Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
uchwalone przed upływem 6 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy, czyli przed
dniem wejścia w życie projektowanego art. 18, nie będą wymagały zmian w powyższym
zakresie. Jednocześnie należy wskazać, że termin 6 miesięcy vacatio legis tego przepisu
umożliwia gminie podjęcie uchwały zmieniającej studium, gdyby gmina, w której studium
ujęte są obszary problemowe, nie chciała, aby przekształciły się one z mocy prawa w obszary
funkcjonalne. Termin 6 miesięcy jest terminem wystarczającym dla podjęcia takiej uchwały,
umożliwia gminom racjonalne planowanie przestrzenne na poziomie lokalnym.
PRZEPIS O WEJŚCIU USTAWY W ŻYCIE
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że
dłuższe 6-miesięczne vacatio legis proponuje się wprowadzić w odniesieniu do przepisów
dotyczących wprowadzenia do systemu prawa pojęcia obszaru funkcjonalnego, obszaru
strategicznej interwencji państwa, obszaru problemowego, a także uwzględnienia obszarów
strategicznej interwencji państwa, w tym obszarów problemowych w śsrk (art. 1 pkt 4 lit. d
i pkt 11 lit. a tiret szóste), aktualizacji strategii rozwoju województwa (art. 6 pkt 1 lit. c) oraz
przepisów w zakresie planu zagospodarowania przestrzennego (art. 7 pkt 2–4 i 7). Ponadto
proponuje się wprowadzić 18-miesięczne vacatio legis w odniesieniu do przepisu
dotyczącego obowiązku uwzględnienia w strategii rozwoju województwa obszarów
strategicznej interwencji państwa, o których mowa w uzppr (art. 6 pkt 1 lit. b).
Odsunięcie w czasie terminu wejścia w życie ww. przepisów zapewni zarówno administracji
rządowej, jak i samorządom województw odpowiedni czas na zapoznanie się z nowymi
regulacjami i dostosowanie do zmieniającej się sytuacji prawnej.
W ramach ograniczania wydatków sektora finansów publicznych zadania wynikające
z projektowanej nowelizacji będą wykonywane przez podmioty, które w jak największym
stopniu będą wykorzystywać obecne zasoby kadrowe administracji publicznej oraz istniejące
procesy.
Projekt ustawy został przedłożony Ministrowi Spraw Zagranicznych w celu wydania opinii
o zgodności z prawem UE. Minister Spraw Zagranicznych przekazał opinię, zgodnie z którą
projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych
innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
47
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
Projekt został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy
Proces Legislacyjny.
Żaden z podmiotów prowadzących działalność lobbingową nie zgłosił zainteresowania
pracami nad projektem.
48
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na organy administracji rządowej
i samorządowej w zakresie, w jakim podmioty te są zaangażowane w przygotowywanie
i uzgadnianie przede wszystkim dokumentów strategicznych oraz udział w podmiotach
koordynujących funkcjonowanie instytucji nowego okresu programowania UE.
Dodatkowo, z uwagi na konieczność realizacji zasady partnerstwa polegającej na
zapewnieniu udziału partnerów społecznych i gospodarczych oraz organizacji
pozarządowych w kształtowaniu rozwiązań obowiązujących w nowym okresie
programowania UE, projektowane rozwiązania będą miały wpływ na wskazane wyżej
podmioty.
Jednocześnie proponowane zmiany w zakresie związanym z dostępem do informacji
publicznej będą miały wpływ na wnioskodawców ubiegających się o przyznanie środków
finansowych na dofinansowanie projektów w postępowaniach konkursowych.
II. Wpływ ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przepisów ustawy nie wywrze bezpośredniego wpływu na wydatki
budżetu państwa i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. Przepisy wpłyną
w sposób pośredni na wydatki sektora finansów publicznych w momencie przyjęcia
programów służących realizacji umowy partnerstwa, które docelowo staną się
programami operacyjnymi perspektywy finansowej 2014–2020, co będzie możliwe po
wejściu w życie przepisów projektowanej ustawy (programy będą przyjmowane,
w drodze uchwały, przez Radę Ministrów). Ponadto z punktu widzenia finansów
publicznych wpływ środków z UE na wydatki i na deficyt liczony wg ESA `95 jest
neutralny, bowiem wydatki na programy w części finansowanej ze środków UE
równoważone są dochodami z tych środków. Wdrażanie programów wiązać się będzie
natomiast z poniesieniem wydatków na współfinansowanie krajowe (zasada
dodatkowości), pokrywanych w części ze środków publicznych. Jednakże nie będzie to
49
skutek bezpośredni wynikający z wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy, lecz
związany z przyjęciem programów.
W chwili obecnej oszacowanie skutków z tym związanych z uwagi na brak rozstrzygnięć
na poziomie UE co do wielkości budżetu na lata 2014–2020 oraz ostatecznych regulacji
unijnych związanych z kształtem polityki spójności w kolejnej perspektywie nie jest
możliwe. W dokumentach związanych z wdrażaniem perspektywy finansowej
2014–2020, przygotowywanych przez MRR, przyjmowane jest założenie maksymalizacji
dofinansowania ze środków UE w programach, co wpłynie na ograniczenie
współfinansowania ponoszonego z budżetu państwa.
Zakłada się, że uchwalenie ustawy w danym zakresie nie spowoduje istotnych skutków
finansowych. Ustawa nie wpłynie znacząco na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Finansowanie realizacji wprowadzanych zmian ustawowych będzie odbywać się
w ramach dostępnych środków. Wprowadzane rozwiązania dotyczące organów państwa
działających na szczeblu rządowym nie wymagają zaangażowania dodatkowych środków
publicznych. Implementacja instrumentów wprowadzanych ustawą, związanych
z poprawą zarządzania rozwojem na szczeblu regionalnym, również nie wymaga
dodatkowych nakładów – tak z budżetu państwa, jak i z budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane zmiany, których celem jest sprawne przygotowanie i rozpoczęcie
wdrażania perspektywy finansowej UE 2014–2020, co do zasady nie mają wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Proponowane zmiany w zakresie wprowadzenia umowy partnerstwa, Komitetu do spraw
tej umowy oraz programów służących jej realizacji nie generują dodatkowych wydatków
po stronie instytucji zaangażowanych w przygotowanie i uzgodnienie tych dokumentów,
jak również uczestnictwo w pracach Komitetu.
Zmiany w systemie dokumentów strategicznych, wprowadzenie regulacji w zakresie
polityki miejskiej oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego stanowią
realizację zasady zintegrowanego podejścia terytorialnego, która odgrywa istotną rolę
w projektowaniu i wdrażaniu nowego okresu programowania UE.
50
Obecna perspektywa finansowa UE została zaprojektowana i jest wdrażana na podstawie
rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn.
zm.). Rozporządzenie to wyznacza ramy organizacyjne, instytucjonalne oraz
proceduralne w zakresie realizacji programów operacyjnych. Rozporządzenie, jako akt
bezpośredniego stosowania, nie wymaga implementacji na poziomie krajowym.
Wszystkie państwa członkowskie UE są zobowiązane do stosowania jego przepisów
wprost oraz w sposób jednolity. Tym samym kwestie dotyczące programów
operacyjnych, kompetencji poszczególnych instytucji, systemu realizacji we wszystkich
państwach członkowskich podlegają tej samej regulacji. Jednocześnie, o ile przepisy
rozporządzenia nakładają na państwa członkowskie obowiązek uregulowania
szczegółowych kwestii na poziomie krajowym, państwa te wprowadzają właściwe
przepisy, które mają służyć stosowaniu rozporządzenia unijnego.
W państwach członkowskich UE opracowywane są dokumenty strategiczne, które
wynikają zarówno z uwarunkowań czy przepisów krajowych, jak też wymogów unijnych
związanych z kolejnymi perspektywami finansowymi bądź też wytycznych unijnych
dotyczących poszczególnych obszarów czy dziedzin.
Do tego typu dokumentów zaliczyć można przede wszystkim strategie rozwoju
regionalnego, strategie zrównoważonego rozwoju, strategie obronności, strategie
dotyczące zdrowia publicznego, strategie dotyczące szkolnictwa wyższego, strategie
adaptacji do zmian klimatu czy ostatnio opracowywane w państwach europejskich
strategie ochrony cyberprzestrzeni. Dokumenty te są zróżnicowane zarówno pod
względem objętości (z reguły od kilkudziesięciu do 150–200 stron), jak i struktury
(najczęściej zawierają takie elementy jak diagnoza, cele i kierunki strategiczne, system
realizacji, wskaźniki).
Polski model zarządzania rozwojem oparty na hierarchicznym systemie dokumentów
strategicznych oraz określeniu jednolitych standardów w zakresie ich opracowywania
spotkał się z pozytywnym przyjęciem i zainteresowaniem, zarówno Komisji
Europejskiej, jak i innych państw członkowskich UE.
51
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik