Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ujednolicenia zakresu przysługującej ochrony przed dyskryminacją, usunięcia nieuzasadnionych wyłączeń spod tej ochrony oraz określenia katalogu przesłanek zakazujących różnicującego traktowania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1051
- Data wpłynięcia: 2012-11-09
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1051
zasady równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do towarów i
usług oraz dostarczania towarów i usług (art. 3 dyrektywy). Proponowane przez
projektodawcę uchylenie obu przepisów nie jest zatem sprzeczne z prawem UE,
bowiem ww. dyrektywa nie zabrania rozszerzenia stosowania jej przepisów na
inne sytuacje tak, jak chcieliby tego projektodawcy. Zgodnie z art. 1 dyrektywy
2004/113/WE, jej celem jest wyłącznie ustanowienie ram do walki z
dyskryminacją.
Pozostałe przepisy projektowanej ustawy, doprecyzowując terminologię
oraz zakres stosowania ustawy, również nie są sprzeczne z prawem Unii
Europejskiej, w szczególności z ww. aktami prawa wtórnego Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o wdrożeniu niektórych
przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz niektórych
innych ustaw nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
5
Warszawa, 21 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2989/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wdrożeniu niektórych
przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz
niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Piotr Paweł
Bauć) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje nowelizację następujących ustaw:
− z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii
Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. Nr 254, poz. 1700),
− z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94
ze zm.),
− z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.
U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
− z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
− z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228,
poz. 1507 ze zm.).
Zmiany w ustawie o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w
zakresie równego traktowania dotyczą rozszerzenia zakresu przedmiotowego
ustawy (art. 1 ustawy) poprzez dodanie, że ustawa określa obszary i sposoby
przeciwdziałania naruszeniom zasady równego traktowania ze względu na
kryteria, które mają być wyliczone przykładowo (dodanie w art. 1 zwrotu „w
szczególności”). Określenie otwartego katalogu kryteriów różnicujących jest
przedmiotem również zmian w pozostałych, wyżej wymienionych ustawach.
W pierwszej z wymienionych ustaw projektodawcy przewidzieli
wprowadzenie dalszych zmian. W szczególności, w art. 1 planują dodanie w
wykazie kryteriów naruszenia zasady równego traktowania, dwóch kryteriów, a
mianowicie tożsamości płciowej lub ekspresji płciowej. W art. 3 ustawy
projektodawcy przewidują wprowadzenie nowych definicji: dyskryminacji
wielokrotnej, dyskryminacji przez asocjację, dyskryminacji przez asumpcję.
Ponadto, projektodawcy przewidują uchylenie przepisów, które zawierały
wyłączenia w zakresie stosowania ustawy (m.in. art. 8 ust. 1, art. 10). Zakładają
również doprecyzowanie brzmienia art. 2 ustawy wyraźnie wskazując podmioty,
którym zarówno przysługuje ochrona przed dyskryminacją, jak i te, które
zobowiązane są do przestrzegania zasady równego traktowania. Ponadto,
proponuje się zmiany terminologiczne w art. 4 ustawy, poprzez
doprecyzowanie, że ustawę stosuje się w zakresie edukacji, w tym oświaty i
szkolnictwa wyższego (dotychczas wyłącznie oświaty i szkolnictwa wyższego).
Projektodawcy doprecyzowują również szereg sformułowań zawartych w
przepisie określającym wyłączenia od stosowania ustawy (art. 5 ustawy).
Dodatkowo, w art. 12 wyraźnie stwierdza się, że nierówne traktowanie kobiety
w związku z ciążą lub macierzyństwem ma oznaczać bezpośrednią
dyskryminację ze względu na płeć.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii
Europejskiej w zakresie równego traktowania oraz niektórych innych ustaw nie
zawiera przepisów wykonujących prawo Unii Europejskiej, a zatem nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1051
› Pobierz plik