Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1171
- Data wpłynięcia: 2013-02-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
- data uchwalenia: 2013-04-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 621
1171
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Przedmiotowa regulacja będzie miała wpływ na następujące podmioty:
1) uprawnione do skupu wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu produktów
rybołówstwa pochodzących z połowów morskich;
2) wprowadzające do obrotu produkty rybołówstwa, przeznaczone do sprzedaży na
etapie późniejszym;
3) podmioty składające wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców skupujących
produkty rybołówstwa;
4) organizacje producentów;
5) prowadzące połowy ryb morskich;
6) prowadzące obrót i przetwórstwo ryb;
7) Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
2. Wpływ projektu ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W ostatecznym rozliczeniu między Polską a Komisją Europejską zostanie
zadeklarowana do refundacji kwota środków unijnych, wynikająca z kwoty
rekompensat. Nie przewiduje się dodatkowych kosztów dla budżetu państwa z tego
tytułu. rodki na wypłatę zaliczek będą sfinansowane w ramach limitu wydatków
z budżetu środków europejskich określonego w ustawie budżetowej na dany rok
w części 33 – Rozwój wsi. W przedmiotowej ustawie na rok 2013 przewidziano na
ten cel kwotę 191 tys. zł.
Nie przewiduje się zwiększenia wpływów budżetowych spowodowanych wejściem
w życie projektowanej ustawy. Może nastąpić pewne zwiększenie wpływów z tytułu
kar finansowych za wprowadzanie do pierwszej sprzedaży łososi bałtyckich
w miejscach innych niż centra pierwszej sprzedaży ryb.
Projektowana ustawa nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
7
3. Wpływ projektu ustawy na rynek pracy
Regulacje przewidziane w projekcie ustawy nie będą miały bezpośredniego wpływu
na rynek pracy.
4. Wpływ projektu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało korzystny wpływ na poprawę
realizacji programów operacyjnych organizacji producentów, szczególnie nowo
uznanych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000. Nie
zakłada się znacznego wpływu na podniesienie konkurencyjności gospodarki, a także
na funkcjonowanie przedsiębiorstw z uwagi na fakt, że projekt przewiduje głównie
wprowadzenie zmian wynikających ze zmiany prawa Unii Europejskiej, które
zostały podane w art. 1 projektu, oraz zmian związanych z wejściem w życie ustawy
z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli
i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622, z późn. zm.).
5. Wpływ projektu ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowa ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został skonsultowany w ramach konsultacji społecznych
z następującymi podmiotami:
1) Kołobrzeską Grupą Producentów Ryb – OP Sp. z o.o.;
2) Krajową Izbą Producentów Ryb – OP w Ustce;
3) Organizacją Producentów Rybnych Władysławowo Sp. z o.o.;
4) Organizacją Rybaków Łodziowych Sp. z o.o. w Kołobrzegu;
5) Darłowską Grupą Producentów Ryb i Armatorów Łodzi Rybackich;
6) Organizacją Producentów Ryb Bałtyk;
7) Północnoatlantycką Organizacją Producentów;
8
8) Zrzeszeniem Rybaków Morskich – Organizacją Producentów we
Władysławowie;
9) Zachodniopomorską Grupą Producentów Ryb Sp. z o.o. w winoujściu;
10) Związkiem Producentów Ryb – OP w Poznaniu;
11) Organizacją Producentów Ryb Jesiotrowatych;
12) Związkiem Rybaków Polskich w Ustce;
13) Stowarzyszeniem Armatorów Łodziowych;
14) Polskim Stowarzyszeniem Przetwórców Ryb;
15) Stowarzyszeniem Rybak w Tolkmicku;
16) Stowarzyszeniem Rybaków Zalewu Szczecińskiego, Kamieńskiego i Jeziora
Dąbie;
17) Wolińskim Stowarzyszeniem Rybaków;
18) Stowarzyszeniem Rybaków Zalewu Wiślanego;
19)
NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”;
20)
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
21) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
22) Forum Związków Zawodowych;
23) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
24) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych – Lewiatan;
25) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
26) Business Centre Club;
27) Krajową Radą Izb Rolniczych.
W procesie konsultacji społecznych do projektu ustawy nie zostały zgłoszone uwagi.
1-02-dg
9
TABELA ZBIE NO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO /
1. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej
polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 847/96, (WE) nr
2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr
2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) 676/2007, (WE) nr
1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenie
(EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343
Z 22.12.2009, str. 1),
2. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (EE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r
ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr
1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia
przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 112 z
30.04.2011, str. 1),
3. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające
wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i
nieuregulowanym, połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające
rozporządzenie (EWG) nr 2847, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz
uchylające rozporządzenie (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286
z 29.10.2008, str. 1,
4. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2508/2000 z dnia 15 listopada 2000 r. ustanawiające
szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w
odniesieniu do programów operacyjnych w sektorze rybołówstwa (Dz. Urz. L 289 z
16.11.2000, str.8.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
3)
Treść przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia
red.
-ność
red. (*)
w projekcie przepisów
wdrożenia
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia
przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa
Art. 62 Niniejszy artykuł zawiera przepis na mocy którego T
Art.. 1
Nadano nowe brzmienie art. 16 w pkt 2 lit a i b o treści:
ust. 1
przedsiębiorcy skupujący produkty rybołówstwa
pkt 5,
„a) nie wystawia:
(pierwsze wprowadzenie do obrotu) zobowiązani są do
pkt 6
-dokumentu sprzedaży, o którym mowa w art. 62 ust. 1
sporządzenia dokumentu sprzedaży i przekazania
lub 63 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009, zwanego
właściwym organom państwa w ciągu 48 godzin
dalej „dokumentem sprzedaży’ , lub
-deklaracji przejęcia, o której mowa w art. 66 ust.1
rozporządzenia nr 1224/2009, zwanej dalej „deklaracją
przejęcia”,
b) wystawia:
-dokument sprzedaży z naruszeniem art. 62 ust. 1, art.
63 ust. 1 lub art. 64 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009,
-deklarację przejęcia z naruszeniem art. 66 ust. 1 lub 3
rozporządzenia nr 1224/2009.
Art. 63 Przepis zobowiązuje podmioty skupujące produkty T
Art. 1
Nadano nowe brzmienie art. 13 w ust. 3 pkt 6 o treści: „
ust. 1
rybołówstwa, których obrót stanowi wartość 200 000
pkt 2,
informację o osiągnięciu w danym roku kalendarzowym
EUR lub większą do przekazania drogą elektroniczną
pkt 4,
rocznego obrotu finansowego w wysokości określonej
dokumentów pierwszej sprzedaży w ciągu 24 godzin od
pkt 5, w art. 63 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009” , nowe
pierwszej sprzedaży
pkt 6,
brzmienie art. 15 w ust. 1 pkt 2 o treści: „osiągnięcie
pkt 7
rocznego obrotu finansowego w wys. określonej w art.
63 ust 1 rozporządzenia nr 1224/2009, nowe brzmienie
art. 18 w ust. 1 pkt 2 o treści: „2) kopię – okręgowemu
inspektorowi rybołówstwa morskiego właściwemu ze
względu na miejsce wyładunku produktów
rybołówstwa, w terminie i na zasadach określonych w
art. 62 ust. 1 albo art. 63 ust. 1 rozporządzenia nr
1224/2009.”
Przepisy art. 63 i art. 67 dotyczące obowiązku
przekazania drogą elektroniczną : dokumentu sprzedaży
lub deklaracji przejęcia w przypadku osiągnięcia przez
przedsiębiorcę obrotu w wysokości 200 000 EUR w
ciągu 24 godzin zostały wprowadzone do projektu art. 1
pkt 7 o treści: „ Art. 22. Przedsiębiorca wpisany do
rejestru skupujących, który osiągnął roczny obrót
finansowy w wysokości określonej w art. 63 ust. 1 lub
67 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009, przesyła w
formie elektronicznej w ciągu 24 godzin od dokonania
pierwszej sprzedaży albo od pierwszego wprowadzenia
produktów rybnych do obrotu do Centrum
Monitorowania Rybołówstwa informacje zawarte w
dokumencie sprzedaży lub deklaracji przejęcia”.
Art. 64 Przepis reguluje treść dokumentu sprzedaży
T
Wzór
dokumentu
sprzedaży i
wzór deklaracji przejęcia
zostaną określone w
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1171
› Pobierz plik