Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: tzw. pakietu profesjonalizacyjnego, umożliwiającego przejście od modelu służby z poboru do służby ochotniczej, rozbudowy korpusu żołnierzy nadterminowych, którzy stanowić będą podstawową bazę naboru do korpusu szeregowych zawodowych. Projekt zawiera korzystne zmiany dla kandydatów do nadterminowej zasadniczej służby wojskowej poprzez podniesienie górnej granicy wieku przejścia do służby z 25 do 30 lat, złagodzenie rygorów dotyczących wymaganego wykształcenia oraz zakłada usprawnienie systemu uzupełnień pokojowych Sił Zbrojnych RP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 660
- Data wpłynięcia: 2008-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1288
660
3
alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych oraz zagrożeń
takim uzależnieniem. Z tego względu projektowane przepisy tworzą przede
wszystkim podstawy pozyskiwania tych informacji, a tym samym udoskonalą
system orzecznictwa zdrowotnego.
Nie mniej istotną przyczyną opracowania niniejszego projektu jest przyspie-
szenie procesu profesjonalizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
W związku z powyższym zachodzi konieczność przygotowania niezbędnych
ilościowo i jakościowo stanów osobowych. Docelowo służbę wojskową pełnić
będą żołnierze zawodowi oraz żołnierze ochotniczej służby kontraktowej.
Natomiast wszyscy żołnierze nadterminowi z mocy przepisów prawa staną się
żołnierzami służby kontraktowej.
Naturalnym i głównym źródłem naboru, w pierwszym okresie profesjonalizacji,
do ochotniczej służby kontraktowej będą żołnierze nadterminowej zasadniczej
służby wojskowej. W związku z powyższym istnieje potrzeba zwiększenia bazy
naboru kandydatów do ochotniczej służby kontraktowej, w taki sposób, aby
zapewnić niezbędną liczbę kandydatów do tej formy służby.
Dlatego też zachodzi konieczność nowelizacji wybranych przepisów ustawy
z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej.
Stwierdzić należy, że aktualnie możliwość rozpoczęcia pełnienia nadterminowej
zasadniczej służby wojskowej jest zawężona wyłącznie do żołnierzy
zasadniczej służby wojskowej, którzy odbyli ją w pełnym wymiarze. Nic nie stoi
jednak na przeszkodzie, w
aspekcie wymaganych potrzeb Sił Zbrojnych
w zakresie profesjonalizacji, aby z nadterminowej zasadniczej służby wojskowej
uczynić rodzaj służby ogólnodostępnej, z oferty której mogliby korzystać, obok
żołnierzy zasadniczej służby wojskowej, również żołnierze rezerwy.
Szczegółowe propozycje zmian obejmują m.in.:
1) art. 28 – spowoduje uszczegółowienie procedur postępowania przez powia-
towe i wojewódzkie komisje lekarskie oraz usprawni ich współdziałanie
z wojskowymi komendantami uzupełnień;
4
2) art. 29 – nastąpi uszczegółowienie działalności i trybu postępowania
wojskowych komisji lekarskich i ich relacji z wojskowym komendantem
uzupełnień. Zapewnia się w sposób ustawowy, zarówno poborowym, jak
i wojskowym komendantom uzupełnień, podobnie, jak w
przypadku
powiatowych komisji lekarskich, odpowiednie środki odwoławcze od ich
orzeczeń. Ponadto wojskowa komisja lekarska również byłaby informowana
o przypadkach uzależnienia lub zagrożenia uzależnieniem skierowanego do
tej komisji poborowego od alkoholu, środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych. W przypadku wojskowych
komisji lekarskich obowiązek informowania o tych uzależnieniach
spoczywałby na wojskowym komendancie uzupełnień.
Propozycje rozszerzenia zakresu podmiotowego tych przepisów o żołnierzy
rezerwy są konsekwencją przyjęcia takich rozwiązań w projektowanym
art. 44a dotyczącym kierowania zarówno poborowych, jak i
żołnierzy
rezerwy do wojskowych pracowni psychologicznych. Natomiast rozsze-
rzenie tego przepisu również na żołnierzy czynnej służby wojskowej wynika
z potrzeby zapewnienia jednolitych rozwiązań prawnych również dla tej
grupy osób;
3) art. 32a – proponowana zmiana ma charakter precyzujący i nie wywoła
skutków finansowych dla budżetu państwa;
4) art. 39 – zgodnie z art. 99 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej do
Senatu może być wybrany obywatel polski mający prawo wybierania, który
najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat. Zatem zniesienie górnej granicy
wieku 28 lat życia podlegania przez poborowych obowiązkowi odbycia
zasadniczej służb wojskowej (art. 1 pkt 14 lit. a ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczy-
pospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o służbie zastępczej – Dz. U.
Nr 180, poz. 1496) nie wyklucza teoretycznej możliwości powołania do tej
służby osób, które są senatorami lub prowadzą kampanię wyborczą do
Senatu. Z tego względu propozycja zmiany wprowadza możliwość
udzielania odroczeń zasadniczej służby wojskowej również z tych tytułów;
5
5) art. 44 – dodanie w art. 44 ust. 5 jest konsekwencją unormowania kwestii
przenoszenia do rezerwy poborowych przebywających czasowo za granicą,
jednak obowiązujące przepisy nie uwzględniają takich regulacji w stosunku
do poborowych przebywających za granicą na stałe i powracających do
kraju.
Natomiast proponowany w art. 44 ust. 6 uwzględnia fakt przenoszenia do
rezerwy absolwentów szkół Policji i innych formacji uzbrojonych, jeżeli po
ukończeniu tych szkół w dalszym ciągu pełnią służbę w tych formacjach;
6) dodanie art. 44a – propozycje te w ust. 9 pozwalają na uporządkowanie
struktury, funkcjonowania i działalności wojskowych pracowni psycho-
logicznych, które obecnie nie posiadają w tym zakresie unormowania
prawnego. W stosunku do dotychczasowych propozycji zmian ustawowych,
proponuje się m.in. jednoznacznie umocować kwestie wydawania przez
wojskowe pracownie psychologiczne orzeczeń po badaniach psycho-
logicznych oraz stworzenie prawnej możliwości i procedury odwołania od
nich, które w chwili obecnej jest niemożliwe ze względu na brak struktur
odwoławczych w
systemie wojskowych pracowni psychologicznych
(wszystkie pracownie są równorzędne). Ponadto zasadnym jest, aby
tworzenie, przekształcanie i znoszenie wojskowych pracowni psycho-
logicznych oraz określanie ich siedziby, zasięgu i zakresu działania, jak
również właściwości instancyjnej nastąpiło przepisami powszechnie
obowiązującego prawa.
Wyjaśnić należy, że aktualnie funkcjonujące przy wojewódzkich sztabach
wojskowych wojskowe pracownie psychologiczne zabezpieczają diagno-
zowanie poborowych w procesie ich przeznaczania do służby wojskowej na
określonych stanowiskach i funkcjach. Specyfika służby na określanych
stanowiskach i funkcjach przeznaczonych dla żołnierzy zasadniczej służby
wojskowej wymaga psychologicznych badań diagnostyczno-prognos-
tycznych w stosunku do poborowych przeznaczanych na te stanowiska
i funkcje, określających zdolności psychofizyczne do ich wykonywania oraz
wydania stosownych orzeczeń. Orzekanie o zdolności poborowych na
określonych stanowiskach i funkcjach w procesie ich przeznaczania do
6
służby wojskowej realizowane jest przez 16 wojskowych pracowni psycho-
logicznych i 19 ich placówek. Funkcjonowanie ich jest oparte na
165 etatach, z czego 95 to pracownicy merytoryczni (w tym 82 psycho-
logów) i 70 administracyjni. Aktualnie na badania do wojskowych pracowni
psychologicznych kieruje się poborowych przeznaczonych do obsadzenia
23 tys. specjalistycznych stanowisk wojskowych. W skali roku kalenda-
rzowego stanowi to powołanie na specjalistyczne stanowiska w ramach
zasadniczej służby wojskowej 30,6 tys. poborowych. Jednakże z uwagi na
fakt, że przeciętnie 25-30% badanych kandydatów w wyniku badań
psychologicznych nie uzyskuje pozytywnych orzeczeń na stanowiska
i specjalności kierowane przez wojskowe komendy uzupełnień, na badania
do wojskowych pracowni psychologicznych wojskowe komendy uzupełnień
kierują rocznie ok. 70-80 tys. poborowych.
Wyjaśnić należy również, że wojskowe pracownie psychologiczne są
autonomicznymi organami i nie są właściwe w zakresie orzekania
o zdolności do czynnej służby wojskowej. Są one jednostkami
organizacyjnymi usytuowanymi w
resorcie obrony narodowej (obecnie
funkcjonującymi przy wojewódzkich sztabach wojskowych, ale nie w ramach
ich struktury), posiadającymi status jednostek budżetowych, tworzonych
przez Ministra Obrony Narodowej i finansowanych z budżetu państwa
z części, której jest on dysponentem. Ust. 1 projektowanego art. 44a
określa, że pracownie te są właściwe w zakresie „wydania orzeczenia
psychologicznego w zakresie braku przeciwwskazań w odbywaniu tej
służby na stanowiskach, funkcjach wojskowych lub w rodzajach oraz
wyspecjalizowanych służbach Sił Zbrojnych wymagających szczególnych
predyspozycji”. Zatem powyższe orzeczenia stanowią o stwierdzeniu
możliwości odbywania przez poborowych służby wojskowej na określonych
specyficznych stanowiskach wojskowych, na których wymagana jest
odpowiednia odporność oraz stan emocjonalny i psychiczny. Natomiast
wojskowe komisje lekarskie, niezależnie od orzekania o zdolności do
czynnej służby wojskowej, na potrzeby dokonania przeznaczenia
poborowych, orzekają również o braku przeciwwskazań do służby
w określonym rodzaju Sił Zbrojnych i rodzaju wojsk oraz na stanowiska lub
7
funkcje, na których wymagane są szczególne predyspozycje zdrowotne.
Jednakże w tym przypadku ocenie podlega stan zdrowia fizycznego
i psychicznego, który możliwy jest do określenia przez zastosowanie
konwencjonalnych metod badania lekarskiego. Szczegółowy zakres
kompetencji wojskowych komisji lekarskich oraz wojskowych pracowni
psychologicznych w zakresie oceny braku przeciwwskazań do służby na
określonych stanowiskach wojskowych, określa rozporządzenie Ministra
Obrony Narodowej z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych
zasad przeznaczania poborowych do służby wojskowej (Dz. U. Nr 68,
poz. 597, z późn. zm.);
7) art. 45 – proponuje się usprawnić system przeznaczania poborowych do za-
sadniczej służby wojskowej, przyznając wprost ustawowe kompetencje
wojskowym komendantom uzupełnień do kierowania poborowych na
badania psychologiczne do wojskowych pracowni psychologicznych.
Jednocześnie do wydawania opinii w tych sprawach przed powołaniem
poborowego do służby wojskowej zostałyby uprawnione wyłącznie
wojskowe pracownie psychologiczne, co usprawni tryb postępowania oraz
poprawi jakość opinii, ze względu na merytoryczne przygotowanie psy-
chologów wojskowych w obszarze warunków odbywania służby wojskowej;
8) art. 46 – propozycja zmiany wynika z faktu, że odroczenia zasadniczej
służby wojskowej wynikające z konieczności sprawowania opieki nad
członkiem rodziny mogą być wydawane na okres do 12 miesięcy, jednak
decyzje organów gmin o uznaniu konieczności takiej opieki nie określają
czasu sprawowania tej opieki. Ponadto obecnie trzykrotne udzielenie
takiego odroczenia skutkuje przeniesieniem poborowego do rezerwy.
W przypadku jednak wydania takich decyzji np. na okres 1 miesiąca,
faktyczne przeniesienie do rezerwy nastąpiłoby już po trzech miesiącach od
dnia wydania pierwszej decyzji. Z tego względu proponuje się znieść limit
udzielanych odroczeń i zastąpić go łącznym okresem odroczenia z tego
tytułu.
Ponadto dodano w art. 46 ust. 4a normujący okresy, w których poborowy nie
odbywa służby zastępczej, ze wskazaniem, że okresów tych nie wlicza się
Dokumenty związane z tym projektem:
-
660
› Pobierz plik