eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o pomocy społecznej

- projekt dotyczy uznania za zakład opieki zdrowotnej zespołu opieki długoterminowej w domu pomocy społecznej , zakresu świadczeń udzielanych przez ten zespół, przeprowadzania w zespole konkursu na niektóre stanowiska, a także odstąpienia w stosunku do zespołu od wymogu powoływania rady społecznej oraz od określania sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pracowników działalności podstawowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2488
  • Data wpłynięcia: 2009-09-23
  • Uchwalenie:

2488

Z punktu widzenia Funduszu zwiększanie ilości miejsc w zakładach
pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych jest znacznie
droższe od finansowania opieki długoterminowej w domach pomocy
społecznej. Również z tego względu zaproponowane zmiany mają
charakter racjonalny. Służyć one będą ekonomizacji działań w sferze
opieki długoterminowej, kosztownej i coraz bardziej obciążającej
systemy ochrony zdrowia.
• Poważnie powinny się także zmniejszyć koszty finansowania
podstawowej opieki zdrowotnej w domach pomocy. W znacznie
podwyższonej stawce kapitacyjnej przyjętej w kontraktach dla
podstawowej opieki zdrowotnej świadczonej mieszkańcom domów
pomocy społecznej liczone były koszty pielęgnacji, która nie jest
wobec tych osób świadczona. Oszczędności z tego tytułu powinny w
istotny sposób zmniejszyć koszt wprowadzenia nowych rozwiązań.
• Dodatkowo wydzielenie z działalności domów pomocy społecznej tej
części, która dotyczy pielęgnacji i rehabilitacji jako formy opieki
długoterminowej, pozwoli wkomponować ją w wydatki objęte
przyszłym finansowaniem z ubezpieczenia pielęgnacyjnego.
O tę wielkość na jaką zakontraktowane zostaną usługi pielęgniarskie i rehabilitacyjne
dla mieszkańców domów pomocy poprawi się kondycja finansowa tych placówek, co
pozwoli na obniżenie obciążeń mieszkańców, ich rodzin i gmin.
Zaproponowane rozwiązanie umożliwia prowadzenie zintegrowanej opieki i
pielęgnacji w domach pomocy społecznej (zespół opieki długoterminowej byłby częścią
struktury organizacyjnej domu), odpowiada już funkcjonującym rozwiązaniom w domach
pomocy społecznej oraz jednoznacznie umiejscawia dom pomocy społecznej w strukturach
opieki długoterminowej nie niszcząc przynależności resortowej. Ponadto pozwala
elastycznie, w zależności od potrzeb kontraktować usługi niezbędne i różne w odniesieniu
do każdego z mieszkańców domów pomocy.
Przyjęcie zmian w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
pozwoli wreszcie skończyć z fikcją polegającą na tolerowaniu rozwiązań niewykonalnych
lub nieadekwatnych do oczywistych potrzeb. Można będzie wreszcie zaprzestać świadczenia
usług pielęgniarskich i rehabilitacyjny w domach pomocy społecznej przez
wykwalifikowany personel medyczny zatrudniany na etatach nie medycznych - poprzez
wprowadzenie zaproponowanej zmiany w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej.
5. Oświadczenie w sprawie zgodności przedłożonego projektu z Prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o
pomocy społecznej jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Reasumując niniejszy projekt ustawy rodzi pozytywne skutki społeczno-
gospodarcze i jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Ponadto projekt nie powoduje
obciążeń dla budżetu państwa.

p r o j e k t
Załącznik
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia…….
w sprawie struktury organizacyjnej zespołu opieki długoterminowej w domu pomocy
społecznej, sposobów zarządzania nim, a także warunków i trybu jego kontroli
Na podstawie art.69 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
(Dz. U. 2007r, Nr 14, poz. 89, z późn. zm.) zarządza się, co następuje :
§ 1. Rozporządzenie określa strukturę organizacyjną zespołu opieki długoterminowej w
domu pomocy społecznej zwanego dalej "zespołem", sposób zarządzania nim, a także
warunki i tryb jego kontroli.
§ 2. 1. Zespołem kieruje dyrektor domu pomocy społecznej oraz reprezentuje zespół na
zewnątrz.
2. Dyrektor domu pomocy określa szczegółowy zakres obowiązków pracowników
zespołu, uwzględniając warunki kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.
§ 3. Dyrektor domu pomocy społecznej ustala regulamin organizacyjny zespołu.
§ 4. 1. Kontrolę zespołu wykonują organy powołane na podstawie odrębnych przepisów.
2. Kontrola zespołu obejmuje w szczególności :
1) realizację zadań statutowych;
2) dostępność i jakość świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom przebywających
w domach pomocy społecznej, z uwzględnieniem praw pacjenta;
3) liczbę pracowników udzielających poszczególnych świadczeń oraz ich
kwalifikacje;
4) wyposażenie w aparaturę i sprzęt medyczny oraz techniczny, wykorzystywane do
udzielania świadczeń zdrowotnych, odpowiednio do zakresu i rodzaju świadczeń
przewidzianych w statucie.
3. Osobom, o których mowa w ust. 1 przysługuje w szczególności prawo do ;
1) wizytacji pomieszczeń zespołu;
2) żądania informacji i dokumentacji, w tym również dokumentacji medycznej, z
zastrzeżeniem art. 18 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki
zdrowotnej, zwanej dalej "ustawą";
3) obserwowanie czynności związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, z
zastrzeżeniem art. 19 ust. 1 pkt 4 ustawy.
4. Czynności, o których mowa w ust. 3 pkt 3, mogą być wykonywane wyłącznie przez
osobę wykonującą zawód medyczny.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Warszawa, 30 września 2009 r.
BAS-WAL-1936/09


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o
pomocy społecznej (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Czesław Hoc)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 30
sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89,
ze zmianami) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U.
z 2008 r. Nr 115, poz. 728, ze zmianami). Zmiana ustawy o zakładach opieki
zdrowotnej dotyczy: uznania za zakład opieki zdrowotnej zespołu opieki
długoterminowej w domu pomocy społecznej, zakresu świadczeń udzielanych
przez ten zespół, przeprowadzania w zespole konkursu na niektóre stanowiska, a
także odstąpienia w stosunku do zespołu od wymogu powoływania rady
społecznej oraz od określania sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia
pracowników działalności podstawowej. Zmiana ustawy o pomocy społecznej
dotyczy świadczenia przez domy pomocy społecznej ich mieszkańcom usług
pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych poprzez organizowanie zespołów opieki
długoterminowej, a także zapewnienia im dostępu do pozostałych świadczeń
zdrowotnych. Projekt zakłada uchylenie ustępu 4 w artykule 58 ustawy o
pomocy społecznej, przewidującego że dom pomocy społecznej może pokryć
wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie
wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów ustawy z dnia 27
sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zmianami).
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: