eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1046
  • Data wpłynięcia: 2013-01-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2013-07-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033

1046

w części odnoszącej się do systemu zarządzania bezpieczeństwem (część A), który opiera się
na przywołanej instrukcji).
Art. 4 – przepis przejściowy dotyczący przekształcenia listy podmiotów uprawnionych do
szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty
w rejestr ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na
maszynistów, a także rozstrzygający kwestię stosowania przepisów ustawy o transporcie
kolejowym w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą do postępowań znajdujących się w toku.
Podmioty, które w dniu wejścia w życie ustawy prowadzą działalność polegającą na szkoleniu
i egzaminowaniu osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty, powinny
dostosować się do wymagań określonych w ustawie i przepisach wydanych na podstawie
art. 22a ust. 11 nie później niż do dnia 1 lipca 2013 r. (od tego dnia stosuje się decyzję
Komisji nr 2011/765/UE w stosunku do podmiotów, które w dniu jej wejścia w życie,
tj. w dniu 15 maja 2012 r., szkolą i egzaminują osoby ubiegające się o licencje i świadectwa
maszynisty). Mając na uwadze, iż przepisy ustawy, jak również przepisy rozporządzenia
wydawanego na podstawie art. 22a ust. 11, będą umożliwiały wykonanie decyzji Komisji
nr 2011/765/UE; w omawianym przepisie wskazano ten sam termin na spełnienie wymagań
niezbędnych do prowadzenia ośrodka szkolenia i egzaminowania dla maszynistów
i kandydatów na maszynistów.
Art. 5 – art. 11 decyzji Komisji nr 2011/765/UE dopuszcza możliwość prowadzenia
egzaminów praktycznych i szkoleń praktycznych przez odpowiednio egzaminatorów
i instruktorów, którzy dotychczas wykonywali te czynności u przewoźników kolejowych
i zarządców infrastruktury. Mając na uwadze, iż obecnie w Polsce egzaminatorami są
wyłącznie osoby, które wykonują czynności na podstawie dokumentów poświadczających
uprawnienie do prowadzenia pojazdu kolejowego, uzyskanych na podstawie rozporządzenia
z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu stanowisk (świadectwo złożenia egzaminu
kwalifikacyjnego oraz prawo kierowania), a decyzja Komisji nr 2011/765/UE nakłada na nich
wymóg posiadania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty, do końca okresu
przejściowego wskazanego w art. 2 projektowanej ustawy, należy umożliwić egzaminatorom
i instruktorom prowadzenie odpowiednio egzaminów i szkoleń praktycznych związanych ze
świadectwem maszynisty na podstawie dotychczasowych uprawnień wynikających z prawa
krajowego, do czasu wymiany przez nich dokumentów poświadczających uprawnienie do
prowadzenia pojazdu kolejowego na licencję i świadectwo maszynisty.
26

Art. 6 – przepis przejściowy określający termin na złożenie oświadczenia o czasie pracy
określonego w art. 22ca ustawy zmienianej dla maszynistów, którzy w dniu wejścia w życie
wykonują czynności na tym stanowisku.
Art. 7 – przepis przejściowy dotyczący zachowania w mocy aktów wykonawczych wydanych
na podstawie upoważnień zmienianych projektowaną ustawą.
Art. 8 – przepis dotyczący wejścia w życie.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnego celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia projektu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Nie
zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy w tym trybie.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.













27

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Ustawa będzie oddziaływać na kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie
uprawnień do wykonywania czynności na tym stanowisku, jak również czynnych
maszynistów, przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury, użytkowników bocznic
kolejowych, przedsiębiorców wykonujących przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
Ustawa będzie ponadto oddziaływać na podmioty prowadzące szkolenia i egzaminy dla osób
ubiegających się o uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych.

Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projektowana ustawa została przesłana do następujących
podmiotów:
1) PKP SA,
2) PKP PLK SA,
3) PKP Intercity SA,
4) Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
5) PKP Cargo SA,
6) PKP LHS Sp. z o.o.,
7) DB Schenker Rail Polska SA,
8) „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o.,
9) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego,
10) Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych,
11) Związek Pracodawców Kolejowych,
12) Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność”,
13) Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP,
14) Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych,
15) Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych,
16) CS Szkolenie i Doradztwo Sp. z o.o.,
17) Hagans Logistic Sp. z o.o.,
18) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
19) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
20) Związek Rzemiosła Polskiego,
28

21) Business Centre Club.
W toku konsultacji społecznych opinie do projektu ustawy zgłosiły: PKP SA, PKP PLK SA,
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., Przewozy Regionalne Sp. z o.o. oraz
„Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o. Uwzględniono uwagi PKP SKM w Trójmieście
Sp. z o.o., które miały charakter redakcyjny.
PKP PLK SA zaproponowała, aby nie obejmować stanowisk kierowcy drezyny i wózka
motorowego oraz kierowcy lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM systemem licencji
i świadectw maszynisty, przewidując, iż może to wywołać problemy z obsadą tych stanowisk
w spółce. Tę propozycję należy uznać za niezgodną z postanowieniami dyrektywy
2007/59/WE gdyż:
1) dyrektywa 2007/59/WE wśród wyłączeń możliwych do zastosowania przez państwa
członkowskie nie przewiduje wyłączenia tej kategorii prowadzących pojazdy kolejowe,
mając na względzie, iż osoby pracujące na stanowisku kierowcy drezyny i wózka
motorowego mogą prowadzić pojazdy kolejowe po sieci kolejowej,
2) wśród kategorii świadectw maszynisty wymieniono m.in. kategorię „A3” obejmującą
kolejowe pojazdy specjalne – pojazdy używane do celów utrzymaniowych, co zasadniczo
odpowiada charakterystyce i sposobowi wykorzystania wózków motorowych,
3) na podstawie przepisów dyrektywy 2007/59/WE zarządcom infrastruktury przyznano
uprawnienia do wydawania świadectw maszynisty, co wskazuje na konieczność objęcia
pracowników tych podmiotów, wykonujących czynności na stanowiskach związanych
z prowadzeniem pojazdów kolejowych, systemem licencji i świadectw maszynisty.
Nie została uwzględniona propozycja zastąpienia w dodawanym art. 22 ust. 2b oraz 2d
wyrazu „zachowanie” wyrazem „przedłużenie”. W celu zachowania spójności
terminologicznej w przypadku badań, od których wyniku zależy ważność określonego
dokumentu (odpowiednio licencji i świadectwa maszynisty), zachodzi potrzeba stosowania
jednolitych określeń.
Uwzględniono w większości uwagi Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej oraz PKP SA
– Oddział Kolejowa Medycyna Pracy przez doprecyzowanie projektowanego art. 22b,
którego przepisy przewidują równoważność badań przeprowadzanych w celu uzyskania lub
zachowania ważności świadectwa maszynisty z badaniami wynikającymi z Kodeksu pracy.

29

W związku z uzupełnieniem projektu ustawy w zakresie przepisów dotyczących ośrodków
szkolenia i egzaminowania, stanowiących wykonanie decyzji Komisji nr 2011/765/UE,
uzupełniony projekt przesłano ponownie do następujących podmiotów:

1) Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych,
2) Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych,
3) „CS Szkolenie i Doradztwo” Sp. z o.o.,
4) Centrum Kształcenia i Doskonalenia Szkolenie Kadr Kolejowych,
5) Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego Hagans Logistic Sp. z o.o.,
6) CARGO Master Sp. z o.o.,
7) „ATTYKA” Sp. z o.o.,
8) Centrum Kształcenia Ustawicznego Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi,
9) Arriva RP Sp. z o.o.,
10) BKHW Logistic Sp. z o.o.,
11) PKP PLK SA,
12) PKP Intercity SA,
13) Przewozy Regionalne Sp. z o.o.,
14) PKP Cargo SA;
15) „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o.,
16) Railway Business Forum,
17) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego,
18) Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych,
19) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
20) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
21) Związek Rzemiosła Polskiego,
22) Business Centre Club.

W toku ponownych konsultacji społecznych opinie do projektu ustawy zgłosiły następujące
podmioty: Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, „CS Szkolenie
i Doradztwo” Sp. z o.o., PKP PLK SA, PKP Intercity SA, PKP Cargo SA, Izba Gospodarcza
Transportu Lądowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, DB Schenker Rail
Polska SA oraz Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Uwzględniono uwagi dotyczące uszczegółowienia przesłanki wykonywania badań lekarskich
i psychologicznych maszynistów, wskazanych w projektowanym art. 22b ust. 7b. Nie
30

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: