Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
projekt ustawy dotyczy wykonania wyroku TK z 20 X 2009 r. i wprowadzenia 5-letniego terminu (przedłużając z obowiązującego 2-letniego, który uniemożliwiał wznowienia także wtedy, gdy podstawa wznowienia konkretnego postępowania zmaterializowała się dopiero po jego upływie tzn po wyroku TK) dla wznowienia spraw na podstawie kpc
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3305
- Data wpłynięcia: 2010-07-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 87, poz. 482
3305
sprzeciwiają się rozwiązaniom ustawowym tego typu. Dodatkowo trafnym okazał się także
zarzut naruszenia zasad poprawnej legislacji, mających swe źródło w art. 2 Konstytucji. Otóż
wskutek zastosowania wadliwej techniki legislacyjnej, potencjalni adresaci art. 47922 k.p.c.
zostali pozbawieni konstytucyjnego prawa podmiotowego, co z kolei pozwala postawić tezę,
że ustawodawca stworzył zaledwie pozór istnienia prawa. Jednocześnie Trybunał doszedł do
wniosku, że art. 47922 k.p.c. pozostaje w sprzeczności ze standardem wywodzonym z art. 32
ust. 1 Konstytucji, gdyż pozwala na odmienne traktowanie osób znajdujących się w podobnej
sytuacji (tzn. dysponujących rozstrzygnięciem potwierdzającym zastrzeżenia odnośnie do
konstytucyjności danego uregulowania), w zależności od tego, czy osoby te zdołały wystąpić
ze skargą o wznowienie w terminie dwóch lat od uprawomocnienia się orzeczenia czy też
uchybiły temu terminowi, choćby nastąpiło to z powodu okoliczności, na które nie miały
żadnego wpływu. W opinii Trybunału Konstytucyjnego: „(…) wszystkie podmioty, wobec
których zapadły prawomocne wyroki oparte na akcie normatywnym, który został uznany
za niekonstytucyjny, powinny zasadniczo dysponować prawem wznowienia postępowania.
W tym sensie wprowadzone przez ustawodawcę zróżnicowanie i w efekcie odebranie prawa
do wznowienia postępowania – w rozpatrywanej sprawie po upływie dwóch lat od
uprawomocnienia się wyroku – ma charakter arbitralny i przypadkowy.”
2.2. Wyrok wywołał skutki prawne z dniem publikacji (28 października 2009 r.).
Trybunał nie zdecydował się na odsunięcie w czasie terminu utraty mocy obowiązującej
zakwestionowanej normy.
3. Cele i zakres projektowanej ustawy
Mając na uwadze konieczność dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego, kierując się brzmieniem sentencji tego orzeczenia oraz motywami jego
uzasadnienia, proponuje się, aby nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego polegała na zmianie brzmienia art. 47922 poprzez dodanie zdania
drugiego przesądzającego, iż w sytuacji, gdy podstawą wznowienia ma być art. 4011 k.p.c.
stosuje się termin pięcioletni (czyli analogicznie jak w wypadku spraw rozpoznawanych
w zwykłym trybie – art. 408 k.p.c.). Tym samym jednoznacznie określony zostanie kolejny
wyjątek od zasady, wedle której wznowienia postępowania w tzw. sprawach gospodarczych
można domagać się w terminie nie przekraczającym lat dwóch.
4
4. Konsultacje
Projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania Ministrowi Spraw Zagranicznych,
Ministrowi Sprawiedliwości, Krajowej Radzie Sądownictwa, Sądowi Najwyższemu, Naczelnej
Radzie Adwokackiej, Krajowej Radzie Radców Prawnych, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich
IUSTITIA, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Business Center Club, Konfederacji
Pracodawców Polskich oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Minister Spraw Zagranicznych, Sąd Najwyższy i Krajowa Rada Sądownictwa nie
zgłosili uwag do przedłożonego projektu. Ponadto pozytywnie wypowiedział się o nim
Minister Sprawiedliwości.
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 28 lipca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1398/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego ma na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20
października 2009 r. w sprawie SK 6/09 (Dz.U. Nr 179, poz. 1395). Zmiana
polega na wprowadzeniu możliwości wznowienia postępowania w okresie do
pięciu lat od uprawomocnienia się wyroku, w przypadku gdy Trybunał
Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego, na podstawie którego
zostało wydane orzeczenie, z Konstytucją, ratyfikowaną umową
międzynarodową lub z ustawą.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem
projektowanej ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Opiniowany projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzje
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 28 lipca 2010 r.
BAS–WAPEiM–1399/10
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy –
Kodeks postępowania cywilnego (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Piotr Benedykt Zientarski) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego ma na celu wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20
października 2009 r. w sprawie SK 6/09 (Dz.U. Nr 179, poz. 1395). Zmiana
polega na wprowadzeniu możliwości wznowienia postępowania w okresie do
pięciu lat od uprawomocnienia się wyroku, w przypadku gdy Trybunał
Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego, na podstawie którego
zostało wydane orzeczenie, z Konstytucją, ratyfikowaną umową
międzynarodową lub z ustawą.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
cywilnego nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. Projekt nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla