Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 655
- Data wpłynięcia: 2008-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989
655
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), ponieważ nie zawiera
przepisów technicznych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi. aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem w trybie art. 7 wyżej wymienionej ustawy.
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Projekt ustawy, w zakresie rynku owoców i warzyw, będzie oddziaływać na
wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw, na uznane
organizacje producentów owoców i warzyw i ich zrzeszenia, jak również na
tych producentów owoców i warzyw, którzy będą organizować się we
wstępnie uznane grupy i organizacje producentów owoców i warzyw.
W zakresie rynku suszu paszowego przepisy powyższego projektu będą
miały wpływ na przedsiębiorstwa przetwórcze będące beneficjantami
pomocy przyznawanej na podstawie przepisów o wspólnej organizacji rynku
suszu paszowego.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora finansów publicznych
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, gdyż
przedmiotowy projekt ustawy ma charakter kompetencyjny i jego przepisy
dotyczą wyłącznie zmian w kompetencjach poszczególnych podmiotów albo
grup i organizacji producentów owoców i warzyw.
Rozszerzenie kompetencji marszałków województw nie będzie miało
skutków finansowych, gdyż nie dotyczy ono zmian w dotychczas
wykonywanych przez ich urzędy czynnościach. Daje ono wyłącznie
możliwość wydawania dodatkowych decyzji w ramach przeprowadzanych
dotychczas kontroli i nie wiąże się ani z koniecznością dodatkowego
zatrudnienia, ani ze zwiększeniem dotychczasowych obowiązków
poszczególnych pracowników. Przekazywanie informacji o wpłynięciu
wniosków o wstępne uznanie grup producentów powinno być wykonywane
w ramach dotychczasowych obowiązków zatrudnionych obecnie
pracowników, gdyż dodatkowy nakład pracy z tego tytułu jest marginalny.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przewiduje się, że wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
14
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zawarte w projekcie ustawy mają charakter kompetencyjny,
w związku z czym nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie ustawy będą miały pozytywny wpływ na
sytuację i rozwój regionów, w których funkcjonują lub będą funkcjonowały
wstępnie uznane grupy i uznane organizacje producentów owoców
i warzyw.
6. Konsultacje społeczne
Projekt niniejszej ustawy został wysłany do zaopiniowania przez: NSZZ
„Solidarność” Komisja Krajowa, Związek Zawodowy Centrum Narodowe
Młodych Rolników, Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej
„SOLIDARNI”, Krajową Radę Spółdzielczą, Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę
Izb Rolniczych, NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny
Zawodowego Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy
Rolnictwa „Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy
Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Radę Gospodarki
ywnościowej, Federację Związków Producentów Rolnych, Polski Związek
Ogrodniczy, Polską Izbę Ogrodniczą, Związek Sadowników RP, Związek
Sadowników Polskich, Krajowy Związek Zrzeszeń Plantatorów Owoców
i Warzyw, Polski Związek Producentów Pasz.
W wyniku konsultacji ze związkami zawodowymi oraz organizacjami
społecznymi i branżowymi uwagi do projektu ustawy zostały zgłoszone
przez Związek Sadowników RP.
Uwagi te dotyczyły pkt 2, na podstawie którego w przedmiotowym projekcie
ustawy dodaje się art. 2a, którego przepisy zezwalają na realizację planów
dochodzenia do uznania w okresach rocznych lub półrocznych. Zdaniem
15
Związku Sadowników RP przepis ten wprowadza dodatkowe utrudnienia dla
wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw, gdyż dotychczas,
aby wnioskować o płatność w okresach półrocznych, nie było konieczności
realizacji planu dochodzenia do uznania z podziałem na okresy półroczne.
Związek wnioskował o pozostawienie przepisów z tym związanych
w niezmienionej formie.
Uwaga ta nie mogła zostać uwzględniona, gdyż o ile w przepisach
wspólnotowych obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2008 r. nie
obowiązywał wymóg dzielenia planu dochodzenia do uznania na okresy
półroczne w przypadku wnioskowania o pomoc finansową w okresach
półrocznych, o tyle, w wyniku reformy wspólnej organizacji rynku owoców
i warzyw, Komisja Europejska wymóg taki wprowadziła. Od dnia 1 stycznia
2008 r. wnioskowanie o wsparcie finansowe przez wstępnie uznane grupy
producentów owoców i warzyw może odbywać się w okresach półrocznych
pod warunkiem, że państwo członkowskie na to zezwoli (art. 41 ust. 1
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007). W związku z tym, zostało to
uczynione przez proponowane przepisy art. 2a. Drugim warunkiem
wnioskowania o wsparcie w okresach półrocznych jest podzielenie planu
dochodzenia do uznania na takie okresy półroczne (art. 45 ust. 4
lit. a ww. rozporządzenia Komisji).
W związku z powyższym, wniosek Związku Sadowników RP należy uznać
za sprzeczny z przepisami ww. rozporządzenia Komisji Europejskiej.
Projekt regulacji został również skierowany do zaopiniowania przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego ze względu na kwestie
dotyczące kompetencji marszałków województw. Komisja przyjęła projekt
bez uwag.
06/07-kt
16
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia …………………….….. 2008 r.
w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i
warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw i ich zrzeszeń
oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do
uznania
Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o
organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu
paszowego (Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Podmiot zrzeszający producentów owoców i warzyw, może uzyskać decyzję
marszałka województwa o wstępnym uznaniu za grupę producentów, jeżeli:
1) złoży wniosek o wydanie decyzji wraz z wymaganymi załącznikami;
2)
jest utworzony co najmniej przez 5 producentów:
a) uprawiających przynajmniej jeden z produktów wymienionych w
grupach produktów, ze względu na które wnioskuje o wstępne
uznanie, określonych w załączniku do rozporządzenia,
b) prowadzących produkcję produktów, o których mowa w lit. a, na
terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
3) wartość produktów wytworzonych przez producentów, o których mowa w
pkt 2, i sprzedanych w roku poprzedzającym złożenie wniosku o
wstępne uznanie grupy producentów wynosi co najmniej równowartość
w walucie polskiej 50 tysięcy euro;
4) przedłoży oświadczenie, w którym zobowiązuje się, że w każdym roku
realizacji planu dochodzenia do uznania, co najmniej połowa
przychodów ze sprzedaży produktów należących do grupy produktów,
ze względu na które wnioskuje o wstępne uznanie, będzie pochodziła ze
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
655
› Pobierz plik