Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
14. Umowa o pracę na czas nieokreślony / określony do
dnia*
15. Funkcja pełniona w załodze* :
pilot, steward/stewardessa, nawigator pokładowy, mechanik pokładowy
Numer licencji ...…………………………………… wydana przez
……………………………………………….
w dniu ………………………..
Adres miejsca zamieszkania na pobyt stały, a w razie jego braku – na pobyt czasowy ponad
dwa miesiące:
16. Kraj
17. Województwo
18. Kod pocztowy
19. Miasto
20. Ulica
21. Numer domu 22. Numer lokalu
Wyżej wymieniona osoba otrzyma CMC po raz pierwszy / kolejny * z powodu:
– utraty ważności dotychczasowego CMC
– zmiany danych osobowych (wymienić których)
………………………………………………………………….
– zmiany pracodawcy
……………………………………………………………………………………………….
– inne (wymienić)
…………………………………………………………………………………………………...
Aktualnie posiadany numer dokumentu CMC ………………………. z datą ważności do
………..……………
* Właściwe zaznaczyć.
14
Oświadczenie:
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) oświadczam, iż wyrażam zgodę
na przetwarzanie moich danych osobowych dla celów związanych z wydaniem
certyfikatu członka załogi.
…………….…………, …………….…………
Miejscowość
data
Podpis członka załogi
statku powietrznego
(proszę nie przekraczać
podpisem pola ramki)
…………….…………, …………….…………
…………………………………………..
Miejscowość
data
Pieczątka i
podpis kierownika jednostki
organizacyjnej
15
Załącznik nr 3
16
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Ułatwień w
Lotnictwie Cywilnym stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 189a
ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze nie odniosła się do kwestii
związanych z ułatwieniami w lotnictwie cywilnym i tym samym nie uregulowała metod i
środków systemu ułatwień, jakie powinny być stosowane na lotniskach w celu usprawnienia
funkcjonowania portów lotniczych.
W projekcie rozporządzenia zostały zawarte regulacje zgodne z ratyfikowaną przez
Rzeczpospolitą Polską Konwencją o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym sporządzoną
dnia 7 grudnia 1944r. w Chicago (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212, z późn. zm.) oraz z
postanowieniami Aneksu 9 Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) z
uwzględnieniem szczegółowych wytycznych zawartych w dokumencie 30 Europejskiej
Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC).
Krajowy Program Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym reguluję organizację i
funkcjonowanie systemu ułatwień w lotnictwie cywilnym i ma na celu przede wszystkim
zapewnienie sprawnego przemieszczania się pasażerów środkami infrastruktury lotniczej oraz
transportu lotniczego. Jest to uzależnione od stworzenia prawnych ram współpracy
wszystkich jednostek organizacyjnych biorących udział w realizowaniu zadań związanych z
transportem tak, aby wyeliminować niepotrzebne przeszkody oraz opóźnienia.
Od momentu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r.,
stanęliśmy przed koniecznością dostosowania polskich portów lotniczych do standardów
obowiązujących w państwach członkowskich. Jednocześnie rozwijający się w ostatnim
czasie rynek lotniczy przyniósł wiele korzyści, w tym rozszerzył możliwość wyboru
docelowych miejsc lotu jak i przewoźnika oraz znacząco wpłynął na obniżenie opłat
ponoszonych przez podróżnych. Natomiast pojawiające się utrudnienia przy korzystaniu z
komunikacji lotniczej mogłyby zdecydowanie spowolnić dalszy rozwój tej gałęzi transportu.
W związku z tym powstaje konieczność stworzenia rozwiązań, które wprowadzą maksymalne
ułatwienia w ruchu statków powietrznych, załóg, pasażerów, nie naruszając jednocześnie
wymaganych zasad bezpieczeństwa.
Krajowy Program Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym reguluje również częściowo
zagadnienia związane z korzystaniem z transportu lotniczego przez osoby z ograniczoną
możliwości poruszania się. W rozporządzeniu WE 1107/2006 uznano, że pasażerowie
17
potrzebujący szczególnej opieki powinni mieć zapewnioną taką samą możliwość
uczestniczenia w podróżach lotniczych jak pozostałe osoby. Jednakże niektóre przepisy
wymagały uzupełnienia lub doprecyzowania, co ma miejsce w Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Ułatwień w Lotnictwie Cywilnym.
Rozdział 1 projektowanego rozporządzenia zawiera objaśnienia występujących w nim
pojęć i terminów oraz wskazuje źródła prawa wspólnotowego i międzynarodowego
odnoszące się do realizacji poszczególnych zadań przez podmioty uczestniczące w systemie
ułatwień lotnictwa cywilnego.
Rozdział 2 projektu wskazuje obowiązki zarządzającego lotniskiem w zakresie
realizacji programu ułatwień. W szczególności dotyczą one zasad projektowania, budowy i
modernizacji lotniczych terminali.
W rozdziale 3 przedstawiono obowiązki nałożone na przewoźnika lotniczego,
dotyczące ułatwień w odbywaniu podróży lotniczej. W rozdziale tym sporo uwagi
poświęcono potrzebom osób niepełnosprawnym oraz z ograniczoną możliwością poruszania
się. Podstawą do określenia szczegółowych wymagań dla nowych statków powietrznych lub
poddanych gruntownemu remontowi (§ 21 projektu KPULC) zostały zaczerpnięte z Dok. 30
cz. 1 ECAC.
Rozdział 4 precyzuje kwestie związane z informowaniem o metodologii
przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w taki sposób aby przebiegała ona w sposób
możliwie sprawny i skuteczny oraz nie powodujący zbędnych opóźnień. W rozdziale tym
poruszono również kwestie odpowiedniego wyposażenia punktów kontroli bezpieczeństwa
oraz stworzono mechanizm zapewniający możliwość zdeponowania przedmiotów
zabronionych do przewozu, w przypadku ich wykrycia podczas kontroli bezpieczeństwa.
Rozdział 5 określa sposób finansowania systemu ułatwień w polskich portach
lotniczych.
Rozdział 6 opisuje szczegółowo tryb postępowania przy wydawaniu lub utracie
Certyfikatu Członka Załogi (CMC).
Rozdział 7 reguluje zagadnienia dotyczące prowadzenia przez Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego oraz zarządzającego lotniskiem nadzoru nad realizacją postanowień
projektu rozporządzenia. Sprecyzowano w nim też poszczególne zasady dotyczące kontroli.
Zawarto w nim również zapisy poświęcone mechanizmowi funkcjonowania nadzoru nad
realizacją postanowień Krajowego Programu Ułatwień oraz kwestiom związanym z
ponoszeniem odpowiedzialności podmiotów za uchybienia i braki w systemie ułatwień.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik