Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
łączny odpływ do zatrudnienia osób aktywizowanych maksymalnie wyniesie 29 762
osoby – po 14 881 osób w wyniku każdej z form wsparcia. Zaprojektowane rozwiązanie
jest elastyczne, pozwala bowiem przedsiębiorcy wybrać najbardziej odpowiednią formę
i długość umowy – w przypadku grantu na telepracę istnieje możliwość zatrudnienia
osoby na ½ etatu, jednak przy tym wariancie pracodawca gwarantuje utrzymanie osoby
w zatrudnieniu przez minimum 18 miesięcy (minimum 6 miesięcy po ustaniu
12 miesięcznego okresu, w którym pobierał grant).
Tabela 4. Scenariusze wykorzystania środków na działanie aktywizujące w formie
grantu na telepracę oraz liczba nowych miejsc pracy w roku 2014
Wariant 12 m-cy/18 m-cy
Koszt całkowity grantu na 1 zatrudnionego
10 080 zł
Koszt miesięczny utrzymania w zatrudnieniu
560 / 336
100% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
14 881
67% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
9 970
33% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
4 911
Źródło: Opracowanie własne MPiPS, na podstawie propozycji minimalnego
wynagrodzenia za pracę w 2014 r.
Tabela 5. Scenariusze wykorzystania środków na działanie aktywizujące w formie
świadczenia aktywizacyjnego oraz liczba nowych miejsc pracy w roku 2014
Wariant 18 m-cy/30 m-cy
Koszt całkowity grantu na 1 zatrudnionego
10 080 zł
Koszt miesięczny utrzymania w zatrudnieniu
560 / 336
100% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
14 881
67% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
9 970
33% wykorzystania środków
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
4 911
Źródło: Opracowanie własne MPiPS, na podstawie propozycji minimalnego
wynagrodzenia za pracę w 2014 r.
98
Tabela 6. Prognozowana liczba pracujących korzystających z grantu na pracę oraz
świadczenia aktywizacyjnego łącznie, w latach 2014–2016, przy scenariuszu
wykorzystania 67% limitu środków
2014
2015
2016
Limit środków na działania aktywizacyjne
201 000 000 zł 281 400 000 zł 281 400 000 zł
Koszt całkowity sfinansowania miejsca pracy
10 080 zł
10 440 zł
10 860 zł
Maksymalna liczba sfinansowanych miejsc pracy
19 940
26 954
25 912
Źródło: Opracowanie własne MPiPS na podstawie umiarkowanego wariantu wzrostu
płacy minimalnej.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie wpływała na konkurencyjność gospodarki ani na
przedsiębiorczość. Bezpośrednim rezultatem działań będzie zwiększenie odpływu do
zatrudnienia, które jednak nie powinno mieć wpływu na presję płacową ani też
znaczącego wpływu na zwiększenie produktu krajowego.
Rozwiązania przyjęte w innych krajach UE/OECD
Trudno porównywać proponowane rozwiązania ułatwiające godzenie życia
zawodowego i rodzinnego, z uwagi na różne uwarunkowania gospodarcze i systemowe
w krajach OECD/Unii Europejskiej. Kierunki proponowanych instrumentów prawnych
są zbieżne z tendencjami obserwowanymi w krajach OECD i Unii Europejskiej, gdzie
rozwijane są finansowe instrumenty skierowane do grup wymagających wsparcia na
rynku pracy, tj. m.in. rodziców powracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka.
IIIb.
Pożyczki z Funduszu Pracy na utworzenie stanowiska pracy lub podjęcie
działalności gospodarczej przez bezrobotnych
Cel regulacji:
Zwiększenie liczby osób zatrudnionych i prowadzących działalność gospodarczą
w Polsce.
Podmioty objęte regulacją:
– samorządy powiatowe (powiatowe urzędy pracy),
– bezrobotni, poszukujących pracy absolwenci szkół i uczelni, studenci ostatniego
roku studiów,
99
– BGK,
– podmioty prowadzące działalność gospodarczą, niepubliczne przedszkola i szkoły,
producenci rolni, żłobki i kluby dziecięce.
Wpływ rozwiązania na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozwiązania nie powodują wzrostu wydatków Funduszu Pracy w 2014 r.
i latach kolejnych w porównaniu z poziomem wydatków zaplanowanych na rok 2013.
Nowe działania finansowane będą w ramach limitu wydatków Funduszu Pracy
ujmowanych w planie finansowym tego Funduszu. Zgodnie z założeniami w Planie
finansowym Funduszu Pracy na rok 2014 na ten cel przewidziano przeznaczenie kwoty
100 mln zł. Kwota ta odnosi się do środków Funduszu Pracy i nie obejmuje ona
środków, o których mowa w art. 56 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r.
o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 216) oraz środków Unii
Europejskiej.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Aktualne wsparcie z Funduszu Pracy dla osób tworzących nowe stanowiska pracy dla
bezrobotnych (refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego) i podejmujących działalność gospodarczą (dofinansowanie
podjęcia działalności gospodarczej) stanowi stosunkowo kosztowną formę aktywizacji,
która w ramach środków corocznie określanych w ustawie budżetowej może być
stosowana na niewielką skalę.
W ramach środków Funduszu Pracy przeznaczonych na aktywne formy
przeciwdziałania bezrobociu brakuje rozwiązań, które pozwolą skorzystać z takiego
wsparcia większej liczbie osób.
Wprowadzenie nowego instrumentu w postaci pożyczek udzielanych przez Bank
Gospodarstwa Krajowego, finansowanych ze środków Funduszu Pracy, ma na celu
wsparcie procesu tworzenia nowych miejsc pracy dla osób w trudnej sytuacji na rynku
pracy.
Do końca 2012 r. istniał system pożyczek udzielanych, ze środków budżetowych, przez
Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach rządowego programu „Pierwszy Biznes”,
100
który swoim działaniem obejmował wąską grupę osób, tj. osoby bezrobotne do 25. roku
życia i absolwentów do 27. roku życia.
Na realizację programu „Pierwszy Biznes” ministerstwo przekazało BGK kwotę 15 mln
zł. Łącznie od 2005 r. udzielono 445 pożyczek. Z dniem 31 stycznia 2012 r.
wstrzymano przyjmowanie nowych wniosków o udzielenie preferencyjnych pożyczek
w ramach programu „Pierwszy Biznes” z uwagi na wyczerpanie środków.
Zorganizowana przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej konferencja „Pierwszy
biznes – Wsparcie w starcie”, która odbyła się 9 lipca 2012 r. potwierdziła
zainteresowanie instytucji otoczenia biznesu działających na uczelniach tego typu
rozwiązaniami. W czerwcu 2013 r. MPiPS oraz BGK podpisały umowę na wdrożenie
kolejnej edycji programu pod nazwą „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”,
skierowanego do tej samej grupy odbiorców.
W związku z dobrymi doświadczeniami z realizacji wprowadzonego od 2005 r. przez
resort pracy programu „Pierwszy Biznes” zdecydowano się wprowadzić na stałe do
systemu prawnego rozwiązań Programu.
Jednocześnie podobny produkt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego został uruchomiony w 2012 r. w ramach PO KL w Działaniu 6.2.
Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia nowej formy wsparcia
dla osób planujących założenie własnej działalności gospodarczej. Dofinansowanie w
ramach tego programu polega na udzieleniu preferencyjnych pożyczek w kwocie do 50
tys. zł.
Planowana nowa forma pożyczek obejmie swym działaniem szerszy zakres osób
fizycznych i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Na rynku cały czas
brakuje instrumentów w formie pożyczek skierowanych do osób mających małe szanse
na uzyskanie kredytu na wolnym rynku z uwagi na brak zdolności kredytowej.
W sytuacji podmiotów tworzących nowe stanowiska pracy dla bezrobotnych,
problemem jest uzyskanie tańszej pożyczki w porównaniu do kosztu oprocentowania
kredytów na wolnym rynku, które będą sprzyjały większej aktywności w tworzeniu
nowych miejsc pracy dla tej grupy osób.
Proponowane rozwiązanie pozytywnie wpłynie na sytuację na rynku pracy. Pożyczka
na podjęcie działalności gospodarczej będzie udzielana do wysokości 20-krotnego
101
przeciętnego wynagrodzenia), natomiast pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego będzie udzielana do wysokości 6-krotnego przeciętnego
wynagrodzenia. Kwota udzielonego wsparcia może kształtować się w następujący
sposób w kolejnych latach.
Tabela 7. Kwota udzielonego wsparcia w ramach nowego rozwiązania w latach
2012–2023
Wyszczególnienie
2012
2013
2014
2015
2016
2017
przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce
3 522
3 621
3 746
3 921
4 126
4 342
narodowej*
pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej
70 440
72 420
74 920
78 420
82 520
86 840
pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla
21 132
21 726
22 476
23 526
24 756
26 052
skierowanego bezrobotnego
Łączna kwota na pożyczki
90 000 000 90 000 000 90 000 000 90 000 000 90 000 000
90 000 000
Całkowite wsparcie
91 572
94 146
97 396
101 946
107 276
112 892
Wyszczególnienie
2018
2019
2020
2021
2022
2023
przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce
4 569
4 808
5 059
5 323
5 602
5 895
narodowej*
pożyczka na podjęcie działalności gospodarczej
91 380
96 160
101 180
106 460
112 040
117 900
pożyczka na utworzenie stanowiska pracy dla
27 414
28 848
30 354
31 938
33 612
35 370
skierowanego bezrobotnego
Łączna kwota na pożyczki
90 000 000 90 000 000 90 000 000 90 000 000 90 000 001
90 000 002
Całkowite wsparcie
118 794
125 008
131 534
138 398
145 652
153 270
UWAGA:* Do obliczenia skali zjawiska posłużono się średniorocznym wynagrodzeniem brutto
w gospodarce narodowej, a nie przeciętnym wynagrodzeniem w poprzednim kwartale.
Źródło: Opracowanie własne MPiPS na podstawie Wytycznych dotyczących
stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą
oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw – maj 2013, MF, na lata
2017–2023 utrzymano prognozę wskaźników z 2016 r.
Zakładając że łączna kwota przeznaczona na powyższy cel będzie wynosiła 90 mln zł
(100 mln zł – 10% środków dla BGK na koszty obsługi), a na pożyczki na podjęcie
działalności gospodarczej zostanie przeznaczona kwota 30 mln zł (tj. 1/3 x 90 mln zł) to
z pożyczek tych w 2014 r. mogłoby skorzystać ok. 400 osób (30 mln zł/75 tys. zł).
5) Oznacza to przeciętne wynagrodzenie w poprzednim kwartale, od pierwszego dnia następnego miesiąca
po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227,
z późn. zm.).
6) Koszty BGK związane z koordynacją działań instytucji obsługujących ten instrument, koszty promocji,
koszty dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek, koszty wynagrodzenia pośredników
finansowych BGK oraz koszty doradztwa świadczonego pożyczkobiorcom – jest to szacunkowy koszt,
który będzie negocjowany z BGK i ostatecznie ustalany w umowie zawieranej między MPiPS a BGK.
Wysokość środków przeznaczonych dla BGK na koszty obsługi będzie uzależniona od ilości/wartości
udzielonych i spłaconych pożyczek.
102
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik