Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o licencji syndyka
- znowelizowanie przepisów ustawy dotyczących egzaminów dla osób ubiegających się o licencję syndyka;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3206
- Data wpłynięcia: 2010-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o licencji syndyka
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 239, poz. 1590
3206
- 6 -
dotychczas przeprowadzono jeden egzamin, do którego przystąpiło 120 osób (do części
pisemnej), spośród których do części ustnej przystąpiły 83 osoby. Poniesione koszty egzaminu
wyniosły:
- na część pisemną - 32.346,90 zł (9.000,90 zł tytułem kosztów wynagrodzenia zespołu
przygotowującego pytania na część pisemną oraz 23.346 zł z tytułu kosztów
wynagrodzenia Komisji Egzaminacyjnej za przeprowadzenie części pisemnej egzaminu),
- na część ustną egzaminu - 94.102.92 zł (17.379,80 zł będących kosztami wynagrodzenia
zespołu przygotowującego pytania na część ustną egzaminu oraz 76.723,12 zł z tytułu
kosztów wynagrodzenia Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej część ustną
egzaminu).
Z przedstawionych danych wynika, że wydatki poniesione na część ustną egzaminu
są ponad dwukrotnie wyższe od wydatków poniesionych na część pisemną egzaminu.
Powyższe zestawienie uwzględnia również wynagrodzenie przewodniczącego Komisji
Egzaminacyjnej, które zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
3 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia członków Komisji
Egzaminacyjnej powołanej do przeprowadzenia egzaminu dla osób ubiegających się
o licencję syndyka oraz zespołu do przygotowania pytań i zadań problemowych na egzamin,
stanowi 150 % wynagrodzenia członka Komisji Egzaminacyjnej. Pomimo wprowadzenia
dodatkowej funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej oraz
przewodniczącego zespołu do przygotowania pytań i zadań problemowych na egzamin,
ostatecznie łączne koszty przeprowadzenia egzaminu na licencję syndyka na nowych
warunkach ulegną zmniejszeniu.
W opinii Ministerstwa Sprawiedliwości poza wydatkami na zakup i instalację
programu do udostępnienia w BIP listy syndyków, wdrożenie projektu ustawy w pozostałym
zakresie nie zwiększy wydatków budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, ani nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1111/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o licencji syndyka (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o
licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 850 ze zmianą).
Celem proponowanej nowelizacji jest zwiększenie dostępności do zawodu
syndyka poprzez uproszczenie zasad składania egzaminu przez osoby
ubiegające się o licencję syndyka. Do istotniejszych proponowanych w
projekcie zmian należą: rezygnacja z przeprowadzania części egzaminu w
formie ustnej, zniesienie punktacji ujemnej za udzielenie nieprawidłowych
odpowiedzi, a także podawanie do publicznej wiadomości wykazu tytułów
aktów prawnych i zalecanej literatury, które będą stanowić podstawę
opracowania pytań testowych na egzamin.
W projekcie nie przewidziano zmian w innych ustawach.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 1-4, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, zasadniczo nie jest objęta zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
Jedyny przepis, który jest związany z prawem Unii Europejskiej to art. 1
pkt 2 ustawy, dotyczący art. 8 ust. 1 ustawy o licencji syndyka. Przepis ten
przewiduje, że egzamin dla osób ubiegających się o licencję syndyka ma być
przeprowadzany w języku polskim.
Wymóg znajomości języka polskiego przy ubieganiu się o licencję
syndyka podlega ocenie zgodności z art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej (dalej jako „TfUE”) oraz przepisami rozporządzenia Rady (EWG)
nr 1612/68 z dnia 15 października 1968 r. w sprawie swobodnego przepływu
pracowników wewnątrz Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 257 z 19.10.1968, s. 2—12
z późn. zm.).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Utrzymanie w projekcie wymogu zdawania egzaminu pisemnego w
języku polskim przez osoby ubiegające się o licencję syndyka jest pochodną
obowiązującego i niezmienionego w przedstawionym projekcie art. 3 ustawy,
który określa wymagania stawiane osobom fizycznym ubiegającym się o
licencję syndyka. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy wymogiem jest znajomość
języka polskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności syndyka.
Wskazane w punkcie 2 niniejszej opinii przepisy prawa UE dopuszczają
wprowadzenie wymogu znajomości języka polskiego w przypadku, gdy jest to
niezbędne ze względu na charakter oferowanej pracy (por. art. 3 rozporządzenia
1612/68). Potwierdza to również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej (por. przykładowo sprawa C-379/87 Groener czy C-281/98
Angonese i in.).
W omawianym przypadku wymóg znajomości języka polskiego przez
syndyków dotychczas nie budził wątpliwości co do zgodności z prawem UE.
Proponowane rozwiązanie również nie rodzi zastrzeżeń tym bardziej, że
proponowana zmiana dotyczy jedynie rezygnacji z części ustnej egzaminu.
Obowiązki nakładane na syndyków ustawą – Prawo upadłościowe i naprawcze
uzasadniają wprowadzenie wymogu znajomości języka polskiego, a tym samym
dopuszczają przeprowadzenie egzaminu pisemnego w języku polskim.
4.
Konkluzje
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o licencji syndyka jest zgodny z
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1112/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie
ustawy o licencji syndyka (przedstawiciel wnioskodawców: senator Piotr
Benedykt Zientarski) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt ustawy zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o
licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 850 ze zmianą).
Celem proponowanej nowelizacji jest zwiększenie dostępności do zawodu
syndyka poprzez uproszczenie zasad składania egzaminu przez osoby
ubiegające się o licencję syndyka. Do istotniejszych proponowanych w
projekcie zmian należą: rezygnacja z przeprowadzania części egzaminu w
formie ustnej, zniesienie punktacji ujemnej za udzielenie nieprawidłowych
odpowiedzi, a także podawanie do publicznej wiadomości wykazu tytułów
aktów prawnych i zalecanej literatury, które będą stanowić podstawę
opracowania pytań testowych na egzamin.
W projekcie nie przewidziano zmian w innych ustawach.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 1-4, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
dotychczas przeprowadzono jeden egzamin, do którego przystąpiło 120 osób (do części
pisemnej), spośród których do części ustnej przystąpiły 83 osoby. Poniesione koszty egzaminu
wyniosły:
- na część pisemną - 32.346,90 zł (9.000,90 zł tytułem kosztów wynagrodzenia zespołu
przygotowującego pytania na część pisemną oraz 23.346 zł z tytułu kosztów
wynagrodzenia Komisji Egzaminacyjnej za przeprowadzenie części pisemnej egzaminu),
- na część ustną egzaminu - 94.102.92 zł (17.379,80 zł będących kosztami wynagrodzenia
zespołu przygotowującego pytania na część ustną egzaminu oraz 76.723,12 zł z tytułu
kosztów wynagrodzenia Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej część ustną
egzaminu).
Z przedstawionych danych wynika, że wydatki poniesione na część ustną egzaminu
są ponad dwukrotnie wyższe od wydatków poniesionych na część pisemną egzaminu.
Powyższe zestawienie uwzględnia również wynagrodzenie przewodniczącego Komisji
Egzaminacyjnej, które zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
3 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości wynagrodzenia członków Komisji
Egzaminacyjnej powołanej do przeprowadzenia egzaminu dla osób ubiegających się
o licencję syndyka oraz zespołu do przygotowania pytań i zadań problemowych na egzamin,
stanowi 150 % wynagrodzenia członka Komisji Egzaminacyjnej. Pomimo wprowadzenia
dodatkowej funkcji zastępcy przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej oraz
przewodniczącego zespołu do przygotowania pytań i zadań problemowych na egzamin,
ostatecznie łączne koszty przeprowadzenia egzaminu na licencję syndyka na nowych
warunkach ulegną zmniejszeniu.
W opinii Ministerstwa Sprawiedliwości poza wydatkami na zakup i instalację
programu do udostępnienia w BIP listy syndyków, wdrożenie projektu ustawy w pozostałym
zakresie nie zwiększy wydatków budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, ani nie wpłynie na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
BAS – WAPEiM – 1111/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o licencji syndyka (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Piotr Benedykt Zientarski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o
licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 850 ze zmianą).
Celem proponowanej nowelizacji jest zwiększenie dostępności do zawodu
syndyka poprzez uproszczenie zasad składania egzaminu przez osoby
ubiegające się o licencję syndyka. Do istotniejszych proponowanych w
projekcie zmian należą: rezygnacja z przeprowadzania części egzaminu w
formie ustnej, zniesienie punktacji ujemnej za udzielenie nieprawidłowych
odpowiedzi, a także podawanie do publicznej wiadomości wykazu tytułów
aktów prawnych i zalecanej literatury, które będą stanowić podstawę
opracowania pytań testowych na egzamin.
W projekcie nie przewidziano zmian w innych ustawach.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 1-4, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, zasadniczo nie jest objęta zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
Jedyny przepis, który jest związany z prawem Unii Europejskiej to art. 1
pkt 2 ustawy, dotyczący art. 8 ust. 1 ustawy o licencji syndyka. Przepis ten
przewiduje, że egzamin dla osób ubiegających się o licencję syndyka ma być
przeprowadzany w języku polskim.
Wymóg znajomości języka polskiego przy ubieganiu się o licencję
syndyka podlega ocenie zgodności z art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej (dalej jako „TfUE”) oraz przepisami rozporządzenia Rady (EWG)
nr 1612/68 z dnia 15 października 1968 r. w sprawie swobodnego przepływu
pracowników wewnątrz Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 257 z 19.10.1968, s. 2—12
z późn. zm.).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Utrzymanie w projekcie wymogu zdawania egzaminu pisemnego w
języku polskim przez osoby ubiegające się o licencję syndyka jest pochodną
obowiązującego i niezmienionego w przedstawionym projekcie art. 3 ustawy,
który określa wymagania stawiane osobom fizycznym ubiegającym się o
licencję syndyka. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy wymogiem jest znajomość
języka polskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności syndyka.
Wskazane w punkcie 2 niniejszej opinii przepisy prawa UE dopuszczają
wprowadzenie wymogu znajomości języka polskiego w przypadku, gdy jest to
niezbędne ze względu na charakter oferowanej pracy (por. art. 3 rozporządzenia
1612/68). Potwierdza to również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej (por. przykładowo sprawa C-379/87 Groener czy C-281/98
Angonese i in.).
W omawianym przypadku wymóg znajomości języka polskiego przez
syndyków dotychczas nie budził wątpliwości co do zgodności z prawem UE.
Proponowane rozwiązanie również nie rodzi zastrzeżeń tym bardziej, że
proponowana zmiana dotyczy jedynie rezygnacji z części ustnej egzaminu.
Obowiązki nakładane na syndyków ustawą – Prawo upadłościowe i naprawcze
uzasadniają wprowadzenie wymogu znajomości języka polskiego, a tym samym
dopuszczają przeprowadzenie egzaminu pisemnego w języku polskim.
4.
Konkluzje
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o licencji syndyka jest zgodny z
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1112/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie
ustawy o licencji syndyka (przedstawiciel wnioskodawców: senator Piotr
Benedykt Zientarski) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt ustawy zmierza do nowelizacji ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o
licencji syndyka (Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 850 ze zmianą).
Celem proponowanej nowelizacji jest zwiększenie dostępności do zawodu
syndyka poprzez uproszczenie zasad składania egzaminu przez osoby
ubiegające się o licencję syndyka. Do istotniejszych proponowanych w
projekcie zmian należą: rezygnacja z przeprowadzania części egzaminu w
formie ustnej, zniesienie punktacji ujemnej za udzielenie nieprawidłowych
odpowiedzi, a także podawanie do publicznej wiadomości wykazu tytułów
aktów prawnych i zalecanej literatury, które będą stanowić podstawę
opracowania pytań testowych na egzamin.
W projekcie nie przewidziano zmian w innych ustawach.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 1-4, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3206
› Pobierz plik
-
3206-001
› Pobierz plik
-
3206-002
› Pobierz plik
-
3206-003
› Pobierz plik
-
3206-s
› Pobierz plik