eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 175
  • Data wpłynięcia: 2012-02-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-04-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 460

175-czesc-1

Art.
Wymogi dotyczące przypadków, gdy poziomy
N
Art. 85 pkt 1 Przepis przeniesiony do ustawy z dn. 27
12
zanieczyszczenia są niższe od warto ci
kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
dopuszczalnych.
rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.
W strefach i aglomeracjach, gdzie poziomy
150 z późn. zm.)
dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu
zawieszonego (PM10, PM2,5), ołowiu, benzenu i
tlenku węgla w powietrzu są niższe niż odpowiednie
warto ci dopuszczalne, okre lone w załącznikach XI
i XIV, państwa członkowskie utrzymują poziomy
tych zanieczyszczeń poniżej warto ci
dopuszczalnych oraz próbują utrzymać najlepszą
jako ć powietrza zgodną ze zrównoważonym
rozwojem.
Art.
Warto ci dopuszczalne i progi alarmowe dla
T
Art. 1 pkt 2 „W ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

13
ochrony zdrowia ludzkiego
lit. b
,,3) zróżnicowane poziomy, o których mowa
1. Państwa członkowskie gwarantują, że na całym
(art. 86 ust. 2 w ust. 1 pkt 1-3 i 4a, ze względu na ochronę
obszarze ich stref i aglomeracji poziom dwutlenku
pkt 3)
zdrowia ludzi oraz ochronę ro lin;”.
siarki, pyłu zawieszonego PM10, ołowiu i tlenku

węgla w powietrzu nie przekracza warto ci

dopuszczalnych okre lonych w załączniku XI.
Rozporządzenie Ministra rodowiska
W odniesieniu do dwutlenku azotu i benzenu
w sprawie poziomów niektórych substancji
okre lone w załączniku XI warto ci dopuszczalne
w powietrzu
nie mogą być przekroczone po upływie terminów
podanych w tym załączniku.
Zgodno ć z tymi wymogami oceniana jest zgodnie
z załącznikiem III.
Marginesy tolerancji podane w załączniku XI
stosuje się zgodnie z art. 22 ust. 3 i z art. 23 ust. 1.
2. Progi alarmowe odnoszące się do stężenia
dwutlenku siarki i dwutlenku azotu w powietrzu
odpowiadają warto ciom okre lonym w załączniku
XII sekcja A.
Art.
Poziomy krytyczne
N
§ 3
Rozporządzenie Ministra rodowiska
14
1. Państwa członkowskie zapewniają zgodno ć z
w sprawie poziomów niektórych substancji
ust. 1 poziomami krytycznymi okre lonymi w załączniku
w powietrzu
18

XIII ocenianymi zgodnie z załącznikiem III sekcja
A.
Art.
2. W przypadku gdy pomiary stałe są jedynym
T
Projekt Rozporządzenia Ministra

14 ust. źródłem informacji do oceny jako ci powietrza, ilo ć
rodowiska w sprawie dokonywania oceny
2
punktów pomiarowych nie może być mniejsza niż
poziomów substancji w powietrzu
minimalna liczba okre lona w załączniku V sekcja
C. W przypadku gdy informacje te uzupełnione są
pomiarami wskaźnikowymi lub modelowaniem,
minimalna liczba punktów pomiarowych może być
zmniejszona o nie więcej niż 50 %, pod warunkiem
że ocenę stężenia odpowiednich zanieczyszczeń
można okre lić zgodnie z celami w zakresie jako ci
danych okre lonymi w załączniku I sekcja A.
Art.
Państwa członkowskie podejmują wszelkie T
Art. 1 pkt 3
„Minister wła ciwy do spraw rodowiska
15
niezbędne rodki, które nie pociągają za sobą
(art. 86c)
okre li, w drodze rozporządzenia, krajowy
ust. 1 niewspółmiernych kosztów, w celu zmniejszenia

cel redukcji narażenia w oparciu o warto ci
narażenia na działanie PM2,5, aby zapewnić

krajowego wskaźnika redniego narażenia
osiągnięcie krajowego celu redukcji narażenia na

kierując się konieczno cią ograniczenia
działanie okre lonego w załączniku XIV sekcja B w

szkodliwego wpływu danej substancji
roku okre lonym w tym załączniku.
na zdrowie ludzi.”
Art. 1 pkt 7 „9d.W przypadku okre lenia krajowego celu
lit. g
redukcji narażenia, zarząd województwa jest
(art. 91 ust. obowiązany opracować projekt aktualizacji
9d)
programu ochrony powietrza okre lając
dodatkowe działania mające na celu
osiągnięcie krajowego celu redukcji
narażenia.”
Art. 1 pkt 8 „91 d. W przypadku przekroczenia pułapu
(art. 91d)
stężenia ekspozycji, osiągnięcie krajowego
celu redukcji narażenia powinno być jednym
z celów wojewódzkich programów ochrony
rodowiska, do których, przy ich najbliższej
aktualizacji, wprowadza się dodatkowe
działania w obszarze ochrony powietrza.”
19

Art.
2. Państwa członkowskie gwarantują, że wskaźnik
T
Art. 1 pkt 2 „W art. 86:

15 ust. redniego narażenia na działanie na rok 2015,
lit. a (art. 86 a) w ust. 1:
2
ustalony zgodnie z załącznikiem XIV sekcja A, nie
ust. 1 pkt 4b) - po pkt 4 dodaje się pkt 4a i 4b
przekroczy pułapu stężenia ekspozycji okre lonego

w brzmieniu:
w sekcji C tego załącznika.

4a) poziomy informowania dla niektórych

substancji w powietrzu;
4b) pułap stężenia ekspozycji;”,
- uchyla się pkt 8,”.
Art. 1 pkt 3
„Art. 86a. 1. Minister wła ciwy do spraw
(Art. 86a)
rodowiska w porozumieniu z
ministrem
wła ciwym do spraw zdrowia, kierując się
potrzebą dotrzymania pułapu stężenia
ekspozycji oraz okre lenia i dotrzymania
krajowego celu redukcji narażenia, okre li,
w drodze rozporządzenia:
1) sposób obliczania warto ci wskaźnika
redniego narażenia dla miasta

powyżej 100 tysięcy mieszkańców i
aglomeracji;
2) sposób obliczania warto ci krajowego
wskaźnika redniego narażenia;
3) sposób oceny dotrzymania pułapu
stężenia ekspozycji.”.
Art. 1 pkt 7
„1. Dla stref, o których mowa w art. 89 ust.
lit. a (art. 91
1 pkt 1, zarząd województwa, w terminie 12
ust. 1)
miesięcy od dnia otrzymania wyników
oceny poziomów substancji w powietrzu i
klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89
ust. 1, opracowuje i przedstawia do
zaopiniowania wła ciwym wójtom
(burmistrzom, prezydentom miast) i
starostom projekt uchwały w sprawie
programu ochrony powietrza, mającego na
celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych
substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia
20

ekspozycji.
Art.
3. Wskaźnik redniego narażenia dla PM2,5 ocenia
T
Art. 1 pkt 3 „Art. 86a. 1. Minister wła ciwy do spraw
15 ust. się zgodnie z załącznikiem XIV sekcja A.
(art. 86a –
rodowiska w porozumieniu z ministrem
3 i 4
4. Każde państwo członkowskie, zgodnie z
86c
wła ciwym do spraw zdrowia, kierując się
załącznikiem III dba o to, by rozmieszczenie i liczba

potrzebą dotrzymania pułapu stężenia
punktów pomiarowych służących okre leniu

ekspozycji oraz okre lenia i dotrzymania
wskaźnika redniego narażenia na działanie PM2,5
krajowego celu redukcji narażenia, okre li,
prawidłowo odzwierciedlały narażenie całej ludno ci
w drodze rozporządzenia:
na jego działanie. Liczba punktów pomiarowych nie
1) sposób obliczania warto ci wskaźnika
jest mniejsza niż okre lona w załączniku V sekcja B.
redniego narażenia dla miasta powyżej 100
tysięcy mieszkańców i aglomeracji;
2) sposób obliczania warto ci krajowego
wskaźnika redniego narażenia;
3) sposób oceny dotrzymania pułapu
stężenia ekspozycji.
2. Główny Inspektor Ochrony rodowiska w
terminie do dnia 30 czerwca każdego roku,
za rok poprzedni oblicza warto ć wskaźnika
redniego narażenia dla każdego miasta
powyżej 100 tysięcy mieszkańców i
aglomeracji dla każdego takiego miasta i
aglomeracji oraz warto ć krajowego
wskaźnika redniego narażenia.
3. Główny Inspektor Ochrony rodowiska
niezwłocznie przekazuje ministrowi
wła ciwemu do spraw rodowiska
informację o warto ci wskaźników o których
mowa w ust. 2.
Art. 86b. Minister wła ciwy do spraw
rodowiska, w drodze obwieszczenia, w
terminie do dnia 30 wrze nia każdego roku,
począwszy od roku 2013, okre li miasta
powyżej 100 tysięcy mieszkańców
i aglomeracje, w których:
1) warto ć wskaźnika redniego narażenia
21

dla miasta powyżej 100 tysięcy
mieszkańców i aglomeracji przekracza
warto ć pułapu stężenia ekspozycji;
2) warto ć wskaźnika redniego narażenia
dla miasta powyżej 100 tysięcy
mieszkańców i aglomeracji nie przekracza
warto ci pułapu stężenia ekspozycji.
Art. 86c. 1. Minister wła ciwy do spraw
rodowiska okre li, w drodze
rozporządzenia, krajowy cel redukcji
narażenia w oparciu o warto ci krajowego
wskaźnika redniego narażenia kierując się
konieczno cią ograniczenia szkodliwego
wpływu danej substancji na zdrowie ludzi.”
Art.
Wartość docelowa i wartość dopuszczalna PM2,5
T
Projekt Rozporządzenia Ministra

16 ust. dla ochrony zdrowia ludzkiego
rodowiska w sprawie poziomów
1-3
1. Państwa członkowskie podejmują wszelkie
niektórych substancji w powietrzu
niezbędne rodki, które nie pociągają za sobą
niewspółmiernych kosztów, w celu zapewnienia, że
po terminie okre lonym w załączniku XIV sekcja C,
stężenie PM2,5 w powietrzu nie przekroczy warto ci
docelowej okre lonej w tym załączniku.
2. Państwa członkowskie zapewniają, że po terminie
okre lonym w załączniku XIV sekcja D, stężenie
PM2,5 w powietrzu na obszarze ich stref i
aglomeracji nie przekroczy warto ci dopuszczalnej
okre lonej w tym załączniku. Zgodno ć z tym
wymogiem oceniana jest zgodnie z załącznikiem III.
3. Margines tolerancji okre lony w załączniku XIV
sekcja D stosuje się zgodnie z art. 23 ust. 1.
Art.
Wymogi dotyczące stref i aglomeracji, w których
N
§ 1 ust. 1 pkt Rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia
17
stę enie ozonu przekracza wartości docelowe
2 lit. a
8 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych
i cele długoterminowe
wymagań, jakim powinny odpowiadać
1. Państwa członkowskie podejmują wszelkie
programy ochrony powietrza
niezbędne rodki, które nie pociągają za sobą
22

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: