w ust. 1 pkt 3, ponosi jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o

wydanie zezwolenia.



Art. 55s. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na

budowę składowiska odpadów promieniotwórczych wnioskodawca jest

obowiązany uzyskać:

1) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach

określonych w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego

ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach

oddziaływania na środowisko;

2) opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 37 Traktatu

Euratom.

91

2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ właściwy

do jej wydania zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt

decyzji oraz wniosek o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.



Art. 55t. Wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów

promieniotwórczych jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę

tego składowiska, wydawanego na zasadach określonych w przepisach

ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.


Art. 37 e
Art. 37e.1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
ustawy –
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego
Prawo
przeprowadza ocenę okresową bezpieczeństwa jądrowego tego obiektu,
atomowe
zwaną dalej „oceną okresową bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z

zezwoleniem, przepisami prawa i normami krajowymi i

międzynarodowymi, dotyczącymi standardów bezpieczeństwa jądrowego

oraz bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w

przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z

dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, ze szczególnym

uwzględnieniem zagadnień związanych ze starzeniem się urządzeń,

systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia wchodzących w

skład obiektu jądrowego. W ocenie okresowej bezpieczeństwa wskazuje

się także zmiany wprowadzone w obiekcie jądrowym od poprzedniej

oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozruchu obiektu.

2. Ocena okresowa bezpieczeństwa jest przeprowadzana z częstotliwością

określoną w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie

rzadziej niż co 10 lat.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z

narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza

szczegółowy plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do

zatwierdzenia Prezesowi Agencji.

4. W przypadku elektrowni jądrowych przed zatwierdzeniem

szczegółowego planu oceny okresowej bezpieczeństwa Prezes Agencji

zasięga opinii Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie

dotyczącym bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w

przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z

dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.

5. Na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa kierownik jednostki

organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,

polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza raport z oceny

okresowej bezpieczeństwa i w ter-minie określonym w zezwoleniu na

eksploatację obiektu jądrowego przedstawia go Prezesowi Agencji do

zatwierdzenia.

6. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego

92

i Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej

raportu, o którym mowa w ust. 5.

7. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej

przedstawia opinię, o której mowa w ust. 6, w terminie miesiąca od dnia

otrzymania wniosku o jej wydanie.

8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o

którym mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.

9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5,

dalsza eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania

decyzji w tej sprawie.

10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia

wydania przez Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny

okresowej bezpieczeństwa.

11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny

okresowej bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla różnych

rodzajów obiektów jądrowych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia

kompleksowej i wiary-godnej informacji o funkcjonowaniu systemów oraz

elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego mających istotne

znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej oraz kierując się wydanymi w tym zakresie zaleceniami

Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i Stowarzyszenia

Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych.


Art. 38b
Art. 38b.1. Kierownik jednostki organizacyjnej przed wystąpieniem z
ustawy –
wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę, rozruch lub eksploatację
Prawo
obiektu jądrowego opracowuje program likwidacji obiektu jądrowego i
atomowe
przedstawia go do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o

wydanie zezwolenia.

2. W toku eksploatacji obiektu jądrowego program, o którym mowa w ust.

1, podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na pięć lat, a w przypadku

nieuwzględnionego w tym programie zakończenia eksploatacji obiektu

jądrowego – niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji.

Zaktualizowany program likwidacji obiektu jądrowego przedstawia się do

zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z prognozą kosztów likwidacji

obiektu jądrowego.


Art. 38c
Art. 38c.1. Z zakończenia likwidacji obiektu jądrowego kierownik
ustawy –
jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,
Prawo
polegającą na likwidacji obiektu jądrowego sporządza raport z likwidacji
atomowe
obiektu jądrowego, który przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia

w terminie określonym w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego.

2. Za dzień zakończenia likwidacji obiektu jądrowego uznaje się dzień

zatwierdzenia przez Prezesa Agencji raportu z jego likwidacji.

93

3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dla etapu likwidacji

różnych rodzajów obiektów jądrowych, a także zawartość raportu z

likwidacji obiektu jądrowego, biorąc pod uwagę zalecenia

Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia

Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych wydane w

tym zakresie.


Art. 36c
Art. 36c.1. Projekt obiektu jądrowego:
ustawy –
1) uwzględnia konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
Prawo
ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas budowy, rozruchu,
atomowe
eksploatacji, w tym napraw i modernizacji, a także likwidacji tego obiektu

oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w

przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;

2) uwzględnia sekwencję poziomów bezpieczeństwa zapewniających

zapobieganie powstawaniu odchyleń od warunków normalnej eksploatacji,

przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych, awarii przewidzianych w

założeniach projektowych i wykraczających poza te założenia ciężkich

awarii, a jeżeli nie uda się zapobiec tym odchyleniom, zdarzeniom czy

awariom – kontrolowanie ich oraz minimalizację radiologicznych skutków

awarii;

3) zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i

bezpieczną w zarządzaniu eksploatację obiektu jądrowego, ze szczególnym

uwzględnieniem czynników związanych ze współdziałaniem człowieka i

eksploatowanych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia, w

tym urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na

podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze

technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.).

2. W przypadku awarii ze stopieniem rdzenia reaktora projekt obiektu

jądrowego
zawiera
rozwiązania,
które,
z
maksymalnym

prawdopodobieństwem, zapobiegają:

1) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do wczesnych uwolnień substancji

promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane

działania interwencyjne poza terenem obiektu jądrowego, w przypadku

braku czasu na ich przeprowadzenie;

2) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do dużych uwolnień substancji

promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane

nieograniczone w przestrzeni lub czasie działania chroniące społeczeństwo.

3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma uwzględniać

projekt obiektu jądrowego, dla różnych rodzajów obiektów jądrowych,

mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,

ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów

94
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: