eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113

U Z A S A D N I E N I E
Cel wydania ustawy i jej zakres
Projektowana ustawa powstała przez połączenie dwóch projektów dotyczących
nowelizacji ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z pó n. zm.).
Pierwotny projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze został przyjęty przez Radę
Ministrów w sierpniu 2008 r. i przekazany do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druk
nr 1403).
Projekt ten w szczególności dotyczy realizacji, zgodnie z prawem i praktyką Unii
Europejskiej w obszarze lotnictwa cywilnego, opracowanego na początku 2006 r.
w resorcie transportu, programu „Propozycje kierunkowych zmian legislacyjnych
w zakresie lotnictwa cywilnego”. Program wskazywał kierunki nowych,
prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych i
legislacyjnych
wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym,
służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej, podniesieniu
efektywności funkcjonowania podmiotów lotniczych na gwałtownie rozwijającym się
krajowym rynku przewozów lotniczych, z zachowaniem kontroli państwa w obszarze
publicznym tej działalności oraz rozwojowi lotnictwa sportowego i rekreacyjnego.
Przedmiotowa nowelizacja wprowadza także mechanizmy prawne służące realizacji
przyjętego przez Radę Ministrów w 2007 r. „Programu Rozwoju Sieci Lotnisk
i Lotniczych Urządzeń Naziemnych” oraz innych programów rządowych.
Projekt wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę nr 2004/82/WE w sprawie
zobowiązania przewo ników do przekazywania danych pasażerów oraz dostosowuje do
prawa UE niektóre inne przepisy Prawa lotniczego.
Projekt powstał w resorcie transportu przy aktywnym udziale innych zainteresowanych
resortów, a w szczególności ministerstw: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych
i Administracji oraz Finansów, a także środowiska lotniczego, w tym przedstawicieli
zarządzających lotniskami (Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”), krajowych i zagranicznych
przewo ników (PLL LOT S.A., BARIP) oraz innych jednostek działających

2



w lotnictwie cywilnym (m.in. Aeroklub Polski, AOPA Poland, Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe).
Projekt obejmuje propozycje nowych rozwiązań prawnych wynikających
z doświadczeń stosowania istniejących przepisów krajowych i europejskich przez
ministra właściwego do spraw transportu oraz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
służących skutecznej realizacji polityki lotniczej oraz realizujących kierunkowo
postulaty środowiska lotniczego.
Następnie projekt został uzupełniony o przepisy służące realizacji rozporządzeń
wspólnotowych wydanych w latach 2007 i 2008. Zostały one przygotowane w formie
autopoprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. Autopoprawka
została uzgodniona międzyresortowo i przyjęta 13 listopada 2008 r. przez Komitet Rady
Ministrów, a następnie rozpatrzona przez Komisję Prawniczą. W styczniu 2009 r.
projekt autopoprawki został przygotowany ostatecznie do przyjęcia przez Radę
Ministrów.
W szczególności zaproponowane w autopoprawce zmiany są związane z wydaniem
następujących rozporządzeń UE:
1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia
20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego
i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające
dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę
2004/36/WE;
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie
nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005;
3) rozporządzenia Komisji nr 820/2008/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r.
ustanawiającego środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych
podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego;
4) rozporządzenia nr 1008/2008/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia
24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów
lotniczych na terenie Wspólnoty (przekształcenie);
5) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r.
w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów

3



lotniczych, części i urządzeń, a także w sprawie zatwierdzania organizacji
i personelu wykonujących takie zadania, stanowiących przepisy wykonawcze do
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia
20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego
i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające
dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie nr 1592/2002 i dyrektywę
2004/36/WE;
6) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r.
ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych
i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do
lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących
i produkujących, stanowiących przepisy wykonawcze do rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r.
w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia
Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę
Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę
2004/36/WE;
7) rozporządzenia nr 1107/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczo-
nej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą;
8) rozporządzenia Komisji (WE) nr 8/2008 z dnia 11 grudnia 2007 r.
zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 w odniesieniu do
wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych mających
zastosowanie do komercyjnego transportu lotniczego;
9) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia
11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa
cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002.

Dnia 12 stycznia 2009 r. weszła w życie zmiana art. 36 uchwały Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej (M. P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, z pó n. zm.), zgodnie z którą autopoprawka
do przedłożonego do Sejmu RP projektu ustawy może być wniesiona przez

4



projektodawcę do czasu rozpoczęcia pierwszego czytania. Projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo lotnicze miał pierwsze czytanie z początkiem grudnia 2008 r. Wobec
braku możliwości wniesienia autopoprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie
ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 1403), z uwagi na wskazane zmiany Regulaminu
Sejmu RP konieczne stało się wycofanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
lotnicze.
Obecny projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze składa się z połączonych
projektów: ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze przyjętego przez Radę Ministrów
w dniu 8 lipca 2008 r. w drodze reasumpcji decyzji Rady Ministrów z dnia 12 maja
2008 r. oraz autopoprawki do projektu przyjętej przez KRM w listopadzie 2008 r.
W aktualnym projekcie nie zostały wprowadzone żadne zmiany merytoryczne

w stosunku do tej części projektu, która była przedłożona do Sejmu RP oraz
autopoprawki w wersji uwzględniającej ustalenia Komisji Prawniczej. Drobne zmiany
mają charakter legislacyjny wynikający z konieczności dokonania zmian w numeracji
projektowanych przepisów.
Połączony projekt zawiera regulacje prawne służące:
– podniesieniu
bezpieczeństwa lotniczego i ochrony lotnictwa cywilnego oraz
nadzoru lotniczego,
– modernizacji i rozbudowie infrastruktury lotniskowej oraz nawigacyjnej, a także
usprawnieniu procesu zarządzania lotniskami,
– rozwojowi rynku lotniczego i prowadzeniu innej działalności lotniczej, konkurencji
oraz uwzględnianiu praw pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych.
Przedmiotowy projekt obejmuje swoim zakresem następujące główne grupy zagadnień:
I. Statki powietrzne, bezpieczeństwo lotnicze, kompetencje Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego.
II. Lotniska,
lądowiska, nieruchomości, eksploatacja i zarządzanie lotniskami,
obowiązki zarządzającego, wykonywanie zadań przez służby państwowe na
lotniskach, opłaty lotniskowe, certyfikacja oraz lotnicza działalność gospodarcza.
III. Przewozy lotnicze, koordynacja (koordynacja i organizacja rozkładów lotów,
sprzedaż dokumentów przewozowych, zezwolenia, obsługa naziemna, taryfy).

5



IV. Personel
lotniczy.
V.
Ochrona
lotnictwa.
VI. Badanie wypadków i incydentów lotniczych.
VII. Służba poszukiwania i ratownictwa, ASAR.
VIII. Dofinansowanie obowiązku służby publicznej, zakupu sprzętu i urządzeń
niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i wydatki
Urzędu Lotnictwa Cywilnego, opłaty lotnicze.
IX.
Czas pracy w lotnictwie cywilnym.
X. Kary
administracyjne.
Pozostałe grupy zmian dotyczą m.in. lotniczych urządzeń naziemnych, lotów próbnych
i akrobacyjnych, lotów bezzałogowych, urządzeń radiowych.
Nowym zagadnieniem jest wprowadzenie regulacji dotyczącej ograniczenia wpływu
emisji laserów na ruch statków powietrznych.
Ustawa wprowadza zmianę dostosowującą w ustawie z dnia 3 pa dziernika 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199,
poz. 1227, z pó n. zm.) – wcześniej była to zmiana art. 46 ust. 4 ustawy – Prawo
ochrony środowiska, ale z uwagi na utratę mocy obowiązującej między innymi tego
przepisu oraz wejście w życie nowych regulacji w tym zakresie w ustawie z dnia 3
pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, konieczne było
przeniesienie zaproponowanej zmiany do art. 72 ust. 1 nowej ustawy – oraz zawiera
przepisy dostosowujące i przejściowe (m.in. plan generalny, obsługa naziemna, ASAR,
lądowiska, uprawnienia).

Ad I.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r. zmieniło stan prawny
polskiego nadzoru lotniczego, który stał się członkiem Europejskiej Agencji
Bezpieczeństwa Lotniczego. W związku z tym proponowane zmiany rozdziału
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: