Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2759
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197
2759
ROZPORZ DZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia ……………………. 2010 r.
w sprawie gatunków drzew, których uprawa stanowi zagajnik o krótkiej rotacji
oraz maksymalnego cyklu zbioru dla każdego z tych gatunków drzew
Na podstawie art. 17 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051,
Nr 214, poz. 1349, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Gatunki drzew, których uprawa stanowi zagajnik o krótkiej rotacji, oraz
maksymalny cykl zbioru dla każdego z tych gatunków drzew określa załącznik do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2010 r.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działami administracji rządowej – rolnictwo i rynki rolne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz.
1599).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia …………. 2010 r. (poz. …)
Gatunki drzew, których uprawa stanowi zagajnik o krótkiej rotacji, oraz
maksymalny cykl zbioru dla każdego z tych gatunków drzew
Gatunek drzewa
Maksymalny cykl zbioru
(w latach)
gatunki z rodzaju wierzba (Salix sp.) 6
gatunki z rodzaju topola (Populus sp.) 6
gatunki z rodzaju brzoza (Betula sp.) 8
robinia akacjowa (Robinia pseudoacacia sp.) 6
2
UZASADNIENIE
Projekt
rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17
ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, Nr 214, poz. 1349, z
2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa oraz minister właściwy do spraw rynków rolnych
określają, w drodze rozporządzenia, gatunki drzew, których uprawa stanowi zagajnik
o krótkiej rotacji, wraz z maksymalnym cyklem zbioru dla każdego z gatunków drzew,
mając na względzie założenia Wspólnej Polityki Rolnej oraz zabezpieczenie przed
nieuzasadnionym przyznaniem jednolitej płatności obszarowej.
Dotychczas przedmiot niniejszego projektu rozporządzenia nie był regulowany
w przepisach krajowych.
Listę gatunków drzew, których uprawa stanowi zagajnik o krótkiej rotacji,
określono na podstawie posiadanych danych o najpopularniejszych w Polsce tego
typu uprawach, po zasięgnięciu opinii jednostek naukowych (Instytutu Dendrologii
PAN w Kórniku, Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach oraz
Instytutu Melioracji i Użytków Zielonych w Falentach) na ten temat. Maksymalne
cykle zbioru dla każdego z gatunków określono przy uwzględnieniu opinii Instytutu
Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia w zaproponowanym terminie
nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii
Europejskiej. W związku z powyższym projekt nie podlega procedurze notyfikacji
zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy z
dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Projekt rozporządzenia dotyczy rolników uprawiających drzewa stanowiące
zagajnik o krótkiej rotacji, którzy ubiegają się o jednolitą płatność obszarową.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
5) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
6) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
7) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
8) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
9) Forum Związków Zawodowych;
10) Konfederacją Pracodawców Polskich;
11) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12) Business Centre Club;
13) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
14) Radą Gospodarki ywnościowej;
15) Krajową Radą Spółdzielczą;
16) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
17) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
18) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego;
19) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
20) Wielkopolskim Zrzeszeniem Plantatorów Chmielu;
21) Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
22) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
23) Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
4
24) Krajową Radą Izb Rolniczych;
25) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
26) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
27) Polską Izbą Lnu i Konopi;
28) Związkiem Sadowników RP;
29) Związkiem Sadowników Polskich;
30) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
32) Polską Izbą Ogrodniczą;
33) Krajową Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego;
34) Krajową Radą Przetwórstwa i Zamrażalnictwa Owoców i Warzyw;
35) Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
02/15rch
5