eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1881
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379

1881

powinien  współpracować  z  tymi jednostkami, tak  aby realizacja polityki 
przestrzennej  w  województwie  przebiegała  w  sposób  racjonalny i w ramach 
współpracy  między  poszczególnymi  jst.  Wprowadzenie  nowego  pojęcia 
planistycznego, jakim jest obszar funkcjonalny,  może  rodzić  obawy  gmin  co do 
możliwości  nieuzasadnionego  ograniczania  w  ten  sposób  ich  suwerenności 
planistycznej.  Z  tego  też  powodu  strona  samorządowa  KWRiST  zaproponowała 
dodanie przepisu potwierdzającego, że kształtowanie przestrzeni w odniesieniu do 
danego obszaru funkcjonalnego, zgodnie z polityką przestrzenną województwa, na 
terenie jednostki samorządu terytorialnego będzie prowadzone w konsultacji z tą 
jednostką.  Przepis  ten  został  pozytywnie  oceniony przez przedstawicieli 
samorządów  lokalnych  w  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu  Terytorialnego. 
Ponadto powiązano kierunki, cele i czas obowiązywania koncepcji przestrzennego 
zagospodarowania  kraju  z  długookresową  strategią  rozwoju  kraju  oraz 
dostosowano jej zakres do zmian wprowadzonych uopizp (art. 7 pkt 6 projektu 
ustawy – art. 47 uopizp). 
7.  Ustawa  z  dnia  13  listopada  2003  r.  o  dochodach  jednostek  samorządu  terytorialnego 
(udjst) 
Mając  na  uwadze  konieczność  zagwarantowania  jednostkom  samorządu  terytorialnego 
źródeł finansowania m.in. przedsięwzięć priorytetowych wynikających z projektowanego 
w  przepisach uzppr instrumentu, jakim jest kontrakt terytorialny, w przepisach udjst 
zmieniono art. 42 ust. 1, przez  wskazanie,  że  jednostki  samorządu  terytorialnego  mogą 
otrzymywać  dotacje  z  budżetu  państwa  w  zakresie,  o  którym  mowa  w  przepisach 
o rozwoju regionalnym (art. 8 projektu ustawy – art. 42 ust. 1 udjst). 
8.  Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (NPR) 
Zaproponowano uchylenie przepisu  upoważniającego  do  wydania  aktu  wykonawczego, 
zgodnie  z  którym  Rada  Ministrów  określi,  w  drodze  rozporządzenia,  szczegółowy  tryb 
i harmonogram  prac  nad  długofalową  strategią  rozwoju  regionalnego  kraju  oraz  jej 
aktualizacją,  mając  w  szczególności  na  uwadze  konieczność  uwzględnienia  materiałów 
dotyczących  rozwoju  regionalnego  oraz  średniookresowych  i  długofalowych  polityk 
w zakresie  poszczególnych  działów  administracji  rządowej  (art.  9  projektu  ustawy  – 
art. 16 ust. 3 NPR). 
42 
Dodatkowo zaproponowano uchylenie przepisów, które pozostają nieaktualne w stosunku 
do funkcjonujących obecnie dokumentów strategicznych. 
9.  Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ufp)  
1)  art. 60 pkt 6 –  zmiana  ma  na  celu  wyeliminowanie  pojawiających  się  wątpliwości 
interpretacyjnych  przez  szerokie  sformułowanie  katalogu  środków  publicznych 
uznawanych  za  niepodatkowe  należności  budżetowe  o  charakterze  publiczno- 
-prawnym.  Projektowany  przepis  będzie  jednoznacznie  wskazywał,  że  pojęcie  to 
będzie obejmować należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację 
programów  finansowanych  z  udziałem  środków  europejskich  oraz  inne  należności 
związane  z  realizacją  projektów  finansowanych  z  udziałem  tych  środków,  a  także 
odsetki od tych środków i od tych należności; 
2)  art. 61 ust. 1 pkt 1 –  zmiana polega na dostosowaniu brzmienia przepisu do zmian 
wprowadzonych w art. 60 pkt 6 przez wskazanie organów właściwych do wydawania 
decyzji  w  odniesieniu  do  należności  z  tytułu  zwrotu  środków  przeznaczonych  na 
realizację  programów  finansowanych  z  udziałem  środków  europejskich  oraz  innych 
należności  związanych  z  realizacją  projektów  finansowanych  z  udziałem  tych 
środków, a także odsetki od tych środków i od tych należności; 
3)  art. 61 ust. 3 –  zmiana ma na  celu  uzupełnienie  przepisu  przez  umożliwienie 
rozpatrywania  odwołań  od  decyzji  instytucji  wdrażających  w  odniesieniu  do 
należności,  o  których  mowa  w  art.  60  ufp,  instytucjom  pośredniczącym,  jeżeli 
kompetencje  w  tym  zakresie  zostały  powierzone  im  przez  organ  pełniący  funkcję 
instytucji  zarządzającej.  Obecnie  odwołania  takie  mogą  rozpatrywać  wyłącznie 
instytucje zarządzające; 
4)  art. 188 ust. 1a (dodany) –  zmiana  ma  na  celu  wprowadzenie  możliwości 
upoważniania  przez  instytucje,  z  którymi  beneficjenci  zawarli  umowy 
o dofinansowanie  projektu,  innych  instytucji  będących  państwowymi jednostkami 
budżetowymi do wystawiania zleceń płatności na rzecz beneficjentów; 
5)  art. 189 ust. 3a–3e i ust. 5 (dodane) –  w  związku  z  propozycją  wskazania  wprost 
w art. 60  pkt  6  ufp  możliwości  stosowania ulg w odniesieniu do odsetek, o których 
mowa  w  art.  189  ust.  3,  określono  właściwe  instytucje  oraz  procedurę  wydawania 
decyzji administracyjnych w odniesieniu do tych odsetek. Dodanie ust. 5 ma na celu 
43 
uzupełnienie  przepisu  o  zasady  rozliczania  zaliczek  w  Norweskim  Mechaniźmie 
Finansowym, Mechaniźmie Finansowym EOG oraz Szwajcarsko-Polskim Programie 
Współpracy, przez odesłanie do warunków określonych w umowie o dofinansowanie 
oraz zgodnie z wytycznymi państw-darczyńców; 
6)  art. 192 ust. 7 (dodany) –  zmiana  ma  na  celu  uzupełnienie  przepisu  o  zobowiązanie 
Ministra  Finansów  do  niezwłocznego  informowania  ministra  właściwego  do  spraw 
rozwoju  regionalnego  oraz  ministra  właściwego  do  spraw  rozwoju  wsi  i  ministra 
właściwego  do  spraw  rybołówstwa  o  kwocie  środków  przekazanych  przez  Komisję 
Europejską  w  związku  z  realizacją  programów  finansowanych  z  udziałem  środków 
europejskich oraz o odsetkach narosłych od tych środków w ramach poszczególnych 
programów; 
7)  art. 193 ust. 1 – zmiana ma na celu doprecyzowanie w art. 193 ust. 1 kwoty, do której 
jednostki  realizujące  program  finansowany  z  udziałem  środków  europejskich  mogą 
zaciągać  zobowiązania,  czyli  podpisywać  umowy  o  dofinansowanie.  Maksymalnym 
progiem będzie wysokość łącznej kwoty wydatków określonych dla całego programu 
z  uwzględnieniem  wieloletnich  limitów  wydatków  (a  nie  jak  obecnie  –  limitów 
zobowiązań i wydatków), o których mowa w art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. c; 
8)  art. 207 –  zmiana  ma  na  celu  wykreślenie  przesłanki  wykluczenia  z  możliwości 
otrzymania środków europejskich tych beneficjentów, którzy nie zrealizowali pełnego 
zakresu rzeczowego projektu w przypadku projektów infrastrukturalnych lub nie 
zrealizowali  celu  projektu,  a  którzy  nie  popełnili  przestępstwa  przy  jednoczesnym 
zwrocie  w  terminie  wszystkich  należnych  środków  wraz  z  odsetkami,  oraz 
uzupełnienie  przepisu  o  możliwość  rozpatrywania  odwołań  od  decyzji  o  zwrocie 
środków  przez  instytucje  pośredniczące.  Ustaleniu  katalogu  podmiotów,  które  będą 
zobowiązane do zwrotu środków na podstawie projektowanego przepisu, będą służyć 
umowy  o  dofinansowanie,  jak  również  porozumienia  zawierane  zarówno 
z beneficjentami,  jak i innymi podmiotami  wykorzystującymi  środki  europejskie, 
zaangażowanymi w proces ich wydatkowania i wdrażania funduszy europejskich, oraz 
decyzje o dofinansowaniu, których adresatami są te podmioty. Ponadto proponuje się 
zmianę brzmienia przepisu w sposób umożliwiający dochodzenie na jego podstawie 
zwrotu środków od innych niż beneficjent podmiotów zaangażowanych w realizację 
programów  z  udziałem  środków  z  budżetu  UE.  Projektowany  przepis  art.  207 
44 
obejmować  będzie  swoim  zakresem  wszystkie  podmioty  uczestniczące  w  systemie 
realizacji programów, które w jakikolwiek sposób zarządzają środkami finansowymi 
przeznaczonymi  na  ich  realizację;  będą  to  instytucje  zarządzające  (RPO), 
pośredniczące i wdrażające uczestniczące w systemie realizacji programów, takie jak: 
samorządy województw, PARP, NCBiR. 
10.  Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki  
Dostęp  do  dokumentów  i  informacji  stanowiących  informację  publiczną  będzie 
uwzględniał  szczegółowe  rozwiązania  wynikające  z  ustawy  z  dnia  30  kwietnia  2010  r. 
o zasadach  finansowania  nauki.  Zgodnie  z  powyższym,  informacje  o  wynikach 
z realizacji  zadań  związanych  z  finansowaniem  nauki,  które  stanowią  tajemnicę 
przedsiębiorstw  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  są 
udostępniane  wyłącznie  przez  podmiot  uprawniony.  Propozycja  ta  ma  na  celu 
ujednolicenie rozwiązań w zakresie finansowania projektów ze środków krajowych oraz 
projektów współfinansowanych  z  innych  źródeł,  a  tym  samym  wyeliminowanie 
wątpliwości  interpretacyjnych  i  zapewnienie  ochrony  nowatorskich  pomysłów 
i rozwiązań  objętych  ww.  dokumentami  niezależnie  od  źródła  pochodzenia  środków 
finansowania projektów.  
 Należy  również  wskazać,  że  odwołanie  w  zmienianym  art.  24  ustawy  do  przepisów 
o programach operacyjnych, a nie do przepisów o polityce rozwoju,  wynika  z  faktu,  że 
odwołanie to dotyczy nie tylko polskiej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, 
ale również rozporządzeń unijnych stanowiących o programach operacyjnych. 
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I DOSTOSOWUJĄCE 
Z uwagi na fakt, że wejście w życie zmienionych przepisów będzie miało wpływ na stosunki 
powstałe pod działaniem ustawy w dotychczasowym brzmieniu, proponuje się wprowadzenie 
w art. 12–21  przepisów  przejściowych  i  dostosowujących.  Co  do  zasady  do  spraw  lub 
postępowań wszczętych i niezakończonych będą stosowane przepisy dotychczasowe (art. 13, 
art. 15, art. 16, art. 20 oraz art. 21).  
Ze  względu  na  zamiany  wprowadzane  do  strategii  regulowanych  uzppr,  w  celu 
wyeliminowania  wątpliwości  co  do  mocy  obowiązującej  strategii,  wprowadza  się  przepis 
utrzymujący w mocy te strategie oraz umożliwiający ich aktualizację (art. 12). Należy przy 
tym zaznaczyć,  że  Krajowa  Strategia  Rozwoju  Regionalnego,  której  zakres  przedmiotowy 
45 
określa art. 14b uzppr, jest inną strategią rozwoju, w rozumieniu art. 9 pkt 3. Oznacza to, że 
przepis art. 12, utrzymujący w mocy strategie z art. 9 uzppr, odnosi się również do KSRR. 
Wprowadza się także przepisy dostosowujące w zakresie średniookresowej strategii rozwoju 
kraju, planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz Koncepcji przestrzennego 
zagospodarowania kraju (art. 14, art. 17 i art. 19).  
W art. 14 projektu  ustawy  został  wskazany  obowiązek  dostosowania  zakresu  śsrk  do  zmian 
wprowadzanych  przedmiotowym  projektem  w  terminie  do  18  miesięcy  od  dnia  wejścia 
w życie  nowelizacji.  Dostosowanie  to  ma  polegać  na  określeniu  obszarów  strategicznej 
interwencji  państwa,  w  tym obszarów problemowych,  w  załączniku  do  tej  strategii. 
W obecnym stanie zaawansowania procesu programowania  perspektywy finansowej UE 
2014–2020  obszary  strategicznej  interwencji  państwa  występują  już  w  dokumentach 
dotyczących stworzenia ram prawnych, finansowych i organizacyjnych nowej perspektywy, 
tj. przede wszystkim w założeniach do Umowy Partnerstwa przyjętych przez Radę Ministrów 
w  dniu  15  stycznia  2013  r.  Obszary  strategicznej  interwencji  państwa  zostaną  również 
uwzględnione  w  samej  umowie  partnerstwa  jako  przedmiot  koncentracji  działań  z  zakresu 
polityki  rozwoju.  Przewidziany  w  projektowanym  przepisie  termin  18  miesięcy  stanowi 
maksymalny czas, w którym  powinno  nastąpić  dostosowanie  śsrk  do  przepisów  ustawy, 
a zatem minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, uwzględniając złożoność procesu 
opracowania i uzgodnienia  dokumentów  strategicznych,  rozpocznie  prace  nad  zmianą 
strategii w terminie umożliwiającym jak najszybsze wywiązanie się z obowiązku nałożonego 
art. 14 projektowanej ustawy. Jednocześnie  opisane  powyżej  uwarunkowania  w  zakresie 
uwzględniania obszarów strategicznej interwencji państwa w procesie programowania nowej 
perspektywy UE, mimo  braku  ich  wskazania  w  dokumencie  strategicznym,  umożliwią 
przygotowanie i realizację działań rozwojowych skierowanych do tych obszarów. Dodanie do 
średniookresowej  strategii  rozwoju  kraju  załącznika  określającego  obszary  strategicznej 
interwencji  państwa  nie  spowoduje  obligatoryjnej  aktualizacji  strategii  rozwoju,  o  których 
mowa w art. 9 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 1, ponieważ wymagana struktura tych strategii 
określona w art. 13 ust. 1 nie obejmuje obszarów strategicznej interwencji państwa. 
W  art.  18  wskazuje  się,  że  obszary  problemowe  określone  w  studium  uwarunkowań 
i kierunków zagospodarowania przestrzennego  gminy,  z  upływem  6  miesięcy  od  dnia 
ogłoszenia ustawy, stają się obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu lokalnym w rozumieniu 
art. 49a pkt 3 zmienianej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tym 
46 
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: