Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy poprawy skuteczności egzekwowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, usprawnienia postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny, racjonalizacji kosztów dochodzenia odpowiedzialności, poszerzenie zakresu podmiotowego osób objetych odpowiedzialnością, zmodyfikowania wymiaru kar za naruszenia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4465
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny:
4465
z prawidłowego obliczenia;
5) niezgodne z przepisami umorzenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych
z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych
lub zagranicznych, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie spłaty na raty albo
dopuszczenie do przedawnienia tej należności;
6) wykorzystanie środków publicznych lub środków przekazanych ze środków
publicznych, związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych
z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, niezgodnie z przeznaczeniem lub
z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich wykorzystaniu, w tym:
a) procedur określonych przepisami o zamówieniach publicznych – wyłącznie
w zakresie określonym w art. 17,
b) procedur określonych przepisami o koncesji na roboty budowlane lub usługi –
wyłącznie w zakresie określonym w art. 17a;
7) niedokonanie w terminie przez otrzymującego lub wykorzystującego środki publiczne
lub środki przekazane ze środków publicznych, związane z realizacją programów lub
projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych,
rozliczenia tych środków;
8) niedokonanie w terminie lub w należnej wysokości zwrotu kwoty środków
publicznych lub środków przekazanych ze środków publicznych, związanych
z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych
lub zagranicznych;
9) nieprzekazanie w terminie zwracanej kwoty środków publicznych lub środków
przekazanych ze środków publicznych, związanych z realizacją programów lub
projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych, przez
podmiot, za pośrednictwem którego zwracane są te środki.”;
9) w art. 14:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest nieopłacenie w terminie przez
jednostkę sektora finansów publicznych:”,
5
b) część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– albo ich opłacenie w kwocie niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia.”;
10) art. 15 i 16 otrzymują brzmienie:
„Art. 15. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest zaciągnięcie
zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub
planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem
przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań przez jednostkę sektora finansów
publicznych.
Art. 16. 1. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie
w terminie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, w tym obowiązku
zwrotu należności celnej, podatku, nadpłaty lub nienależnie opłaconych składek na
ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub
opłat albo oprocentowanie tych należności.
2. Nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych zaniechanie, o którym
mowa w ust. 1, dotyczące obowiązku zwrotu należności celnej, podatku, nadpłaty lub
nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, jeżeli zapłata
odsetek lub oprocentowanie jest związane z czynnościami mającymi na celu ustalenie
zasadności zwrotu tych należności.”;
11) w art. 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:
1) opisanie przedmiotu zamówienia publicznego w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję;
2) niezgodne z przepisami ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego
części, jeżeli miało to wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach
publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia
publicznego o niższej wartości;
3) opisanie sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego w sposób niezwiązany z przedmiotem
zamówienia lub nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia;
6
4) niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych określenie kryteriów oceny
ofert;
5) nieprzekazanie do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub
niezamieszczenie w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zamówieniu,
ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszenia o udzieleniu
zamówienia;
6) niezawiadomienie w terminie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wbrew obowiązkowi
określonemu w przepisach o zamówieniach publicznych.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a – 1c w brzmieniu:
„1a. Działanie lub zaniechanie określone w ust. 1 nie stanowi naruszenia
dyscypliny finansów publicznych, jeżeli:
1) zostało skorygowane w sposób zapewniający zgodność danej czynności i toku
postępowania z przepisami o zamówieniach publicznych;
2) nie doszło do udzielenia zamówienia publicznego.
1b. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest udzielenie zamówienia
publicznego:
1) wykonawcy, który nie został wybrany w trybie określonym w przepisach
o zamówieniach publicznych;
2) z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych dotyczących przesłanek
stosowania trybów udzielenia zamówienia publicznego: negocjacji bez ogłoszenia,
zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę.
1c. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest naruszenie przepisów
o zamówieniach publicznych w inny sposób niż określony w ust. 1 i 1b, jeżeli miało
ono wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, chyba że nie
doszło do udzielenia zamówienia publicznego.”,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezłożenie przez członka
komisji przetargowej lub inną osobę wykonującą czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego po stronie zamawiającego oświadczenia o braku
lub istnieniu okoliczności powodujących wyłączenie z tego postępowania.”,
7
d) uchyla się ust. 7;
12) w art. 17a uchyla się ust. 5;
13) po art. 18a dodaje się art. 18b i 18c w brzmieniu:
„Art. 18b. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niedokonanie lub
nienależyte dokonanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej lub finansowej
z planem finansowym lub kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących takiej
operacji, jeżeli miało ono wpływ na:
1) dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej
w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych;
2) zaciągnięcie zobowiązania niemieszczącego się w planie finansowym jednostki
sektora finansów publicznych.
Art. 18c. 1. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie lub
nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych
obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych,
jeżeli miało ono wpływ na:
1) uszczuplenie wpływów należnych tej jednostce, Skarbowi Państwa lub jednostce
samorządu terytorialnego;
2) dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej
w planie finansowym jednostki;
3) zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia określonego ustawą budżetową,
uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego
upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań
przez jednostkę sektora finansów publicznych;
4) niewykonanie w terminie zobowiązania jednostki, w tym obowiązku zwrotu
należności celnej, podatku, nadpłaty lub nienależnie opłaconych składek na
ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne;
5) udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie
określonym w przepisach o zamówieniach publicznych;
6) zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów
o zamówieniach publicznych dotyczących formy pisemnej umowy, okresu, na
8
który umowa może być zawarta, lub w przypadku wniesienia odwołania – terminu
jej zawarcia;
7) niewyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osoby
podlegającej wyłączeniu z takiego postępowania na podstawie przepisów
o zamówieniach publicznych;
8) unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem
przepisów o zamówieniach publicznych określających przesłanki unieważnienia
tego postępowania;
9) zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z koncesjonariuszem,
który nie został wybrany zgodnie z przepisami o koncesji na roboty budowlane lub
usługi;
10) zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi z naruszeniem przepisów
o koncesji na roboty budowlane lub usługi dotyczących formy pisemnej umowy,
okresu, na który umowa może być zawarta, lub w przypadku wniesienia skargi na
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej – terminu jej zawarcia;
11) odwołanie postępowania o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub
usługi z naruszeniem przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi;
12) dokonanie, w zakresie gospodarki finansowej lub w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego lub przygotowaniu tego postępowania albo
w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi,
czynności naruszającej dyscyplinę finansów publicznych przez osobę
nieupoważnioną do wykonania tej czynności;
13) działanie lub zaniechanie skutkujące zapłatą ze środków publicznych kary, grzywny
lub opłaty stanowiącej sankcję finansową, do których stosuje się przepisy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do należności, o których mowa w art. 5 ust. 3.”;
14) w art. 19:
a) w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Nie można przypisać winy, jeżeli naruszenia nie można było uniknąć mimo
dołożenia staranności wymaganej od osoby odpowiedzialnej za wykonanie
9