eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

projekt ustawy dotyczy przeniesienia m.in. wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa części uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS, określenia zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w OFE i sposobu przenoszenia uprawnień emerytalnych ubezpieczonych z OFE do ZUS

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1946
  • Data wpłynięcia: 2013-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1717

1946

w zagranicznych zakładach ubezpieczeń, w związku umowami ubezpieczenia zawartymi
w ramach wykonywania działalności ubezpieczeniowej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i ponosi związane z tym koszty.

Z opracowania KNF „Działalność zagranicznych zakładów ubezpieczeń w Polsce oraz
krajowych zakładów ubezpieczeń za granicą w 2010 r.” wynika, że w latach 2008–2010 zbiór
składki brutto zakładów ubezpieczeń z krajów UE/EOG prowadzących w Polsce działalność
na zasadzie swobody świadczenia usług lub przez oddziały wyniósł w 2010 r.: 4,09 mld zł.
Przy założeniu zbioru składki brutto zagranicznych zakładów ubezpieczeń z roku 2010
i wskaźniku opłat 0,01% hipotetyczne dodatkowe roczne przychody Biura Rzecznika z tytułu
opłat zagranicznych zakładów ubezpieczeń wyniosłyby około 400 tys. zł.

Zwiększone przychody Biura Rzecznika Ubezpieczonych z tytułu opłat krajowych zakładów
ubezpieczeń i zagranicznych zakładów ubezpieczeń nie będą mogły być przeznaczone na
wzrost funduszu wynagrodzeń pracowników Biura Rzecznika. Na podstawie art. 12 ust. 1
pkt 8 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
(druk 1788), wielkość wynagrodzeń w roku 2014, w przypadku państwowych osób prawnych
należących do sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia
27 sierpnia o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 i 938) nie mogą przekroczyć
wielkości wynagrodzeń ujmowanych w ustawie budżetowej za 2013 rok.

Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (Rządowy Proces
Legislacyjny) z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady Ministrów oraz
konsultacji społecznych.
9


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na Rzecznika Ubezpieczonych i jego Biuro
oraz krajowe zakłady ubezpieczeń i zagraniczne zakłady ubezpieczeń, o których mowa
w art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej;

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z Komisją Nadzoru Finansowego,
Rzecznikiem Ubezpieczonych i Polską Izbą Ubezpieczeń,

3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Rzecznik Ubezpieczonych jest jednostką sektora finansów publicznych. W związku
z tym wejście w życie rozporządzenia będzie miało bezpośredni wpływ na sektor
finansów publicznych.
Wejście w życie rozporządzenia będzie miało pośredni wpływ na budżet państwa.
Rzecznik Ubezpieczonych nie jest finansowany bezpośrednio z budżetu państwa. Koszty
działalności Rzecznika i jego Biura ponoszą zakłady ubezpieczeń i powszechne
towarzystwa emerytalne. Niemniej Rzecznik Ubezpieczonych należy do jednostek
sektora finansów publicznych, a plan finansowy Rzecznika Ubezpieczonych stanowi
załącznik do ustawy budżetowej.
W związku z wejściem w życie rozporządzenia należy oczekiwać zwiększenia dochodów
Biura Rzecznika Ubezpieczonych poprzez zwiększenie przychodów z tytułu opłat
zakładów ubezpieczeń. W roku 2012 opłaty poniesione przez krajowe zakłady
ubezpieczeń na pokrycie działalności Rzecznika Ubezpieczonych wyniosły 4,236 mln zł
przy obowiązującym wskaźniku opłat wynoszącym 0,0071% zbioru składek brutto. Przy
założeniu zbioru składek brutto równego zbiorowi składek brutto z 2012 r.
tj. 62,63 mld zł i wskaźnika opłat ustalonego na poziomie 0,01% zbioru składek brutto,
szacunkowe opłaty krajowych zakładów ubezpieczeń na pokrycie kosztów Biura
10


Rzecznika Ubezpieczonych wyniosłyby 5,966 mln zł i były o 1,730 mln zł wyższe niż
w 2012 r. Przyjmując, że zbiór składek brutto będzie o 6,58 mld złotych niższy niż
w 2012 r. i wyniesie 56,05 mld zł, szacunkowe opłaty krajowych zakładów ubezpieczeń
na pokrycie kosztów Biura Rzecznika Ubezpieczonych wyniosłyby 5,339 mln zł,
tj. o około 1,103 mln zł więcej niż w 2012 r. Przy założeniu przypisu składek brutto
z 2010 r. szacunkowe opłaty zagranicznych zakładów ubezpieczeń na pokrycie kosztów
działalności Rzecznika Ubezpieczonych i jego Biura wyniosłyby 400 tys. zł. Zwiększone
opłaty zakładów ubezpieczeń powinny pozwolić na pokrycie oczekiwanego zmniejszenia
przychodów Biura Rzecznika Ubezpieczonych z tytułu opłat powszechnych towarzystw
emerytalnych oraz na pokrycie wydatków przewidzianych w projekcie planu
finansowego Rzecznika Ubezpieczonych na 2014 r.
Ilustrują to poniższe wyliczenia wykonane przy założeniu spadku składki przypisanej
brutto zakładów ubezpieczeń o 6,58 mld zł w stosunku do roku 2012 oraz spadku
przychodów Rzecznika Ubezpieczonych (RU) z tytułu opłat PTE o 810,8 tys. zł.
1) dochody RU wg projektu planu finansowego na 2014 r.
7 090 tys. zł
2) szacunkowy wzrost przychodów od zakładów ubezpieczeń
1 103 tys. zł;
3) szacunkowy spadek przychodów od PTE
810,8 tys. zł;
4) przychody od zagranicznych zakładów ubezpieczeń
400 tys. zł
5) skorygowane dochody RU (1)+(2)-(3)+(4)
7 782,2 tys. zł
6) wydatki RU wg projektu planu finansowego na 2014 r.
7 290 tys. zł
7) nadwyżka skorygowanych dochodów nad wydatkami (5)-(6) 492,2 tys. zł
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
b) rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy;
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość. Rzecznik Ubezpieczonych jest jednostką sektora
11


finansów publicznych, a dodatkowe obciążenia zakładów ubezpieczeń z tytułu
proponowanej wyższej stawki opłat na pokrycie kosztów działalności Rzecznika
Ubezpieczonych i jego Biura należy uznać za niewielkie. Przy założeniu zbioru składek
brutto równego zbiorowi składek brutto z 2012 r. (62,63 mld zł) i wskaźnika opłat
ustalonego na poziomie 0,01% zbioru składek brutto, szacunkowe opłaty krajowych
zakładów ubezpieczeń na pokrycie kosztów Biura Rzecznika Ubezpieczonych byłyby
o 1,730 mln zł wyższe niż w 2012 r. Przyjmując, że zbiór składek brutto będzie
o 6,58 mld złotych niższy niż w 2012 r., szacunkowe opłaty zakładów ubezpieczeń na
pokrycie kosztów Biura Rzecznika Ubezpieczonych wyniosłyby o około 1,103 mln zł
więcej niż w 2012 r. Z informacji podanej na stronach KNF wynika, iż wg stanu na dzień
31 grudnia 2012 r. łączny zysk netto wszystkich zakładów ubezpieczeń wyniósł
6,3 mld zł, a wg stanu na dzień 30 czerwca 2013 r. – 6,62 mld zł.
Opłaty w wysokości 0,01% zbioru składki brutto z tytułu umów ubezpieczenia zawartych
w związku z wykonywaniem działalności ubezpieczeniowej na terytorium RP nie będą
stanowiły znaczącego obciążenia finansowego dla zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
o których mowa w art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności
ubezpieczeniowej.
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

4. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla budżetu państwa. Koszty działalności
Rzecznika Ubezpieczonych i jego Biura – zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 1a ustawy z dnia
22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku
Ubezpieczonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 290) – ponoszą zakłady ubezpieczeń.



21/11/EP
12

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia

w sprawie określenia wzoru oświadczenia członka otwartego funduszu emerytalnego
o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego oraz o zapoznaniu się
z informacją dotyczącą powszechnego systemu emerytalnego oraz informacjami
dotyczącymi otwartych funduszy emerytalnych

Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia … o zmianie niektórych ustaw w związku
z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach
emerytalnych (Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Rozporządzenie określa wzór oświadczenia członka otwartego funduszu emerytalnego
o przekazywaniu do otwartego funduszu emerytalnego składki, o której mowa w art. 22 ust. 3
pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.
z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.1)) oraz o zapoznaniu się z:
1) informacją dotyczącą powszechnego systemu emerytalnego;
2) aktualnymi informacjami dotyczącymi otwartych funduszy emerytalnych.
2. Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …

PREZES RADY MINISTRÓW






1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 218, poz. 1690,
z 2010 r. Nr 105, poz. 668, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474, Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1725,
z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 75, poz. 398, Nr 138, poz. 808, Nr 171, poz. 1016, Nr 197, poz. 1170, Nr 199,
poz. 1175, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1706 oraz z 2012 r. poz. 611, 637, 769, 1342 i 1548 oraz z 2013 r.
poz. 675, 827, 983, 1036 i ...


strony : 1 ... 30 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: