Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3939
- Data wpłynięcia: 2011-03-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766
3939-czesc-II
zdarzenia eksploatacyjne;
7) stany obiektu jądrowego – stany eksploatacyjne i warunki awaryjne;
8) ustawa – ustawę z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe.
Rozdział 2
Wymagania ogólne wspólne dla rozruchu i eksploatacji obiektu j drowego
§ 3. 1. Rozruch i eksploatację obiektu jądrowego prowadzi się zgodnie z limitami i
warunkami eksploatacyjnymi.
2. Limity i warunki eksploatacyjne podlegają okresowym przeglądom i w razie
potrzeby są odpowiednio modyfikowane przez Prezesa Agencji na wniosek
kierownika jednostki lub z urzędu, z uwzględnieniem doświadczeń eksploatacyjnych,
modyfikacji konstrukcji, urządzeń i systemów istotnych dla bezpieczeństwa, wyników
nowych analiz bezpieczeństwa, oraz postępu naukowo-technologicznego.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej zamieszcza opis limitów i warunków
eksploatacyjnych w odrębnym dokumencie - specyfikacji technicznej dla eksploatacji,
udostępnionym pracownikom nastawni (sterowni) obiektu jądrowego.
§ 4. 1. Limity i warunki eksploatacyjne obejmują wszystkie stany eksploatacyjne
obiektu jądrowego, w tym pracę na mocy, stany podkrytyczne reaktora i przeładunek
paliwa jądrowego, oraz wszelkie przejścia pomiędzy tymi stanami.
2. W ramach limitów i warunków eksploatacyjnych określa się co najmniej:
1) limity bezpieczeństwa;
2) graniczne wartości nastaw systemów bezpieczeństwa;
3) graniczne warunki dla normalnych trybów pracy oraz bezpiecznych stanów
przejściowych;
4) wymagania dotyczące kontroli i nadzoru konstrukcji, urządzeń i układów
ważnych dla bezpieczeństwa;
5) minimalną wymaganą obsadę pracowników eksploatacyjnych, w tym operatorów
sterowni;
6) działania, jakie należy podjąć w razie zaistnienia odchyleń od limitów i warunków
eksploatacyjnych.
§ 5. 1. Limity
bezpieczeństwa ustala się stosując zachowawcze podejście
uwzględniające niepewności analiz bezpieczeństwa.
2. Przekroczenie limitów bezpieczeństwa powoduje konieczność wyłączenia reaktora.
3. Ponowne uruchomienie reaktora do stanu krytycznego dopuszczalne jest po
wyjaśnieniu i usunięciu przyczyn przekroczenia limitów bezpieczeństwa oraz
2
wykonaniu analiz koniecznych celem określenia stanu obiektu jądrowego po
zdarzeniu związanym z przekroczeniem tych limitów.
§ 6.
1.
Graniczne warunki dla normalnych trybów pracy określają warunki
bezpiecznej eksploatacji obiektu jądrowego we wszystkich trybach pracy
przewidzianych i przeanalizowanych w raporcie bezpieczeństwa. Obejmują one w
szczególności:
1) zakresy, w których konieczne jest takie utrzymanie parametrów fizycznych
i technologicznych, aby zapewnić, że podczas eksploatacji obiektu jądrowego nie
nastąpi niepożądane przekroczenie wartości tych parametrów prowadzące do
zadziałania systemów zabezpieczeń;
2) wymagania dotyczące dyspozycyjności i wydajności ruchowej systemów
i urządzeń istotnych dla bezpieczeństwa, aby mogły one wypełnić funkcje
bezpieczeństwa w określonych warunkach;
3) działania, jakie należy podjąć dla doprowadzenia obiektu do stanu
bezpieczniejszego na wypadek, gdy wymagania, o których mowa w pkt 2 nie
mogą być spełnione, oraz czas na przeprowadzenie tych działań.
2. Określając propozycje zakresów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, kierownik
jednostki organizacyjnej przyjmuje odpowiednie zapasy pomiędzy granicznymi
wartościami parametrów technologicznych ustalonymi dla normalnej eksploatacji a
nastawami systemów bezpieczeństwa, aby uniknąć niepożądanych częstych
uruchomień systemów bezpieczeństwa.
§ 7. 1. W sytuacji, w której jednostka organizacyjna posiadająca zezwolenie na
rozruch lub eksploatację nie jest w stanie zapewnić pracy obiektu jądrowego zgodnej
z limitami i warunkami eksploatacyjnymi, a także w przypadku, gdy obiekt
zachowuje się w sposób nieoczekiwany, niezwłocznie podejmuje się działania mające
na celu doprowadzenie obiektu do stanu bezpiecznego i stabilnego.
2. Obiekt jądrowy nie może być ponownie uruchomiony po nieplanowanym
wyłączeniu zanim nie zostanie wykazane, że uruchomienie takie będzie bezpieczne.
§ 8. Przed rozpoczęciem rozruchu obiektu jądrowego wdraża się w tym obiekcie i
wykonuje przez czas funkcjonowania obiektu jądrowego program ochrony
przeciwpożarowej zgodnie z sekwencją poziomów bezpieczeństwa, zapewniając
środki dla zapobiegania pożarom, wykrywania i szybkiego gaszenia pożarów, oraz
zapobiegania ich rozprzestrzenianiu się i oddziaływaniu na miejsca gdzie mogłyby
one zagrozić bezpieczeństwu jądrowemu lub ochronie radiologicznej.
§ 9.
W celu zapobieżenia powstawaniu pożarów wdraża się procedury dla
zapewnienia kontroli i minimalizowania ilości materiałów palnych oraz
zminimalizowania potencjalnych źródeł ognia, które mogłyby uszkodzić elementy
obiektu istotne dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Stosuje się
także odpowiednie procedury i środki, takie jak kontrole stanu technicznego, zabiegi
konserwacyjno-remontowe, próby dla zapewnienia sprawności barier pożarowych,
oraz wyposażenia do wykrywania i gaszenia pożarów.
§ 10. Zapewnia się odpowiednie co do rodzaju i ilości ręczne wyposażenie gaśnicze,
oraz szkolenia pracowników w zakresie środków ochrony przeciwpożarowej i
3
postępowania na wypadek pożaru. Opracowuje się i aktualizuje procedury określające
obowiązki i działania pracowników obiektu jądrowego w razie pożaru.
§ 11. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność polegającą na
rozruchu lub eksploatacji obiektu jądrowego tworzy, zgodnie z przepisami o ochronie
przeciwpożarowej, na terenie obiektu jądrowego zakładową straż pożarną, z
odpowiednią liczbą pracowników i wyposażeniem.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej opracowuje i aktualizuje strategię gaszenia
pożarów w obiekcie jądrowym, obejmującą każdą ze stref, w których pożar mógłby
uszkodzić elementy obiektu istotne dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej, w tym zawierające substancje promieniotwórcze.
§ 12. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność polegającą na
rozruchu lub eksploatacji obiektu jądrowego:
1) ustanawia odpowiednią strukturę organizacyjną i wyznacza osoby odpowiedzialne
za kierowanie i wykonywanie zadań w sytuacjach awaryjnych;
2) przeprowadza szkolenie pracowników obiektu jądrowego w zakresie ich
obowiązków na wypadek awarii oraz prowadzi okresowe ćwiczenia awaryjne,
oparte na realistycznych scenariuszach – uwzględniających połączenia zagrożeń
jądrowych z niejądrowymi, takimi jak: pożar w połączeniu ze znaczącymi
poziomami promieniowania lub skażeń promieniotwórczych, wydzielenie gazów
trujących lub duszących w połączeniu z promieniowaniem lub skażeniami;
3) testuje plan awaryjny przez przeprowadzenie ćwiczeń awaryjnych przed
rozpoczęciem rozruchu obiektu jądrowego.
§ 13. 1. Odpowiednie środki przeciwawaryjne w obiekcie jądrowym stosowane są
poczynając od przywiezienia pierwszego paliwa jądrowego na teren obiektu.
2. Pełne wdrożenie przygotowań awaryjnych następuje przed rozpoczęciem
pierwszego załadunku paliwa jądrowego do rdzenia reaktora.
§ 14. Aparatura pomiarowa, narzędzia, urządzenia, dokumentacja i środki łączności
przewidziane do użycia w sytuacjach awaryjnych są dostępne oraz utrzymywane w
dobrym stanie technicznym i przechowywane w taki sposób, żeby nie zostały one
uszkodzone lub nie stały się niedostępne na skutek zakładanych awarii.
§ 15. W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa i jakości eksploatacji
obiektu jądrowego, kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność
polegającą na rozruchu lub eksploatacji obiektu jądrowego obowiązany jest zapewnić
w szczególności:
1) podejmowanie decyzji w sprawach bezpieczeństwa jądrowego po
przeprowadzeniu analiz i konsultacjami uwzględniających wszelkie aspekty
związane z bezpieczeństwem;
2) wystarczającą liczbę pracowników o odpowiednich do realizowanych zadań
kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, przy czym:
a) liczbę i kwalifikacje pracowników wymagane dla prowadzenia bezpiecznej
eksploatacji systematycznie weryfikuje i dokumentuje,
b) dla stanowisk istotnych dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej opracowuje długoterminowy plan ich obsady pracownikami,
4
c) zmiany liczby pracowników, które mogłyby mieć istotne znaczenie dla
bezpieczeństwa z wyprzedzeniem uzasadnia, starannie planuje i ocenia po ich
wdrożeniu,
d) dysponuje nie tylko pracownikami znającymi zagadnienia bezpieczeństwa
i wymogi licencjonowania, w szczególności dokumentację bezpieczeństwa, na
podstawie której wydane zostało zezwolenie, oraz rzeczywiste rozwiązania
techniczne i stany eksploatacyjne obiektu, ale tez pracownikami potrafiącymi
kierować pracami prowadzonymi przez wykonawców zewnętrznych oraz
kontrolować pracę tych wykonawców;
3) prowadzenie wszelkich działań, które można zaplanować z wyprzedzeniem,
zgodnie z zatwierdzonymi procedurami, przedkładanymi do akceptacji Prezesa
Agencji – na jego żądanie;
4) pracownikom obiektu jądrowego niezbędne wyposażenie i właściwe warunki w
miejscu pracy dla bezpiecznego wykonywania zadań;
5) stałe monitorowanie zagadnień bezpieczeństwa poprzez odpowiedni system
przeglądu i oceny;
6) systematyczne analizowanie doświadczeń eksploatacyjnych, rozwoju
międzynarodowych norm bezpieczeństwa i nowej wiedzy wynikającej z prac
badawczo-rozwojowych, oraz stosowanie wniosków z tych analiz dla poprawy
stanu bezpieczeństwa obiektu;
7) kontrolowanie z wykorzystaniem zintegrowanego systemu zarządzania czynności
i procesów prowadzonych w obiekcie, w tym działań dostawców i
podwykonawców mogących mieć wpływ na bezpieczną eksploatację obiektu.
§ 16. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność polegającą na
rozruchu lub eksploatacji obiektu jądrowego:
1) opracowuje szczegółowe wymagania kwalifikacyjne dotyczące
wykształcenia, szkoleń, wymaganych uprawnień i doświadczenia zawodowego
dla pracowników obiektu, w tym w szczególności dla pracowników na
stanowiskach istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego i
ochrony radiologicznej;
2) opracowuje plany i programy rekrutacji pracowników;
3) określając w zintegrowanym systemie zarządzania politykę zarządzania
kadrami zapewnia, że pracownicy obiektu jądrowego są stopniowo
przygotowywani i szkoleni do zajmowania kolejnych wyższych stanowisk, po
uzasadnionych okresach dublowania na określonych miejscach pracy;
4) zapewnia, że w procesie szkolenia kładzie się nacisk na znaczenie
bezpieczeństwa we wszelkich aspektach rozruchu i eksploatacji, a szkolenie
obejmuje w szczególności stany awaryjne obiektu, w tym awarie
pozaprojektowe;
5) zapewnia, że szkolenie operatorów jądrowego bloku energetycznego i
operatorów reaktora prowadzi się z wykorzystaniem pełnozakresowego
symulatora jądrowego bloku energetycznego w zakresie praktycznego
realizowania procedur ruchowych dla stanów normalnej eksploatacji,
przewidywanych stanów eksploatacyjnych i stanów awaryjnych;
5
6) odpowiada także za zapewnienie odpowiednich kwalifikacji i przeszkolenie
personelu zewnętrznego wypełniającego czynności mające wpływ na
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, w zakresie stosownym do ich
czynności.
Rozdział 3
Rozruch obiektu j drowego
§ 17. Kierownik jednostki organizacyjnej posiadającej zezwolenie na rozruch obiektu
jądrowego opracowuje organizację prac rozruchowych dla każdego etapu (programy
poszczególnych etapów rozruchu), z przejrzystym określeniem kompetencji
i zakresów odpowiedzialności osób kierujących pracami i wykonywających
odpowiednie prace.
§ 18. Prace rozruchowe prowadzone są zgodnie z pisemnymi instrukcjami lub
procedurami. W trakcie rozruchu – w praktycznie możliwym zakresie – podlegają
sprawdzeniu także instrukcje i procedury eksploatacyjne obiektu, w szczególności
ruchowe.
§ 19. 1 Program rozruchu obiektu jądrowego, o którym mowa w art. 37a ust. 2 ustawy
dzieli się na kolejne etapy, dla których opracowuje się szczegółowe programy
czynności do wykonania – programy poszczególnych etapów rozruchu.
2. W programie rozruchu przewiduje się punkty zatrzymania, w których dla
kontynuacji prac rozruchowych wymagana jest zgoda Prezesa Agencji. Wymaga się
w szczególności aby jeden z punktów zatrzymania poprzedzał rozpoczęcie załadunku
paliwa do rdzenia reaktora – czyli rozruch fizyczny reaktora.
3. Program określonego etapu rozruchu zawiera:
1) określenie celu oraz opis metodologii prowadzenia prac na danym etapie
rozruchu;
2) harmonogram prac przedstawiający związki czasowe i logiczne pomiędzy
poszczególnymi działaniami danego etapu rozruchu;
3) wymagania dotyczące przygotowań technologicznych oraz zasilania w energię;
4) kryteria akceptacji wyników oraz opis metodologii oceny ich spełnienia;
5) opis stanu początkowego i końcowego stanu obiektu dla danego etapu rozruchu;
6) opis organizacji – w szczególności: wskazanie osób odpowiedzialnych za
kierowanie pracami i ich ocenę, oraz określenie wymagań dotyczących
pracowników niezbędnych dla wykonania prac na danym etapie rozruchu;
7) określenie sposobu przejścia do następnego etapu rozruchu;
8) wykaz cząstkowych programów dla poszczególnych działań (elementów prac),
zawierających w szczególności:
a) określenie celu oraz opis metodologii wykonania danego działania,
b) wymagania dotyczące przygotowań technologicznych oraz zasilania w
energię,
c) kryteria akceptacji wyników oraz opis metodologii oceny ich spełnienia,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3939
› Pobierz plik
-
3939-czesc-II
› Pobierz plik
-
3939-001
› Pobierz plik
-
3939-002
› Pobierz plik
-
3939-003
› Pobierz plik