Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1625
- Data wpłynięcia: 2013-08-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1212
1625
Tabela 3. Limity kwot wydatków w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w latach 2013-2015
w tys. zł
z tego:
Wspólna Polityka Rolna
Ogółem wkład publiczny
Środki europejskie
Budżet Państwa*)
2013
28 885 811
23 343 485
5 542 326
2014
27 589 987
23 047 625
4 542 362
2015
19 518 005
17 896 563
1 621 442
2013-2015
75 993 803
64 287 673
11 706 130
*) Wydatki budżetu państwa obejmują wszystkie płatności związane z realizacją WPR
27/9
Załącznik nr 28
Wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budż etu Unii Europejskiej wraz z limitami wydatków budż etu państwa
przeznaczonych na finansowanie tych programów, nieujętych w załączniku nr 16
w tys. zł
Lp.
Programy
Limity wydatków w 2013 r. *
1
Program ogólny "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"
6 514
2
Inne środki finansowane z budż etu UE
99 449
RAZEM
105 963
* wydatki planowane na rok 2013 będą mogły zostać zwiększone z rezerwy celowej poz. 8 i 19 z załącznika nr 2
28/1
RADA MINISTR ÓW
U S T A W A O Z M I A N I E
U S T A W Y B U D Ż E T O W E J
NA R O K 2 0 1 3
UZASADNIENIE
Warszawa, sierpień 2013
SPIS TREŚCI
1. Założenia makroekonomiczne........................................................................................ 5
2. Dochody budżetu państwa ............................................................................................. 7
3. Finansowanie deficytu budżetu państwa...................................................................... 12
4. Wydatki budżetu państwa ............................................................................................ 12
5. Programy wieloletnie w układzie zadaniowym ........................................................... 50
6. Omówienie głównych zmian w artykułach projektu ustawy o zmianie ustawy
budżetowej na rok 2013 ............................................................................................... 56
7. Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
w zakresie planowania w układzie zadaniowym.......................................................... 58
3
1. Założenia makroekonomiczne
Przygotowując prognozę makroekonomiczną na potrzeby ustawy budżetowej na 2013 r.
założono, że realny wzrost PKB w Polsce w 2012 r. wyniesie 2,5%, a w kolejnym roku tempo
wzrostu gospodarczego zwolni do 2,2%. Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym
za spowolnienie wzrostu gospodarczego w kraju było wyraźne pogorszenie koniunktury
w otoczeniu zewnętrznym Polski, co przy ograniczeniu popytu publicznego w związku
z prowadzoną konsolidacją finansów publicznych, przełożyć się miało na pogorszenie sytuacji
na rynku pracy i w konsekwencji ograniczenie popytu krajowego w związku z negatywnym
wpływem na dochody do dyspozycji gospodarstw domowych. Sformułowane na etapie
przygotowywania budżetu państwa na 2013 r. prognozy makroekonomiczne nie odbiegały
od ówczesnego konsensusu rynkowego, który w okresie sierpień-wrzesień 2012 r. dla realnego
tempa wzrostu PKB wynosił ok. 2,2%.
Podstawowym uwarunkowaniem prognozy makroekonomicznej będącej uzasadnieniem
dla ustawy budżetowej na 2013 r. był zakładany scenariusz rozwoju sytuacji gospodarczej
w pozostałych państwach Unii Europejskiej, co determinuje kształtowanie się popytu
zewnętrznego na polskich rynkach eksportowych. Indykatorem tego popytu jest import UE.
Konstruując założenia budżetowe przyjęto, że po obniżeniu realnego tempa wzrostu importu
UE do 0,0% w 2012 r. w stosunku do 4,1% wzrostu z 2011 r., w 2013 r. import UE wzrośnie
realnie o 2,2%. Dzisiaj już wiadomo, że scenariusz ten był nadmiernie optymistyczny.
Dynamika popytu zewnętrznego będzie niższa, co znajdzie wyraz w obniżeniu realnego tempa
wzrostu eksportu w stosunku do prognozy przyjętej w uzasadnieniu do ustawy budżetowej
na 2013 r., pomimo oczekiwanego osłabienia się złotego. Obecnie szacuje się, że eksport Polski
w roku bieżącym wzrośnie realnie o 2,8% w stosunku do 4% wzrostu przyjętego
w uzasadnieniu do ustawy budżetowej.
Jednym z uwarunkowań prognozy była również skala i ścieżka niezbędnej konsolidacji
fiskalnej. Wyraźne pogorszenie koniunktury gospodarczej w Europie w drugiej połowie 2012 r.
i w konsekwencji obniżenie realnego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce w ubiegłym roku
do 1,9% względem oczekiwanego wzrostu na poziomie 2,5%, znalazło wyraz w większym
od planowanego na etapie ustawy budżetowej na 2013 r. deficycie sektora rządowego
i samorządowego. Uwzględniając zobowiązania kraju wynikające z członkowstwa w UE,
w tym fakt objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu, w celu realizacji niezbędnej
konsolidacji finansów publicznych wymagane są dodatkowe ograniczenia w zakresie
wydatków publicznych.
Miejsce inwestycji publicznych w tworzeniu wzrostu gospodarczego powinny stopniowo
przejmować inwestycje prywatne. Proces ten jest obserwowany od 2011 r., od kiedy to udział
w PKB nakładów brutto na środki trwałe sektora rynkowego systematycznie się zwiększa.
5
w tys. zł
z tego:
Wspólna Polityka Rolna
Ogółem wkład publiczny
Środki europejskie
Budżet Państwa*)
2013
28 885 811
23 343 485
5 542 326
2014
27 589 987
23 047 625
4 542 362
2015
19 518 005
17 896 563
1 621 442
2013-2015
75 993 803
64 287 673
11 706 130
*) Wydatki budżetu państwa obejmują wszystkie płatności związane z realizacją WPR
27/9
Załącznik nr 28
Wykaz programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budż etu Unii Europejskiej wraz z limitami wydatków budż etu państwa
przeznaczonych na finansowanie tych programów, nieujętych w załączniku nr 16
w tys. zł
Lp.
Programy
Limity wydatków w 2013 r. *
1
Program ogólny "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"
6 514
2
Inne środki finansowane z budż etu UE
99 449
RAZEM
105 963
* wydatki planowane na rok 2013 będą mogły zostać zwiększone z rezerwy celowej poz. 8 i 19 z załącznika nr 2
28/1
RADA MINISTR ÓW
U S T A W A O Z M I A N I E
U S T A W Y B U D Ż E T O W E J
NA R O K 2 0 1 3
UZASADNIENIE
Warszawa, sierpień 2013
SPIS TREŚCI
1. Założenia makroekonomiczne........................................................................................ 5
2. Dochody budżetu państwa ............................................................................................. 7
3. Finansowanie deficytu budżetu państwa...................................................................... 12
4. Wydatki budżetu państwa ............................................................................................ 12
5. Programy wieloletnie w układzie zadaniowym ........................................................... 50
6. Omówienie głównych zmian w artykułach projektu ustawy o zmianie ustawy
budżetowej na rok 2013 ............................................................................................... 56
7. Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013
w zakresie planowania w układzie zadaniowym.......................................................... 58
3
1. Założenia makroekonomiczne
Przygotowując prognozę makroekonomiczną na potrzeby ustawy budżetowej na 2013 r.
założono, że realny wzrost PKB w Polsce w 2012 r. wyniesie 2,5%, a w kolejnym roku tempo
wzrostu gospodarczego zwolni do 2,2%. Podstawowym czynnikiem odpowiedzialnym
za spowolnienie wzrostu gospodarczego w kraju było wyraźne pogorszenie koniunktury
w otoczeniu zewnętrznym Polski, co przy ograniczeniu popytu publicznego w związku
z prowadzoną konsolidacją finansów publicznych, przełożyć się miało na pogorszenie sytuacji
na rynku pracy i w konsekwencji ograniczenie popytu krajowego w związku z negatywnym
wpływem na dochody do dyspozycji gospodarstw domowych. Sformułowane na etapie
przygotowywania budżetu państwa na 2013 r. prognozy makroekonomiczne nie odbiegały
od ówczesnego konsensusu rynkowego, który w okresie sierpień-wrzesień 2012 r. dla realnego
tempa wzrostu PKB wynosił ok. 2,2%.
Podstawowym uwarunkowaniem prognozy makroekonomicznej będącej uzasadnieniem
dla ustawy budżetowej na 2013 r. był zakładany scenariusz rozwoju sytuacji gospodarczej
w pozostałych państwach Unii Europejskiej, co determinuje kształtowanie się popytu
zewnętrznego na polskich rynkach eksportowych. Indykatorem tego popytu jest import UE.
Konstruując założenia budżetowe przyjęto, że po obniżeniu realnego tempa wzrostu importu
UE do 0,0% w 2012 r. w stosunku do 4,1% wzrostu z 2011 r., w 2013 r. import UE wzrośnie
realnie o 2,2%. Dzisiaj już wiadomo, że scenariusz ten był nadmiernie optymistyczny.
Dynamika popytu zewnętrznego będzie niższa, co znajdzie wyraz w obniżeniu realnego tempa
wzrostu eksportu w stosunku do prognozy przyjętej w uzasadnieniu do ustawy budżetowej
na 2013 r., pomimo oczekiwanego osłabienia się złotego. Obecnie szacuje się, że eksport Polski
w roku bieżącym wzrośnie realnie o 2,8% w stosunku do 4% wzrostu przyjętego
w uzasadnieniu do ustawy budżetowej.
Jednym z uwarunkowań prognozy była również skala i ścieżka niezbędnej konsolidacji
fiskalnej. Wyraźne pogorszenie koniunktury gospodarczej w Europie w drugiej połowie 2012 r.
i w konsekwencji obniżenie realnego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce w ubiegłym roku
do 1,9% względem oczekiwanego wzrostu na poziomie 2,5%, znalazło wyraz w większym
od planowanego na etapie ustawy budżetowej na 2013 r. deficycie sektora rządowego
i samorządowego. Uwzględniając zobowiązania kraju wynikające z członkowstwa w UE,
w tym fakt objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu, w celu realizacji niezbędnej
konsolidacji finansów publicznych wymagane są dodatkowe ograniczenia w zakresie
wydatków publicznych.
Miejsce inwestycji publicznych w tworzeniu wzrostu gospodarczego powinny stopniowo
przejmować inwestycje prywatne. Proces ten jest obserwowany od 2011 r., od kiedy to udział
w PKB nakładów brutto na środki trwałe sektora rynkowego systematycznie się zwiększa.
5