Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy implementacji do prawa krajowego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie poprawy skuteczności procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych. Termin wdrożenia wynosi 24 miesiące i upływa w dniu 20 grudnia 2009 r.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2310
- Data wpłynięcia: 2009-09-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-12-02
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1778
2310
(CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany
CPV.
Projekt niniejszego rozporządzenia - w nawiązaniu do postanowień ww.
aktów prawa wspólnotowego - posługuje się dodatkowo kodami CPV, które mają
zapewnić precyzyjne zdefiniowanie usług.
Zaproponowane rozwiązanie ma więc na celu zapewnienie tożsamego
ustalenia zakresu pojęć „usługi o charakterze priorytetowym” oraz „usługi
o charakterze niepriorytetowym” w prawie polskim i unijnym, a jednocześnie
umożliwienie zamawiającym posługiwania się wyłącznie przepisami prawa
krajowego.
Zaproponowany termin wejścia w życie rozporządzenia będzie zbieżny z
terminem wejścia w życie nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych,
w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rozwiązań ustawowych.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych. Projekt rozporządzenia jest zgodny z
prawem europejskim.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu
Zamówień Publicznych.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt.
Projekt oddziałuje na podmioty ubiegające się o udzielenie zamówienia,
a także na jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, podmioty działające w
tzw. sektorze użyteczności publicznej i inne wskazane w art. 3 ustawy –
Prawo zamówień publicznych podmioty obowiązane do jej stosowania.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych.
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Zamówień Publicznych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym na budżet państwa i jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
1/08/em
7
Projekt
ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia …………
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
Na podstawie art. 198 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Wymagania formalne odwołania
§ 1. 1. Odwołanie zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz adres, numer telefonu i faksu odwołującego się;
2) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) oraz adres, numer telefonu i faksu zamawiającego;
3) określenie przedmiotu zamówienia;
4) wskazanie numeru Biuletynu Zamówień Publicznych albo Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej, w którym zostało zamieszczone ogłoszenie o zamówieniu, ogłoszenie o
zamiarze zawarcia umowy lub ogłoszenie o udzieleniu zamówienia - o ile dotyczy;
5) wskazanie strony internetowej, na której została zamieszczona specyfikacja istotnych
warunków zamówienia, jeżeli zamawiający udostępnia ją na tej stronie;
6) wskazanie czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy;
7) zwięzłe przytoczenie zarzutów;
8) wniosek (żądanie) co do rozstrzygnięcia odwołania;
9) uzasadnienie faktyczne i prawne;
10) podpis odwołującego się lub jego przedstawiciela albo pełnomocnika.
2. Do odwołania dołącza się:
1) dowód uiszczenia wpisu od odwołania w wymaganej wysokości, jeżeli wpis został uiszczony
przed wniesieniem odwołania;
2) pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;
3) dowód przekazania kopii odwołania zamawiającemu.
§ 2. 1. Odwołanie wnoszone drogą elektroniczną, opatrzone bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu przekazuje się
na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Zamówień Publicznych, zwanego dalej
„Urzędem”.
2. Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, który ma
interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść jednej ze stron, wnoszone drogą elektroniczną,
opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu przekazuje się na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu.
§ 3. 1. Po ustaleniu, że od odwołania uiszczono wpis, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej,
zwany dalej „Prezesem Izby”, zawiadamia zamawiającego o wniesieniu odwołania, wzywając go
jednocześnie do niezwłocznego złożenia do Prezesa Izby kopii dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez kierownika
zamawiającego lub osobę upoważnioną, z wyjątkiem wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu lub ofert wykonawców, których nie dotyczą zarzuty zawarte w odwołaniu.
2. Oryginał dokumentacji postępowania wraz z wnioskami o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu lub ofertami złożonymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
zamawiający dostarcza do Prezesa Izby, nie później niż przed otwarciem posiedzenia.
Rozdział 2
Postępowanie z odwołaniem
§ 4. 1. Odwołanie wpisuje się niezwłocznie po jego wniesieniu do komputerowej bazy
danych oraz do repertorium spraw odwoławczych, nadając mu numer porządkowy (sygnaturę
akt).
2.
W przypadku zarządzenia łącznego rozpoznania odwołań wyznaczenie składu
orzekającego Izby do rozpoznania odwołań, zwanego dalej "składem orzekającym", odbywa się
pod numerem repertorium pierwszego zarejestrowanego odwołania.
3. Jeżeli zostanie wniesione kolejne odwołanie podlegające łącznemu rozpoznaniu z
odwołaniem, do którego rozpoznania wyznaczono już skład orzekający, Prezes Izby,
2
zarządzając o łącznym rozpoznaniu odwołań, kieruje je do rozpoznania przez skład orzekający
wyznaczony zgodnie z ust. 2.
§ 5. 1. Odwołanie wraz z załącznikami, o których mowa w § 1 ust. 2, oraz korespondencją
prowadzoną pomiędzy Krajową Izbą Odwoławczą, zwaną dalej „Izbą”, a stronami i uczestnikami
postępowania do momentu ogłoszenia orzeczenia stanowią akta sprawy odwoławczej, którym
nadaje się sygnaturę akt zgodnie z § 4 .
2. Akta sprawy odwoławczej oraz kopię dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego udostępnia się w siedzibie Izby stronom oraz uczestnikom
postępowania odwoławczego, na ich wniosek.
§ 6. Korespondencja w sprawie odwoławczej kierowana przez Izbę, strony i uczestników
postępowania może być przekazywana faksem lub drogą elektroniczną. Korespondencję Izby
uważa się za doręczoną, jeżeli strona lub uczestnik postępowania potwierdzi fakt jej otrzymania.
Prezes Izby niezwłocznie potwierdza w formie pisemnej treść pisma przekazanego faksem lub
drogą elektroniczną.
§ 7. 1. Odwołanie może być cofnięte przez odwołującego się do czasu zamknięcia
rozprawy.
2. Po otwarciu posiedzenia lub rozprawy oświadczenie o cofnięciu odwołania odwołujący
się składa pisemnie lub ustnie do protokołu.
3. Wykonawca, który zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego, może cofnąć
przystąpienie do czasu zamknięcia rozprawy.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, Izba, oddala wnioski dowodowe zgłoszone przez
wykonawcę, który zgłosił przystąpienie, chyba że wnioskowane dowody zostały już
przeprowadzone albo Izba uzna potrzebę przeprowadzenia tych dowodów z urzędu; sprzeciw w
sprawie uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów w odwołaniu uznaje się za
niebyły.
5. W przypadku cofnięcia odwołania przez odwołującego się Izba nie rozstrzyga o
skuteczności zgłoszonego przystąpienia do postępowania odwoławczego oraz opozycji,
pozostawiając je bez rozpoznania.
§ 8. Wykaz spraw odwoławczych wyznaczonych na posiedzenie, obejmujący również skład
orzekający w tych sprawach (wokandę), podaje się do publicznej wiadomości przed
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2310
› Pobierz plik