Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt przewiduje nowe brzmienie definicji lecznictwa uzdrowiskowego. Została ona usczegółowiona poprzez wskazanie dwóch charakterystycznych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez zaklady lecznictwa uzdrowiskowego - leczenia albo rehabilitacji uzdrowiskowej. Przewiduje sie także doprecyzowanie poszczególnych przepisów zawartych w ustawie
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3111
- Data wpłynięcia: 2010-05-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-03-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 73, poz. 390
3111
uzdrowiska. Biorąc pod uwagę czytelność zarysu poszczególnych stref ochrony uzdrowiskowej
oraz naniesionych w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej zakładów lecznictwa uzdrowiskowego
i nazw ulic, zaszła potrzeba zmiany skali map w tej strefie z 1:10 000 na 1:5 000, jak również
połączenia na 1 załączniku strefy „B” i „A” w skali 1:10 000 oraz na kolejnym załączniku stref
„A”, „B”, „C” w skali 1:25 000. Po powyższej korekcie nie zaszła konieczność zmiany liczby
obowiązujących załączników graficznych.
Powyższe zmiany pozwolą na czytelne przedstawienie stref ochrony uzdrowiskowej
i przyczynią się do sprawniejszego uzgadniania warunków zabudowy i zagospodarowania terenów
oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w poszczególnych uzdrowiskach.
W zmienianej ustawie doprecyzowano przepisy dotyczące ustalania kierunków leczniczych
dla danego uzdrowiska. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami kierunki lecznicze dla danego
uzdrowiska są ustalane w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, nadającego danemu obszarowi
status uzdrowiska albo status obszaru ochrony uzdrowiskowej. Proponowane zmiany umożliwiają
ustalenie kierunków leczniczych w drodze decyzji o potwierdzeniu możliwości prowadzenia
lecznictwa uzdrowiskowego na obszarze, dla którego sporządzono operat uzdrowiskowy,
wydawanej przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
W nowelizowanej ustawie zaproponowano także rozszerzenie statutu uzdrowiska lub
obszaru ochrony uzdrowiskowej o wskazanie przepisów porządkowych dotyczących: formy
i miejsca prowadzenia punktów sprzedaży pamiątek, wyrobów ludowych, produktów regionalnych
lub towarów o podobnym charakterze, lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych, wykazu imprez
masowych znajdujących się w harmonogramie imprez gminnych. Dopuszczenie ww. form
działalności w poszczególnych strefach ochrony uzdrowiskowej uporządkuje wewnętrzną
organizację oraz sposób funkcjonowania uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej.
W przepisach karnych przedmiotowego projektu wprowadzono odpowiedzialność karną za
prowadzenie w strefach ochrony uzdrowiskowej na obszarze uzdrowiska lub obszarze ochrony
uzdrowiskowej działalności, wskazanej w art. 38a ustawy. Powyższa regulacja ma na celu
zwiększenie skuteczności funkcjonowania zakazu prowadzenia tego rodzaju działalności, co z kolei
powinno mieć wpływ na wzmocnienie funkcji leczniczej uzdrowiska lub obszaru ochrony
uzdrowiskowej.
W projektowanej ustawie zaproponowano uchylenie art. 64, który stanowił upoważnienie
dla ministra właściwego do spraw skarbu państwa (w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw zdrowia) do określenia, w drodze rozporządzenia, wykazu zakładów lecznictwa
uzdrowiskowego prowadzonych w formie jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które nie będą
7
podlegać prywatyzacji. Przepis ten przekraczał zakres kompetencji Ministra Zdrowia
w przedmiocie rozstrzygania o zasadności prywatyzacji spółek Skarbu Państwa. Ponadto każdy
zakład lecznictwa uzdrowiskowego, bez względu na jego formę organizacyjno-prawną może
zawierać umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, dlatego też zmiana ta jest uzasadniona.
W zmienianej ustawie wprowadzono możliwość prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego,
także poza uzdrowiskiem, w podziemnych urządzonych wyrobiskach górniczych. Proponowane
rozwiązanie umożliwia wykorzystanie naturalnego mikroklimatu podziemnych komór solnych do
prowadzenia leczenia albo rehabilitacji uzdrowiskowej. Przedmiotowa regulacja ma na celu rozwój
metod leczenia układu oddechowego oraz alergii. Z uwagi na to, iż leczenie prowadzone będzie
poza uzdrowiskiem, nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące stref ochrony uzdrowiskowej.
Jednoczesna nowelizacja ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U.
z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.) ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących możliwości
wykorzystywania naturalnych surowców leczniczych, w tym kopalin leczniczych, do prowadzenia
lecznictwa uzdrowiskowego. Obecnie dwa reżimy prawne regulują kwestię badania właściwości
leczniczych naturalnych surowców leczniczych, w tym kopalin leczniczych. Są to:
1) ustawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (przy dopuszczeniu do obrotu
kopaliny leczniczej na podstawie art. 20 ww. ustawy oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie wniosku o dopuszczenie do obrotu nieprzetworzonych
surowców farmaceutycznych używanych w celach leczniczych, surowców roślinnych
w
postaci rozdrobnionej, kopalin leczniczych, produktów leczniczych wytwarzanych
metodami przemysłowymi i surowców farmaceutycznych przeznaczonych do sporządzania
leków recepturowych i aptecznych oraz wykazu surowców i produktów (Dz. U. Nr 125,
poz. 1167, z późn. zm.);
2) ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach
ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych.
Nie ma potrzeby, żeby te zagadnienia były regulowane w dwóch odrębnych aktach prawnych. To
ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych jest właściwa w kwestiach potwierdzania
właściwości leczniczych naturalnych surowców leczniczych, w tym kopalin leczniczych.
Potwierdzenie to odbywa się na podstawie udokumentowanych badań takich surowców
prowadzonych przez odpowiednie jednostki (w tym jednostki badawczo-rozwojowe, placówki
naukowe Polskiej Akademii Nauk). Uprawniona jednostka wydaje gminie ubiegającej się o nadanie
statusu uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej świadectwo dokumentujące potwierdzenie
właściwości leczniczych naturalnych surowców leczniczych.
8
W związku z powyższym zaproponowano wykreślenie kwestii kopalin leczniczych z ustawy
z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne. W ten sposób ustawa z dnia 28 lipca 2005 r.
o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach
uzdrowiskowych będzie wyłącznie właściwa w przedmiocie potwierdzania właściwości leczniczych
naturalnych surowców leczniczych oraz możliwości ich wykorzystania do lecznictwa
uzdrowiskowego. Przedsiębiorcy uzdrowiskowi będą mogli naturalne surowce lecznicze, w tym
kopaliny lecznicze, w dalszym ciągu wykorzystywać do prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego
lub też wprowadzić do obrotu jako lek – po spełnieniu wszelkich wymogów związanych
z wprowadzeniem do obrotu produktu leczniczego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września
2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
Omawiana nowelizacja ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne w tym zakresie
ma na celu dostosowanie stanu prawnego do stanu faktycznego. Mimo że przepisy dotyczące
dopuszczenia do obrotu kopaliny leczniczej, na podstawie ww. ustawy obowiązują od 2002 r.
jedynie część podmiotów prowadzących działalność w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego
uzyskało wymagane przepisami prawa pozwolenie.
Pozostałe zmiany dokonane w ustawach: z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
i z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej mają charakter redakcyjno-dostosowujący do zmian
wprowadzonych w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach
i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Wprawdzie obecnie ustawa
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej w art. 139 stanowi, że urlopu zdrowotnego udziela
kierownik urzędu na podstawie skierowania na leczenie sanatoryjne, profilaktyczne, rehabilitacyjne
lub uzdrowiskowe, ale zakres tego skierowania mieści się w skierowaniu na leczenie uzdrowiskowe
albo rehabilitację leczniczą.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt ustawy został
opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
aden podmiot, w trybie określonym tą ustawą, nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa oddziałuje na zakłady lecznictwa uzdrowiskowego, gminy uzdrowiskowe,
wojewodów i podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie gmin uzdrowiskowych.
2.
Zakres konsultacji społecznych
Projekt został przekazany do konsultacji w szczególności następującym podmiotom: Naczelna
Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Naczelna Rada Aptekarska, Krajowa
Rada Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
Sekretariat Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacja Związków
Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy,
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Krajowy Sekretariat Ochrony
Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unia Uzdrowisk Polskich,
Unia Metropolii Polskich, Związek Powiatów Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Gmin
Wiejskich RP, Unia Miasteczek Polskich, Konwent Marszałków RP, Federacja Związków Gmin
i Powiatów RP, Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, Związek Zawodowy
Uzdrowisk Polskich „Solidarność”, Związek Zawodowy Uzdrowisk Polskich „OPZZ”,
Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, Izba Gospodarcza Uzdrowisk Polskich, Katedra
i Zakład Balneologii i Medycyny Fizykalnej Materii CM w Bydgoszczy UMK w Toruniu, Polska
Akademia Nauk, Koalicja na Rzecz Pacjentów „MAM PRAWO DO ZDROWIA” oraz
zamieszczony na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
Uwagi zgłosiły następujące podmioty: Unia Uzdrowisk Polskich, Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych, Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP, Izba Gospodarcza
„Uzdrowiska Polskie”, Naczelna Rada Lekarska, Sekcja Krajowa Uzdrowisk Polskich NSZZ
„Solidarność”. Najszerszy zakres propozycji do nowelizowanej ustawy przedstawiło
Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP. Uwzględniono wnioski Stowarzyszenia dotyczące
zmiany przepisu art. 33 ustawy o doprecyzowanie możliwości ustalania granic uzdrowiska lub
obszaru ochrony uzdrowiskowej w granicach części obszaru administracyjnego miast, gmin lub
jednostek pomocniczych. Częściowo uwzględnione zostały propozycje procentowego
zmniejszenia udziału terenów zieleni i terenów biologicznie czynnych w strefach ochrony
uzdrowiskowej. Pozytywnie przychylono się również do wniosku o zwiększenie miejsc
parkingowych w ramach stref ochrony uzdrowiskowej. Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych
10
RP zaproponowało również złagodzenie obowiązku sporządzenia planu zagospodarowania
przestrzennego dla gmin, które uzyskały status uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej
z mocy prawa. Propozycja została uwzględniona poprzez wprowadzenie regulacji nakładającej
obowiązek sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania terenu wyłącznie dla strefy „A”
ochrony uzdrowiskowej. Uwzględniono także uwagę dotyczącą wprowadzenia do ustawy zakazu
instalowania tablic i urządzeń reklamowych oraz znaków, jeżeli ich wygląd i treść nie została
uzgodniona z właściwymi organami gminy, na terenie której znajduje się uzdrowisko. Gmina
będzie musiała określić w statucie uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej formy
i miejsca lokalizacji tablic i urządzeń reklamowych. Nie zostały uwzględnione propozycje
Stowarzyszenia w przedmiocie rozszerzenia kompetencji komisji uzdrowiskowej w gminie
uzdrowiskowej lub posiadającej status obszaru ochrony uzdrowiskowej. Uwzględnienie
powyższej uwagi stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Unia Uzdrowisk
Polskich wnioskowała o wprowadzenie nowego produktu leczniczego – rehabilitacji
uzdrowiskowej. Propozycja została uwzględniona – powody wprowadzania tej zmiany
przedstawione zostały szerzej w uzasadnieniu do projektu. W celu wyeliminowania rozbieżności
interpretacyjnych terminów: świadczenia zdrowotne oraz świadczenia opieki zdrowotnej,
mających wpływ na sposób naliczania podatku od nieruchomości dla zakładów lecznictwa
uzdrowiskowego, Unia Uzdrowisk Polskich postulowała zastąpienie terminu ustawowego:
świadczenia zdrowotne pojęciem świadczenia opieki zdrowotnej. Propozycja została
uwzględniona. Izba Gospodarcza „Uzdrowiska Polskie” wraz z Unią Uzdrowisk Polskich
wnioskowały również o zakwalifikowanie zakładów przyrodoleczniczych do zakładów
lecznictwa uzdrowiskowego. Propozycja ta uznana została za zasadną i znalazła się w projekcie
nowelizacji ustawy. Naczelna Rada Lekarska zgłosiła propozycję uelastycznienia wymagań
dotyczących powołania naczelnego lekarza uzdrowiska. W związku z tym wprowadzono do
nowelizacji ustawy przepis, który pozwala na ubieganie się o objęcie funkcji naczelnego lekarza
uzdrowiska także osobom, które nie posiadają tytułu specjalisty z balneologii i medycyny
fizykalnej, ale legitymują się tytułem specjalisty zgodnym z kierunkiem leczniczym
prowadzonym w uzdrowisku oraz co najmniej 10-letnim stażem pracy w zakładach lecznictwa
uzdrowiskowego i udokumentowanym rozpoczęciem specjalizacji z zakresu balneologii
i medycyny fizykalnej. Ponadto Naczelna Rada Lekarska zaproponowała rozważenie możliwości
wprowadzenia nowego pojęcia – „Uzdrowisko podziemne”. Propozycja została uznana za
zasadną. Powody uwzględnienia powyższej propozycji wraz z opisem dostosowania
przedmiotowych regulacji do przepisów ustawy zostały przedstawione w uzasadnieniu do
projektu nowelizacji. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz Sekcja Krajowa
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3111
› Pobierz plik