Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2759
- Data wpłynięcia: 2010-02-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-02-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 36, poz. 197
2759
Załącznik nr 2
Lista gatunków roślin motylkowatych drobnonasiennych, do uprawy których
może zostać przyznana specjalna płatność obszarowa do powierzchni upraw
roślin str czkowych i motylkowatych drobnonasiennych
1) koniczyna czerwona,
2) koniczyna biała,
3) koniczyna białoróżowa,
4) koniczyna perska,
5) koniczyna krwistoczerwona,
6) komonica zwyczajna,
7) esparceta siewna,
8) lucerna siewna,
9) lucerna mieszańcowa.
3
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17
ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów
wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, Nr 214, poz. 1349,
z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr …, poz. …), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rolnictwa został upoważniony do określenia gatunków roślin, do
uprawy których może zostać przyznana specjalna płatność obszarowa do powierzchni
upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych, mając na względzie
przepisy Unii Europejskiej obowiązujące w zakresie przyznawania wsparcia
specjalnego oraz zabezpieczenie przed nieuzasadnionym przyznawaniem tej
płatności. Dotychczas przedmiot projektowanego rozporządzenia nie był regulowany
w przepisach krajowych.
Zgodnie z art. 131 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia
2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla
rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy
wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE)
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003
(Dz. Urz. UE L 30 z 31.1.2009, str. 16, z późn. zm.), nowe państwa członkowskie
stosujące system jednolitej płatności obszarowej mają możliwość wykorzystania do
10 % pułapu krajowego na przyznanie rolnikom tzw. wsparcia specjalnego, o którym
mowa w art. 68 tego rozporządzenia. Spośród wskazanych w tym przepisie
możliwości Polska zamierza wdrożyć m.in. specjalną płatność obszarową do
powierzchni upraw roślin strączkowych i
motylkowatych drobnonasiennych
stanowiącą wsparcie specjalne z tytułu prowadzenia określonych rodzajów gospodarki
rolnej, które mają znaczenie dla ochrony lub poprawy stanu środowiska, o którym
mowa w art. 68 ust. 1 lit. a (i) rozporządzenia nr 73/2009. Wsparcie to ma na celu
m.in. zwiększenie udziału roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych
w strukturze upraw, ograniczenie stosowania mineralnych nawozów azotowych oraz
poprawę produktywności gleb.
Specjalną płatność obszarową do powierzchni upraw roślin strączkowych
i motylkowatych drobnonasiennych będzie można uzyskać do powierzchni uprawy
roślin objętych tym mechanizmem uprawianych w plonie głównym, do których została
przyznana jednolita płatność obszarowa.
4
Względy praktyczne związane z technologią uprawy poszczególnych gatunków
roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych oraz konieczność
zapewnienia rolnikom pełnej informacji w zakresie zasad przyznawania przedmiotowej
płatności, spowodowały konieczność określenia listy gatunków roślin objętych tym
wsparciem. Na liście tej znalazły się najpopularniejsze gatunki roślin uprawianych
w
Polsce, które dodatkowo charakteryzują się możliwością wielokierunkowego
wykorzystania: zarówno w celu pozyskania materiału siewnego, do bezpośredniej
konsumpcji, na zielonkę lub zielony nawóz. Ponadto, ograniczona pula środków
przeznaczona na specjalną płatność obszarową wymaga dokładnego zdefiniowania
gatunków, których uprawa będzie wspierana.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu wykonanie przepisów prawa Unii
Europejskiej. W związku z powyższym projekt rozporządzenia nie podlega procedurze
notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt rozporządzenia nie znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na I półrocze 2010 r.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Projekt rozporządzenia będzie oddziaływał na rolników uprawiających rośliny
strączkowe i motylkowate drobnonasienne, którzy spełniają warunki do przyznania
jednolitej płatności obszarowej
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami
społecznymi i instytucjami:
1) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
2) Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
3) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
4) Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
5) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
6) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”;
7) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej;
8) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
9) Forum Związków Zawodowych;
10) Konfederacją Pracodawców Polskich;
11) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
12) Business Centre Club;
13) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
14) Radą Gospodarki ywnościowej;
15) Krajową Radą Spółdzielczą;
16) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
17) Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
18) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego;
19) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
20) Wielkopolskim Zrzeszeniem Plantatorów Chmielu;
21) Federacją Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
22) Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
6
23) Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych;
24) Krajową Radą Izb Rolniczych;
25) Krajową Izbą Gospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
26) Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku;
27) Polską Izbą Lnu i Konopi;
28) Związkiem Sadowników RP;
29) Związkiem Sadowników Polskich;
30) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
31) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
32) Polską Izbą Ogrodniczą;
33) Krajową Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego;
34) Krajową Radą Przetwórstwa i Zamrażalnictwa Owoców i Warzyw;
35) Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, ani na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność polskiej gospodarki i nie będzie miało wpływu na przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rozwój
regionalny.
02/17rch
7