eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego

projekt dotyczy m.in. zmiany przepisów związanych z kontrolą koncentracji, w szczególności skrócenie czasu trwania postępować w przypadkach tzw. prostych koncentracji, wprowadzenie dwuetapowej procedury rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych; modyfikacji przepisów związanych z kontrolą i przeszukaniem; wprowadzenia tzw. środków zaradczych; wprowadzenia procedury dobrowolnego poddania się karze

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1703
  • Data wpłynięcia: 2013-08-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
  • data uchwalenia: 2014-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 945

1703

Konsumentów
sprawach naruszeń zbiorowych interesów konsumentów.
praktyce postępowania
wyjaśniające trwają dłużej niż
pozwalają na to instrukcyjne
przepisy zawarte w ustawie.
Wydłużenie tych terminów,
będzie więc w rzeczywistości ich
urealnieniem.
27.
Stowarzyszenie
art. 73a
Rezygnacja z prawa do podawania do publicznej wiadomości przez Uwaga nieuwzględniona.
Prawa
Prezesa Urzędu informacji o przedsiębiorcy, w przypadku gdy z Proponowany przepis ma na celu
Konkurencji,
informacji zgromadzonych w toku postępowania wynika, że istnieje duże ochronę najsłabszych
PKPP
prawdopodobieństwo, iż zachowanie przedsiębiorcy narusza przepisy uczestników obrotu rynkowego –
Lewiatan,
prawa jak również może spowodować znaczne straty lub niekorzystne konsumentów. Prezes UOKiK
POHiD, PIIT,
skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.
korzystałby z tego uprawnienia
PIU
Do rozważenia jest także wprowadzenie kontroli sądowej tego jedynie w wyjątkowych
uprawnienia Prezesa Urzędu przez nadanie mu charakteru postanowienia, sytuacjach (jedynie w
na które przysługiwałoby zażalenie w odpowiednio krótkim terminie postępowaniu w sprawie
gwarantującym sprawność ochrony interesów konsumentów. Można naruszenia zbiorowych interesów
ukształtować tę instytucję podobnie jak w przypadku zaskarżania konsumentów), gdy
czynności przeszukania - Art. 105o, czyli:
prawdopodobieństwo wydania
a) Zażalenie do SOKiK w terminie 7 dni od dnia zarzucanego naruszenia. decyzji stwierdzającej praktykę
b) Sąd ochrony konkurencji i konsumentów rozpoznaje zażalenie w byłoby znaczne. Wprowadzenie
terminie 7 dni od dnia jego przekazania przez Prezesa Urzędu i decyduje procedury odwoławczej, która
o jego ewentualnym wstrzymaniu
wstrzymałaby publikację,
Postanowienie sądu zawiera uzasadnienie. Na postanowienie sądu mogłoby stać w sprzeczności z
przysługuje zażalenie do sądu II instancji.
głównym celem wprowadzanego
Postulat rezygnacji z przepisu lub, w przypadku jego nieuwzględnienia, środka, którym jest możliwość
wprowadzenie zastrzeżenia by publikacja mogła być dokonana dopiero szybkiego ostrzegania
po zakończeniu postępowania wyjaśniającego i wszczęcia postępowania konsumentów o grożącym im
antymonopolowego lub postępowania w sprawie praktyk naruszających niebezpieczeństwie.
zbiorowe interesy konsumentów.
Dodatkowo wprowadzenie konieczności zajścia równocześnie
okoliczności dużego prawdopodobieństwa naruszenia prawa i
spowodowania znacznych lub niekorzystnych szkód dla szerokiego kręgu
konsumentów, jako przesłanki pozwalającej na skorzystanie z tego
uprawnienia przez Prezesa UOKiK. Wprowadzenie trybu sprzeciwu od
publikacji oraz trybu dochodzenia roszczeń związanych z publikacja.
(PKPP Lewiatan).
Z punktu widzenia legislacyjnego projektowany przepis zawiera pojęcia
niedefiniowane i bardzo ocenne takie jak „znaczna strata”, szeroki krąg
konsumentów”, niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów”,
„duże prawdopodobieństwo”,, co dyskwalifikuje legislacyjnie taki
przepis prawa tym bardziej, że brak jest trybu odwołania się
przedsiębiorcy w tym zakresie (PIU)
28.
Federacja
Art. 63 kpc
Przyznanie organizacji pozarządowej prawa wglądu w akta postępowania Propozycja wykraczająca poza
Konsumentów
na takich samych zasadach jak proponuje się to w projektowanym art. 63 zakres zmian określony w
§ 3.
założeniach. Kwestia do
ewentualnego uregulowania w
przypadku nowelizowania
przepisów kodeksu cywilnego i
kodeksu postępowania cywilnego
29.
Federacja
Art. 47928 § Wnioskodawca postuluje niewydłużanie terminu na wniesienie Uwaga nieuwzględniona.
Konsumentów
2 kpc
odwołania od decyzji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów Wydłużenie terminu jest
konsumentów.
wskazane z uwagi na
skomplikowany charakter spraw i
co za tym idzie konieczność
wnikliwej analizy materiału przez
stronę odwołującą się.
30.
PIU
Kpc
Doprecyzowanie w sposób niebudzący wątpliwości, iż wyrok Uwaga nieuwzględniona.
prawomocny ma skutek wobec osób trzecich wyłącznie w stosunku do Propozycja wykraczająca poza
podmiotu przeciwko któremu zapadł, w zakresie tego wzorca umownego, zakres zmian określony w
który zawiera postanowienie uznane za niedozwolone.
założeniach. Kwestia do
ewentualnego uregulowania w
przypadku nowelizowania
przepisów kodeksu cywilnego i
kodeksu postępowania cywilnego
31.
PIU,
Kpc
Propozycja wprowadzenia procedury usuwania z rejestru klauzul Uwaga nieuwzględniona
Pracodawcy RP
abuzywnych, które zdezaktualizowały się.
Proponowana zmiana wykracza
Przyznanie organizacjom samorządowym takim jak PIU, uprawnienia do poza zakres zmian określony w
składania wniosku w sprawie dokonania weryfikacji określonej klauzuli. założeniach. Kwestia do
Ponadto utworzenie w rejestrze odrębnej rubryki, która zawierałaby ewentualnego uregulowania w
klauzule, które ze względu na brak uzasadnienia są nieczytelne, przypadku nowelizowania
niezrozumiałe, a brak kontekstu w jakim zostały uznane za niedozwolone przepisów kodeksu cywilnego i
powoduje, że są zupełnie nieprzydatne dla innych przedsiębiorców kodeksu postępowania
ustalających wzorce umowne.(PIU)
cywilnego.
32.
Pracodawcy RP Tryb
Propozycja, aby w ustawie określić tryb zmiany postanowień wzorców Uwaga nieuwzględniona.
zmiany
umownych stosowanych przez przedsiębiorców, w przypadku ich Proponowana zmiana wykracza
wzorców
uznania za niedozwolone. Tryb ten mógłby się opierać na rozwiązaniach poza zakres zmian określony w
umownych
z kodeksu cywilnego dla tzw. jednostronnej zmiany wzorca.
założeniach. Kwestia do
ewentualnego uregulowania w
przypadku nowelizowania
przepisów kodeksu cywilnego i
kodeksu postępowania
cywilnego.
POZOSTAŁE UWAGI
33.
PIIT
Art. 5a
Sposób liczenia obrotu powinien być zostać określony w ustawie a nie w Uwaga nieuwzględniona. Materia
rozporządzeniu.
ma zbyt szczegółowy charakter
by regulować ją w akcie rzędu
ustawy. Do ustawy zostanie
przeniesiona definicja roku
obrotowego.
34.
PKPP
Art. 7 ust. 1
Propozycja usunięcia odniesienia do roku kalendarzowego Uwaga nieuwzględniona.
Lewiatan,
poprzedzającego zawarcie porozumienia. Zdaniem wnioskodawcy nie Zgodnie z proponowanym
POHiD,
PIIT,
jest jasne, czy ma to być czas zawarcia porozumienia, wszczęcia brzmieniem przepisu,
PIU, PIIP
postępowania, czy wydania decyzji, Nie wiadomo też czy udział należy wyznacznikiem jest czas
mierzyć w danym dniu, roku obrotowym czy w jakiejś innej jednostce zawarcia i trwania porozumienia.
czasu. Wnioskodawca poddaje pod rozwagę doprecyzowanie tego Dla właściwego funkcjonowania
przepisu poprzez pozostawienie jego dotychczasowego brzmienia w systemu ochrony konkurencji
zakresie czasu (okresu) udziału w rynku.
ocena czy porozumienie nie
PIIT i PIU wnosi o pozostawienie przepisu w dotychczasowym przekracza progów udziału w
brzmieniu, ponieważ jego zdaniem nowe brzmienie tego przepisu rynku wskazanych w tym
zdecydowanie zwiększa zakres swobody decyzyjnej.
przepisie musi uwzględniać
możliwie najbardziej aktualną
wiedzę odnośnie siły rynkowej
uczestniczących w porozumieniu
stron
35.
PIPP
Art. 9 ust 2
Projektowana zmiana polega na poszerzeniu katalogu przykładowych Uwaga nieuwzględniona. Katalog
praktyk polegających na nadużywaniu pozycji dominującej o definicję w art. 9 jest katalogiem
praktyki margin squeeze.
otwartym, brak praktyki
wskazanej przez wnioskodawcę
w katalogu nie oznacza, że Prezes
UOKiK nie będzie miał
możliwości nałożenia kary za jej
stosowanie
36.
PKPP
Art. 28 ust. Usunięcia możliwości nałożenia obowiązku publikacji treści decyzji Uwaga nieuwzględniona. W
Lewiatan,
2
zobowiązującej na koszt przedsiębiorcy.
opinii Prezesa UOKiK zasadne
POHiD, PIIT,
Wprowadzenie obowiązku ustosunkowania się Prezesa UOKiK do jest wprowadzenie tego przepisu
PIIP
propozycji przedstawionych przez przedsiębiorcę wcześniej niż dopiero do ustawy. W przypadku decyzji
w decyzji.
zobowiązaniowej mamy do
czynienia z
uprawdopodobnieniem, iż
naruszony został zakaz, o którym
mowa w art. 24. Konieczne w
związku z tym jest wyposażenie
Prezesa UOKiK w możliwość
nałożenia obowiązków
publikacyjnych na wzór
uregulowania przyjętego w art.
26 ust. 2 ustawy, co służyć będzie
efektywniejszemu usunięciu
skutków praktyki
37.
Federacja
Art. 32
Wnioskodawca wyraża obawę, że zmiana przepisu uniemożliwi Uwaga nieuwzględniona. Prezes
Konsumentów
Prezesowi UOKiK ogłaszanie wydawanych przez siebie decyzji.
UOKiK będzie miał nadal
możliwość publikowania
wydawanych przez siebie decyzji
(taki obowiązek przewiduje art.
31 pkt 15). Warto zwrócić uwagę,
że już obecnie decyzje Prezesa
UOKiK publikowane na stronie
internetowej Urzędu.
38.
Stowarzyszenie
Art. 32
Zmodyfikowanie pierwotnego zapisu w takim kierunku, aby istniała Uwaga nieuwzględniona. Przepis
Prawa
możliwość uzyskania informacji o tym, w jaki sposób Prezes Urzędu obowiązujący obecnie nie
Konkurencji,
stosuje ustawę, a nie jak ustawa powinna być – zdaniem Urzędu - stwarza problemów
PKPP Lewiatan
interpretowana.
interpretacyjnych. Zmiany nie idą
w kierunku tworzenia nowych
źródeł prawa ani oficjalnych,
urzędowych interpretacji UOKiK.
39.
POHiD, PKPP Art. 48 ust. Wnioskodawcy postulują, by postanowienie o wszczęciu postępowania Uwaga nieuwzględniona
Lewiatan
1a
wyjaśniającego ściśle określać rodzaj możliwego naruszenia oraz rodzaj Na etapie wszczęcia
informacji, jakie organ zamierza pozyskać
postępowania wyjaśniającego nie
jest na ogół możliwe ścisłe
określenie podejrzewanego
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: