Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
3. Program, o którym mowa w ust. 1, aktualizuje się w toku eksploatacji i
na celu zapobieganie awariom i łagodzenie
zamknięcia składowiska, nie rzadziej niż raz na 15 lat, a w przypadku
skutków awarii, w tym sprawdzanie barier
zakończenia eksploatacji składowiska z przyczyny nieuwzględnionej w
fizycznych oraz stosowanych przez posiadacza
tym programie – niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji.
zezwolenia procedur administracyjnych w zakresie
Zaktualizowany program zamknięcia składowiska przedstawia się do
ochrony, które musiałyby nie zadziałać, zanim
zatwierdzenia Prezesowi Agencji. Prezes Agencji zatwierdza
pracownicy i społeczeństwo zostaliby w
zaktualizowany program zamknięcia składowiska w drodze decyzji.
znaczącym
stopniu
poszkodowani
przez
promieniowanie jonizujące. Powyższe podejście
Art. 55k. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
identyfikuje i redukuje obszary niepewności.
związaną z narażeniem, polegającą na zamknięciu składowiska, sporządza
raport z zamknięcia składowiska odpadów promieniotwórczych, który
przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia w terminie określonym
w zezwoleniu na zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych.
Zakres raportu ustala Prezes Agencji w zezwoleniu na zamknięcie
składowiska odpadów promieniotwórczych.
2. Prezes Agencji zatwierdza raport z zamknięcia składowiska odpadów
promieniotwórczych w drodze decyzji.
3. Za dzień zakończenia zamknięcia składowiska odpadów
promieniotwórczych uznaje się dzień zatwierdzenia przez Prezesa Agencji
raportu z jego zamknięcia.
4. Do zamkniętego składowiska odpadów promieniotwórczych przepis art.
23a stosuje się odpowiednio.
Art. 55l. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:
1) budowę składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie
24 miesięcy;
2) eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych – w
terminie 12 miesięcy;
3) zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych – w
terminie 18 miesięcy
- od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Art. 55m. Do postępowania o wydanie zezwolenia na budowę,
eksploatację i zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych nie
stosuje się przepisu art. 31 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego.
Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia
na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na
budowie składowiska odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza
na swoich stronach podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej
treść wniosku wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz
informacje o:
90
1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
składowiska;
2)
możliwości składania uwag i wniosków;
3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując
jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;
4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1)
pisemnie;
2)
ustnie do protokołu;
3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności
opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa
w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym.
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały
uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren
objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.
Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji
może:
1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana
działalność objęta wnioskiem;
2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;
3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia
warunków ochrony radiologicznej.
2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku
o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których
mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa
w ust. 1 pkt 3, ponosi jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o
wydanie zezwolenia.
Art. 55s. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
budowę składowiska odpadów promieniotwórczych wnioskodawca jest
obowiązany uzyskać:
1) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach
określonych w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko;
2) opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 37 Traktatu
Euratom.
91
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ właściwy
do jej wydania zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt
decyzji oraz wniosek o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.
Art. 55t. Wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów
promieniotwórczych jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę
tego składowiska, wydawanego na zasadach określonych w przepisach
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 37 e
Art. 37e.1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
ustawy –
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego
Prawo
przeprowadza ocenę okresową bezpieczeństwa jądrowego tego obiektu,
atomowe
zwaną dalej „oceną okresową bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z
zezwoleniem, przepisami prawa i normami krajowymi i
międzynarodowymi, dotyczącymi standardów bezpieczeństwa jądrowego
oraz bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z
dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, ze szczególnym
uwzględnieniem zagadnień związanych ze starzeniem się urządzeń,
systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia wchodzących w
skład obiektu jądrowego. W ocenie okresowej bezpieczeństwa wskazuje
się także zmiany wprowadzone w obiekcie jądrowym od poprzedniej
oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozruchu obiektu.
2. Ocena okresowa bezpieczeństwa jest przeprowadzana z częstotliwością
określoną w zezwoleniu na eksploatację obiektu jądrowego, jednak nie
rzadziej niż co 10 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza
szczegółowy plan oceny okresowej bezpieczeństwa, który przedstawia do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
4. W przypadku elektrowni jądrowych przed zatwierdzeniem
szczegółowego planu oceny okresowej bezpieczeństwa Prezes Agencji
zasięga opinii Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie
dotyczącym bezpiecznego funkcjonowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z
dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
5. Na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na eksploatacji obiektu jądrowego sporządza raport z oceny
okresowej bezpieczeństwa i w ter-minie określonym w zezwoleniu na
eksploatację obiektu jądrowego przedstawia go Prezesowi Agencji do
zatwierdzenia.
6. Prezes Agencji występuje do Rady do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego
92
i Ochrony Radiologicznej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej
raportu, o którym mowa w ust. 5.
7. Rada do spraw Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Radiologicznej
przedstawia opinię, o której mowa w ust. 6, w terminie miesiąca od dnia
otrzymania wniosku o jej wydanie.
8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o
którym mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5,
dalsza eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania
decyzji w tej sprawie.
10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia
wydania przez Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny
okresowej bezpieczeństwa.
11. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny
okresowej bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla różnych
rodzajów obiektów jądrowych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
kompleksowej i wiary-godnej informacji o funkcjonowaniu systemów oraz
elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego mających istotne
znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej oraz kierując się wydanymi w tym zakresie zaleceniami
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej i Stowarzyszenia
Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych.
Art. 38b
Art. 38b.1. Kierownik jednostki organizacyjnej przed wystąpieniem z
ustawy –
wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę, rozruch lub eksploatację
Prawo
obiektu jądrowego opracowuje program likwidacji obiektu jądrowego i
atomowe
przedstawia go do zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z wnioskiem o
wydanie zezwolenia.
2. W toku eksploatacji obiektu jądrowego program, o którym mowa w ust.
1, podlega aktualizacji nie rzadziej niż raz na pięć lat, a w przypadku
nieuwzględnionego w tym programie zakończenia eksploatacji obiektu
jądrowego – niezwłocznie po zakończeniu jego eksploatacji.
Zaktualizowany program likwidacji obiektu jądrowego przedstawia się do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji wraz z prognozą kosztów likwidacji
obiektu jądrowego.
Art. 38c
Art. 38c.1. Z zakończenia likwidacji obiektu jądrowego kierownik
ustawy –
jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem,
Prawo
polegającą na likwidacji obiektu jądrowego sporządza raport z likwidacji
atomowe
obiektu jądrowego, który przedstawia Prezesowi Agencji do zatwierdzenia
w terminie określonym w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego.
2. Za dzień zakończenia likwidacji obiektu jądrowego uznaje się dzień
zatwierdzenia przez Prezesa Agencji raportu z jego likwidacji.
93
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dla etapu likwidacji
różnych rodzajów obiektów jądrowych, a także zawartość raportu z
likwidacji obiektu jądrowego, biorąc pod uwagę zalecenia
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz Stowarzyszenia
Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych wydane w
tym zakresie.
Art. 36c
Art. 36c.1. Projekt obiektu jądrowego:
ustawy –
1) uwzględnia konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
Prawo
ochrony radiologicznej i ochrony fizycznej podczas budowy, rozruchu,
atomowe
eksploatacji, w tym napraw i modernizacji, a także likwidacji tego obiektu
oraz możliwość przeprowadzenia sprawnego postępowania awaryjnego w
przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego;
2) uwzględnia sekwencję poziomów bezpieczeństwa zapewniających
zapobieganie powstawaniu odchyleń od warunków normalnej eksploatacji,
przewidywanych zdarzeń eksploatacyjnych, awarii przewidzianych w
założeniach projektowych i wykraczających poza te założenia ciężkich
awarii, a jeżeli nie uda się zapobiec tym odchyleniom, zdarzeniom czy
awariom – kontrolowanie ich oraz minimalizację radiologicznych skutków
awarii;
3) zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i
bezpieczną w zarządzaniu eksploatację obiektu jądrowego, ze szczególnym
uwzględnieniem czynników związanych ze współdziałaniem człowieka i
eksploatowanych systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia, w
tym urządzeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321, z późn. zm.).
2. W przypadku awarii ze stopieniem rdzenia reaktora projekt obiektu
jądrowego
zawiera
rozwiązania,
które,
z
maksymalnym
prawdopodobieństwem, zapobiegają:
1) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do wczesnych uwolnień substancji
promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane
działania interwencyjne poza terenem obiektu jądrowego, w przypadku
braku czasu na ich przeprowadzenie;
2) sekwencjom zdarzeń prowadzącym do dużych uwolnień substancji
promieniotwórczych, rozumianym jako sytuacje, w których są wymagane
nieograniczone w przestrzeni lub czasie działania chroniące społeczeństwo.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, jakie ma uwzględniać
projekt obiektu jądrowego, dla różnych rodzajów obiektów jądrowych,
mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego,
ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
94
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik