eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rybołówstwie

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie

- określenie właściwość organów w sprawach: nadawania i cofania uprawnień do wykonywania rybołówstwa, racjonalnego wykonywania rybołówstwa, w tym ochrony żywych zasobów morza, kontroli i nadzoru nad wykonywaniem rybołówstwa oraz obrotem produktami rybołówstwa - uregulowanych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej;- ustalenie zasad wykonywania rybołówstwa w wodach morskich oraz tryb postępowania, w zakresie nieuregulowanym w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej lub nakazanym albo umożliwionym w tych przepisach do uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej;- utrata mocy ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2714
  • Data wpłynięcia: 2010-01-25
  • Uchwalenie:

2714-2

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie
segmentacji floty rybackiej stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 31 pkt 3
ustawy z dnia ………. o rybołówstwie (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
Stosownie do tego przepisu minister właściwy do spraw rybołówstwa ma
określić, w drodze rozporządzenia, segmenty floty mając na względzie ochronę
i racjonalne wykorzystanie żywych zasobów morza w poszczególnych akwenach
połowowych.
Zastosowanie kryterium długości całkowitej statków rybackich przy
segmentacji floty rybackiej jest uzasadnione z uwagi na spójność z innymi aktami
prawnymi, tak by zachować jednolitość pod względem zarówno podziału kwot
połowowych oraz przyznawania rekompensat finansowych za tymczasowe
zaprzestanie działalności połowowej w ramach pomocy publicznej Europejskiego
Funduszu Rybackiego. Podział floty rybackiej, z przyjęciem długości całkowitej statku
jako kryterium podziału, jest bowiem wykorzystywany przy corocznym podziale
narodowej kwoty połowowej dorsza. Dodatkowo, jak wspomniano powyżej,
proponowana w rozporządzeniu segmentacja ma także zastosowanie w przypadku
udzielania pomocy publicznej z tytułu tymczasowego zaprzestania działalności
połowowej. W związku z tym te dwa elementy należy ujednolicić brzmieniem
niniejszego rozporządzenia. Należy podkreślić, że zaproponowana w rozporządzeniu
segmentacja floty jest od dłuższego czasu stosowana, co również w sposób
naturalny powinno zostać przyjęte przez środowisko rybackie.
W porównaniu do obecnie istniejącego stanu prawnego, projekt
rozporządzenia reguluje kwestie dotychczas nieuregulowane w polskim krajowym
akcie wykonawczym.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z czym
nie
podlega notyfikacji, stosownie do trybu przewidzianego w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporz dzenia
Podmioty, których dotyczy rozporządzenie to armatorzy statków rybackich.
2. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na sektor finansów publicznych.
3. Wpływ projektu rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na rynek pracy.
4. Wpływ projektu rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na konkurencyjność gospodarki.
5. Wpływ projektu rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu
na sytuację i rozwój regionów.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami producentów
oraz organizacjami społeczno-zawodowymi rybaków.

13/01/BS

3
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z
dnia


w sprawie prowadzenia połowów w celach sportowo – rekreacyjnych

Na podstawie art. 49 ust. 4 ustawy z dnia ……… o rybołówstwie (Dz. U. Nr ……..,
poz. ………….) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i warunki prowadzenia połowów w celach sportowo –
rekreacyjnych,
2) wysokość opłaty, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia ….. 2010
r. o rybołówstwie (Dz. U. Nr …, poz. … .) zwanej dalej „ustawą”, za dany okres
uprawnienia do wykonywania połowów w celach sportowo – rekreacyjnych
oraz sposób jej wnoszenia,
3) formę oraz sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w art. 47 ust. 3 pkt 2
ustawy,
4) wzory pozwoleń na połowy w celach sportowo – rekreacyjnych.
§ 2. Rejestr wydanych pozwoleń na połowowy w celach sportowo –
rekreacyjnych prowadzony jest w sposób ciągły przez właściwego okręgowego
inspektora rybołówstwa morskiego w formie elektronicznej przy wykorzystaniu
dostępnych narzędzi administracyjnych.
§ 3. 1. Osoba, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy, dokonując wpłaty
na rachunek bankowy w kwocie podanej poniżej, na wskazany przez właściwego
okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego nabywa prawo do prowadzenia
połowów w celach sportowo-rekreacyjnych przez okres:
1) jednego tygodnia – 10 zł,
2) jednego miesiąca – 20 zł,
3) jednego roku – 50 zł
– emeryci, renciści oraz młodzież szkolna i akademicka w wieku do 24 lat –
30 zł;

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

– pozostali – 50 zł.
2. Potwierdzenie wpłaty zawiera dane o których mowa w art. 47 ust. 2 pkt 2
ustawy i powinno być potwierdzone przez właściwego okręgowego inspektora
rybołówstwa morskiego odciskiem pieczęci i podpisem inspektora.
§ 4. Połowy w celach sportowo-rekreacyjnych, zwane dalej "połowami",
są prowadzone przy użyciu wędki lub kuszy.
§ 5. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, połowy są prowadzone wędką o długości
wędziska nie mniejszej niż 30 cm, z przymocowaną do niego linką zakończoną:
1) haczykiem o jednym ostrzu, którego rozwarcie nie przekracza 20 mm, albo
2) haczykiem o nie więcej niż 3 ostrzach rozstawionych w taki sposób,
aby nie wykraczały poza obwód koła o średnicy 35 mm, albo
3) sztuczną przynętą z przymocowanymi do niej, w sposób elastyczny, nie więcej
niż 2 haczykami o nie więcej niż 3 ostrzach każdy, rozstawionych w taki
sposób, aby nie wykraczały poza obwód koła o średnicy 35 mm
lub nie przekraczały szerokości przynęty, albo
4) przyponem wyposażonym w haczyk albo sztuczną przynętę, o których mowa
w pkt 1-3.
2. Przy prowadzeniu połowów płastug lub śledzi dopuszcza się zakończenie linki,
o której mowa w ust. 1:
1) 2 przyponami, z których każdy jest wyposażony w haczyk o jednym ostrzu,
którego rozwarcie nie przekracza 10 mm - przy połowach płastug;
2) 5 przyponami, z których każdy jest wyposażony w haczyk o jednym ostrzu,
którego rozwarcie nie przekracza 6 mm - przy połowach śledzi.
3. Przy prowadzeniu połowów dorsza ze statku lub innego urządzenia
pływającego dopuszcza się zakończenie linki, o której mowa w ust. 1:
1) sztuczną przynętą z przymocowanym do niej, w sposób elastyczny,
haczykiem o nie więcej niż 3 ostrzach rozstawionych w taki sposób, aby nie
wykraczały poza obwód koła o średnicy 35 mm lub nie przekraczały
szerokości przynęty oraz
2) przyponem zakończonym haczykiem o jednym ostrzu, którego rozwarcie
nie przekracza 20 mm, z przymocowaną do niego sztuczną przynętą.
§ 6. Połowy wędką są prowadzone:
1) z brzegu, z wyłączeniem urządzeń nawigacyjnych, mostów i urządzeń
wodnych,
2) z lodu, z zachowaniem szczególnych środków ostrożności,
3) ze statku,

2

4) z innego urządzenia pływającego, dopuszczonego do żeglugi na podstawie
przepisów o bezpieczeństwie morskim, zwanego dalej "innym urządzeniem
pływającym",
5) za pomocą nie więcej niż 2 wędek jednocześnie, a w przypadku połowów ryb
przez wyrzucanie i ściąganie sztucznej przynęty, zwanych dalej "połowami
metodą spinningową" - jedną wędką,
6) bez stosowania sztucznego światła do lokalizacji i wabienia ryb,
7) bez stosowania metod kaleczących zewnętrzne powłoki ciała ryb,
8) w odległości nie mniejszej niż 100 m od granic obwodu ochronnego, w którym
obowiązuje zakaz poławiania wszystkich gatunków ryb,
9) w odległości nie mniejszej niż 100 m od oznakowanego kąpieliska.
§ 7. Połowy ze statku lub innego urządzenia pływającego są prowadzone:
1) na godzinę przed wschodem słońca i nie później niż do godziny po zachodzie
słońca,
2) poza torami wodnymi,
3) w odległości nie mniejszej niż 100 m od wystawionych w wodzie narzędzi
połowowych.
§ 8. Przy prowadzeniu połowów ze statku lub innego urządzenia pływającego
dopuszcza się holowanie sztucznej przynęty.
§ 9. Niedopuszczalne jest cumowanie statku lub innego urządzenia
pływającego używanego do prowadzenia połowów, do:
1) znaków nawigacyjnych,
2) narzędzi połowowych,
3) bojek, tyczek lub pływaków.
§10. Połowy kuszą są prowadzone:
1) kuszą z naciągiem gumowym, sprężynowym lub pneumatycznym, miotającą
harpun na uwięzi, który nie może mieć więcej niż 3 ostrza rozstawione w taki
sposób, aby nie wykraczały poza obwód koła o średnicy 30 mm; konstrukcja
harpuna powinna umożliwiać łatwe oddzielenie ostrza od jego trzonu,
2) w taki sposób, aby kusza podczas napinania i zwalniania była w całości
zanurzona w wodzie,
3) bez używania sprzętu służącego do oddychania pod wodą,
4) wyłącznie w porze dziennej - po upływie godziny od wschodu słońca,
nie później jednak niż na godzinę przed zachodem słońca,
5) w promieniu nie większym niż 50 m od ustawionego na powierzchni wody
pływaka koloru pomarańczowego o wyporności co najmniej 5 litrów; pływak
jest ustawiany na czas połowów przez osobę prowadzącą połowy kuszą,
6) w odległości nie mniejszej niż 100 m od wystawionych w wodzie narzędzi
połowowych,

3
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: