Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1698
- Data wpłynięcia: 2013-08-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 29
1698
2
2)
20 000 zł – za wytworzenie lub wprowadzenie do obrotu paszy dla określonego
gatunku lub kategorii zwierząt, zawierającej lub wytworzonej z udziałem odpadów
gastronomicznych lub materiałów, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt b
rozporządzenia nr 1069/2009, jeżeli stosowanie wymienionych odpadów lub
materiałów w żywieniu takich zwierząt jest zabronione na podstawie tego przepisu;
3)
20 000 zł – za wytworzenie lub wprowadzenie do obrotu paszy dla określonego
gatunku lub kategorii zwierząt, zawierającej lub wytworzonej z udziałem roślin
pochodzących z terenu, na którym stosowano nawozy organiczne lub polepszacze
gleby, jeżeli stosowanie wymienionych roślin w żywieniu takich zwierząt jest
zabronione na podstawie art. 11 ust. 1 pkt c rozporządzenia nr 1069/2009 lub art. 5
ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie
wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009
określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania
dyrektywy Rady 97/18/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów
zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy
(Dz. Urz. UE L 54 z 26.02.2011 str. 1, z późn. zm.).
2. Jeżeli waga paszy, o której mowa w ust. 1 pkt. 1–3 nie przekracza 10 kg, wysokość
kary pieniężnej obniża się o 70 procent.
3. Jeżeli waga paszy, o której mowa w ust. 1 pkt. 1–3 przekracza 1000 kg, wysokość
kary pieniężnej powiększa się o 10 procent.
§ 3. W przypadku popełnienia czynu stanowiącego więcej niż jedno naruszenie,
wysokość kary pieniężnej jest równa wysokości kary określonej dla tego z popełnionych
naruszeń, które podlega najsurowszej karze.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …
MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
3
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
wysokości kar pieniężnych za naruszenie przez podmiot działający na rynku pasz wymagań
dotyczących postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami
pochodnymi stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 53b ust. 3 ustawy z dnia
22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045, z późn. zm.).
W rozporządzeniu określona zostanie wysokość kar pieniężnych nakładanych na
podmiot działający na rynku pasz za naruszenia, o których mowa w art. 53a wymienionej
ustawy. Naruszenia te polegają na wytworzeniu lub wprowadzeniu do obrotu paszy dla
określonego gatunku lub kategorii zwierząt, zawierającej lub wytworzonej z udziałem
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych, których
stosowanie w żywieniu takich zwierząt jest zabronione.
Wymienione kary pieniężne zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …). Celem uchwalenia tej ustawy było
zapewnienie efektywnego i jednolitego stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia
21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych
pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia
zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisów Unii
Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia. W ustawie tej wprowadzono
w szczególności zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z 2010 r. Nr 47,
poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513 oraz z ...) oraz w ustawie z dnia 22 lipca 2006 r.
o paszach polegające na zniesieniu przepisów penalizujących jako występki lub wykroczenia
czyny stanowiące naruszenie przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego oraz produktów pochodnych, a jednocześnie wprowadzono kary administracyjne
za naruszenia przepisów dotyczących tych produktów. Zmiany te miały na celu realizację
obowiązku nałożonego na państwa członkowskie w art. 53 rozporządzenia nr 1069/2009,
tj. obowiązku zapewnienia, aby sankcje za naruszenie przepisów tego rozporządzenia były
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Uwzględniała ona także zastrzeżenia Komisji
4
Europejskiej. Komisja Europejska zwracała uwagę na niedostatecznie odstraszający charakter
sankcji stosowanych w razie naruszenia zakazów dotyczących karmienia zwierząt paszą
zawierającą przetworzone białka zwierzęce.
Zakłada się, że odpowiedzialność administracyjna, którą cechuje automatyzm
stosowania sankcji za obiektywny fakt naruszenia prawa, będzie bardziej skutecznym,
proporcjonalnym i odstraszającym środkiem reakcji na naruszenia przepisów dotyczących
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych, w porównaniu
ze stosowaną w poprzednim stanie prawnym odpowiedzialnością karną. Bardzo ważne jest
znaczące zwiększenie odpowiedzialności pieniężnej za takie naruszenia, w porównaniu
z poprzednią regulacją ustawową. Miało ono na celu zmniejszenie ekonomicznej motywacji
celowego ich dokonywania. Wprowadzenie kar administracyjnych powinno również
zwiększyć nieuchronność kary. Postępowania karne w sprawach przestępstw lub wykroczeń
polegających na naruszeniu przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego oraz produktów pochodnych często kończyły się wymierzeniem łagodnej sankcji
karnej lub odstąpieniem od jej wymierzenia z uwagi na stwierdzenie przez organy ścigania
znikomej szkodliwości społecznej czynu.
Większość kar administracyjnych za naruszenia wymagań dotyczących postępowania
z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi została
wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. W ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach
wprowadzono wyłącznie kary administracyjne za naruszenia związane z działalnością
podmiotów działających na rynku pasz. Podział przepisów wprowadzających kary
administracyjne pomiędzy wymienione ustawy został dokonany według kryterium zakresu
spraw regulowanych w tych ustawach.
Kary, o których mowa w art. 53a ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, będą
nakładali powiatowi lekarze weterynarii, w drodze decyzji administracyjnej.
Przedmiotowy projekt jest objęty przepisami prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ponadto projekt zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
5
Projekt przedmiotowego rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych,
w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, określonej
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie ujęty w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy:
1) podmiotów działających na rynku pasz, które wytwarzają lub wprowadzają do obrotu
pasze;
2) organów Inspekcji Weterynaryjnej – Głównego Lekarza Weterynarii, wojewódzkiego
lekarza weterynarii, powiatowego lekarza weterynarii oraz granicznego lekarza
weterynarii.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi organizacjami
społeczno-zawodowymi: Business Centre Club, Federacją Branżowych Związków
Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli
Rolnych, Forum Związków Zawodowych, Izbą Gospodarczą „Farmacja Polska”, Izbą
Gospodarczą Handlowców, Przetwórców Zbóż i Producentów Pasz, Konfederacją
Pracodawców Polskich, Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
Sekcją Krajową Pracowników Weterynarii, Krajową Izbą Lekarsko-Weterynaryjną, Krajową
Izbą Producentów Drobiu i Pasz, Krajową Federacją Hodowców Drobiu i Producentów Jaj,
Krajową Radą Drobiarstwa – Izbą Gospodarczą w Warszawie, Krajową Radą Izb Rolniczych,
Krajową Radą Spółdzielczą, Krajowym Związkiem Grup Producentów Rolnych – Izbą
Gospodarczą, Krajowym Związkiem Hodowców Królików, Krajowym Związkiem
Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej, Krajowym Związkiem Rewizyjnym
Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, NSZZ
RI „Solidarność”, Komisją Krajową Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
„Solidarność”, Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Solidarność '80,
Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem
Związków
Zawodowych
Rolników
i
Organizacji
Rolniczych,
Ogólnopolskim
Stowarzyszeniem Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus Veterinarius”,
Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Techników Weterynarii „ESKULAP”, Ogólnopolskim
Związkiem Pracodawców Rybackich, Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1698
› Pobierz plik