Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
projekt ustawy dotyczy: uściślenia przepisów dotyczących zdolności upadłościowej, podstawy ogłoszenia upadłości, postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości i jej skutków, zmian w przepisach dotyczących syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy masy upadłości oraz uczestników postępowania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 654
- Data wpłynięcia: 2008-06-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
- data uchwalenia: 2009-03-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 53, poz. 434
654
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozszerza krąg podmiotów posiadających zdolność upadłościową
o uczelnie prywatne. Aktualnie do rejestru uczelni niepublicznych i związków
uczelni niepublicznych wpisanych jest 321 uczelni niepublicznych. W ten spo-
sób proponowana regulacja będzie oddziaływać na większą rzeszę przedsię-
biorców niż ustawa w brzemieniu obecnie obowiązującym. Nie jest możliwe
ustalenie, czy i ile prywatnych uczelni zagrożonych jest upadłością, bo to wy-
magałoby analizy ich kondycji finansowej. Ogłoszenie upadłości uczelni niepu-
blicznej nie jest jednoznaczne z zakończeniem procesu kształcenia, a przeno-
szenie studenta do innej uczelni jest uregulowane w ustawie o szkolnictwie
wyższym.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Ze względu na to, że w projekcie przewiduje się m.in. ułatwienia dotyczące
prowadzenia postępowania naprawczego przez przedsiębiorców, którzy są za-
dłużeni w niewielkim stopniu i których zadłużenie ma charakter przejściowy,
będzie to miało pośrednie przełożenie na rozwój i funkcjonowanie przedsiębior-
ców, a w konsekwencji na wyniki ich działalności, również w aspekcie konku-
rencyjności.
Wpływ na rynek pracy
Ułatwienia w prowadzeniu postępowania naprawczego przez przedsiębiorców
będą miały wpływ na zachowanie przedsiębiorstwa i w konsekwencji na zacho-
wanie miejsc pracy, a tym samym wejście w życie projektowanej ustawy będzie
miało wpływ na rynek pracy.
Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regio-
nów.
Wpływ na finanse publiczne
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
35
Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przedłożony do zaopiniowania Sądowi Najwyższemu, Na-
czelnemu Sądowi Administracyjnemu i Krajowej Radzie Sądownictwa.
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został wysłany do: Ogólno-
polskiego Stowarzyszenia Syndyków i Likwidatorów, Krajowej Rady Radców
Prawnych, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Notarialnej, Krajowej
Rady Komorniczej, Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” i organizacji
przedsiębiorców: Business Centre Club, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Konfederacji Pracodawców Polskich,
Związku Rzemiosła Polskiego oraz Związku Banków Polskich. Projekt został
przekazany w celu zaopiniowania do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
i Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
W sprawie projektu merytorycznie wypowiedziały się: Stowarzyszenie Syndy-
ków i Likwidatorów, Krajowa Rada Sądownictwa, Stowarzyszenie Sędziów Pol-
skich „Iustitia”, Krajowa Izba Gospodarcza, Związek Banków Polskich oraz or-
ganizacje związkowe.
Podmioty te generalnie poparły proponowane zmiany jako korespondujące
z postulatami środowisk prawniczych i środowiska przedsiębiorców, w szcze-
gólności w zakresie wprowadzenia terminów instrukcyjnych na rozpatrywanie
zażaleń w drugiej instancji oraz modyfikacji przepisów dotyczących postępowa-
nia zabezpieczającego, które zdecydowanie przyspieszą postępowanie upadło-
ściowe. Związek Banków Polskich krytycznie odniósł się do proponowanych
rozwiązań w zakresie ochrony wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo przed
skutkami postępowania upadłościowego. W toku uzgodnień zostało wyjaśnione,
że proponowane rozwiązania nie naruszają interesu banków jako wierzycieli,
a ich celem jest ułatwienie likwidacji masy upadłości, co w konsekwencji leży
również w ich interesie. Wniesiono szereg bardzo szczegółowych uwag doty-
czących rozwiązań objętych projektem, jak również zgłoszono nowe propozy-
cje zmian przepisów. Ilość zgłoszonych uwag, łącznie z uwagami zgłoszonymi
w toku uzgodnień międzyresortowych, wyniosła ponad 300. Wszystkie uwagi
zostały wnikliwie omówione na konferencji uzgodnieniowej, która odbyła się
w dniach 19 listopada i 4 grudnia 2006 r. i część z nich została uwzględniona
w projekcie.
36
Organizacje związkowe pozytywnie zaopiniowały proponowane zmiany. Za-
kwestionowały jednak propozycję dotyczącą uchylenia przepisu art. 324 usta-
wy, zapewniającego – za zgodą rady wierzycieli – spółce z udziałem ponad po-
łowy pracowników upadłego będącego spółką handlową z udziałem Skarbu
Państwa pierwszeństwo w nabyciu przedsiębiorstwa upadłego lub jego zorgani-
zowanej części nadającej się do prowadzenia działalności gospodarczej. Ze
względu na to, że uchylany przepis w sposób ewidentny narusza konstytucyjną
zasadę równości podmiotów w gospodarce wolnorynkowej i powinien zostać
wyeliminowany z systemu prawa, opinia organizacji związkowych nie została
uwzględniona w projekcie.
Projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej – na stronach
internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości – zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1014). Nikt nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
w trybie art. 7 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy.
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
654
› Pobierz plik