Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o spółdzielniach
projekt dotyczy: regulacji stosunków prawnych pomiędzy spółdzielnią a jej członkami, stanowiąc, że w granicach wyznaczonych ustawą materię tę reguluje statut, zaś w granicach wyznaczonych przez ustawę i statut, stosunki majątkowe pomiędzy spółdzielnią i jej członkami regulują umowy. Projekt normuje tworzenie i funkcjonowanie spółdzielni uczniowskich, zmienia ustawę o SKOK-ach oraz ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 657
- Data wpłynięcia: 2008-04-21
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 20 dn. 25-07-2008
657
25
2) fundusz zasobowy powstający z wniesionego przez członków wpisowego,
części nadwyżki bilansowej spółdzielni lub innych źródeł określonych w
odrębnych przepisach.
§ 2. Spółdzielnia może tworzyć także inne fundusze własne przewidziane w
odrębnych przepisach oraz w statucie.
Art. 51 § 1. Fundusz udziałowy dzieli się na udziały o równej wysokości
określonej w statucie.
§ 2. Walne zgromadzenie zwoływane po upływie roku obrachunkowego
stwierdza wysokość funduszu udziałowego na zakończenie tego roku i różnicę w
wysokości funduszu w stosunku do poprzedniego roku.
Art. 52 § 1. Zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne
obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów (nadwyżka bilansowa),
może podlegać podziałowi w całości albo w części na podstawie uchwały walnego
zgromadzenia.
§ 2. Nadwyżka bilansowa może podlegać podziałowi między członków w
szczególności stosownie do:
1) transakcji członka ze spółdzielnią;
2) wkładu pracy członka;
3) liczby udziałów objętych przez członka.
§ 3. Co najmniej 5 % nadwyżki bilansowej przeznacza się na zwiększenie
funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości udziałów
obowiązkowych.
§ 4. Jeżeli udziały nie zostały w pełni opłacone, kwoty przypadające członkowi
z tytułu podziału nadwyżki bilansowej zalicza się na poczet jego udziałów.
§ 5. Jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić
w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków
lub ich spadkobierców, którym przysługują roszczenia o zwrot udziałów.
§ 6. Nadwyżka bilansowa może być przeznaczona na fundusze rezerwowe,
których utworzenie przewiduje statut.
26
Art. 53. Walne zgromadzenie może podjąć uchwałę o podwyższeniu funduszu
udziałowego z funduszy rezerwowych spółdzielni. Udziały przypadają członkom
proporcjonalnie do wielkości ich udziałów w dotychczasowym funduszu.
Art. 54 § 1. Straty bilansowe spółdzielni pokrywa się z funduszu zasobowego,
a w części przekraczającej fundusz zasobowy – z funduszu udziałowego i innych
funduszy własnych spółdzielni według kolejności ustalonej przez statut. Straty z
pierwszych trzech lat obrachunkowych po założeniu spółdzielni mogą być pokryte w
ciągu pięciu lat następnych.
§ 2. W wypadku gdy fundusze własne spółdzielni nie wystarczają na pokrycie
strat, walne zgromadzenie może podjąć uchwałę zobowiązującą członków do
wcześniejszego wniesienia wpłat na objęte udziały, niż to przewiduje statut. Uchwała
taka nie stanowi zmiany statutu.
Dział V
LUSTRACJA
Art. 55 § 1. Każda spółdzielnia jest obowiązana przynajmniej raz na trzy lata,
a w okresie pozostawania w stanie likwidacji corocznie, poddać się lustracyjnemu
badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działalności. Lustracja
obejmuje okres od poprzedniej lustracji.
§ 2. Spółdzielnia może w każdym czasie wystąpić o przeprowadzenie lustracji
całości lub części jej działalności albo tylko określonych zagadnień. Lustracja może
być przeprowadzona na żądanie walnego zgromadzenia, rady nadzorczej lub 1/5
członków spółdzielni.
§ 3. Celem lustracji jest:
1) sprawdzanie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i
postanowień statutu;
2) badanie przestrzegania przez spółdzielnię prowadzenia przez nią
działalności w interesie ogółu członków, z uwzględnieniem ich praw i
obowiązków
3) kontrola celowości realizacji przez spółdzielnię jej przedsięwzięć
gospodarczych i społecznych;
27
4) wskazywanie członkom na nieprawidłowości w działalności organów
spółdzielni;
5) udzielanie pomocy w usuwaniu stwierdzonych nieprawidłowości oraz w
usprawnieniu działalności spółdzielni.
§ 4. Związki rewizyjne przeprowadzają lustrację w zrzeszonych spółdzielniach.
Spółdzielnie niezrzeszone zlecają odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu
związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej.
Art. 56 § 1. Lustratora wyznacza związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest
zrzeszona. Osoba, która uzyskała uprawnienia lustracyjne wydane przez Krajową
Radę Spółdzielczą, może pełnić obowiązki lustratora. Krajowa Rada Spółdzielcza
określa kryteria kwalifikacyjne lustratorów oraz tryb przeprowadzania lustracji.
§ 2. Krajowa Rada Spółdzielcza z własnej inicjatywy albo na wniosek związku
rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, może pozbawić uprawnień
lustratora, którego działalność jest niezgodna z prawem, a także jeżeli lustrator nie
zachowuje w tajemnicy wiadomości o działalności spółdzielni uzyskanych przy
lustracji. Zachowanie tajemnicy nie obowiązuje wobec organów lustrowanej
spółdzielni, związku rewizyjnego, który wyznaczył lustratora, Krajowej Rady
Spółdzielczej oraz sądów
§ 3. Uchwała Krajowej Rady Spółdzielczej w sprawie pozbawienia uprawnień
lustratora jest ostateczną decyzją administracyjną w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego, który stosuje się odpowiednio.
§ 4. Lustrator jest obowiązany do naprawienia szkody wynikłej z
niezachowania w tajemnicy wiadomości o działalności spółdzielni uzyskanych przy
przeprowadzaniu lustracji.
Art. 57 § 1. Lustrator jest obowiązany zawiadomić radę nadzorczą i zarząd o
rozpoczęciu lustracji. Członkowie rady nadzorczej są uprawnieni do uczestniczenia w
lustracji.
§ 2. Lustrator jest uprawniony do przeglądania ksiąg i wszelkich dokumentów
w lustrowanej spółdzielni oraz do bezpośredniego sprawdzania jej stanu
majątkowego, a organy spółdzielni i jej pracownicy są obowiązani do udzielania mu
niezbędnych wyjaśnień i pomocy.
28
Art. 58 § 1. Lustrator sporządza protokół z czynności lustracyjnych, który
składa radzie nadzorczej i zarządowi. Protokół sporządzony przez lustratora ma moc
dokumentu urzędowego.
§ 2. Na podstawie protokołu z lustracji przeprowadzający ją związek rewizyjny
opracowuje wnioski polustracyjne oraz przekazuje je radzie nadzorczej i zarządowi.
§ 3. Zarząd jest obowiązany corocznie przekazywać związkowi rewizyjnemu
przeprowadzającemu lustrację i walnemu zgromadzeniu informację o realizacji
wniosków polustracyjnych.
§ 4. Zarząd jest obowiązany na żądanie członka spółdzielni udostępnić mu do
wglądu protokół lustracji oraz wnioski polustracyjne i informacje o ich realizacji.
§ 5. Rada nadzorcza przedstawia najbliższemu walnemu zgromadzeniu
wnioski z przeprowadzonej lustracji.
Dział VIII
PRZEKSZTAŁCENIA ORGANIZACYJNE SPÓŁDZIELNI
Rozdział 1
Ł czenie się spółdzielni
Art. 59 § 1. Spółdzielnia może w każdym czasie połączyć się z inną
spółdzielnią albo innymi spółdzielniami na podstawie uchwał walnych zgromadzeń
wszystkich łączących się spółdzielni, powziętych większością 2/3 głosów w
obecności co najmniej połowy członków.
§ 2. Uchwały o połączeniu powinny zawierać:
1) oznaczenie spółdzielni przejmującej i spółdzielni przejmowanej;
2) przyjęcie statutu stanowiącego podstawę działalności spółdzielni po
połączeniu, który może wprowadzać nową firmę spółdzielni; statut nie
może uszczuplać nabytych praw majątkowych członków;
3) oświadczenie, że spółdzielniom znane są sprawozdania finansowe
łączących się spółdzielni, sporządzone na dzień przypadający nie
wcześniej niż 60 dni przed podjęciem ostatniej z uchwał łączących się
29
spółdzielni, stanowiące podstawę połączenia oraz informacje
dodatkowe, o których mowa w § 3.
§ 3. Łączące się spółdzielnie przedstawiają sobie wzajemnie informacje
dodatkowe do sprawozdania finansowego, opisujące rozporządzenia i zobowiązania
wynikające z czynności dokonanych między dniem, na który sporządzono
sprawozdanie finansowe spółdzielni, stanowiące podstawę połączenia, a dniem
podjęcia ostatniej uchwały o połączeniu.
§ 4. Każda z łączących się spółdzielni może, przed podjęciem uchwały o
połączeniu, za zgodą innej spółdzielni uczestniczącej w połączeniu wyrażoną w
uchwale rady nadzorczej, przeprowadzić na własny koszt badanie stanu
finansowego i prawnego tej spółdzielni.
§ 5. Spółdzielnią przejmującą nie może być spółdzielnia w likwidacji.
Art. 60 § 1. Zarząd spółdzielni przejmującej jest obowiązany niezwłocznie
zgłosić uchwałę o połączeniu do rejestru.
§ 2. Połączenie oraz wynikające z niego zmiany statutu wywierają skutek od
chwili wpisania ich do rejestru spółdzielni przejmującej, jednakże niezwłocznie po
podjęciu uchwał o połączeniu zamiast rady nadzorczej i zarządu spółdzielni
przejmowanej działa rada nadzorcza i zarząd spółdzielni przejmującej.
§ 3. Po wpisaniu połączenia do rejestru spółdzielnia dokonuje niezwłocznie
wyborów rady nadzorczej i zarządu, jeżeli uchwały walnych zgromadzeń o
połączeniu tak stanowią.
§ 4. Postanowienie sądu rejestrowego o wpisaniu połączenia do rejestru
spółdzielni przejmującej stanowi podstawę do wykreślenia spółdzielni przejmowanej
z rejestru. Jeżeli siedziby właściwych sądów rejestrowych znajdują się w różnych
miejscowościach, sąd rejestrowy właściwy według siedziby spółdzielni przejmującej
niezwłocznie zawiadamia sąd rejestrowy właściwy według siedziby spółdzielni
przejmowanej, przesyłając odpis postanowienia.
Art. 61 § 1. Członkowie, którzy w chwili połączenia należeli do spółdzielni
przejmowanej, stają się członkami spółdzielni przejmującej. Obejmują oni w tej
spółdzielni udziały w takiej wysokości, jaka wynika z ustalonej w sprawozdaniu
finansowym kwoty przejętego funduszu udziałowego.