eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3887
  • Data wpłynięcia: 2011-02-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695

3887

 
Projekt ustawy nie zawiera regulacji, które powinny być zaopiniowane przez Komitet Rady
Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności. Krajowy rejestr lub inny rejestr państwa
członkowskiego Unii Europejskiej jest prowadzony na zasadach określonych
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie
standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy
2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady, zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 916/2007 z dnia
31 lipca 2007 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 w sprawie
ujednoliconego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady oraz w rozporządzeniu Komisji nr 994/2008 z dnia 8 października 2008 r. w sprawie
znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady oraz rozporządzeniu Komisji (UE) nr 920/2010 z dnia 7 października 2010 r.
w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy
2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady. Przedmiotowy projekt ustawy odsyła do tych rozporządzeń.



 
50
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy dotyczy:
1) podmiotów gospodarczych prowadzących instalacje spełniające przesłanki objęcia
ich systemem;
2) podmiotów gospodarczych – operatorów statków powietrznych wykonujących
operacje lotnicze objęte systemem;
3) organów administracji publicznej – organy ochrony środowiska, do zadań których
należy wydawanie decyzji administracyjnych – zezwoleń na udział w systemie,
organy przeprowadzające kontrole w zakresie przestrzegania przepisów ochrony
środowiska;
4) Krajowego ośrodka bilansowania i zarządzania emisjami;
5) wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska;
6) Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
7) jednostek uprawnionych do weryfikacji rocznych raportów.

2. Konsultacje
Projekt ustawy, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), został poddany
konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej, trwającym od dnia 10 lutego do
dnia 1 marca 2010. Przedmiotowy projekt został umieszczony na stronie internetowej
Biuletynu Informacji Publicznych Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl w dziale Prawo
– projekty aktów prawnych – ustawy oraz został przekazany w ramach konsultacji
społecznych do stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych
wskazanych poniżej:
1)
Aeroklub Polski;
2)
Agencja Rynku Energii;
3)
BARIP – Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce;
4)
Business Centre Club – Związek Pracodawców;
5)
CERBUD Krajowe Zrzeszenie Producentów Materiałów Mineralnych;
 
51
 
6)
Federacja Konsumentów;
7)
Forum CO2 Branżowych Organizacji Gospodarczych;
8)
Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu;
9)
Forum Związków Zawodowych;
10) Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
11) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowej;
12) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowej;
13) IATA Polska;
14) Instytut Metali Nieżelaznych;
15) Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla;
16) Instytut Chemii Przemysłowej;
17) Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
18) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
19) Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii;
20) Izba Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie;
21) Koalicja Klimatyczna;
22) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność 80”;
23) Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”;
24) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
25) Konfederacja Pracodawców Polskich;
26) Krajowa Izba Gospodarcza;
27) Liga Ochrony Przyrody;
28) Ogólnopolskie Porozumienia Związków Zawodowych;
29) Polska Izba Ekologii;
30) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
31) Polskie Centrum Akredytacji;
32) Polski Klub Ekologiczny;
33) Polski Komitet Energii Elektrycznej;
34) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych;
 
52
 
35) Polska Izba Przemysłu Chemicznego – Związek Pracodawców;
36) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych – Lewiatan;
37) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego;
38) Stowarzyszenie Forum Opakowań Szklanych;
39) Stowarzyszenie Papierników Polskich;
40) Stowarzyszenie Producentów Cementu;
41) Stowarzyszenie Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce;
42) Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego;
43) Techniczna Grupa Robocza ds. Przemysłu Koksowniczego;
44) Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie;
45) WWF Polska;
46) Związek Powiatów Polskich;
47) Związek Pracodawców Ceramiki Budowlanej i Silikatów;
48) Związek Pracodawców Polskie Szkło;
49) Związek Producentów Cukru.
Ponadto projekt ustawy zostanie przesłany również do następujących organów:
1)
wojewodowie;
2)
marszałkowie województw;
3)
Główny Urząd Statystyczny;
4)
Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
5)
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6)
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
7)
Urzędu Regulacji Energetyki;
8)
Urzędu Zamówień Publicznych;
9)
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych;
W trakcie konsultacji społecznych i międzyresortowych projektu ustawy uwagi do ustaw
zgłosiło około 27 podmiotów (stowarzyszeń, organizacji społecznych i przedsiębiorców)
łącznie zgłoszono 261 uwag, natomiast 6 resortów (MG, MF, MI, MSZ, MSWiA, PGSP,
RCL) zgłosiło 70 uwag. Zebrane uwagi zostały przeanalizowane i uwzględnione w projekcie
ustawy oraz w uzasadnieniu.
 
53
 
Uwagi do projektu ustawy dotyczyły:
1) definicji: instalacji nowej – która została w odpowiedni sposób zmodyfikowana w
celu bardziej precyzyjnego określenia zdefiniowanego nią pojęcia;
2) zagadnień dotyczących możliwości rozporządzania uprawnieniami do emisji –
zgłoszone w tym zakresie uwagi odnosiły się do braku precyzyjnego określenia, co
należy rozumieć pod wskazanym zagadnieniem – w uzasadnieniu do ustawy dodano
wyjaśnienie, że taka regulacja jest wystarczająco szeroka, a także pozwala na
swobodne przenoszenie uprawnień pomiędzy instalacjami, do których prowadzący
instalację posiada tytuł prawny;
3) długości terminów obligujących prowadzących instalacje i operatorów statków
powietrznych do dokonania określonych czynności wynikających z uczestnictwa
w systemie – uwagi te zostały w większości przypadków uwzględnione poprzez
odpowiednie wydłużenie terminów;
4) sposobu ponoszenia opłat w pierwszym roku uczestnictwa instalacji w systemie
handlu uprawnieniami do emisji – uwagi zostały uwzględnione, ponadto do
uzasadnienia dodano odpowiednie wyjaśnienia wprowadzenia projektowanego
mechanizmu ponoszenia opłat;
5) wykonywania przez NFO iGW obowiązków organu podatkowego, a przede
wszystkim otrzymywania informacji, które umożliwiają ich wykonywanie – uwagi
zostały uwzględnione;
6) zakresu implementacji dyrektywy 2009/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z

dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w celu
usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 63) –
w

uzasadnieniu do projektu ustawy dodano stosowne wyjaśnienia, że
implementacja wskazanej dyrektywy odbywa się tylko w zakresie jej dwóch
przepisów;
7) zmiany zakresu podmiotowego obowiązku związanego z ponoszeniem opłat przez
operatorów statków powietrznych, który zdaniem wnoszących uwagi skutkować
mógł dalszym zwiększeniem dysproporcji praw i obowiązków ciążących na
poszczególnych grupach operatorów statków powietrznych wykonujących przewozy
lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej – uwagę uwzględniono;
 
54
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: