Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
takowe istnieją, klasyfikuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i sposobu
klasyfikacji substancji i ich mieszanin;
4) w ust. 4 wskazano, że w przypadku substancji niezamieszczonych w tabeli 3.2 załącznika
VI do rozporządzenia nr 1272/2008 klasyfikacji dokonuje się zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie ust. 5 tego artykułu;
5) w ust. 5 – uzupełniono upoważnienie do wydania aktu wykonawczego o wytyczne
dotyczące treści rozporządzenia;
6) w ust. 6 – uzależniono stosowanie przepisów art. 19 ustawy od przepisów art. 61 ust. 1 – 5
rozporządzenia nr 1272/2008. Przepisy art. 61 ust. 1 – 5 tego rozporządzenia precyzyjnie
określają, od kiedy substancje lub mieszaniny klasyfikuje się zgodnie z przepisami tego
rozporządzenia, kiedy można substancje lub mieszaniny klasyfikować zgodnie z przepisami
tego rozporządzenia oraz kiedy obowiązkowa jest klasyfikacja zgodnie z kryteriami,
o których mowa w art. 19 ust. 5 ustawy.
16. W art. 20 – w ust. 1 wprowadzono obowiązek oznakowania opakowań substancji
niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych. W ust. 2 określono ogólne zasady
oznakowania opakowań substancji chemicznych i ich mieszanin oraz niektórych mieszanin
chemicznych. W ust. 3 dodano informację, w jaki sposób Inspektor decyduje o przyznaniu
zgody lub jej braku na zastosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej.
W ust. 4 wskazano, że w przypadku niektórych substancji oraz mieszanin, oraz niektórych
rodzajów opakowań oznakowanie opakowania może nie zawierać wszystkich elementów
(wyłączenie spod ogólnego obowiązku oznakowania zawartego w ust. 1), natomiast w ust. 6
zawarto specjalne wymagania dotyczące oznakowania substancji o zharmonizowanej
klasyfikacji. W ust. 9 wprowadzono zakaz umieszczania oznaczeń wskazujących, że
substancja lub mieszanina nie jest niebezpieczna, jeżeli spełnia kryteria klasyfikacji jako
niebezpieczna. W ust. 10 wprowadzono obowiązek umieszczania dodatkowych napisów dla
niektórych mieszanin niesklasyfikowanych jako niebezpieczne. W ust. 11 zamieszczono
delegację do wydania przepisów szczegółowych, natomiast w ust. 12 uzależniono stosowanie
tego artykułu od przepisów art. 61 ust. 1 – 5 rozporządzenia nr 1272/2008.
Przepisy art. 61 ust. 1 – 5 tego rozporządzenia precyzyjnie określają, kiedy należy stosować
oznakowanie zgodne z przepisami art. 4 ust. 1, art. 20 ust. 1 – 10 oraz przepisami wydanymi
12
na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy, a kiedy należy stosować przepisy rozporządzenia
nr 1272/2008.
17. W art. 21:
1) w ust. 1 – doprecyzowano przepis dotyczący oznakowania rurociągów zawierających
niebezpieczne substancje lub mieszaniny dostosowując go do terminologii występującej
w
dyrektywie 92/58/EWG w sprawie minimalnych wymagań dotyczących znaków
bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy;
2) w ust. 2 – wprowadzono odstępstwa od ogólnego obowiązku oznakowania pojemników
i zbiorników służących do przechowywania substancji niebezpiecznych lub mieszanin
niebezpiecznych przez krótki czas lub gdy zawartość pojemnika lub zbiornika ulega częstym
zmianom;
3) w ust. 3 – uzupełniono upoważnienie do wydania aktu wykonawczego o wytyczne
dotyczące treści rozporządzenia.
18. W art. 22:
1) w ust. 1 – wymagania dotyczące opakowań mieszanin niebezpiecznych uzupełniono
o informacje wynikające z przepisów dyrektywy 1999/45/WE;
2) w ust. 2 – doprecyzowano przepis dotyczący opakowań transportowych;
3) w ust. 3 – wprowadzono obowiązek zaopatrzenia opakowania niektórych substancji
niebezpiecznych lub mieszanin niebezpiecznych oferowanych lub sprzedawanych
konsumentom w zamknięcia utrudniające otwarcie przez dzieci lub wyczuwalne dotykiem
ostrzeżenie o niebezpieczeństwie;
4) w ust. 4 wprowadzono obowiązek spełniania wymagań określonych w odpowiednich
normach (dotyczących zamknięć utrudniających otwarcie przez dzieci oraz wyczuwalnych
dotykiem ostrzeżeń o niebezpieczeństwie), które mogą zostać potwierdzone przez jednostki
organizacyjne wskazane w ust. 5, tj. te, które spełniają wymagania serii EN 45 000 lub
jednostki równoważne. Dokumentem potwierdzającym zgodność z odpowiednimi
wymaganiami, o którym mowa w ust. 4, jest świadectwo;
5) w ust. 6 – określono przypadki, w których wykonywanie badań dotyczących zamknięć
utrudniających otwarcie przez dzieci nie jest obowiązkowe oraz sytuacje,
w których właściwe organy nadzoru mogą wymagać od osoby odpowiedzialnej za
wprowadzenie produktu do obrotu okazania im odpowiedniego świadectwa;
13
6) w ust. 7 – uzupełniono upoważnienie do wydania aktu wykonawczego o wytyczne
dotyczące treści rozporządzenia;
7) w ust. 8 – uzależniono stosowanie tego przepisu od przepisów art. 61 ust. 1 – 4
rozporządzenia nr 1272/2008, które precyzyjnie określają, kiedy opakowania substancji lub
mieszanin muszą spełniać wymagania niniejszej ustawy, a kiedy wymagania dotyczące
opakowań reguluje rozporządzenie nr 1272/2008.
19. W art. 23 – rozszerzono zakres przedmiotowy przepisu w związku z określeniem w nowej
ustawie substancji lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie;
20. W art. 25 – rozszerzono zakres przedmiotowy przepisu, dostosowując go do terminologii
wprowadzanej rozporządzeniem nr 1272/2008. Jednocześnie dokonano zmiany zakresu
podmiotowego przepisu, wskazując, iż osobami zobowiązanymi do sporządzania spisu są
producenci, importerzy oraz dalsi użytkownicy. Włączenie do dotychczasowego katalogu
podmiotów stosujących substancje i mieszaniny, a wykluczenie dystrybutorów – jako
podmiotów jedynie magazynujących i wprowadzających do obrotu substancje i mieszaniny,
ma na celu zapewnienie, iż wyłącznie podmioty, które aktywnie posługują się substancjami
i
mieszaninami niebezpiecznymi lub stwarzającymi zagrożenia, zobowiązane są do
posiadania spisu tych substancji i mieszanin.
21. W art. 26:
1) w ust. 1 – rozszerzono zakres przedmiotowy przepisu w związku z wprowadzeniem
w nowej ustawie określenia substancji lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie. Usunięto
wyrazy „warunki lub zakazy”. Definicja ograniczenia, do jakiej odwołano się w projekcie
ustawy, określa ograniczenie jako każdy warunek lub zakaz odnoszący się do produkcji,
stosowania lub wprowadzania do obrotu. Oznacza to, że obejmuje ona swym zakresem
zarówno warunek, jak i zakaz. W celu uniknięcia błędnej interpretacji terminu warunek lub
zakaz zaistniała potrzeba wprowadzenia w ust. 1 terminu „ograniczenie”;
2) w ust. 2 – pozostawiono delegację dla ministra właściwego do spraw gospodarki, który
w przypadku niektórych ograniczeń znajdujących się w załączniku XVII do rozporządzenia
nr
1907/2006 ma możliwość określenia warunków i sposobu stosowania ograniczeń
zawartych w tym załączniku. Państwa członkowskie mogą skorzystać z tego uprawnienia
i w takim przypadku mają obowiązek powiadomić o tym Komisję i pozostałe państwa
członkowskie.
14
22. W art. 27:
1) art. 27 podzielono na dwie jednostki redakcyjne – art. 27 i art. 28. Zmiana redakcyjna
miała na celu zapewnienie przejrzystości przepisów określających obowiązki Inspektora.
23. W art. 29:
1) w zdaniu wstępnym uzupełniono katalog organów nadzoru uprawnionych do sprawowania
kontroli o Wojskową Inspekcję Sanitarną. Zgodnie z art. 20a ustawy z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Wojskowa Inspekcja Sanitarna realizuje, na terenach
określonych w tym przepisie, zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2) w pkt 1 powyższego artykułu uszczegółowiono zakres kompetencji Inspekcji Ochrony
Środowiska;
3) w pkt 2 wykreślono wyrazy „przez pracodawców” w celu uzyskania spójności tego
przepisu z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Pracy;
4) w pkt 3 powyższego artykułu dookreślono zakres kompetencji Inspekcji Handlowej
poprzez uprawnienie tego organu do kontroli przestrzegania przez dostawców przepisów
tytułu III (Oznakowanie) i IV (Pakowanie) rozporządzenia nr 1272/2008 w odniesieniu do
handlu hurtowego i detalicznego.
24. W rozdziale 7 dotyczącym przepisów karnych:
1) uporządkowano numerację artykułów;
2) tam, gdzie było to niezbędne, zmieniono terminologię dostosowując ją do przepisów
rozporządzenia nr 1272/2008;
3) dodano sankcje za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 1272/2008.
25. W art. 41 i 42 – wprowadzono sankcje za brak dokonania klasyfikacji przez określone
podmioty z uwagi na jednoznaczne określenie tego obowiązku w art. 4 rozporządzenia
nr 1272/2008. Postępowanie w sprawach objętych tymi przepisami będzie następowało
w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
26. W art. 43 ust. 1 – dodano kary za nieprzestrzeganie wymogów dotyczących oznakowania
niektórych mieszanin niebędących niebezpiecznymi. Zgodnie z delegacją wynikającą z art. 20
ustawy, Minister Zdrowia w rozporządzeniu dotyczącym oznakowania opakowań substancji
niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych określa m.in. szczególne wymogi dotyczące
oznakowania niektórych mieszanin chemicznych. Dotychczasowe brzmienie przedmiotowego
przepisu nie zawierało sformułowania „mieszaninę wymagającą szczególnego sposobu
15
oznakowania”, co skutkowało tym, że organy nadzoru nie miały możliwości kontrolowania
tych podmiotów, które wprowadzają do obrotu mieszaniny niezaklasyfikowane jako
niebezpieczne, ale wymagające szczególnego sposobu oznakowania.
27. W art. 44:
1) w ust. 1 – określono sankcję, w postaci kary grzywny, za wprowadzanie do obrotu
substancji lub mieszanin stwarzających zagrożenie bez właściwego oznakowania
wymaganego przepisami rozporządzenia nr 1272/2008. Obowiązek ten wynika
z art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia;
2) w ust. 2 wprowadzono także sankcję, w postaci kary grzywny, za niedokonanie przez
dostawców aktualizacji informacji zawartych na etykietach substancji lub mieszanin objętych
zakresem stosowania rozporządzenia nr 1272/2008. Obowiązek aktualizacji etykiety
w przypadku zmiany klasyfikacji lub oznakowania substancji bądź mieszaniny czy
zamieszczenia na etykiecie nowych informacji wymaganych art. 25 wynika z art. 30 tego
rozporządzenia. Postępowanie w sprawach objętych tym artykułem będzie następowało
w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
28. W art. 45 doprecyzowano przepis karny dotyczący oznakowania rurociągów
zawierających niebezpieczne substancje lub mieszaniny, dostosowując go do terminologii
występującej w dyrektywie 92/58/EWG w sprawie minimalnych wymagań dotyczących
znaków bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy.
29. W art. 46 ust. 2 – przepis ten uzupełniono poprzez dodanie dodatkowo sankcji za
niezapewnienie odpowiednich opakowań substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie.
Obowiązek taki wynika z rozporządzenia nr 1272/2008 (art. 4 ust. 4).
30. W art. 48 – wprowadzono dodatkowo sankcję za reklamę substancji stwarzającej
zagrożenie bez wymienienia klas lub kategorii zagrożenia związanych
z tą substancją oraz sankcję za reklamę mieszanin stwarzających zagrożenie lub
o których mowa w art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 1272/2008, umożliwiających zakup tej
mieszaniny konsumentom bez wcześniejszego zapoznania się z etykietą.
Przepisy rozporządzenia nr 1272/2008, mając na celu ochronę zdrowia ludzi,
a w szczególności konsumentów, wymagają, aby reklama substancji stwarzających
zagrożenie zawierała informację o zagrożeniach stwarzanych przez te substancje.
Z tego też powodu także reklama mieszanin stwarzających zagrożenie, która może
umożliwiać konsumentom zakup takiej mieszaniny bez uprzedniego zapoznania się
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik