eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie innych ustaw

projekt ustawy dotyczy trybu nabycia lokali przez najemcę, przy umowie na lokal na czas nieokreślony, w trybie bezprzetargowym; umożliwienia właściwym organom podjęcia decyzji o przyznaniu pierwszeństwa w stosunku do najemców i dzierżawców

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1891
  • Data wpłynięcia: 2009-04-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1590

1891

Ochrony Konkurencji i Konsumentów i ma na celu umożliwienie udzielania pomocy
publicznej głównie spółdzielniom mieszkaniowym w przypadkach, kiedy na rzecz spółdzielni
mieszkaniowej udzielane są bonifikaty od opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zaproponowany przepis jest analogiczny do
rozwiązania przyjętego w obowiązującym obecnie art. 10 ust. 5 ustawy o gospodarce
nieruchomościami, mającym zastosowanie w przypadkach sprzedaży nieruchomości.

Proponowany przepis art. 4 projektu ustawy jest przepisem przejściowym. Dogłębna
analiza proponowanych regulacji wykazała, że w związku ze zmianą przepisów określających
przedmiotowy i podmiotowy zakres uchwał w sprawie udzielania bonifikat od cen
sprzedawanych nieruchomości, uregulowania przepisem przejściowym będą wymagały
sprawy wszczęte i niezakończone, prowadzone na podstawie przepisów ustawy
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Przypadki, w których nie są prowadzone postępowania administracyjne, nie wymagają
uregulowania przepisem przejściowym. Należy bowiem zauważyć, że uchwały podjęte przed
dniem wejścia w życie nowych regulacji zachowują moc, o ile są zgodne z nowymi
przepisami. Natomiast z utrwalonego orzecznictwa wynika, że zawsze istnieje konieczność
podjęcia nowych uchwał w przypadkach ich niezgodności z obowiązującymi przepisami.
W
związku z powyższym w przedłożonym projekcie ustawy zaproponowano przepis
przejściowy, regulujący sprawy wszczęte i niezakończone prowadzone na podstawie
przepisów ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
nieruchomości.

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury. aden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.

9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projektowana ustawa ma znaczenie dla:
1) jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa,
2) najemców i dzierżawców nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa
i jednostek samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje społeczne

Niniejsza inicjatywa legislacyjna wynika bezpośrednio z wniosków składanych w tym
zakresie przez organy gospodarujące nieruchomościami Skarbu Państwa i jednostek
samorządu terytorialnego. Organy te zgłaszały wątpliwości pojawiające się w praktyce
stosowania przepisów art. 34 ust. 6, art. 37 ust. 4 i art. 68 ustawy o gospodarce
nieruchomościami. Z napływających sygnałów wynika, że treść przepisów nieprecyzyjnie
wyraża wolę ustawodawcy, a w odniesieniu do art. 68 ustawy o gospodarce
nieruchomościami można nawet zauważyć, że przepis ten jest odczytywany sprzecznie
z intencją ustawodawcy.
Problemy
zgłaszane przez ww. organy potwierdzone zostały napływającymi do resortu
infrastruktury sygnałami od osób fizycznych, na których interes prawny bezpośredni wpływ
mają przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (np. najemcy, dzierżawcy
nieruchomości lub osoby, które nabywają nieruchomości od podmiotów publicznych).
Przeprowadzona analiza zgłaszanych postulatów wykazała, że są one zasadne. Przedmiotowy
projekt uwzględnia postulaty ww. organów i osób.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie
ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji został zamieszczony na stronie Biuletynu
Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Ponadto został
przekazany do zaopiniowania przez:
a) Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,
b) Instytut Rozwoju Miast,
c) Krajową Radę Notarialną,
d) Europejski Instytut Nieruchomości,
e) Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa,
f) Polską Unię Właścicieli Nieruchomości,

10
g) Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych,
h) Polskie Towarzystwo Rzeczoznawców Majątkowych

Wskazane podmioty nie zgłosiły uwag do projektowanych regulacji. Pozytywnie
oceniły zmiany zaproponowane w przedłożonym projekcie ustawy wskazując, iż
uwzględniają one oczekiwania organów jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie
niezależnie od przedstawionej pozytywnej oceny projektu, Europejski Instytut Nieruchomości
zgłosił potrzebę rozważenia w przyszłych pracach legislacyjnych nad nowelizacją ustawy
o gospodarce nieruchomościami innych postulatów zgłaszanych przez środowiska związane
z gospodarką nieruchomościami.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych


Zmiana zaproponowana do art. 34 ustawy o gospodarce nieruchomościami może
wpłynąć na zwiększenie wpływów do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Stwarza bowiem szersze niż dotychczas możliwości dysponowania
nieruchomościami publicznymi, poprzez dopuszczenie objęcia trybem sprzedaży
bezprzetargowej nieruchomości, których sprzedaż podlegała dotychczas wyłącznie trybowi
przetargowemu. Umożliwienie sprzedaży bezprzetargowej takich nieruchomości znacznie
przyśpieszy ich sprzedaż, a tym samym spowoduje wyższe niż dotychczas wpływy do
budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Należy jednak zaznaczyć, że
oszacowanie tych wpływów nie jest możliwe ze względu na uznaniowy charakter
proponowanej regulacji. Dopuszczenie określonych nieruchomości do sprzedaży
bezprzetargowej uzależnione jest bowiem od zgody organu stanowiącego.
Odnosząc się do zmiany zaproponowanej w art. 2 niniejszego projektu ustawy, należy
wskazać, że nie spowoduje ona dodatkowych wydatków z budżetu państwa, ponieważ koszty
wynikające z obowiązku zlecania dodatkowej wyceny będą finansowane w całości ze środka
specjalnego pozostającego w dyspozycji Ministra Skarbu Państwa, tj. Funduszu Skarbu
Państwa.
Zmiana zaproponowana w art. 3 pkt 3 projektu ustawy, rozszerzająca art. 5 ustawy
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, może
spowodować nieznaczne skutki finansowe. Zaproponowana zmiana umożliwia bowiem
nieodpłatne przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
nieruchomości na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, które uzyskały to prawo:
1) w zamian na wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz
Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r. albo

11
2) na podstawie art. 7 dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st.
Warszawy.
Szacuje się jednakże, że przypadki, o których mowa w pkt 1, w skali całego kraju
mogły wystąpić sporadycznie lub w ogóle nie miały miejsca. Natomiast przypadek, o którym
mowa w pkt 2, dotyczy jedynie niektórych spółdzielni mieszkaniowych na obszarze
m.st. Warszawy. Jak wynika z informacji uzyskanych z Urzędu Miasta Stołecznego
Warszawy, szacuje się, że proponowana regulacja mogłaby dotyczyć kilkunastu lub
kilkudziesięciu spółdzielni mieszkaniowych istniejących na obszarze Warszawy.
W świetle powyższego należałoby szacować, że zmiana proponowana w art. 3 pkt 3
projektu ustawy spowoduje nieznaczne skutki finansowe i będzie dotyczyć w szczególności
dochodów m.st. Warszawy.
Miasto Stołeczne Warszawa pozytywnie ocenia zaproponowaną zmianę, gdyż zgodna
jest z kierunkiem działań prowadzonych przez miasto. W chwili obecnej obowiązuje bowiem
uchwała Rady Miasta Warszawy, na podstawie której, w przypadku przekształcenia prawa
użytkowania wieczystego, ustanowionego na rzecz spółdzielni mieszkaniowej w trybie art. 7
dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy, udzielana jest 99 %
bonifikata od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo
własności nieruchomości zabudowanej i wykorzystywanej wyłącznie na cel mieszkaniowy
(uchwała nr XXX/946/2008).
Wobec powyższego należy szacować, że przyjęcie propozycji art. 3 pkt 3 projektu
ustawy nie wpłynie znacząco na budżet samorządów, gdyż regulacja ta obejmie tylko
niewielką ilość podmiotów, w szczególności zlokalizowanych na obszarze m.st. Warszawy.
Ponadto już w chwili obecnej samorządy udzielają wysokich bonifikat z tytułu opłat za
przekształcenie prawa użytkowania wieczystego na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, na
podstawie uchwał rad miejskich .
Należy również podkreślić, że zmiana zaproponowana w art. 3 pkt 3 ma na celu
przywrócenie zasady, która obowiązywała przed dniem 1 stycznia 2008 r., czyli przed
nowelizacją dokonaną ustawą z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o przekształceniu
prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. Nr 191, poz. 1371). Zaproponowana treść art. 3 pkt 3, wprowadzająca zmianę
do art. 5 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
nieruchomości kontynuuje zatem zasadę, która obowiązywała od początku obowiązywania
ustawy.
Pozostałe zaproponowane w niniejszym projekcie zmiany do przepisów ustawy
o gospodarce nieruchomościami i ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego

12
w prawo własności nieruchomości nie powodują dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie są to bowiem zmiany systemowe, są
jedynie doprecyzowaniem obecnie obowiązujących regulacji w sposób zgodny z intencją
ustawodawcy.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wprowadzenie proponowanych zmian nie wywoła skutków na rynku pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Na skutek zaproponowanych zmian nie przewiduje się zmian w zakresie
konkurencyjności gospodarki i przedsiębiorczości.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Nie przewiduje się znaczących skutków dla rozwoju regionalnego, chociaż
zdyscyplinowanie obrotu nieruchomościami i doprecyzowanie zasad gospodarowania
mieniem jednostek samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa niewątpliwie będzie
sprzyjać rozwojowi regionalnemu.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

13
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: