eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 120
  • Data wpłynięcia: 2011-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2012-06-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 769

120

państwową oraz z wyjątkiem
międzynarodowych organizacji
publicznych

10. Art. 2
„agencja pracy tymczasowej”
N


Art. 18 ust. 1 pkt 4

lit. h
oznacza każdą osobę fizyczną lub
ust. o promocji
prawną, która zgodnie z prawem
zatrudnienia
krajowym zawiera umowy o pracę
lub nawiązuje stosunek pracy z
pracownikami tymczasowymi w celu
skierowania ich do przedsiębiorstw
użytkowników, aby tam wykonywali
tymczasowo pracę pod ich nadzorem
i kierownictwem;

11. Art. 2
„warunki szczególnego wyzysku”
T
Art. 13
Art. 115 KK:


lit. i
oznaczają warunki pracy, w tym
§ 24. Warunkami szczególnego wyzysku są
warunki wynikające z dyskryminacji
warunki pracy, w tym warunki wynikające z
ze względu na płeć lub innego
dyskryminacji, w szczególności ze względu na
rodzaju dyskryminacji, w których
płeć, w których występuje rażąca dysproporcja
występuje uderzająca dysproporcja w
w
porównaniu z warunkami pracy osób,
porównaniu z warunkami
którym powierzono wykonywanie pracy
zatrudnienia pracowników
zgodnie z prawem, co wpływa na zdrowie
zatrudnionych legalnie, co wpływa na
i bezpieczeństwo osób, którym powierzono
przykład na zdrowie i
wykonywanie pracy w takich warunkach,
bezpieczeństwo pracowników i
i uchybia ich godności ludzkiej;  
uchybia godności ludzkiej;

12. Art. 2
„wynagrodzenie nielegalnie
N
lit. j
przebywających obywateli krajów

trzecich” oznacza płacę lub pensję i
wszelkie inne świadczenia
gotówkowe lub rzeczowe, które
pracownik otrzymuje bezpośrednio
lub pośrednio w związku ze swoim
zatrudnieniem od swojego
pracodawcy i które jest równorzędne
z tym, które otrzymywaliby
porównywalni pracownicy w ramach

5
legalnego stosunku pracy.

13. Art. 3 Zakaz nielegalnego zatrudnienia
14. Art. 3
Państwa członkowskie zakazują
N

Art. 120 ust. 1 w zw.

ust. 1
zatrudniania nielegalnie

art. 2 ust. 1 pkt 14
przebywających obywateli krajów

ust. o promocji
trzecich.
zatrudnienia

- przesłanki legalnego
zatrudnienia
cudzoziemca oraz
sankcje w przypadku
powierzenia
nielegalnego
wykonywania pracy
cudzoziemcowi
(wykroczenia
zagrożone karą
grzywny: od 3.000 );

Art. 264a § 1 KK –
nie wprost
15. Art. 3
Naruszenie tego zakazu podlega
N



ust. 2
karom i środkom ustanowionym w
niniejszej dyrektywie.

16. Art. 3
Państwo członkowskie może
N



FAKULTATYWNY
ust. 3
zadecydować o niestosowaniu
PL – nie stosuje.
zakazu, o którym mowa w ust. 1, do
Opisana w tym
nielegalnie przebywających
przepisie sytuacja
obywateli krajów trzecich, których
spełnia przesłanki
wydalenie wstrzymano i którzy są
pobytu tolerowanego.

uprawnieni do podjęcia pracy
Jednak pobyt
zgodnie z prawem krajowym.
cudzoziemca

posiadającego zgodę na
pobyt tolerowany jest
legalny.

Brak zasadności
stosowania opcji wobec

6
przebywających bez
ważnego dokumentu
uprawniającego do
pobytu na terytorium
RP.

17. Art. 4 Obowiązki pracodawców

18. Art. 4
Państwa członkowskie zobowiązują
T
Art. 2
Art. 2. Podmiot powierzający wykonywanie

ust. 1
pracodawców do tego, aby:
pracy cudzoziemcowi jest obowiązany żądać
lit. a

od cudzoziemca przedstawienia przed
a) przed podjęciem zatrudnienia
rozpoczęciem pracy ważnego dokumentu
przez obywateli krajów trzecich
uprawniającego do pobytu na terytorium
wymagali od nich posiadania i
Rzeczypospolitej Polskiej.
przedstawienia ważnego zezwolenia

na pobyt lub innego zezwolenia
upoważniającego ich do pobytu;

19. Art. 4
przechowywali – co najmniej przez
T
Art. 3
Art. 3. Podmiot powierzający wykonywanie

ust. 1
cały okres zatrudnienia – kopię lub


pracy cudzoziemcowi jest obowiązany do
lit. b
odpis zezwolenia na pobyt lub innego
Art. 20
przechowywania przez cały okres
zezwolenia upoważniającego do
wykonywania pracy przez cudzoziemca kopii
pobytu do celów przedstawienia przy
dokumentu, o którym mowa w art. 2.
ewentualnej kontroli ze strony

właściwych organów państw
Art. 20. 1. Podmiot powierzający
członkowskich;
wykonywanie pracy cudzoziemcowi, o którym

mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie stosunku
pracy jest obowiązany do uzupełnienia akt
osobowych cudzoziemca pozostającego w
zatrudnieniu w dniu wejścia w życie ustawy w
terminie 45 dni od dnia wejścia w życie
ustawy o kopię dokumentu uprawniającego do
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej zatrudnionego cudzoziemca oraz
przesłania - w razie potrzeby - korekty
zgłoszenia cudzoziemca do ubezpieczeń
społecznych.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do
podmiotu powierzającego wykonywanie pracy

7
cudzoziemcowi , o którym mowa w art. 1 ust.
2, na innej podstawie niż stosunek pracy.

20. Art. 4
powiadamiali właściwe organy
N/T


- art. 36 SUS
Zgłoszenia do ZUS
ust. 1
wyznaczone przez państwa
przewiduje
nie obejmują
lit. c
członkowskie w terminie określonym
obowiązek zgłoszenia wykonujących pracę
przez każde z państw członkowskich
każdej osoby
na podstawie umów o
o rozpoczęciu zatrudnienia obywateli
podlegającej
dzieło.
krajów trzecich.
obowiązkowemu


ubezpieczeniu
emerytalnemu i
rentowemu do
ubezpieczeń
społecznych w
określonym terminie
(także z informacją o
obywatelstwie).

Rozp. MPiPS z
23.10. 2009 w
sprawie określenia
wzorów zgłoszeń do
ubezpieczeń
społecznych i
ubezpieczenia
zdrowotnego,
imiennych raportów
miesięcznych i
imiennych raportów
miesięcznych
korygujących
zgłoszeń płatnika,
deklaracji
rozliczeniowych i
deklaracji
rozliczeniowych
korygujących,
zgłoszeń danych o
pracy w szczególnych

8
warunkach lub
o szczególnym
charakterze oraz
innych dokumentów.

21. Art. 4
Państwa członkowskie mogą
N


Art. 47a ust. 2 SUS,
FAKULTATYWNY
ust. 2
przewidzieć uproszczoną procedurę
przewiduje
PL – stosuje.
powiadamiania na mocy ust. 1 lit. c),
uproszczony tryb dla

w przypadku gdy pracodawca jest
płatników

osobą fizyczną, a zatrudnienie jest
rozliczających
podejmowane na użytek prywatny tej
składki za nie więcej
osoby.
niż 5 osób (w formie

dokumentu
pisemnego albo
wydruku z
oprogramowania, a
nie jak pozostali
poprzez transmisję
danych w formie
dokumentu
elektronicznego ze
specjalnego
oprogramowania).

22. Art. 4
Państwa członkowskie mogą
N


FAKULTATYWNY
ust. 2
przewidzieć, że powiadomienie na
PL – nie stosuje.
zd.
mocy ust. 1 lit. c) nie jest wymagane,

drugie
w przypadku gdy pracownikowi
Obowiązek zgłoszenia
przyznano status rezydenta
do ZUS niezależnie od
długoterminowego na mocy
podstawy pobytu.
dyrektywy Rady 2003/109/WE z dnia

25 listopada 2003 r. dotyczącej

statusu obywateli państw trzecich
będących rezydentami
długoterminowymi

23. Art. 4
Państwa członkowskie zapewniają,
T
Art. 4
Art. 4. Podmiot powierzający wykonywanie

ust. 3
aby pracodawcy, którzy wypełnili
pracy cudzoziemcowi nie podlega


swoje obowiązki określone w ust. 1,
odpowiedzialności za powierzanie

9
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: