Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
przestrzennej w województwie przebiegała w sposób racjonalny i w ramach
współpracy między poszczególnymi jst. Wprowadzenie nowego pojęcia
planistycznego, jakim jest obszar funkcjonalny, może rodzić obawy gmin co do
możliwości nieuzasadnionego ograniczania w ten sposób ich suwerenności
planistycznej. Z tego też powodu strona samorządowa KWRiST zaproponowała
dodanie przepisu potwierdzającego, że kształtowanie przestrzeni w odniesieniu do
danego obszaru funkcjonalnego, zgodnie z polityką przestrzenną województwa, na
terenie jednostki samorządu terytorialnego będzie prowadzone w konsultacji z tą
jednostką. Przepis ten został pozytywnie oceniony przez przedstawicieli
samorządów lokalnych w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Ponadto powiązano kierunki, cele i czas obowiązywania koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju z długookresową strategią rozwoju kraju oraz
dostosowano jej zakres do zmian wprowadzonych uopizp (art. 7 pkt 6 projektu
ustawy – art. 47 uopizp).
7. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(udjst)
Mając na uwadze konieczność zagwarantowania jednostkom samorządu terytorialnego
źródeł finansowania m.in. przedsięwzięć priorytetowych wynikających z projektowanego
w przepisach uzppr instrumentu, jakim jest kontrakt terytorialny, w przepisach udjst
zmieniono art. 42 ust. 1, przez wskazanie, że jednostki samorządu terytorialnego mogą
otrzymywać dotacje z budżetu państwa w zakresie, o którym mowa w przepisach
o rozwoju regionalnym (art. 8 projektu ustawy – art. 42 ust. 1 udjst).
8. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (NPR)
Zaproponowano uchylenie przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego,
zgodnie z którym Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb
i harmonogram prac nad długofalową strategią rozwoju regionalnego kraju oraz jej
aktualizacją, mając w szczególności na uwadze konieczność uwzględnienia materiałów
dotyczących rozwoju regionalnego oraz średniookresowych i długofalowych polityk
w zakresie poszczególnych działów administracji rządowej (art. 9 projektu ustawy –
art. 16 ust. 3 NPR).
42
Dodatkowo zaproponowano uchylenie przepisów, które pozostają nieaktualne w stosunku
do funkcjonujących obecnie dokumentów strategicznych.
9. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ufp)
1) art. 60 pkt 6 – zmiana ma na celu wyeliminowanie pojawiających się wątpliwości
interpretacyjnych przez szerokie sformułowanie katalogu środków publicznych
uznawanych za niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-
-prawnym. Projektowany przepis będzie jednoznacznie wskazywał, że pojęcie to
będzie obejmować należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację
programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz inne należności
związane z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także
odsetki od tych środków i od tych należności;
2) art. 61 ust. 1 pkt 1 – zmiana polega na dostosowaniu brzmienia przepisu do zmian
wprowadzonych w art. 60 pkt 6 przez wskazanie organów właściwych do wydawania
decyzji w odniesieniu do należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na
realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz innych
należności związanych z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych
środków, a także odsetki od tych środków i od tych należności;
3) art. 61 ust. 3 – zmiana ma na celu uzupełnienie przepisu przez umożliwienie
rozpatrywania odwołań od decyzji instytucji wdrażających w odniesieniu do
należności, o których mowa w art. 60 ufp, instytucjom pośredniczącym, jeżeli
kompetencje w tym zakresie zostały powierzone im przez organ pełniący funkcję
instytucji zarządzającej. Obecnie odwołania takie mogą rozpatrywać wyłącznie
instytucje zarządzające;
4) art. 188 ust. 1a (dodany) – zmiana ma na celu wprowadzenie możliwości
upoważniania przez instytucje, z którymi beneficjenci zawarli umowy
o dofinansowanie projektu, innych instytucji będących państwowymi jednostkami
budżetowymi do wystawiania zleceń płatności na rzecz beneficjentów;
5) art. 189 ust. 3a–3e i ust. 5 (dodane) – w związku z propozycją wskazania wprost
w art. 60 pkt 6 ufp możliwości stosowania ulg w odniesieniu do odsetek, o których
mowa w art. 189 ust. 3, określono właściwe instytucje oraz procedurę wydawania
decyzji administracyjnych w odniesieniu do tych odsetek. Dodanie ust. 5 ma na celu
43
uzupełnienie przepisu o zasady rozliczania zaliczek w Norweskim Mechaniźmie
Finansowym, Mechaniźmie Finansowym EOG oraz Szwajcarsko-Polskim Programie
Współpracy, przez odesłanie do warunków określonych w umowie o dofinansowanie
oraz zgodnie z wytycznymi państw-darczyńców;
6) art. 192 ust. 7 (dodany) – zmiana ma na celu uzupełnienie przepisu o zobowiązanie
Ministra Finansów do niezwłocznego informowania ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego oraz ministra właściwego do spraw rozwoju wsi i ministra
właściwego do spraw rybołówstwa o kwocie środków przekazanych przez Komisję
Europejską w związku z realizacją programów finansowanych z udziałem środków
europejskich oraz o odsetkach narosłych od tych środków w ramach poszczególnych
programów;
7) art. 193 ust. 1 – zmiana ma na celu doprecyzowanie w art. 193 ust. 1 kwoty, do której
jednostki realizujące program finansowany z udziałem środków europejskich mogą
zaciągać zobowiązania, czyli podpisywać umowy o dofinansowanie. Maksymalnym
progiem będzie wysokość łącznej kwoty wydatków określonych dla całego programu
z uwzględnieniem wieloletnich limitów wydatków (a nie jak obecnie – limitów
zobowiązań i wydatków), o których mowa w art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. c;
8) art. 207 – zmiana ma na celu wykreślenie przesłanki wykluczenia z możliwości
otrzymania środków europejskich tych beneficjentów, którzy nie zrealizowali pełnego
zakresu rzeczowego projektu w przypadku projektów infrastrukturalnych lub nie
zrealizowali celu projektu, a którzy nie popełnili przestępstwa przy jednoczesnym
zwrocie w terminie wszystkich należnych środków wraz z odsetkami, oraz
uzupełnienie przepisu o możliwość rozpatrywania odwołań od decyzji o zwrocie
środków przez instytucje pośredniczące. Ustaleniu katalogu podmiotów, które będą
zobowiązane do zwrotu środków na podstawie projektowanego przepisu, będą służyć
umowy o dofinansowanie, jak również porozumienia zawierane zarówno
z beneficjentami, jak i innymi podmiotami wykorzystującymi środki europejskie,
zaangażowanymi w proces ich wydatkowania i wdrażania funduszy europejskich, oraz
decyzje o dofinansowaniu, których adresatami są te podmioty. Ponadto proponuje się
zmianę brzmienia przepisu w sposób umożliwiający dochodzenie na jego podstawie
zwrotu środków od innych niż beneficjent podmiotów zaangażowanych w realizację
programów z udziałem środków z budżetu UE. Projektowany przepis art. 207
44
obejmować będzie swoim zakresem wszystkie podmioty uczestniczące w systemie
realizacji programów, które w jakikolwiek sposób zarządzają środkami finansowymi
przeznaczonymi na ich realizację; będą to instytucje zarządzające (RPO),
pośredniczące i wdrażające uczestniczące w systemie realizacji programów, takie jak:
samorządy województw, PARP, NCBiR.
10. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki
Dostęp do dokumentów i informacji stanowiących informację publiczną będzie
uwzględniał szczegółowe rozwiązania wynikające z ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o zasadach finansowania nauki. Zgodnie z powyższym, informacje o wynikach
z realizacji zadań związanych z finansowaniem nauki, które stanowią tajemnicę
przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, są
udostępniane wyłącznie przez podmiot uprawniony. Propozycja ta ma na celu
ujednolicenie rozwiązań w zakresie finansowania projektów ze środków krajowych oraz
projektów współfinansowanych z innych źródeł, a tym samym wyeliminowanie
wątpliwości interpretacyjnych i zapewnienie ochrony nowatorskich pomysłów
i rozwiązań objętych ww. dokumentami niezależnie od źródła pochodzenia środków
finansowania projektów.
Należy również wskazać, że odwołanie w zmienianym art. 24 ustawy do przepisów
o programach operacyjnych, a nie do przepisów o polityce rozwoju, wynika z faktu, że
odwołanie to dotyczy nie tylko polskiej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
ale również rozporządzeń unijnych stanowiących o programach operacyjnych.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I DOSTOSOWUJĄCE
Z uwagi na fakt, że wejście w życie zmienionych przepisów będzie miało wpływ na stosunki
powstałe pod działaniem ustawy w dotychczasowym brzmieniu, proponuje się wprowadzenie
w art. 12–21 przepisów przejściowych i dostosowujących. Co do zasady do spraw lub
postępowań wszczętych i niezakończonych będą stosowane przepisy dotychczasowe (art. 13,
art. 15, art. 16, art. 20 oraz art. 21).
Ze względu na zamiany wprowadzane do strategii regulowanych uzppr, w celu
wyeliminowania wątpliwości co do mocy obowiązującej strategii, wprowadza się przepis
utrzymujący w mocy te strategie oraz umożliwiający ich aktualizację (art. 12). Należy przy
tym zaznaczyć, że Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego, której zakres przedmiotowy
45
określa art. 14b uzppr, jest inną strategią rozwoju, w rozumieniu art. 9 pkt 3. Oznacza to, że
przepis art. 12, utrzymujący w mocy strategie z art. 9 uzppr, odnosi się również do KSRR.
Wprowadza się także przepisy dostosowujące w zakresie średniookresowej strategii rozwoju
kraju, planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz Koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju (art. 14, art. 17 i art. 19).
W art. 14 projektu ustawy został wskazany obowiązek dostosowania zakresu śsrk do zmian
wprowadzanych przedmiotowym projektem w terminie do 18 miesięcy od dnia wejścia
w życie nowelizacji. Dostosowanie to ma polegać na określeniu obszarów strategicznej
interwencji państwa, w tym obszarów problemowych, w załączniku do tej strategii.
W obecnym stanie zaawansowania procesu programowania perspektywy finansowej UE
2014–2020 obszary strategicznej interwencji państwa występują już w dokumentach
dotyczących stworzenia ram prawnych, finansowych i organizacyjnych nowej perspektywy,
tj. przede wszystkim w założeniach do Umowy Partnerstwa przyjętych przez Radę Ministrów
w dniu 15 stycznia 2013 r. Obszary strategicznej interwencji państwa zostaną również
uwzględnione w samej umowie partnerstwa jako przedmiot koncentracji działań z zakresu
polityki rozwoju. Przewidziany w projektowanym przepisie termin 18 miesięcy stanowi
maksymalny czas, w którym powinno nastąpić dostosowanie śsrk do przepisów ustawy,
a zatem minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, uwzględniając złożoność procesu
opracowania i uzgodnienia dokumentów strategicznych, rozpocznie prace nad zmianą
strategii w terminie umożliwiającym jak najszybsze wywiązanie się z obowiązku nałożonego
art. 14 projektowanej ustawy. Jednocześnie opisane powyżej uwarunkowania w zakresie
uwzględniania obszarów strategicznej interwencji państwa w procesie programowania nowej
perspektywy UE, mimo braku ich wskazania w dokumencie strategicznym, umożliwią
przygotowanie i realizację działań rozwojowych skierowanych do tych obszarów. Dodanie do
średniookresowej strategii rozwoju kraju załącznika określającego obszary strategicznej
interwencji państwa nie spowoduje obligatoryjnej aktualizacji strategii rozwoju, o których
mowa w art. 9 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 1, ponieważ wymagana struktura tych strategii
określona w art. 13 ust. 1 nie obejmuje obszarów strategicznej interwencji państwa.
W art. 18 wskazuje się, że obszary problemowe określone w studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z upływem 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia ustawy, stają się obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu lokalnym w rozumieniu
art. 49a pkt 3 zmienianej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tym
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik