eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 655
  • Data wpłynięcia: 2008-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989

655

określone w rozporządzeniu Rady (WE) 2200/96. Zaproponowane w projekcie
ustawy zmiany dają upoważnienie ministrowi właściwemu do spraw rynków
rolnych do określenia wyżej wymienionych grup produktów w ramach
rozporządzenia dotyczącego warunków wstępnego uznawania grup
i uznawania organizacji producentów owoców i warzyw. W tym celu zmieniono
również stosownie brzmienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
rynków rolnych w art. 8 ust. 1 pkt 2.
Nowe brzmienie art. 5 ust. 1 jest związane z możliwością realizacji planów
dochodzenia do uznania w okresach półrocznych, a nie tylko rocznych, jak
dotychczas. W związku z tym należy umożliwić bardziej elastyczne
dokonywanie zmian w tych planach. Dotychczas wnioskowanie o zmiany
w
planach dochodzenia do uznania mogło być dokonywane w praktyce
z półrocznym wyprzedzeniem. Obecnie proponuje się, aby zmiany były
wprowadzane wnioskiem składanym na 3 miesiące przed planowaną zmianą.
Nowe brzmienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw rynków
rolnych w art. 8 ust. 1 pkt 5 wynika z konieczności określenia przez państwo
członkowskie okresu, w którym producent, występujący z organizacji
producentów, nie będzie mógł stać się członkiem wstępnie uznanej grupy
producentów (art. 38 ust. 2 lit. c rozporządzenia Komisji (WE) 1580/2007).
W art. 8 ust. 1 dodano pkt 6, który zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a rozporządzenia
Rady (WE) nr 1182/2007 upoważnia ministra właściwego do spraw rynków
rolnych do określenia, w drodze rozporządzenia, maksymalnej części produkcji,
jaka może być sprzedawana przez członków organizacji producentów poza tą
organizacją. Zgodnie z przepisami wyżej wymienionego rozporządzenia Rady
współczynnik ten nie może być mniejszy niż 10%.
Zmiana brzmienia art. 8 ust. 2 oraz dodanie ust. 3 pkt 1 jest spowodowane
nałożeniem na państwo członkowskie w art. 99 ust. 3 rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1580/2007 obowiązku wyznaczenia jednego organu upoważnionego do
przekazywania Komisji Europejskiej wszelkich wymaganych informacji
w zakresie grup i organizacji producentów owoców i warzyw (dodanie w art. 8
ust. 3 pkt 1). Ponieważ informacje w tym zakresie posiadają zarówno urzędy
marszałkowskie, jak i Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
3
(ARiMR) oraz Agencja Rynku Rolnego (ARR), organem takim powinien być
minister właściwy do spraw rynków rolnych jako organ gromadzący te
informacje oraz koordynujący ich przekazywanie Komisji Europejskiej. Zakres
tych informacji został określony w załączniku XIII do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1580/2007.
W zmienionym art. 8 ust. 2 zawarto jedynie wynikający z art. 7 ust. 2
rozporządzenia Rady (WE) nr 1182/2007 obowiązek informowania Komisji
Europejskiej o zamiarze wstępnego uznania grupy producentów oraz
ewentualnych skutkach finansowych z tego tytułu. Za „zamiar wstępnego
uznania” uważa się złożenie wniosku o wstępne uznanie do marszałka
województwa, o czym ten informuje ministra właściwego do spraw rynków
rolnych na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 1 projektowanej ustawy.
Na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1182/2007
państwa członkowskie zostały zobowiązane do opracowania projektu ram
krajowych i strategii krajowej na rzecz programów operacyjnych. Po uzyskaniu
pozytywnej opinii ze strony Komisji Europejskiej lub jeżeli organ ten nie odpowie
w terminie 3 miesięcy, ramy krajowe uznaje się za zatwierdzone, co spowoduje,
że strategia krajowa na rzecz programów operacyjnych zawierająca ramy
krajowe będzie stosowana i przestrzegana przez organizacje producentów.
Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu ram krajowych i strategii
krajowej na rzecz programów operacyjnych będzie minister właściwy do spraw
rynków rolnych, którego zadaniem jest określanie lub ustalanie polityki rozwoju
poszczególnych sektorów rolnictwa.
W art. 9 ust. 1 pkt 4 otrzymuje nowe brzmienie. W wyniku zmian dotyczących
zasad finansowania nieprzeznaczania owoców i warzyw do sprzedaży wsparcie
finansowe dla organizacji producentów przyznawane dotychczas na realizację
zatwierdzonego programu operacyjnego jest równoznaczne z dofinansowaniem
funduszu operacyjnego.
Uchylenie pkt 8 w art. 9 ust. 1 jest związane ze zmianą brzmienia pkt 4 w art. 9
ustawy.
W art. 9 w ust. 1 proponuje się dodanie pkt 12, który ma na celu umożliwienie
wydania przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR decyzji w sprawie
4
wyłączenia, na czas określony, z objęcia pomocą finansową działań zawartych
w programach operacyjnych lub w planach dochodzenia do uznania
w przypadku złożenia przez beneficjenta deklaracji, o których mowa w art. 119
ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007, zawierających nieprawdziwe
dane.
W art. 9 proponuje się dodanie ust. 1a, umożliwiającego zastosowanie obniżek
wsparcia finansowego grupom i organizacjom producentów, wynikających
z przepisów art. 119 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007.
W art. 9 ust. 1b precyzuje sposób wyliczania rocznego pułapu pomocy na
dofinansowanie funduszu operacyjnego organizacji producentów owoców
i warzyw. Określanie tego pułapu powinno odbywać się na wniosek organizacji
producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, których pomoc ta
dotyczy.
Proponowane brzmienie ust. 1c w art. 9 wynika z przepisów Unii Europejskiej,
które przyznają państwu członkowskiemu możliwość przyznawania i wypłaty
pomocy finansowej na dofinansowanie funduszu operacyjnego w częściach
(pierwszy akapit art. 73 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007). Terminy
składania wniosków o takie częściowe płatności pozostawiono w gestii państw
członkowskich, określając jedynie wytyczne w tym zakresie (czwarty akapit
art. 73 ww. rozporządzenia Komisji). W związku z tym, terminy te zostały
określone w proponowanym ust. 1d.
Nowe brzmienie art. 9 ust. 2 wynika z dodania dyrektorowi oddziału
regionalnego ARiMR kompetencji do monitorowania i oceny wdrażania przez
programy operacyjne krajowej strategii programów operacyjnych. Zapewnienie
przez państwo członkowskie monitoringu oraz ocena osiągnięcia celów są
wymagane na podstawie art. 57 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1580/2007.
Nowe brzmienie art. 9 ust. 3 nowelizowanej ustawy wynika z proponowanego
uchylenia pkt 8, natomiast nowe brzmienie ust. 4 jest spowodowane
koniecznością poprawienia istniejącego dotychczas błędu, wynikającego
z uchylenia pkt 9 przy okazji poprzednich nowelizacji. Zarówno ust. 3, jak
i ust. 4 powołują się na uchylone przepisy.
5
Zmiany zaproponowane w art. 1 pkt 8 lit. d-f projektu ustawy są związane
z uchyleniem pkt 8 w art. 9 ust. 1 zmienianej ustawy. Zmiana zaproponowana
w art. 1 pkt 8 lit. g jest związana ze zmianą w art. 9 ust. 1 pkt 4 nowelizowanej
ustawy.
Zmiana brzmienia art. 9 ust. 11 wynika z konieczności rozszerzenia tego
przepisu (na podstawie art. 44 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1580/2007) również na członków wstępnie uznanych grup producentów
owoców i warzyw.
Zaproponowane brzmienie art. 10 pkt 1 ma na celu doprecyzowanie terminu,
w jakim powinna być wypłacona pomoc finansowa dla wstępnie uznanych grup
i uznanych organizacji producentów.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 8 ust. 3 organem właściwym do
przekazywania informacji Komisji Europejskiej jest minister właściwy do spraw
rynków rolnych. W związku z tym, w proponowanym nowym brzmieniu art. 10
pkt 2 Prezes Agencji Restrukturyzacji będzie zobowiązany do przekazywania
określonych informacji ministrowi, a nie jak dotychczas – Komisji Europejskiej.
Nadanie nowego brzmienia całemu art. 10 ma na celu zwiększenie czytelności
przepisów w związku z zakresem wprowadzanych w nim zmian.
Zmiana w art. 11 ust. 1 pkt 4 jest związana zarówno z uchyleniem pkt 8 w art. 9
ust. 1, jak również ze zmianą brzmienia art. 9 ust. 1 pkt 4.
W dotychczasowym brzmieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. d występował błąd
gramatyczny. Nadanie nowego brzmienia temu przepisowi ma na celu
poprawienie tego błędu.
Uchylenie w art. 12 ust. 1 pkt 2 i 2a wynika ze zmiany przepisów Unii
Europejskiej w zakresie sposobu zagospodarowania owoców i warzyw
nieprzeznaczonych do sprzedaży. Zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia
2008 r. przepisami Unii Europejskiej nie dopuszcza się przetwarzania owoców
i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży na zlecenie tzw. jednostki
organizacyjnej lub przetwarzania tych produktów na alkohol. W związku z tym
jest konieczne uchylenie przepisów ustawy związanych z takim sposobem
zagospodarowania owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży. Z tego
6
samego powodu uchyla się przepisy art. 12 ust. 1 pkt 4 i 5, art. 12 ust. 3 pkt 4
lit. d, art. 12 ust. 8-10, art. 15 ust. 1 pkt 5 oraz art. 19 ust. 2 pkt 8, jak również
zmienia się brzmienie art. 13 ust. 2 pkt 1.
Nowe brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 3 jest konsekwencją zmian w art. 8 ust. 3, na
podstawie których minister właściwy do spraw rynków rolnych jest organem
upoważnionym do przekazywania Komisji Europejskiej wszelkich wymaganych
przepisami Unii Europejskiej informacji w zakresie grup i organizacji
producentów owoców i warzyw. W związku z tym informacje przekazywane
dotychczas przez Prezesa ARR, określone w wyżej wymienionych przepisach,
będą przekazywane ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, który
przekaże je Komisji Europejskiej.
Uchylenie art. 12 ust. 7 jest konsekwencją wyżej wymienionych zmian w art. 12
ust. 1 pkt 3.
Zmiany zaproponowane w art. 13 ust. 1 oraz dodanie w tym artykule ust. 1a
wynikają ze zmian w przepisach Unii Europejskiej dotyczących sposobu
i zakresu gromadzenia oraz przekazywania informacji przez organizacje lub
zrzeszenia organizacji producentów owoców i warzyw.
W art. 15 ustawy proponuje się dodanie w ust. 1 w pkt 2 przywołania przepisów
Unii Europejskiej, które określają specjalne oznakowanie opakowań. Dodanie
ust. 1b ma na celu wypełnienie zobowiązania nałożonego na państwo
członkowskie przepisami art. 20 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1580/2007. Metody kontroli, o których mowa w tych przepisach, proponuje
się stosować również przy przeprowadzaniu kontroli zgodności w punktach
detalicznej sprzedaży.
W art. 16 uchylenie pkt 4 dotyczącego przekazywania Komisji Europejskiej
określonych informacji jest związane z proponowanym brzmieniem przepisu
art. 8 ust. 3, który zapewnia przekazywanie tych informacji Komisji Europejskiej,
gdyż ich zakres jest objęty załącznikiem XIII do rozporządzenia Komisji (WE)
nr 1580/2007.
W art. 17 w ust. 1 w pkt 3 dodano termin, w jakim handlowcy owoców i warzyw
powinni przekazywać wojewódzkiemu inspektorowi jakości handlowej artykułów
rolno-spożywczych informacje określone przepisami ustawy. Brak tego terminu
7
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: