Rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy, związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego
projekt dotyczy bezpośredniej pomocy finansowej na dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami przez przedsiębiorców, u których przejściowo pogorszyły się warunki prowadzenia działalności gospodarczej oraz określenia zasad dofinansowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1434
- Data wpłynięcia: 2013-05-31
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1291
1434
rozporządzenia.
§ 4. Wykaz pracowników, o którym mowa w art. 11 ustawy, przedsiębiorca sporządza
zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Przedsiębiorca, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków
finansowych:
1) zwraca na rachunek Funduszu, z którego otrzymał świadczenie, różnicę między
kwotą otrzymanych środków na wypłatę świadczeń, a kwotą świadczeń wypłaconych
pracownikom;
2) przekazuje marszałkowi województwa kopię wykazu pracowników uprawnionych do
świadczeń wypłacanych z Funduszu, o którym mowa w art. 11 ustawy, zawierający
potwierdzenie, własnoręcznym podpisem, otrzymania świadczeń przez osoby uprawnione,
a w przypadku nieobecności pracownika, kopie potwierdzeń dokonania wypłaty świadczeń
przekazem pocztowym lub przelewem bankowym.
§ 6. 1. Marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy
w terminie do 10 dnia każdego miesiąca informację o wykorzystaniu środków
przeznaczonych na świadczenia, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy.
2. Wzór informacji określony jest w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc
pracy stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17 ustawy z dnia … o szczególnych
rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy,
związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego
(Dz. U. poz. …), zwanej dalej „ustawą”.
Projekt
określa wzór wniosku o przyznanie finansowanych z Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy,
składanego przez przedsiębiorcę ubiegającego się o udzielenie pomocy na zasadach
określonych w ustawie. Projekt określa ponadto wzór umowy o wypłatę świadczeń, wzór
wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń, wzór informacji sporządzanej przez
marszałka województwa dla ministra właściwego do spraw pracy, dotyczącej wykorzystania
środków Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, przeznaczonych na
świadczenia, oraz termin i sposób rozliczania się przedsiębiorcy z otrzymanych środków
Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych na wypłatę świadczeń.
Wzór wniosku zawiera wyszczególnienie rodzajów świadczeń, o które wnosi
przedsiębiorca (świadczenie z tytułu przestoju ekonomicznego, obniżenia wymiaru czasu
pracy pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od
pracodawcy od przyznanych świadczeń) oraz wskazanie wnioskowanych kwot. Dodatkowo
do wniosku przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć następujące dokumenty: oświadczenie,
iż jest on przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej, oświadczenie o wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
oświadczenie o braku istnienia przesłanek do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy,
oświadczenie, iż wnioskowana pomoc nie zostanie przeznaczona dla pracowników, dla
których pracodawca otrzymał pomoc de minimis na wyposażenie lub doposażenie stanowiska
pracy dla bezrobotnego ze środków Funduszu Pracy, w okresie obowiązywania umowy
zawartej z pracownikiem na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy albo na wyposażenie lub doposażenie stanowiska
pracy dla osoby niepełnosprawnej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych, w okresie obowiązywania umowy zawartej z pracownikiem na
podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oświadczenie o zaleganiu bądź niezaleganiu
przedsiębiorcy ze zobowiązaniami publicznoprawnymi wobec Zakładu Ubezpieczeń
3
Społecznych i urzędu skarbowego, oświadczenie o liczbie zatrudnianych pracowników na
dzień wystąpienia o pomoc. Ponadto, przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć do wniosku
m.in. kopię zaświadczenia o nadaniu numeru REGON, kopię decyzji o nadaniu NIP, kopię
porozumienia zawartego z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub kopię decyzji urzędu
skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowego opłacania rat lub o korzystaniu
z
odroczenia terminu płatności, kopię układu zbiorowego pracy, porozumienia lub
obwieszczenia, na podstawie którego wprowadzony został obniżony wymiar czasu lub
przestój ekonomiczny oraz w przypadku gdy zaleganie w regulowaniu składek na
ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych wiadczeń
Pracowniczych lub Fundusz Pracy powstało w okresie spadku obrotów gospodarczych, plan
spłaty zadłużenia z tytułu składek, zgodny ze złożonym wnioskiem o rozłożenie na raty
należności z tytułu składek lub odroczenie terminu płatności składek oraz kopię tego wniosku
(złożonego w ZUS).
Projekt
określa wzór umowy zawieranej pomiędzy marszałkiem województwa,
a przedsiębiorcą, który zawiera w szczególności: kwotę przyznanych przedsiębiorcy
świadczeń i okres, przez który będą one wypłacane; zobowiązanie pracodawcy do
niewypowiadania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie lub
okresach pobierania świadczeń oraz w okresie lub w okresach przypadających bezpośrednio
po okresie lub okresach pobierania wskazanego świadczenia, nie dłużej jednak niż przez
łączny okres 3 miesięcy; tryb kontroli przeprowadzanej przez marszałka województwa
u przedsiębiorcy, w zakresie przestrzegania postanowień umowy; zobowiązanie
przedsiębiorcy do zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz
zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu środków w przypadku niewywiązania się z istotnych
postanowień umowy oraz w przypadku odmowy poddania się kontroli.
Projekt określa również termin przekazywania ministrowi właściwemu do spraw pracy
przez marszałka województwa informacji o wykorzystaniu środków na wypłatę świadczeń.
Marszałek województwa do 10 dnia każdego miesiąca przekazuje ministrowi właściwemu do
spraw pracy miesięczną informację dotyczącą wykorzystania środków Funduszu
Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, przeznaczonych na świadczenia przysługujące
pracownikom z tytułu przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.
Ponadto projekt określa obowiązek przedsiębiorcy do przekazywania marszałkowi
województwa w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków stosownej informacji w celu
zapewnienia prawidłowego rozliczania przedsiębiorcy z otrzymanych środków Funduszu
Gwarantowanych
wiadczeń Pracowniczych oraz sposób ich zwrotu w przypadku
4
wystąpienia różnicy między kwotą otrzymanych środków na wypłatę świadczeń, a kwotą
świadczeń wypłaconych pracownikom.
Projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późń. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późń. zm.).
Projekt
rozporządzenia nie podlega notyfikacji w świetle przepisów o sposobie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
– Fundusz Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych,
– pracodawcy,
– pracownicy,
– starostowie (prezydenci miast na prawach powiatu),
– marszałkowie województwa.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt ustawy zostanie poddany uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom
społecznym w trybie ustaw o związkach zawodowych oraz organizacjach pracodawców.
Projekt zostanie przekazany do opinii następującym organizacjom: NSZZ Solidarność,
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Związkowi Pracodawców Business Centre Club, Związkowi Rzemiosła
Polskiego oraz Naczelnej Radzie Zatrudniania.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Przewidziane w projekcie rozporządzenia rozwiązania nie spowodują skutków finansowych
dla finansów publicznych, w tym budżetu państwa i budżetu jednostek samorządu
terytorialnego, gdyż projekt określa jedynie wzory wniosków oraz tryb ich rozpatrywania
i wypłaty należnych świadczeń, w zakresie określonym ustawą.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Proponowana regulacja nie ma wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane zmiany nie wpłyną negatywnie na segmenty rynku i nie będą zakłócać
mechanizmów konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości, w tym funkcjonowania
przedsiębiorstw.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1434
› Pobierz plik