eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy uchylenia ustawy o państwowym zasobie kadrowym, wzmocnienia systemu służby cywilnej poprzez m.in. włączenie stanowisk dyrektorów generalnych urzędów i dyrektorów komórek organizacyjnych do korpusu służby cywilnej, wprowadzenia otwartego naboru do pracy w służbie publicznej (zasad naboru osób nie będących obywatelami polskimi), wyodrębnienia organu właściwego dla służby cywilnej, ustanowienia Szefa Służby Cywilnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 595
  • Data wpłynięcia: 2008-05-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o służbie cywilnej
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1505

595

Załączniki do rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów
z dnia ………… (poz. ………)

Załącznik nr 1

WYKAZ KRYTERIÓW OBOWI ZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU

KRYTERIA OBOWI ZKOWE

Kryterium Opis
kryterium
1. Rzetelność i terminowość
Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji, po
wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł.

Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami dotyczących
wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez
przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki.

2. Wiedza
specjalistyczna
Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni
i umiejętność jej
poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania
wykorzystania
posiadanych informacji w praktyce, przy wykonywaniu obowiązków.
Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi i technologii w celu wykonania
zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji
obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych
przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które
wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

3. Zorientowanie
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań.
na osiąganie celów
Umiejętność identyfikacji celów, określania
ram czasowych działania,
przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie
się ze zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne
wykorzystywanie czasu. Opracowywanie szczegółowych i możliwych do
realizacji planów. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie
realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do
zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację
celów.

4. Doskonalenie
zawodowe
Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność
i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia

kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie
umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich
kompetencji w szczególności poprzez samodoskonalenie, szkolenia,
uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów.

5. Postawa
etyczna
Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, nie budzący podejrzeń
o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię.
Postępowanie zgodne z etyką zawodową.


5
KRYTERIA DO WYBORU

Kryterium
Opis kryterium
1. Umiejętność obsługi
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze
urządzeń technicznych
sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych oraz innego sprzętu
specjalistycznego.
2. Znajomość języka obcego
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych
zadań, pozwalająca na:

− czytanie i rozumienie dokumentów,
− pisanie
dokumentów,
− rozumienie ze słuchu,
mówienie w języku obcym.
3. Skuteczna komunikacja
Komunikacja werbalna:

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie,
przez:
− wypowiadanie
się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
− dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
− udzielanie
wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne
pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
− wyrażanie poglądów w sposób przekonywujący,
posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych
spraw/wykonywanej pracy,
umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.
Komunikacja pisemna:
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
− stosowanie
przyjętych form prowadzenia korespondencji,
− przedstawianie
zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
− dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań
poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie.
4. Umiejętność współpracy
Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą, przez
okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej

racji, okazanie zainteresowania jej opiniami.
Realizacja zadań w zespole, przez:
− pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby,
− dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych,
− przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na
planowanie lub proces podejmowania decyzji osobom, dla których
informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie
zadaniach,
− zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania
zadań,
− współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
− zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania,
uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one
istotne znaczenie.

6
5. Pozytywne
podejście do
Zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, okazywanie szacunku,
obywatela
służenie pomocą, właściwa i sprawna obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego,
przejrzyste działanie, tworzenie przyjaznej atmosfery.
6. Umiejętność negocjowania Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych,

dzięki:
− dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
− przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu
wsparcia swojego stanowiska,
− przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany
stanowiska,
− rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
− stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
− ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
− tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.
7. Zarządzanie zasobami
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów

poprzez:
określanie i pozyskiwanie zasobów,
alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem
czasu, kosztów i jakości,
kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego
działania.
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych
efektów, w szczególności przez:
tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
modyfikowanie planów w razie konieczności.
Umiejętne zarządzanie zmianą poprzez:
określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi
zmianami,
wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne
rezultaty,
monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian.

7
8. Zarządzanie personelem
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i

jakości pracy, przez:
− zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich
realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie
oczekiwanego efektu działania,
− komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
− dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie
konfliktów w zespole,
− szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji
odnośnie ich osobistych spraw,
− zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochrona
pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami,
− traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem,
zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich
w proces podejmowania decyzji,
− traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo,
− rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich
rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
− stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji,
określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie
indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju
do potrzeb urzędu,
− bezstronną ocenę osiągnięć pracowników,
wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz
motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do
uzyskiwania jak najlepszych wyników,

− inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację
celów.
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny
9. Podejmowanie decyzji w szczególności poprzez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie
i odpowiedzialność
jego przyczyn.
Podejmowanie decyzji:
− na podstawie i w granicach przepisów prawa,
− na podstawie sprawdzonych informacji,
− po
rozważeniu krótko i długoterminowych skutków,
− w odpowiednim czasie.
Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym
ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka
po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie
odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego
przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu.
10. Radzenie sobie
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie
w sytuacjach kryzysowych skomplikowanych problemów, przez:

− wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
− szybkie
działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
− dostosowywanie
działania do zmieniających się warunków,
− wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich
skutkom,
− informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja
kryzysowa,
wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można
było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
− skuteczne
działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania
zmian.

8
11. Samodzielność i inicjatywa
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji,

formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania
zleconego zadania. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów
wymagających zmian i

informowanie o nich. Inicjowanie działań
i podejmowanie odpowiedzialności za nie. Mówienie o występujących
problemach, badanie źródeł ich powstania.

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych
12. Kreatywność
rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

− rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
− wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia
nowych,
− otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji
i metod,
− inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów
działania,
− badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego
wyposażenia technicznego,
zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych
rozwiązań.
13. Planowanie i myślenie
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o
strategiczne
posiadane informacje, przez:

− umiejętność identyfikacji priorytetów,
− zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
− identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i kierunków
działania,
− przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,
− przewidywanie
długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
− planowanie
rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
− ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
analizowanie okoliczności i zagrożeń.
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie
14. Umiejętności analityczne
i interpretowanie danych, w tym:

− rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
− dokonywanie
systematycznych porównań różnych aspektów,
− interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań
i raportów,
− samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji,
− dostrzeganie, na jakim etapie wymagane jest wsparcie,
− przyjęcie logicznego podejścia do analizy poprzez rozbicie problemu na
części, którymi można zarządzać,
− zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne
wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
− stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych
odpowiadających stawianym problemom,
− prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków
z przeprowadzonej analizy,
dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami
komputerowymi) w celu rozwiązania problemu /zadania.
9
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 61 . [ 62 ] . 63 ... 70 ... 77

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: