eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa

- znowelizowanie przepisów dotyczących uznawania dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną, udzielania akredytacji OiB przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na wyroby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa;- znowelizowanie przepisów dotyczących tzw. "pilnej potrzeby operacyjnej" poprzez umożliwienie pozyskiwania wyrobów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa z pominięciem procedury oceny zgodności;- znowelizowanie przepisów określających obowiązki dostawcy w zakresie zgodności wyrobu ze specyfikacją;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2638
  • Data wpłynięcia: 2009-12-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
  • data uchwalenia: 2011-02-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 92, poz. 528

2638

b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Deklaracją zgodności OiB jest każdy dokument spełniający wymagania określone
w ust. 1.”;
10) uchyla się art. 12;

11) w art. 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Spełnienie wymogu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, ocenia Agencja Bezpieczeństwa
Wewnętrznego lub Służba Kontrwywiadu Wojskowego przez wystawienie opinii w tej
sprawie.”;
12) w art. 15:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Akredytacji OiB udziela Minister Obrony Narodowej na podstawie wniosku jednostki
organizacyjnej spełniającej wymagania określone w art. 14 ust. 1.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister Obrony Narodowej, w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia złożenia
wniosku, udziela albo odmawia udzielenia akredytacji OiB.”,
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Jeżeli po udzieleniu akredytacji OiB jednostka badawcza lub jednostka certyfikująca
przestała spełniać którykolwiek z wymogów dotyczących udzielenia akredytacji OiB,
o których mowa w art. 14 ust. 1, Minister Obrony Narodowej może ograniczyć zakres
akredytacji, zawiesić albo cofnąć akredytację.”,
d) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Okres ograniczenia zakresu akredytacji OiB lub zawieszenia akredytacji OiB nie
może być dłuższy niż 1 rok.”,
e) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Dokumentem potwierdzającym uzyskanie akredytacji OiB jest certyfikat akredytacji
OiB.”;
13) art. 16 otrzymuje brzmienie:



5
„Art. 16. 1. Minister Obrony Narodowej ogłasza w wydawanym przez siebie dzienniku
urzędowym wykaz jednostek badawczych oraz wykaz jednostek certyfikujących, wraz
z zakresem udzielonej tym jednostkom akredytacji OiB.
2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać jednostki organizacyjne
prowadzące ocenę zgodności,
2) wzór certyfikatu akredytacji OiB,
3) szczegółowy sposób i tryb postępowania w zakresie udzielania akredytacji OiB
jednostkom organizacyjnym
– biorąc pod uwagę wymagania określone w Polskich Normach.”;
14) dodaje się art. 22a w brzmieniu:
„Art. 22a. Nadzór nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi posiadającymi
akredytację OiB, w zakresie przeprowadzania oceny zgodności na potrzeby obronności lub
bezpieczeństwa państwa, sprawuje Minister Obrony Narodowej.”;
15) w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb
sprawowania nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi, organ
sprawujący w jego imieniu nadzór nad działalnością jednostek badawczych i jednostek
certyfikujących oraz zadania tego organu, mając na uwadze zasady nadzoru nad

funkcjonowaniem systemu oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby
obronności i bezpieczeństwa państwa.”;
16) w art. 26 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1) maksymalne wysokości opłat za czynności związane z badaniami na potrzeby oceny
zgodności wyrobów lub certyfikacją, z uwzględnieniem uzasadnionych kosztów;
2) sposób ustalania opłat pobieranych przez jednostkę badawczą lub certyfikującą,
z uwzględnieniem okoliczności, że stawki opłat powinny zapewnić pokrycie kosztów
przeprowadzenia badań lub certyfikacji, o których mowa w pkt 1.”.
Art. 2. Deklaracje zgodności OiB wystawione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ustawy, o której



6
mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
zachowują ważność.
Art. 3. Sprawy dotyczące udzielenia, odmowy udzielenia, ograniczenia, zawieszenia albo
cofnięcia akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa, wszczęte i niezakończone do
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
Art. 4. 1. Certyfikaty akredytacji w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa udzielonej
przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, na podstawie art. 15 ustawy, o której
mowa w art. 1, zachowują moc do dnia, w którym upływa ich termin ważności.
2. Od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nadzór nad jednostkami badawczymi
i jednostkami certyfikującymi, posiadającymi akredytację OiB udzieloną przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, przejmuje Minister Obrony Narodowej.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, przekaże Ministrowi Obrony Narodowej dokumentację jednostek,
o których mowa w ust. 2, związaną z udzieleniem akredytacji OiB i nadzorem nad tymi
jednostkami, w celu umożliwienia Ministrowi Obrony Narodowej prowadzenia nadzoru,
o którym mowa w ust. 2.
Art. 5. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ust. 1, art. 16 ust. 2 i art. 26 ust. 5
oraz przepisy wykonawcze wydane przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie art. 25
ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 ust. 1, art. 16 ust. 2, art. 25 ust. 2 i art. 26
ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak
niż przez okres 18 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


1) Ustawa została notyfikowana Komisji Europejskiej w dniu …… 2009 r., pod numerem …………., zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597),
które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r.
ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad
dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).

16/11/BS



7

UZASADNIENIE

Projektowana zmiana ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych
na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa ma na celu usprawnienie funkcjonowania
systemu oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa
państwa w resorcie obrony narodowej i w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
W odniesieniu do resortu obrony narodowej projektowana ustawa ma na celu
zlikwidowanie utrudnień w funkcjonowaniu systemu oceny zgodności zidentyfikowanych
w trakcie procesu wdrażania przepisów ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny
zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
(Dz. U. Nr 235, poz. 1700), w zakresie dostaw dokonywanych w ramach programu Foreign
Military Sales (FMS) oraz w przypadku realizacji zamówień przez NATO Maintenance and
Supply Agency (NAMSA). W obu powyższych przypadkach procedury zakupu są
realizowane zgodnie z odpowiednimi regulacjami przyjętymi dla FMS i NAMSA i oba te
programy działają na zasadzie dobrowolności przystąpienia, które wiąże się z przyjęciem
obowiązujących w nich zasad (w tym używanych formularzy).
Brak stosownych regulacji, proponowanych w projekcie ustawy, znacznie utrudnia
dokonywanie zakupów w ramach powyższych programów, w tym pozyskiwanie
nowoczesnych rozwiązań technologicznych oferowanych przez program FMS oraz przez
NAMSA, jak również zapewnienie serwisowania i modernizowania posiadanego już
Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego (UiSW), stwarzając tym samym istotne zagrożenie
bezpieczeństwa państwa.
W związku z powyższym zaproponowano dodanie przepisów pozwalających na
uznawanie dokumentów potwierdzających zgodność wyrobu ze specyfikacją techniczną,
wystawionych przez uprawnione instytucje kraju producenta, oraz uchylenie art. 12 ustawy
(ustalonego wzoru deklaracji zgodności OiB), przy rozszerzeniu katalogu elementów, które
muszą być zawarte w deklaracji zgodności OiB (wyszczególnionych w art. 11 ust. 1).
Zadania związane z nadzorem nad produkcją i badaniami wyrobów przeznaczonych
na potrzeby obronności w państwach członkowskich Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego (NATO) regulują przepisy określone w dokumencie
standaryzacyjnym STANAG 4107, którego przedmiotem jest wzajemna akceptacja procesów
rządowego zapewnienia jakości (GQA) oraz stosowania publikacji standaryzacyjnych
zapewnienia jakości AQAP (Allied Quality Assurance Publication). Rezygnacja z wzoru
deklaracji zgodności OiB umożliwi stosowanie w systemie oceny zgodności dokumentów
NATO, spełniających wymagania art. 11 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy. Przedstawiona
zmiana opiera się na zasadzie zapewnienia jakości w całym cyklu życia wyrobów
przeznaczonych na potrzeby obronności i jest zgodna z międzynarodowymi i europejskimi
dokumentami normalizacyjnymi oraz dokumentami Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego.

W odniesieniu do resortu spraw wewnętrznych i administracji projektowana zmiana
wiąże się z rezygnacją z udzielania akredytacji OiB przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych.

Rezygnacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z udzielania akredytacji OiB
nie będzie miała wpływu na możliwość uzyskania akredytacji OiB przez jednostki badawcze
i certyfikujące. Akredytacje OiB będą udzielane tak jak dotychczas przez Ministra Obrony
Narodowej. Akredytacje OiB, uzyskane przez jednostki badawcze i certyfikujące na mocy
decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, utrzymują ważność do czasu
określonego w wydanych certyfikatach akredytacji OiB. W okresie ważności tych
certyfikatów nadzór nad akredytowanymi jednostkami będzie sprawował Minister Obrony
Narodowej.

Obie akredytacje były udzielane na podstawie tych samych wymagań ustawy oraz tych
samych dokumentów normatywnych, więc projektowana zmiana uprości i ujednolici sposób
udzielania akredytacji OiB.

Konsekwencjami rezygnacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z udzielania
akredytacji OiB są:
− rezygnacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z określania jednostek
właściwych do prowadzenia oceny zgodności oraz wzoru certyfikatu akredytacji
w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa (art. 16 ust. 2 ustawy),
− rezygnacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ze sprawowania nadzoru
nad akredytowanymi jednostkami badawczymi i certyfikującymi (art. 25 ust. 2
ustawy),
− rezygnacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z ustalania wysokości opłat
za czynności związane z oceną zgodności, wykonywane przez akredytowane jednostki
badawcze i certyfikujące (art. 26 ust. 5 ustawy),



2
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: