Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
Minimalne warunki atmosferyczne prowadzenia pokazów lotniczych.
Minimalne
warunki atmosferyczne
Rodzaj
Podstawa chmur
Typ pokazu
statku po-
(zachmurzenie ≥ 4/8)
Widzialność
wietrznego
(m) (ft)
(km)
Przeloty
Pojedyncze
150 500
1.5
oraz
statki
pokaz
migłowce
akrobacji
i inne statki
w
Formacje
200 700
3.0
powietrzne
poziomie
o prędkości
przeciągnięcia
Pojedyncze
poniżej
300 1000
3.0
statki
95 km/h
Pokaz
lub 50 kt
pełnej
akrobacji
Formacje
400 1300
5.0
Przeloty
Pojedyncze
oraz
200 700
3.0
statki
pokaz
akrobacji
w
Formacje
300 1000
5.0
poziomie
Inne
Pojedyncze
statki
500 1600
5.0
statki
powietrzne
Pokaz
Formacje
pełnej
500 1600
5.0
tłokowe
akrobacji
Formacje
1000 3300
8.0
odrzutowe
13
4.8 CZĘSTOTLIWO CI ŁACZNO CI RADIOWEJ
4.8.1 Podczas
ustalania
częstotliwości łączności radiowej niezbędnych do bezpiecznego prowadzenia pokazów, orga-
nizator imprezy oraz dyrektor pokazu obowiązani są do znajomości informacji zawartych w Zbiorze Informacji Lotni-
czych – Polska (AIP-Polska).
4.8.2
W przypadku konieczności wydzielenia, ze względów bezpieczeństwa, dodatkowych częstotliwości, organiza-
tor imprezy powinien wystąpić o ich przydzielenie.
4.9 NAZIEMNE EFEKTY SPECJALNE
4.9.1 Jeżeli podczas imprezy lotniczej używane są materiały wybuchowe lub inne środki pirotechniczne, organiza-
tor imprezy obowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa widzów i statków powietrznych oraz dróg kołowania, startu
i lądowania przed skutkami ich użycia.
4.9.2 Dyrektor pokazu zobowiązany jest poinformować uczestniczący w treningach i pokazie personel latający o miej-
scu, czasie i sposobie użycia środków pirotechnicznych podczas trwania imprezy.
4.10 ODPRAWY PRZED LOTAMI I PO LOTACH
4.10.1 Pilot nie może uczestniczyć w pokazie w powietrzu, jeżeli nie brał udziału w odprawie przed lotem.
4.10.2 Organizator imprezy w uzgodnieniu z dyrektorem pokazu opracuje i dostarczy wszystkim uczestnikom pokazów
pisemnego polecenia operacyjnego, zawierającego w szczególności następujące informacje:
a) miejsce, data, godzina i czas trwania treningu i pokazu,
b) programu pokazu oraz godziny odprawy przedlotowej,
c) mapa lub mapy miejsca pokazu przedstawiające:
− tereny dostępne dla widzów,
− miejsca postoju statków powietrznych biorących udział w pokazie, wystawie statycznej,
− strefy i linie graniczne pokazu,
− przeszkody terenowe w rejonie pokazu w odległości właściwej dla strefy lub stref pokaz statków powietrznych)
− strefy wyczekiwania,
− stałe trasy dolotu do pokazu,
d) informacji
służby kontroli ruchu lotniczego o:
− przylotach i odlotach,
− częstotliwościach radiowych i kodach transpondera,
− procedurach pokazu,
− granicach pokazu i minimach pogodowych,
− lokalnych ograniczeniach ruchu lotniczego,
e) informacji w zakresie ochrony środowiska,
f) służb i procedur ratowniczych,
g) procedur
obsługi naziemnej, parkowania i uzupełniania paliwa,
h) wymagań dotyczących dokumentacji,
i) danych organizatorów pokazu oraz telefonów kontaktowych i numerów faxów.
4.10.3 Dyrektor pokazu lotniczego zobowiązany jest do przeprowadzenia odprawy przed lotami w każdego dnia treningu
i pokazu.
4.10.4 Odprawa przedlotowa obejmuje informacje niezbędne do bezpiecznej realizacji zaplanowanych przedsięwzięć.
4.10.5 Podczas treningów i pokazów połączonych ze startem oraz lądowaniem uczestników na dwóch lub więcej lotni-
skach, innych niż lotnisko pokazu, dyrektor pokazu obowiązany jest do przeprowadzenia odprawy przedlotowej, w jeden
z niżej wymienionych sposobów:
14
a) poprzez uprawnioną osobę na lotnisku startu statków powietrznych,
b) osobiście z wykorzystaniem technicznych środków łączności.
4.11 LOTY POKAZOWE
4.11.1 Dyrektor pokazu obowiązany jest zapewnić wszystkim uczestnikom możliwość wykonania lotu treningowego w
wyznaczonej strefie, przed rozpoczęciem pokazu.
4.11.2 Pilot mający uczestniczyć w pokazie obowiązany jest przedstawić plan lotu pokazowego w formie i czasie okre-
ślonym przez dyrektora pokazu.
4.11.3 Podczas lotu pokazowego na pokładzie statku powietrznego może przebywać wyłącznie załoga statku powietrzne-
go, w niezbędnym składzie, zapewniającym bezpieczne wykonanie zadania.
4.11.4 Jeżeli dyrektor pokazu nie uzyskał od Prezesa Urzędu przedmiotowej zgody, zabrania się przewożenia osób nie-
uprawnionych na pokładzie statku powietrznego podczas wykonywania lotu pokazowego.
4.11.5 Zezwala się na wykonywanie lotów w ugrupowaniach zwartych i luźnych przez statki powietrzne należące do
różnych właścicieli – podmiotów organizacyjnych – po wyrażeniu przez nich pisemnej zgody.
4.12 LOKALNE LOTY WIDOKOWE
4.12.1 Zezwala
się na wykonywanie lokalnych lotów widokowych wyłącznie na lotniskach ujętych w rejestrach lotnisk
cywilnych lub wojskowych oraz lądowiskach wpisanych do ewidencji lądowisk, przez operatorów posiadających certyfi-
kat przewoźnika lotniczego (certyfikat AOC).
4.12.2 Dyrektor pokazu zobowiązany jest do koordynowania lokalnych lotów widokowych oraz sprawowania nadzoru
nad ich bezpieczeństwem.
4.12.3 Zabrania się wykonywania startów i lądowań statków powietrznych, wykonujących lokalne loty widokowe, pod-
czas trwania pokazu w powietrzu.
4.12.4 Operator statku powietrznego w porozumieniu z organizatorem imprezy, obowiązany jest do zapewnienia pasaże-
rom eskorty podczas poruszania się pomiędzy miejscem postoju statków powietrznych terenem przewidzianym dla wi-
dzów.
4.12.5 Operator statku powietrznego wykonującego lokalne loty widokowe zobowiązany jest do sporządzenia w dwóch
egzemplarzach listy pasażerów każdego lotu, przy czym jeden egzemplarz listy znajduje się na pokładzie statku powietrz-
nego, drugi u przedstawiciela operatora pozostającego na ziemi.
4.12.6 W razie zaistnienia zdarzenia lotniczego operator, o którym mowa w pkt 4.12.5, zobowiązany jest udostępnić listę
służbom ratowniczym.
4.13 SKOKI SPADOCHRONOWE
JAKO ELEMENT POKAZU
4.13.1 Dyrektor pokazu, w ramach którego odbywać się będą skoki spadochronowe, zobowiązany jest do:
a) poinformowania pilotów uczestniczących w pokazie, lotach lokalnych oraz logistycznym zabezpieczeniu pokazu,
o czasie, planowanym miejscu lądowania, wykonywania skoków oraz innych, istotnych dla bezpieczeństwa ele-
mentach,
b) wstrzymania startów i lądowań statków powietrznych na lotnisku (lądowisku), na którym odbywają się skoki,
c) wstrzymania pracy zespołów napędowych statków powietrznych uczestniczących w pokazach, w odległości 250 m
od planowanego miejsca lądowania skoczków,
d) obowiązania pilotów statków powietrznych, znajdujących się w odległości większej niż 250 m, do obserwowania
skoczków spadochronowych podczas opadania oraz wyłączenia zespołów napędowych w przypadku powstania
zagrożenia.
15
4.13.2 Dyrektor pokazu powinien planować przebieg pokazu w sposób pozwalający na bezpieczną realizację skoków
spadochronowych.
4.13.3 Inne wymagania dotyczące wykonywania pokazu przez skoczków spadochronowych określone są w rozdziale 9.
4.14 POKAZ MODELI LATAJĄCYCH
JAKO ELEMENT POKAZU
4.14.1 Loty modeli latających jako element pokazu mogą odbywać się wyłącznie na podstawie przepisów krajowych.
4.14.2 Modelarz uczestniczący w pokazie zobowiązany jest posiadać ważną licencję sportową modelarza lotniczego i
kosmicznego Aeroklubu Polskiego.
4.14.3 Podczas pokazu lotniczego loty modeli latających powinny odbywać się pod nadzorem kierownika linii lotów,
którego wyznacza dyrektor pokazu.
4.14.4 Zabrania się wyznaczania strefy lotów modeli latających w obszarze przeznaczonym dla publiczności. Zabrania
się wykonywania, na obszarze pokazów lotów niekierowanymi modelami i rakietami.
4.14.5 Minimalne odległości separacji widzów od modeli latających uczestniczących w pokazie w locie określa tabela nr
4.4.
Tabela nr 4.4
Minimalne odległości separacji widzów.
Modele latające.
Typ mo-
Odległość
Masa modelu
delu
od publiczności
Na uwięzi każda 15
m
Sterowane
< 7 kG
30 m
radiem
z napę-
≥ 7 kG
50 m
dem
tłokowym
Sterowane
radiem
z napę-
każda 75
m
dem
odrzuto-
wym
4.14.6
Organizator imprezy zobowiązany jest do zapewnienia łączności pomiędzy dyrektorem pokazu
i kierownikiem linii lotów.
4.14.7 Kierownik linii lotów zobowiązany jest:
a) uczestniczyć w procesie planowania pokazu lotniczego,
b) przeprowadzić odprawę przedlotową i odprawę polotową uczestników pokazu modeli latających,
c) sprawować nadzór nad zgodnym z przeznaczeniem użyciem nadajników oraz częstotliwości zapewniających kontro-
lę nad modelami.
4.14.8 W przypadku udziału w pokazie więcej niż dziesięciu modeli statków powietrznych dyrektor wyznaczy asystenta
kierownika linii lotów, w celu zapewnienia pełnej kontroli nad bezpieczną realizacją pokazu modeli w powietrzu.
4.14.9 W przypadku udziału w pokazie nie więcej niż czterech modeli latających oraz posiadania, przez dyrektora poka-
zu, licencji sędziego sportowego Aeroklubu Polskiego (minimum drugiej klasy) może on jednocześnie pełnić funkcję
kierownika linii lotów.
16
4.14.10 Kierownik linii lotów zobowiązany jest wstrzymać wykonywanie pokazów modeli latających w locie przy nastę-
pujących warunkach atmosferycznych:
a) widzialność
– ≤ 500 m (1500 ft),
b) prędkość wiatru
– ≥ 12,5 m/s (25 kt).
4.15 MONITOROWANIE BEZPIECZE STWA
PUBLICZNYCH POKAZÓW LOTNICZYCH
4.15.1 Organizator imprezy połączonej z publicznym pokazem lotniczym zobowiązany jest do wideofonicznego reje-
strowania przebiegu wszystkich działań lotniczych, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem treningów i po-
kazu, w miejscu jego realizacji.
4.15.2 W przypadku zaistnienia wypadku lotniczego lub naruszenia warunków bezpieczeństwa pokazu organizator im-
prezy zobowiązany jest przekazać, zgromadzone materiały wideofoniczne, do dyspozycji Prezesa Urzędu lub jednostki
organizacyjnej prowadzącej badanie zdarzenia.
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik