Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych doskonalenia organizacji i funkcjonowania Narodowych Sił Rezerwowych (NSR)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1992
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 773
1992-cz-II
POUCZENIE
Utrata karty przydziału kryzysowego nie zwalnia żołnierza rezerwy z wykonywania
obowiązków wynikających z nadania tego przydziału. O utracie karty przydziału
kryzysowego należy niezwłocznie zawiadomić właściwego wojskowego komendanta
uzupełnień. Od decyzji przysługuje odwołanie do Szefa Wojewódzkiego Sztabu
Wojskowego w .............. w terminie czternastu dni od dnia otrzymania karty, za
pośrednictwem Wojskowego Komendanta Uzupełnień w ......................... .
.........................................................................................................
(stopień wojskowy, imię i nazwisko, stanowisko służbowe, podpis)
odcisk
pieczęci
Otrzymują:
egz. nr 1 ...................................................................................
(żołnierz rezerwy)
egz. nr 2 - Wojskowy Komendant Uzupełnień w .......................
egz. nr 3 Dowódca Jednostki Wojskowej .................................
Potwierdzam własnoręcznym podpisem odbiór karty przydziału kryzysowego
.........................
.............................................................................................................................................
..........
(data, nazwisko, imiona i podpis przyjmującego)
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie przydziałów kryzysowych
stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 99a ust. 13 ustawy z dnia 21 listopada
1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461,
z późn. zm.).
Wprowadzenie z dniem … przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) instytucji zmiany przydziału
kryzowego oraz rozszerzenie katalogu przesłanek do uchylenia tego przydziału, a co za tym idzie
zmiany delegacji w cytowanej ustawie, powoduje konieczność wydania przedmiotowego
rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) nie podlega notyfikacji.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie miała wpływ na
działalność terenowych organów administracji wojskowej oraz dowódców jednostek
wojskowych oraz będzie oddziaływała na żołnierzy rezerwy pozostających na przydziałach
kryzysowych.
2. Konsultacje społeczne
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
Przyjęte rozwiązania nie mają bezpośredniego wpływu na wydatki z budżetu państwa
oraz sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy, gdyż nie wiążą się
z powstaniem lub likwidacją stanowisk pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Niniejsza regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęte w projekcie rozwiązania nie mają wpływu na sytuację i rozwój regionów.
03/10/BS
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie wprowadzenia obowiązkowych ćwiczeń wojskowych
Na podstawie art. 101 ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się obowiązkowe ćwiczenia wojskowe dla żołnierzy rezerwy i osób
przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy w związku z wystąpieniem
potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przeszkolenia żołnierzy rezerwy
posiadających nadane przydziały mobilizacyjne oraz dla żołnierzy rezerwy i osób
przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy, którym planuje się nadać takie
przydziały.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie wprowadzenia obowiązkowych ćwiczeń
wojskowych stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 101 ust. 10 ustawy z dnia
21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.).
Wprowadzona z dniem ... przez ustawę z dnia ... o zmianie ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) nowa redakcja przepisu
art. 101 ust. 10 stanowiącego delegację do wydania przedmiotowego aktu wykonawczego
spowodowała konieczność jego wydania.
Projekt ten jest konsekwencją wystąpienia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej związanych z koniecznością utrzymania na właściwym poziomie jakości
uzupełnienia. Wprowadzenie obowiązku odbywania ćwiczeń wojskowych umożliwi udział
żołnierzy rezerwy w szkoleniach organizowanych w jednostkach wojskowych. Szkolenia te
przełożą się wprost na jakość uzupełnienia mobilizacyjnego jednostek wojskowych
w zakresie stanów osobowych. Dodatkowo, obowiązkowe odbywanie ćwiczeń wojskowych
umożliwi przeszkalanie żołnierzy rezerwy na nowoczesnym sprzęcie wdrażanym do Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach profesjonalizacji oraz utrzymywanie przez
żołnierzy rezerwy na właściwym poziomie nabytych umiejętności i kwalifikacji.
Profesjonalizacja Sił Zbrojnych, a co się z tym wiąże modernizacja techniczna armii,
determinuje konieczność przeszkalania żołnierzy rezerwy i przygotowywania ich do obsługi
nowoczesnego sprzętu. W sytuacji braku takiej możliwości pojawiają się problemy
z właściwym mobilizacyjnym uzupełnieniem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Najważniejszą potrzebą jest stworzenie prawnych warunków do przeszkalania i sprawdzania
zdolności jednostek wojskowych lub pododdziałów do wykonywania zadań, do których są
one przeznaczone. Obecnie jednostki wojskowe korzystają z możliwości uzupełniania stanów
osobowych wyszkolonymi żołnierzami rezerwy pozyskiwanymi po odejściu z zawodowej
służby wojskowej i Narodowych Sił Rezerwowych, nie mogą natomiast przeszkalać stanów
osobowych w ramach obowiązkowych ćwiczeń wojskowych.
Biorąc pod uwagę, że najskuteczniejszą formą pozyskiwania wyszkolonych zasobów
są ćwiczenia wojskowe, projektowane rozporządzenie umożliwi przeszkolenie żołnierzy
2
Utrata karty przydziału kryzysowego nie zwalnia żołnierza rezerwy z wykonywania
obowiązków wynikających z nadania tego przydziału. O utracie karty przydziału
kryzysowego należy niezwłocznie zawiadomić właściwego wojskowego komendanta
uzupełnień. Od decyzji przysługuje odwołanie do Szefa Wojewódzkiego Sztabu
Wojskowego w .............. w terminie czternastu dni od dnia otrzymania karty, za
pośrednictwem Wojskowego Komendanta Uzupełnień w ......................... .
.........................................................................................................
(stopień wojskowy, imię i nazwisko, stanowisko służbowe, podpis)
odcisk
pieczęci
Otrzymują:
egz. nr 1 ...................................................................................
(żołnierz rezerwy)
egz. nr 2 - Wojskowy Komendant Uzupełnień w .......................
egz. nr 3 Dowódca Jednostki Wojskowej .................................
Potwierdzam własnoręcznym podpisem odbiór karty przydziału kryzysowego
.........................
.............................................................................................................................................
..........
(data, nazwisko, imiona i podpis przyjmującego)
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie przydziałów kryzysowych
stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 99a ust. 13 ustawy z dnia 21 listopada
1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461,
z późn. zm.).
Wprowadzenie z dniem … przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) instytucji zmiany przydziału
kryzowego oraz rozszerzenie katalogu przesłanek do uchylenia tego przydziału, a co za tym idzie
zmiany delegacji w cytowanej ustawie, powoduje konieczność wydania przedmiotowego
rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) nie podlega notyfikacji.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja dotyczy resortu obrony narodowej i będzie miała wpływ na
działalność terenowych organów administracji wojskowej oraz dowódców jednostek
wojskowych oraz będzie oddziaływała na żołnierzy rezerwy pozostających na przydziałach
kryzysowych.
2. Konsultacje społeczne
Ze względu na specyfikę regulacji zaniechano przeprowadzenia konsultacji społecznych.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych
Przyjęte rozwiązania nie mają bezpośredniego wpływu na wydatki z budżetu państwa
oraz sektor finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy, gdyż nie wiążą się
z powstaniem lub likwidacją stanowisk pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Niniejsza regulacja nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęte w projekcie rozwiązania nie mają wpływu na sytuację i rozwój regionów.
03/10/BS
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie wprowadzenia obowiązkowych ćwiczeń wojskowych
Na podstawie art. 101 ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się obowiązkowe ćwiczenia wojskowe dla żołnierzy rezerwy i osób
przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy w związku z wystąpieniem
potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie przeszkolenia żołnierzy rezerwy
posiadających nadane przydziały mobilizacyjne oraz dla żołnierzy rezerwy i osób
przeniesionych do rezerwy niebędących żołnierzami rezerwy, którym planuje się nadać takie
przydziały.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
PREZES RADY MINISTRÓW
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie wprowadzenia obowiązkowych ćwiczeń
wojskowych stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 101 ust. 10 ustawy z dnia
21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.).
Wprowadzona z dniem ... przez ustawę z dnia ... o zmianie ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy
niezawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …) nowa redakcja przepisu
art. 101 ust. 10 stanowiącego delegację do wydania przedmiotowego aktu wykonawczego
spowodowała konieczność jego wydania.
Projekt ten jest konsekwencją wystąpienia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej związanych z koniecznością utrzymania na właściwym poziomie jakości
uzupełnienia. Wprowadzenie obowiązku odbywania ćwiczeń wojskowych umożliwi udział
żołnierzy rezerwy w szkoleniach organizowanych w jednostkach wojskowych. Szkolenia te
przełożą się wprost na jakość uzupełnienia mobilizacyjnego jednostek wojskowych
w zakresie stanów osobowych. Dodatkowo, obowiązkowe odbywanie ćwiczeń wojskowych
umożliwi przeszkalanie żołnierzy rezerwy na nowoczesnym sprzęcie wdrażanym do Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach profesjonalizacji oraz utrzymywanie przez
żołnierzy rezerwy na właściwym poziomie nabytych umiejętności i kwalifikacji.
Profesjonalizacja Sił Zbrojnych, a co się z tym wiąże modernizacja techniczna armii,
determinuje konieczność przeszkalania żołnierzy rezerwy i przygotowywania ich do obsługi
nowoczesnego sprzętu. W sytuacji braku takiej możliwości pojawiają się problemy
z właściwym mobilizacyjnym uzupełnieniem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Najważniejszą potrzebą jest stworzenie prawnych warunków do przeszkalania i sprawdzania
zdolności jednostek wojskowych lub pododdziałów do wykonywania zadań, do których są
one przeznaczone. Obecnie jednostki wojskowe korzystają z możliwości uzupełniania stanów
osobowych wyszkolonymi żołnierzami rezerwy pozyskiwanymi po odejściu z zawodowej
służby wojskowej i Narodowych Sił Rezerwowych, nie mogą natomiast przeszkalać stanów
osobowych w ramach obowiązkowych ćwiczeń wojskowych.
Biorąc pod uwagę, że najskuteczniejszą formą pozyskiwania wyszkolonych zasobów
są ćwiczenia wojskowe, projektowane rozporządzenie umożliwi przeszkolenie żołnierzy
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1992-cz-II
› Pobierz plik
-
1992-cz-1
› Pobierz plik