Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uregulowania trybu i zasad wnoszenia do sądów powszechnych odwołań od orzeczeń Komitetu Odwoławczego przy Polskim Centrum Akredytacji, rozszerzenia kompetencji ministra ds. gospodarki o zatwierdzanie planów i sprawozdań Polskiego Centrum Akredytacji
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3772
- Data wpłynięcia: 2010-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 102, poz. 586
3772
organom wyspecjalizowanym przez upoważnionego pracownika. W świetle przepisu
art. 40e ust. 2 pkt 6 w obowiązującym brzmieniu oraz nowego art. 76a § 2 Kodeksu
postępowania administracyjnego, zgodność kopii dokumentów z oryginałem powinna być
poświadczana „przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika
strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą
podatkowym”. Konieczność stosowania ww. przepisu Kpa, wprowadzonego na podstawie
art. 1 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania
dokumentów (Dz. U. Nr 216, poz. 1676), do postępowań prowadzonych na podstawie
ustawy o systemie oceny zgodności może skutkować znaczącym i niepotrzebnym
wzrostem kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców. Dlatego proponuje się szczególne
uregulowanie tej kwestii bezpośrednio w ustawie o systemie oceny zgodności, zarówno
w odniesieniu do prowadzonej przez organy wyspecjalizowane kontroli spełniania przez
wyroby wymagań, jak i do wszczynanych przez te organy postępowań.
27) Zmiana art. 40h ma charakter porządkowy – uwzględnia kontrolę spełniania przez wyroby
szczegółowych wymagań.
28) Zmiana art. 40j ma charakter porządkowy – uwzględnia kontrolę spełniania przez wyroby
szczegółowych wymagań.
29) Zmieniony art. 40k zapewnia warunki dla realizacji przepisów art. 20 rozporządzenia
(WE) nr 765/2008, umożliwiając organom nadzoru rynku podjęcie natychmiastowych
działań, zwłaszcza wobec wyrobów stwarzających poważne zagrożenie. Z drugiej strony
– w przypadku gdy wyroby nie stwarzają poważnego zagrożenia – przepisy art. 40k
pozwolą na podjęcie przez podmioty gospodarcze działań naprawczych, w tym usunięcie
stwierdzonych niezgodności, bez wszczynania wobec nich postępowania.
30) W art. 41a dodaje się regulację (ust. 4) dopuszczającą w postępowaniu prowadzonym
przez organ wyspecjalizowany dowody z kopii dokumentów, poświadczonych nie tylko
na zasadach określonych w nowym art. 76a § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego
(przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego
adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym),
ale również przez upoważnionego pracownika przedsiębiorcy. Projektowana zmiana, wraz
ze zmianą art. 40e ust. 2 pkt 6, pozwoli złagodzić skutki wprowadzonego ww. przepisem
Kpa tzw. „przymusu adwokackiego” dla stron postępowania, zwłaszcza dla małych
i średnich przedsiębiorców.
16
31) Zmiana art. 41b umożliwia zobowiązanie podmiotu gospodarczego do poinformowania
konsumentów lub użytkowników wyrobu o stwierdzonych niezgodnościach, w celu
ostrzeżenia ich o odkrytym zagrożeniu stwarzanym przez ten wyrób i zmniejszenia ryzyka
spowodowania szkód. Przepis ten umożliwia przedsiębiorcom podjęcie działań
naprawczych również po wszczęciu postępowania. Ponadto zapewnia się powołanie
właściwych przepisów w ust. 2 zdanie drugie.
32)
Zmiana art. 41c ma na celu doprecyzowanie przepisów i wyeliminowanie
sygnalizowanych przez organy wyspecjalizowane problemów z praktyczną realizacją
nadzoru rynku. Ujednolica się również stosowaną terminologię przez zastąpienie
sformułowania „przekazywanie wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i dystrybutorowi”
zdefiniowanym w rozporządzeniu (WE) 765/2008 „udostępnieniem” wyrobu. W ust. 10
w zdaniu drugim zapewnia się powołanie właściwych przepisów.
33) Uchylenie art. 42 przy jednoczesnym dodaniu (nowego) art. 43b zapewni stosowanie
przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego do postępowań zarówno w sprawie
niezgodnych wyrobów wprowadzonych do obrotu, jak i w sprawie zniszczenia wyrobów
importowanych objętych procedurą dopuszczenia do obrotu.
34) Zmiana art. 43a uwzględnia przewidzianą w rozporządzeniu (WE) 765/2008 możliwość
umieszczania adnotacji dotyczących niedopuszczenia wyrobu z kraju trzeciego do obrotu
w systemie teleinformatycznym, jeśli przedstawiane organom celnym dokumenty
dotyczące wyrobów są w formie elektronicznej. Ponadto uwzględnia się kontrolę
spełniania szczegółowych wymagań przez wyroby objęte dyrektywami „starego
podejścia” wdrożonymi na podstawie art. 10 ustawy o systemie oceny zgodności.
Obowiązujące brzmienie art. 43a uzupełnia się nowymi przepisami (ust. 3 – 7), które
określają procedurę niszczenia wyrobów stwarzających poważne zagrożenie, w związku
z przepisem art. 29 ust. 4 rozporządzenia (WE) 765/2008, wprowadzającym możliwość
takiego niszczenia.
35) Dodaje się nowy art. 43b, który zastępuje uchylany art. 42 i zapewnia stosowanie
Kodeksu postępowania administracyjnego do wszystkich postępowań prowadzonych na
podstawie przepisów rozdziału 6 ustawy o systemie oceny zgodności, w tym do
postępowania w sprawie zniszczenia wyrobów przywożonych z krajów trzecich,
przewidzianego w art. 43a w projektowanym brzmieniu.
36)
Zmiana art. 44 reguluje kwestię przekazywania Komisji informacji o środkach
zastosowanych wobec wyrobów stwarzających poważne zagrożenie (jak również
17
o dobrowolnych działaniach podmiotów gospodarczych, podjętych w celu usunięcia
takiego zagrożenia) lub niezgodnych z wymaganiami. Zadanie to powierza się Prezesowi
UOKiK, który monitoruje system kontroli wyrobów. Przepisy zapewniają realizację
obowiązków dotyczących przekazywania Komisji Europejskiej informacji, o których
mowa w art. 16 ust. 2 i w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2008, w tym
przekazywanie informacji o wyrobach stwarzających poważne zagrożenie za pomocą
systemu RAPEX, zgodnie z art. 22 rozporządzenia.
37) Wprowadza się nowy art. 47c – przepis karny za nieprzestrzeganie obowiązku
przechowywania zabezpieczonych próbek kontrolnych. Dotychczasowa praktyka
wykazała, że brak sankcji za „znikanie” próbek kontrolnych jest często wykorzystywany
przez nieuczciwych przedsiębiorców, co prowadzi do obniżenia skuteczności systemu
nadzoru rynku.
38) Zmiana porządkowa – wynikająca z objęcia systemem kontroli również wymagań
szczegółowych, określonych w aktach unijnych innych niż dyrektywy nowego podejścia.
W art. 2 ustawy zmienia się ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym
bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275, z późn. zm.):
1. Zmiana ust. 1 w art. 22a ma charakter porządkowy – zapewnia spójne zasady
w odniesieniu do poświadczania kopii dokumentów przez przedsiębiorców/strony
postępowania w sprawie wprowadzonych do obrotu produktów niespełniających
wymagań, z uwzględnieniem wszystkich możliwości wskazanych w art. 76a § 2 Kodeksu
postępowania administracyjnego (art. 22a w obowiązującym brzmieniu nie uwzględnia
możliwości poświadczania kopii dokumentów przez rzecznika patentowego i doradcę
podatkowego).
2. Zmiana art. 31, który w brzmieniu obowiązującym upoważnia do gromadzenia informacji
o wyrobach niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, polega na uwzględnieniu
w krajowym systemie informacji o produktach niebezpiecznych wszystkich wpisów do
rejestru, o którym mowa w art. 39a ustawy o systemie oceny zgodności, tzn. również
informacji o niezgodnościach wyrobów ze szczegółowymi lub innymi wymaganiami.
3. Zmiana art. 33 uwzględnia przewidzianą w rozporządzeniu (WE) 765/2008 możliwość
umieszczania adnotacji dotyczących niedopuszczenia wyrobu z kraju trzeciego do obrotu
w systemie teleinformatycznym, jeśli przedstawiane organom celnym dokumenty
dotyczące wyrobów są w formie elektronicznej. Dodaje się również nowe przepisy
18
(ust. 2a – 2f), określające procedurę niszczenia produktów stwarzających poważne
zagrożenie, zgodnie z art. 29 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 765/2008.
W art. 3 ustawy zmienia się art. 16 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach
budowlanych (Dz. U. Nr 92, poz. 881, z późn. zm.) w celu zapewnienia – analogicznie jak
w art. 40 ustawy o systemie oceny zgodności – możliwości udziału przedstawicieli organów
nadzoru rynku z państw EOG w kontroli wyrobów budowlanych na terytorium RP.
W art. 4 ustawy zmienia się art. 199 i 200 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) w celu uprawnienia Prezesa
Urzędu Komunikacji Elektronicznej do kontroli spełniania wymagań dotyczących
ekoprojektu przez wyroby, o których mowa w czterech bezpośrednio stosowanych
rozporządzeniach Komisji Europejskiej, wydanych na podstawie dyrektywy 2005/32/WE.
W art. 5 ustawy zmienia się art. 68 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) w celu zapewnienia systemowej spójności w zakresie
przepisów służących wykonaniu rozporządzenia (WE) nr 765/2008 poprzez wprowadzenie
procedury umożliwiającej niszczenie przywożonych na terytorium RP wyrobów medycznych
w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 765/2008 –
analogicznie do projektowanych rozwiązań w ustawie o systemie oceny zgodności oraz
w ustawie o ogólnym bezpieczeństwie produktów.
W art. 6 – 8 ustawy wprowadza się przepisy dostosowawcze i przejściowe
umożliwiające stosowanie, w okresie przejściowym, dotychczasowych przepisów ustawy
o systemie oceny zgodności.
W art. 9 ustawy określa się termin wejścia w życie projektowanej ustawy.
Ze względu na wejście w życie z dniem 30 grudnia 2010 r. zmian w art. 1 ust. 3 i w art. 39a
ust. 3 pkt 2 ustawy o systemie oceny zgodności, wprowadzonych ustawą z dnia 21 maja
2010 r. o zmianie ustawy o wyrobach budowlanych oraz ustawy o systemie oceny zgodności
(Dz. U. Nr 114, poz. 760), wskazany jest termin wejścia w życie projektowanej ustawy
(zawierającej m.in. korekty ww. przepisów) możliwie jak najwcześniejszy, co pozwoli na
19
uniknięcie jednoczesnego stosowania do kontroli wyrobów budowlanych regulacji zawartych
w dwóch ustawach, a także zbędnego przekazywania Prezesowi UOKiK przez organy
nadzoru budowlanego kopii decyzji o umorzeniu postępowań.
Jednocześnie zapewnia się późniejsze wejście w życie przepisów ustawy
zmieniających regulacje związane z kontrolą wyrobów/produktów przywożonych z państw
trzecich, w szczególności przepisów określających procedurę niszczenia wyrobów/produktów
(objętych procedurą celną „dopuszczenie do obrotu”) stwarzających poważne zagrożenie.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w trybie określonym w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Nie zostało zgłoszone
zainteresowanie pracami nad projektem ustawy.
20