eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw

Rządowy projekt ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw

- określenie zasad ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogło spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania;- utrata mocy przez ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2791
  • Data wpłynięcia: 2010-02-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie informacji niejawnych
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 182, poz. 1228

2791

ustawy o ochronie informacji niejawnych z uwagi na nowe definicje informacji
niejawnych.
Oczekiwane oszczędności w wyniku wejścia w życie ustawy:
1) oszczędności wynikające z pełnienia funkcji krajowej władzy bezpieczeństwa
przez jeden organ, niewielkie, wynikające ze zmian organizacyjnych,
2) oszczędności w jednostkach organizacyjnych nie dysponujących dostępem do
informacji oznaczonych klauzulami „ściśle tajne” lub „tajne”, które unikną
kosztów utworzenia i funkcjonowania kancelarii tajnych. Spodziewane
oszczędności tych podmiotów rocznie wyniosą od 20 do 100 tys. zł plus co
najmniej jeden etat kalkulacyjny.
W długim okresie regulacja wpłynie na spadek liczby informacji prawnie
chronionych. Skala tego spadku – jak również skala oszczędności z tego tytułu -
jest trudna do oszacowania.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie stwierdzono istotnego wpływu nowych rozwiązań na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
W odróżnieniu od obowiązującego stanu prawnego – rozszerzona została grupa
przedsiębiorców, gdyż dotychczasowe przepisy eliminowały niektóre podmioty
gospodarcze, np. spółdzielnie, z możliwości ubiegania się o realizację umów
związanych z dostępem do informacji niejawnych. Z drugiej strony, przewidywać
można zmniejszenie liczby jednostek organizacyjnych będących podmiotami
ustawy ze względu na pozostawienie poza sferą regulacji nowej ustawy o ochronie
informacji niejawnych informacji dotyczących prawnie chronionych interesów
obywateli i jednostek organizacyjnych, jako chronionych innymi, ustawowo
unormowanymi, tajemnicami.
W przypadku przedsiębiorców realizujących umowy związane z dostępem do
informacji niejawnych o klauzuli „poufne” może nastąpić pewien wzrost kosztów
spowodowany koniecznością ubiegania się o świadectwo bezpieczeństwa

32
przemysłowego. Zmiana zakresu definicji poszczególnych klauzul powinna jednak
zmarginalizować ten problem, gdyż informacje obecnie oznaczane taką klauzulą
w części będą oznaczane jako „zastrzeżone” albo w ogóle nie będą klasyfikowane
jako informacje niejawne. Można także przewidywać redukcję pionów ochrony
i rezygnację z tworzenia kancelarii tajnych, co obniży koszty funkcjonowania
przedsiębiorców przetwarzających tylko informacje niejawne o klauzulach „poufne”
i „zastrzeżone”.
Wprowadzenie rozwiązań:
1) dających możliwość ubiegania się o wykonywanie umów związanych
z dostępem do informacji niejawnych przez przedsiębiorców wykonujących
działalność osobiście wyłącznie na podstawie poświadczenia bezpieczeństwa,
bez konieczności ubiegania się o świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego,
2) brak obowiązku powoływania pionu ochrony przez przedsiębiorców
ubiegających się o świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego trzeciego
stopnia,
3) możliwość tworzenia kancelarii tajnych obsługujących dwóch lub więcej
przedsiębiorców (np. spółki zależne)
wpłynie na obniżenie kosztów przedsiębiorców zamierzających ubiegać się lub
ubiegających się o zawarcie lub wykonujących umowy związane z dostępem do
informacji niejawnych.
Z uwagi na wprowadzenie nowych rozwiązań co do zarządzania ryzykiem,
wzrośnie zapotrzebowanie na usługi firm oferujących szkolenia w tym zakresie
oraz oferujących oprogramowanie lub inne usługi, np. w zakresie sporządzania
dokumentacji. Szacunkowo ponad 5 tys. podmiotów posiada akredytowane
systemy bezpieczeństwa teleinformatycznego i część z nich będzie zainteresowana
szkoleniami w zakresie zarządzania ryzykiem.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Nie stwierdzono istotnego wpływu nowych rozwiązań na sytuację i rozwój
regionów.


33
7. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo państwa
Wpływ bezpośredni: Nie stwierdzono istotnego bezpośredniego wpływu regulacji
na bezpieczeństwo państwa.
Wpływ pośredni: W krótszym okresie istnieje relatywnie niskie ryzyko obniżenia
bezpieczeństwa niektórych informacji w wyniku zmiany zakresu definicji
poszczególnych klauzul oraz obniżenia wymogów dotyczących ochrony informacji
o niskich klauzulach, np. zniesienia obowiązku prowadzenia postępowań
sprawdzających wobec osób, które mają uzyskać dostęp do informacji niejawnych
o klauzuli „zastrzeżone”. Istnieje także ryzyko obniżenia bezpieczeństwa
informacji dotyczących prawnie chronionych interesów obywateli i jednostek
organizacyjnych, które przestaną być chronione na podstawie ustawy o ochronie
informacji niejawnych.
W dłuższym okresie zwiększenie efektywności systemu ochrony informacji
niejawnych, poprzez koncentrację środków na ochronie informacji najważniejszych
z punktu widzenia bezpieczeństwa i interesów państwa, wpłynie pozytywnie na
bezpieczeństwo państwa.

8. Wpływ na jakość demokracji. Dostęp do informacji publicznej
Regulacja wyznacza granicę między dostępem do informacji publicznej a nakazem
ochrony informacji i obowiązkiem zachowania tajemnicy. Granica ta, w kon-
sekwencji zmian w definicjach poszczególnych klauzul tajności, zostaje przesunięta
powiększając zakres informacji publicznej. Regulacja może wpłynąć na
zwiększenie jawności życia publicznego i ułatwić dostęp do informacji publicznej.
Tym samym regulacja poszerza sferę wolności i praw jednostek, zmniejszając
ograniczenia prawa do informacji o działalności organów władzy publicznej.
5-02-dg

34
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia …………………….…. r.
w sprawie sposobu oznaczania materiałów zawieraj cych informacje niejawne,
umieszczania na nich klauzul tajności, a także zmiany lub znoszenia
nadanej klauzuli tajności

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy z dnia …………………. o ochronie informacji
niejawnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. …………………….), zwanej dalej
„ustawą”, zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Oznaczenie materiału klauzulą tajności polega na umieszczeniu na nim w sposób
wyraźny i w pełnym brzmieniu klauzuli tajności.
2. W przypadku, gdy poszczególnym częściom materiału zostały nadane różne klauzule
tajności, bądź gdy niektóre z tych części są jawne, to wówczas wyodrębnione części
należy:
1) oddzielić od siebie poprzez oznaczenie ich odpowiednią klauzulą tajności lub
określeniem „jawne”;
2) umieścić odpowiednie oznaczenie przed rozpoczęciem i po zakończeniu
tekstu lub obrazu, z jego lewej strony nad i pod wyodrębnionymi częściami.
3. Jeżeli poszczególnym częściom materiału zostały nadane różne klauzule tajności,
materiał ten oznacza się klauzulą o najwyższym spośród tych klauzul stopniu
tajności.
4. Wprowadza
się następujące oznaczenia klauzul tajności:
1) „00” - dla klauzuli „ściśle tajne”;
2) „0” - dla klauzuli „tajne”;
3) „Pf” - dla klauzuli „poufne”;
4) „Z” - dla klauzuli „zastrzeżone”.

§ 2
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) dokument elektroniczny – dokument w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17
lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.1);
2) poczta elektroniczna – środek komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5
ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr
144, poz. 1204, z późn. zm. 2);
3) metadane – dane opisujące kontekst, treść i strukturę dokumentów przetwarzanych
poprzez informatyczny nośnik danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy wymienionej
w pkt 1 i ich zarządzanie w czasie.


1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501 oraz z
2008 r. Nr 127, poz. 817.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808, z 2007
r. Nr 50, poz. 331, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz Nr 216, poz. 1371.


§ 3
1. Materiały zawierające informacje niejawne utrwalone na piśmie, dalej zwane
„pismem”, oznacza się w następujący sposób:
1) na każdej stronie pisma umieszcza się:
a) w lewym górnym rogu sygnaturę literowo-cyfrową, na którą składają się
oddzielone myślnikami: literowe oznaczenie jednostki lub komórki
organizacyjnej, numer, pod którym pismo zostało zarejestrowane w
odpowiedniej ewidencji i oznaczenie klauzuli tajności, łamane przez rok
lub dwie ostatnie cyfry roku, w którym pismo zostało wykonane, a także
w zależności od potrzeb inne oznaczenia ułatwiające ustalenie miejsca
jego wykonania w jednostce lub komórce organizacyjnej nadawcy lub
też przynależność pisma do określonej sprawy;
b) w prawym górnym rogu, w kolejności pionowej:
− klauzulę tajności;
− numer egzemplarza pisma, a w przypadku, gdy pismo wykonano w
jednym egzemplarzu napis „Egz. pojedynczy”;
c) w prawym dolnym rogu klauzulę tajności oraz numer strony łamany przez
liczbę stron całego pisma;
2) na pierwszej stronie pisma umieszcza się dodatkowo:
a) w lewym górnym rogu nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej;
b) w prawym górnym rogu:
− nazwę miejscowości i datę podpisania pisma;
− pod klauzulą tajności określenie daty lub wydarzenia wskazujących
na jej zniesienie lub zmianę, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy;
− w przypadku pisma, któremu nadano bieg korespondencyjny pod
numerem egzemplarza w kolejności pionowej: stanowisko, imię i
nazwisko adresata oraz nazwę miejscowości, a w przypadku wielu
adresatów dopuszcza się możliwość umieszczenia jedynie adnotacji
„adresaci według rozdzielnika”;
3) na ostatniej stronie pisma umieszcza się dodatkowo:
a) z lewej strony pod treścią:
− liczbę załączników oraz liczbę stron lub innych jednostek miary
wszystkich załączników, jeżeli są dołączone do pisma;
− klauzule tajności załączników wraz z numerami, pod jakimi zostały
zarejestrowane w odpowiedniej ewidencji;
− liczbę stron lub inną jednostkę miary każdego załącznika lub
informację określającą rodzaj załączonego materiału i jego
odpowiednią jednostkę miary;
− w przypadku, gdy adresatowi wysyła się inną liczbę załączników, niż
pozostawia w aktach, dodatkowo napis „tylko adresat” - jeżeli
załączniki mają być przekazane adresatowi bez pozostawiania ich w
aktach, napis „do zwrotu” - jeżeli załączniki mają zostać zwrócone
osobie uprawnionej do jego podpisania;
b) z prawej strony pod treścią pisma i adnotacją o załącznikach w kolejności
pionowej: stanowisko oraz imię i nazwisko osoby uprawnionej do jego
podpisania;
c) w lewym dolnym rogu w kolejności pionowej:

2
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 69

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: