Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
5) Wewnętrzny i zewnętrzny nadzór nad systemem ochrony podmiotów prowadzących
lotniczą działalność gospodarczą;
6) System szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
7) Planowanie działań w sytuacjach kryzysowych w lotnictwie cywilnym.
MODUŁ 9
Metody i środki ochrony w zarządzaniu ruchem lotniczym
1) Procedury ochrony w zarządzaniu ruchem lotniczym;
2) Procedury ochrony związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku
powietrznym za pomocą systemu AFTN;
3) Procedury ewakuacji obiektów Zarządzania Ruchem Lotniczym, uwzględniające
konieczność reorganizacji ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej
Polskiej, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa tego ruchu;
4) Przekazywanie informacji o zagrożeniu.
18
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie Krajowego Programu Szkolenia w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Celem rozporządzenia jest określenie warunków w jakich realizowane są procesy
selekcji oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego. Ponadto rozporządzenie ma
na celu określenie zasad potwierdzania przez Władzę Lotniczą kwalifikacji specjalistycznych
kategorii osób realizujących zadania w zakresie kontroli bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.
W rozdziale 1 określono zakres podmiotowy rozporządzenia, który obejmuje osoby
zatrudnione w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i jednocześnie
posiadające samodzielny dostęp do strefy zastrzeżonej lotniska, osoby zatrudnione w
podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą wykonujące obowiązki w
zakresie ochrony lotnictwa cywilnego wynikające z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa
Cywilnego, oraz pozostałe osoby wykonujące obowiązki dotyczące środków kontroli w
zakresie ochrony wynikające z Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego. W
stosunku do ww. osób realizowane powinny być opisane w rozporządzeniu procedury selekcji
oraz szkolenia.
W celu uniknięcia powielania procesów szkolenia w rozdziale tym zostało zawarte
upoważnienie dla Prezesa Urzędu do uznania za równoważne szkoleń innych niż te
realizowane na podstawie niniejszego rozporządzenia, a dotyczących ochrony lotnictwa
cywilnego. Ponadto w rozdziale tym zawarte zostały definicje pojęć stosowanych w
rozporządzeniu.
Rozdział 2 określa kategorie osób, które powinny podlegać selekcji (w zakresie
wymogów określonych w § 6) oraz szkoleniu z uwagi na realizowanie przez te kategorie osób
zadań związanych bezpośrednio z zabezpieczeniem lotnictwa cywilnego przed aktami
bezprawnej ingerencji.
Rozdział 3 wskazuje rodzaje szkoleń, do których realizacji są zobowiązane podmioty, w
których wyróżnić można wskazane w poprzednim rozdziale kategorie osób. Ponadto
wskazane zostały minimalne zakresy merytoryczne szkoleń (w przypadku szkolenia
świadomości oraz szkoleń specjalistycznych określone odpowiednio w § 9 i 13, w przypadku
szkoleń kierunkowych w § 10). Rozporządzenie określa ponadto w tym rozdziale
częstotliwość realizacji cyklicznej szkoleń kierunkowych dla poszczególnych kategorii osób.
Mając na uwadze wymóg prawa wspólnotowego określony w punkcie 12.2.1. b) załącznika
do rozporządzenia 2320/2002 z dnia 16 grudnia 2002 ustanawiającego wspólne podstawowe
zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w przypadku kategorii osób 1 i 3
częstotliwość przedmiotowych szkoleń została określona na 1 rok. W celu jak najlepszego
zaadresowania szkoleń i dopasowania ich do specyfiki obowiązków realizowanych przez
19
poszczególne kategorie osób w zależności od podmiotu dla którego realizują zadania, zakres
szkoleń kierunkowych pod względem zawartości poszczególnych modułów został
uzależniony właśnie od zakresu tych zadań (§ 10 ust. 3). Celem takiego rozwiązania jest
zapewnienie, na przykład, w ramach kategorii 1 tego, iż osoby odpowiedzialne za ochronę
przewoźnika lotniczego będą podlegały szkoleniom dotyczącym ochrony przewoźnika, a
osoby realizujące zadania w ramach tej kategorii na rzecz wielu podmiotów (np. przewoźnik i
agent obsługi naziemnej) będą podlegały szkoleniu dotyczącemu ochrony lotnictwa
związanemu z działalnością obu podmiotów.
W związku z przedstawionymi przez przewoźników uwagami (PLL LOT, EuroLOT) w
przypadku kategorii osób – załogi statków powietrznych, wprowadzono bardziej
rygorystyczne wymogi przejścia szkolenia kierunkowego przed rozpoczęciem pełnienia
obowiązków na pokładzie statku powietrznego.
W przypadku szkoleń specjalistycznych dla kategorii osób – operatorzy kontroli
bezpieczeństwa - § 13 ust. 4 wprowadza obowiązek uzależnienia zawartości szkolenia w
zakresie kształtowania umiejętności oceny obrazów rentgenowskich od obowiązków w
ramach kontroli bezpieczeństwa, jakie będzie realizowała ta kategoria osób. Celem takiego
rozwiązania jest zapewnienie, by operatorzy kontroli bezpieczeństwa kierowani do realizacji
zadań kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego, rejestrowanego i ładunków byli
poddawani szkoleniu w zakresie umiejętności interpretacji grup przedmiotów, które będą
kontrolować. Rozdział ten zawiera także warunki wydania certyfikatu operatora kontroli
bezpieczeństwa, potwierdzającego ukończenie odpowiedniego szkolenia specjalistycznego
oraz zdanie egzaminu przeprowadzanego przez Prezesa Urzędu. Wymóg certyfikowania tej
kategorii osób przez Władzę Lotniczą wynika z przepisów punktu 12.2.3. załącznika do
rozporządzenia 2320/2002. Ponadto określono na nie dłuższy niż 30 miesięcy okres czasu w
jakim w. w. kategoria osób powinna podlegać szkoleniu specjalistycznemu odświeżającemu.
Rozdział 4 poświecony zasadom organizacji szkoleń zawiera przepisy określające
wymogi warunkujące wyznaczenie osoby jako instruktora ochrony lotnictwa wraz z
określeniem ewentualnych dopuszczalnych odstępstw od wypełnienia wszystkich wymogów
formalnych. Ponadto § 21 określa zadania spoczywające na instruktorze jako osobie
realizującej procesy szkoleniowe.
Minimalne wymogi kwalifikacyjne określone dla instruktorów ochrony zostały
ujednolicone w porównaniu z obowiązującymi dotychczas przepisami. Dotychczasowe
regulacje różnicowały bowiem instruktorów w obrębie dwóch grup tj. instruktorów
realizujących szkolenia dla podmiotów gospodarczych w imieniu Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego (mechanizm de facto niefunkcjonujący ze względu na występujący konflikt
interesów w wyniku którego Urząd Lotnictwa Cywilnego nie realizuje szkoleń dla
podmiotów gospodarczych) oraz instruktorów wewnętrznych realizujących szkolenia na rzecz
ww. podmiotów. Z uwagi na znaczną dysproporcję wymogów w stosunku do obu tych grup,
przy faktycznej jednolitości realizowanych obowiązków szkoleniowych zidentyfikowana
została potrzeba ujednolicenia wymogów dla osób prowadzących szkolenia w zakresie
ochrony lotnictwa mająca na celu również zapewnienie zgodności z przepisami
wspólnotowymi określającymi ogólne wymogi dla instruktorów.
Przepis § 11 ust. 3 określa m.in. iż instruktorzy mają obowiązek przed podjęciem pracy
na tym stanowisku przejść szkolenie specjalistyczne dla instruktorów. Ponadto ww. osoby
należą do kategorii 3 zatem są objęte szkoleniami kierunkowymi w najszerszym zakresie
(przy uwzględnieniu wykonywanych obowiązków). Z uwagi na powyższe zostało uznane za
zasadne wymaganie jako obowiązkowej minimalnej kwalifikacji ukończenie jednego ze
szkoleń, o którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 5 projektu rozporządzenia.
§ 25 reguluje ponadto procedurę zaliczania szkoleń, w tym szkoleń specjalistycznych
podstawowych kończących się egzaminem przeprowadzanym przez Prezesa Urzędu. W
20
związku z planowanym wprowadzeniem procesów certyfikacji operatorów kontroli
bezpieczeństwa przy pomocy testów wiedzy teoretycznej oraz z wykorzystaniem programu
komputerowego sprawdzającego umiejętność prawidłowej oceny obrazów rentgenowskich
bagaży i ładunków, wymóg minimalnej liczby prawidłowych odpowiedzi teoretycznych
został ustalony na 70%. W związku z potrzebą wprowadzenia, zwłaszcza w początkowym
okresie wdrażania przedmiotowego mechanizmu certyfikacji, elastycznego mechanizmu
ustalania minimalnego akceptowalnego pułapu w odniesieniu do sprawdzianu umiejętności
praktycznych przyjęto rozwiązanie polegające na określaniu przez Prezesa Urzędu
minimalnego pułapu w cyklicznych odstępach czasu i ogłaszanie tego limitu w formie
obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Brak ustalania
jednoznacznego liczbowego pułapu wynika z konieczności zapewnienia minimalnej
elastyczności przy wdrażaniu tego nowego mechanizmu certyfikowania.
Rozdział 4 ponadto reguluje kwestie dotyczące niezaliczenia szkolenia; zawiera
regulacje obejmujące konstruowanie harmonogramów szkoleń i prowadzenia
sprawozdawczości na potrzeby Prezesa Urzędu oraz określa warunki formalne zatwierdzenia
programu szkolenia.
Rozdział 5 formułuje podstawowe kwestie związane z nadzorem Prezesa Urzędu nad
realizacją rozporządzenia.
Rozdział 6 zawiera przepisy określające przejście z regulacji określonych
rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2005 r. w sprawie Krajowego
Programu Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 230, poz. 1956) w
regulacje określone w przedmiotowym prorjektem. W związku z przedsięwziętymi zmianami
mającymi na celu usprawnienie systemu realizacji szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa
cywilnego określono termin dostosowania, przez podmioty prowadzące przedmiotowe
szkolenia, programów szkoleń oraz potwierdzenia spełniania przez instruktorów
odpowiednich kwalifikacji zawartych w § 19.
Uwzględniając potrzeby dostosowania merytorycznego i funkcjonalnego obecnie
obowiązujących, w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą i podmiotach
prowadzących szkoleniową działalność gospodarczą w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
programów szkolenia świadomości ochrony oraz szkoleń specjalistycznych, wprowadzony
został termin 6 miesięcy na przeprowadzenie procesu adaptacji zawartości ww. programów
do wymogów określonych w projekcie rozporządzenia.
Z uwagi na zwiększenie wymogów w odniesieniu do instruktorów wewnętrznych w
stosunku do obecnie zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu, został wprowadzony okres
przejściowy (3 miesięcy) pozwalający na przedłożenie odpowiedniej dokumentacji
umożliwiającej utrzymanie przez ww. osoby ich statusu instruktora. Ponadto w celu
potwierdzenia, iż również instruktorzy wyznaczeni na podstawie § 24 dotychczas
obowiązującego rozporządzenia spełniają wymogi określone w § 19 niniejszego
rozporządzenia zostali oni objęci wymogiem określonym w §33.
Przedmiot regulacji jest objęty prawem wspólnotowym wynikającym z rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2320/2002 z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego
wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych. Niniejszy dokument rządowy nie zostanie przestawiony do opinii
instytucjom lub organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu, gdyż
opinia ww. instytucji nie jest konieczna do dalszej realizacji procedury legislacyjnej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie
21
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu
Informacji Publicznej.
Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem rozporządzenia.
Ocena Skutków Regulacji
Podmioty, których dotyczy regulacja zawarta w akcie wykonawczym:
1) zarządzający lotniskami;
2) przewoźnicy lotniczy;
3) podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą;
4) podmioty prowadzące szkoleniową działalność gospodarczą;
5) zasoby ludzkie wchodzące w skład systemu ochrony lotnictwa cywilnego Rzeczpospolitej
Polskiej.
Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostanie przekazany do konsultacji społecznych do
następujących podmiotów:
1) Związek Regionalnych Portów Lotniczych;
2) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”;
3) PLL LOT S.A.;
4) EuroLOT S.A.;
5) Nowy Przewoźnik Sp. z o.o.;
6) LOT Catering Sp. z o.o.;
7) Petrolot Sp. z o.o.;
8) LOT Ground Services Sp. z o.o.;
9) KRK Airport Services Sp. z o.o.;
9) NSZZ „Solidarność" 80 Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „ Porty Lotnicze";
10) NSZZ „Solidarność" Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze";
11) NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „ Porty Lotnicze";
12) NSZZ Solidarność;
13) OPZZ Konfederacja Pracy;
14) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego;
15) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego;
16) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego;
17) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych;
18) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych;
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik