eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1949
  • Data wpłynięcia: 2013-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598

1949

– 50 –
bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy, pożyczkobiorcy
korzystającemu jednocześnie z pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej oraz
pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego skierowanego przez
powiatowy urząd pracy.
2. Warunkami umorzenia, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
utrzymanie, przez co najmniej 12 miesięcy, pierwszego stanowiska pracy dla
bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy;
2)
niezaleganie ze spłatą rat pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla
bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy oraz pożyczki na
podjęcie działalności gospodarczej.
3. Kwota umorzenia należności z tytułu pożyczki udzielonej na utworzenie
pierwszego stanowiska pracy nie może przekroczyć kwoty pozostałej do spłaty z tytułu
tej pożyczki.
Art. 61r. Minister właściwy do spraw pracy może umorzyć w całości lub w części
należności z tytułu niespłaconych pożyczek, o których mowa w art. 61e pkt 1 i 2, jeżeli
zachodzą przesłanki określone w art. 56 lub w art. 57 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1289).
Art. 61s. Umorzenie, o którym mowa w art. 61p, a także umorzenie, o którym
mowa w art. 61r dokonane na podstawie przesłanek wynikających z art. 56 pkt 5
i art. 57 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stanowi pomoc
udzielaną zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
Art. 61t. 1. Pośrednicy finansowi podejmują współpracę z uczelniami, a za ich
pośrednictwem z organizacjami działającymi na rzecz rozwoju przedsiębiorczości,
w szczególności akademickimi inkubatorami przedsiębiorczości, akademickimi biurami
karier i centrami informacyjno-doradczymi, w celu zapewnienia możliwości
skorzystania z usług doradczych i szkoleniowych przez osoby ubiegające się o pożyczkę
na podjęcie działalności gospodarczej oraz pożyczkobiorców, którym takiej pożyczki
udzielono.
2. Pośrednicy finansowi w miejscu obsługi osób ubiegających się o pożyczkę na
podjęcie działalności gospodarczej zapewniają tym osobom dostęp do danych
kontaktowych instytucji, o których mowa w ust. 1, w celu skorzystania z usług
doradczych i
szkoleniowych w
zakresie przedsiębiorczości, obejmujących
w szczególności sporządzanie opisu i kosztorysu przedsięwzięcia.
– 51 –
3. Pożyczkobiorcy mogą skorzystać z usług doradczych i szkoleniowych,
świadczonych przez instytucje, o których mowa w ust. 1, w szczególności w zakresie:
1)
zakładania działalności gospodarczej;
2)
form opodatkowania planowanej działalności gospodarczej;
3)
prowadzenia księgowości.
4. Usługi doradcze i szkoleniowe świadczone pożyczkobiorcom mogą być
finansowane ze środków, o których mowa w art. 61e, do wysokości 30% przeciętnego
wynagrodzenia na jedną uprawnioną osobę.
Art. 61u. Bank Gospodarstwa Krajowego zarządza środkami, o których mowa
w art. 109e ust. 1, oraz pełni funkcję koordynatora realizacji pożyczek oraz świadczenia
usług doradczych i szkoleniowych, o których mowa w art. 61e.
Art. 61w. Do zadań Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie, o którym mowa
w art. 61u, należy w szczególności:
1)
dokonywanie wyboru pośredników finansowych i zawieranie z nimi umów;
2)
przekazywanie środków pośrednikom finansowym;
3)
gromadzenie środków z tytułu spłat i zwrotu pożyczek oraz oprocentowania
wolnych środków;
4)
monitorowanie realizacji pożyczek oraz zapewnienia świadczenia usług
doradczych i szkoleniowych przez pośredników finansowych;
5)
prowadzenie rozliczeń i sporządzanie sprawozdawczości dla ministra właściwego
do spraw pracy;
6)
opracowywanie jednolitych wzorów wniosków o udzielenie pożyczek oraz
wzorów innych niezbędnych dokumentów;
7)
opracowywanie jednolitych wzorów rozliczeń i sprawozdań w zakresie
udzielonych pożyczek;
8)
sprawowanie kontroli realizacji pożyczek przez pośredników finansowych;
9)
opiniowanie wniosków o umorzenie należności z tytułu udzielonych pożyczek
przed przekazaniem ich do ministra właściwego do spraw pracy;
10) monitorowanie dochodzenia roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek udzielanych
przez pośredników finansowych.
Art. 61y. Do zadań pośredników finansowych w zakresie, o którym mowa
w art. 61g ust. 1, należy w szczególności:
1)
rozpatrywanie wniosków oraz zawieranie umów w sprawie udzielania pożyczek;
– 52 –
2)
monitorowanie realizacji umów dotyczących udzielonych pożyczek;
3)
bieżąca obsługa finansowa pożyczek oraz naliczanie odsetek za zwłokę od
nieterminowych spłat rat pożyczek;
4)
dochodzenie roszczeń z tytułu niespłaconych pożyczek;
5)
opiniowanie, w zakresie finansowym oraz formalnoprawnym, wniosków
pożyczkobiorców w przedmiocie umorzenia udzielonych pożyczek;
6)
opiniowanie wniosków o umorzenie należności z tytułu udzielonych pożyczek;
7)
przekazywanie Bankowi Gospodarstwa Krajowego skompletowanych
i zweryfikowanych pod względem merytorycznym i finansowym wniosków
o umorzenie pożyczek;
8)
prowadzenie rozliczeń i sporządzanie sprawozdawczości dla Banku Gospodarstwa
Krajowego;
9)
zapewnienie dostępu do usług doradczych i szkoleniowych, o których mowa
w art. 61t ust. 1;
10) przekazywanie, na wnioski starostów, informacji o wynikach monitorowania
zatrudnienia przez wymagany okres, bezrobotnych skierowanych przez powiatowe
urzędy pracy u pożyczkobiorców, na utworzonych stanowiskach pracy.
Art. 61z. Do zadań starostów należy współpraca z Bankiem Gospodarstwa
Krajowego i pośrednikami finansowymi, polegająca w szczególności na:
1)
opiniowaniu wniosków o udzielenie pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla
bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy, pod względem
możliwości danego urzędu pracy w zakresie skierowania bezrobotnych
posiadających kwalifikacje niezbędne do wykonywania pracy na planowanym do
utworzenia stanowisku pracy;
2)
wydawaniu zaświadczeń potwierdzających posiadanie statusu bezrobotnego przez
osoby ubiegające się o pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej;
3)
kierowaniu bezrobotnych na utworzone stanowiska pracy;
4)
monitorowaniu, we współpracy z pośrednikami finansowymi, zatrudnienia, przez
wymagany okres, bezrobotnych skierowanych przez powiatowe urzędy pracy
u pożyczkobiorców, na utworzonych stanowiskach pracy.
Art. 61za. 1. Pożyczkobiorcy, którym została udzielona pożyczka na utworzenie
stanowiska pracy dla bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy, są
obowiązani poinformować, z 14-dniowym wyprzedzeniem, powiatowy urząd pracy oraz
– 53 –
pośrednika finansowego o terminie zatrudnienia bezrobotnego oraz potwierdzić
zatrudnienie bezrobotnego, w terminie 7 dni od dnia jego zatrudnienia.
2. Bezrobotni, którym została udzielona pożyczka na podjęcie działalności
gospodarczej, są obowiązani poinformować powiatowy urząd pracy o terminie
rozpoczęcia działalności gospodarczej.
3. Pożyczkobiorca, który otrzymał pożyczkę na utworzenie stanowiska pracy dla
bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy, jest obowiązany
poinformować pośrednika finansowego oraz powiatowy urząd pracy o rozwiązaniu
umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym, nie później niż w terminie 7 dni od dnia
jej rozwiązania.
4. W przypadku gdy powiatowy urząd pracy w terminie 30 dni od dnia otrzymania
informacji, o której mowa w ust. 3, nie skieruje bezrobotnego spełniającego wymagania
utworzonego stanowiska pracy, pożyczkobiorca może zatrudnić na tym stanowisku
bezrobotnego bez skierowania powiatowego urzędu pracy.”;
52) w art. 62 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W przypadku wystąpienia przez rolnika z wnioskiem, o którym mowa
w ust. 3, po terminie wymagalności pierwszej raty kwartalnej, pokrycie składek na
ubezpieczenia społeczne rolników przysługuje za cztery kwartały liczone od następnego
kwartału po kwartale, w którym został złożony wniosek.”;
53) po rozdziale 12 dodaje się rozdział 12a w brzmieniu:
„Rozdział 12a
Program Aktywizacja i Integracja
Art. 62a. 1. Powiatowy urząd pracy samodzielnie lub we współpracy z ośrodkiem
pomocy społecznej może inicjować działania w zakresie aktywizacji zawodowej
i integracji społecznej bezrobotnych, które są realizowane poprzez Program Aktywizacja
i Integracja.
2. Do udziału w Programie Aktywizacja i Integracja są kierowani bezrobotni,
z uwzględnieniem profilu pomocy, korzystający ze świadczeń pomocy społecznej,
w szczególności realizujący kontrakt socjalny, o którym mowa w przepisach o pomocy
społecznej.
3. Program Aktywizacja i Integracja, po zaopiniowaniu przez powiatową radę
rynku pracy, jest realizowany przez powiatowy urząd pracy działający we współpracy
– 54 –
z ośrodkiem pomocy społecznej lub podmiotami prowadzącymi działalność statutową
na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym lub przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom
społecznym, zgodnie z przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
4. Działania w zakresie aktywizacji zawodowej bezrobotnych są realizowane przez
powiatowy urząd pracy w ramach prac społecznie użytecznych, o których mowa
w art. 73a.
5. Działania w zakresie integracji społecznej bezrobotnych, służące kształtowaniu
aktywnej postawy w życiu społecznym i zawodowym, mogą być realizowane
w szczególności poprzez grupowe poradnictwo specjalistyczne, warsztaty trenerskie
i grupy wsparcia, w wymiarze co najmniej 10 godzin tygodniowo.
6. Działania w zakresie integracji społecznej bezrobotnych mogą być realizowane
przez ośrodek pomocy społecznej lub podmioty, o których mowa w ust. 3.
7. Realizacja Programu Aktywizacja i Integracja przez ośrodek pomocy społecznej
odbywa się na podstawie porozumienia o realizacji Programu zawartego z powiatowym
urzędem pracy, które określa w szczególności:
1)
kryteria doboru i liczbę bezrobotnych;
2)
działania w zakresie integracji społecznej bezrobotnych, realizowane przez ośrodek
pomocy społecznej;
3)
okres realizacji i przewidywane efekty, z podaniem mierników pozwalających
ocenić indywidualne efekty;
4)
kwoty i źródła finansowania działań;
5)
sposób kontroli i zakres monitorowania.
8. Działania w zakresie integracji społecznej bezrobotnych, realizowane przez
ośrodek pomocy społecznej, są finansowane ze środków budżetowych gminy i mogą
być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
9. W przypadku niezawarcia z ośrodkiem pomocy społecznej porozumienia
o realizacji Programu, o którym mowa w ust. 7, powiatowy urząd pracy w ramach
środków Funduszu Pracy może zlecić realizację działań w zakresie integracji społecznej
bezrobotnych podmiotom, o których mowa w ust. 3.
10. Zlecenie realizacji działań w zakresie integracji społecznej bezrobotnych
odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, na zasadach i w trybie
określonych w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: