Rządowy projekt ustawy o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia
projekt ustawy dotyczy utworzenia Agencji Uzbrojenia, odpowiedzialnej za pozyskiwanie bądź zbywanie uzbrojenia i sprzętu dla wojska, zgodnie ze standardami NATO i UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1626
- Data wpłynięcia: 2009-01-23
- Uchwalenie:
1626
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Za zgodność pod względem
prawnym i redakcyjnym
12/27si
5
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia …………………. 2009 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Uzbrojenia
Na podstawie art. 45 ust. 9 ustawy z dnia ……… 2009 r. o gospodarowaniu składnikami
mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o Agencji Uzbrojenia (Dz. U. Nr ….,
poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Nadaje się statut Agencji Uzbrojenia stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
ZAŁ CZNIK
STATUT AGENCJI UZBROJENIA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Agencja Uzbrojenia, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia ………
2009 r. o gospodarowaniu składnikami mienia ruchomego Skarbu Państwa, ich pozyskiwaniu oraz o
Agencji Uzbrojenia (Dz. U. Nr …., poz. ….), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§ 2. 1. Agencja jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi Obrony Narodowej.
2. Siedzibą Agencji jest Warszawa.
§ 3. Agencja realizuje zadania określone w ustawie w stosunku do:
1) składników mienia ruchomego w tym składnikami mienia ruchomego zbędnego, w stosunku do
którego Minister Obrony Narodowej reprezentuje Skarb Państwa, lub będącego w posiadaniu
jednostek organizacyjnych: podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanych przez
tego Ministra;
2) składników mienia ruchomego zbędnego Skarbu Państwa, będącego w posiadaniu jednostek
organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego
nadzorowanych oraz jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży
Granicznej;
3) mienia stanowiącego własność Agencji.
§ 4. Zadania określone w ustawie Agencja realizuje w ramach samodzielnej gospodarki
finansowej, kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania. Odpowiedzialność za gospodarkę
finansową Agencji ponosi Prezes Agencji.
§ 5. Agencja tworzy fundusze: statutowy inne fundusze na podstawie przepisów ogólnych.
Struktura organizacyjna Agencji
§ 6. 1. W Agencji wydziela się następujące piony: pion rozpoznania rynku i rozwoju, pion
zakupów, pion wycofywania, pion administracyjno-finansowy oraz pion Prezesa Agencji.
2. W skład poszczególnych pionów wchodzą zespoły i samodzielne stanowiska.
3. Prezes nadaje Agencji regulamin organizacyjny określający jej zespoły oraz samodzielne
stanowiska, szczegółowy zakres ich zadań oraz tryb ich pracy.
4. Prezes może powoływać stałe i doraźne jednostki doradcze oraz zespoły zadaniowe dla
realizacji wskazanych przez niego spraw i zadań.
Zadania
§ 7. 1. Prezes Agencji działa przy pomocy:
1) następujących zastępców:
a) zastępcy Prezesa - dyrektor do spraw rozpoznania rynku i rozwoju,
2
b) zastępcy Prezesa - dyrektor do spraw zakupów,
c) zastępcy Prezesa - dyrektor do spraw wycofywania,
d) zastępcy Prezesa - dyrektor do spraw finansowo administracyjnych;
2) szefów zespołów.
2. Zastępca Prezesa – dyrektor do spraw ………………………………… jest pierwszym
zastępcą Prezesa Agencji w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez
niego obowiązków.
§ 8. Do zadań zastępcy Prezesa - dyrektora do spraw rozpoznania rynku i rozwoju należy:
1) kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności merytorycznej zespołów
funkcjonujących w pionie rozpoznania rynku i rozwoju;
2) nadzór nad przygotowywaniem i przeprowadzeniem postępowań mających na celu
zawarcie umów na realizację prac wdrożeniowych;
3) współpraca z ministerstwem do spraw nauki;
4) nadzorowanie prac komisji przetargowych i komisji negocjacyjnych w prowadzonych
postępowaniach mających na celu zawarcie umów których przedmiotem jest wdrożenie
uzbrojenia, sprzętu wojskowego oraz innych wyrobów;
5) przygotowywanie i przedstawianie Prezesowi Agencji prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i
wniosków w sprawach dotyczących jego zakresu zadań.
§ 9. Do zadań zastępcy Prezesa do spraw zakupów należy:
1) kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności merytorycznej zespołów
funkcjonujących w pionie zakupów;
2) nadzór nad przygotowywaniem i przeprowadzeniem postępowań mających na celu
zawarcie umów na realizację prac rozwojowych i dostawy uzbrojenia i sprzętu;
3) nadzorowanie obsługi wykorzystania funduszy pomocy bezzwrotnej i
pożyczek
zagranicznych;
4) nadzorowanie prac komisji przetargowych i komisji negocjacyjnych w prowadzonych
postępowaniach mających na celu zawarcie umów których przedmiotem jest uzbrojenie,
sprzęt wojskowy oraz inne wyroby;
5) przygotowywanie i przedstawianie Prezesowi Agencji prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i
wniosków w sprawach dotyczących jego zakresu zadań;
6) inicjowanie korekt planów rzeczowych, wynikających z prowadzonych postępowań,
których przedmiotem jest uzbrojenie, sprzęt wojskowy oraz inne wyroby;
7) sprawowanie nadzoru nad realizacją zawartych umów dotyczących prac rozwojowo-
wdrożeniowych oraz dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
8) monitorowanie wykonania budżetu resortu obrony narodowej w zakresie swoich zadań;
9) współpraca z jednostkami organizacyjnymi NATO w zakresie zaopatrzenia oraz
zabezpieczenia eksploatacji sprzętu wojskowego;
10) nadzór nad dyscypliną służby i pracy oraz właściwym wykorzystaniem i rozwojem
zawodowym żołnierzy oraz pracowników zatrudnionych w zespołach funkcjonujących w
pionie zakupów;
3
11) nadzór nad przestrzeganiem przez żołnierzy zawodowych i pracowników przepisów i zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w
zespołach funkcjonujących w pionie zakupów;
12) kierowanie udziałem przedstawicieli pionu zakupów w komisjach badań eksploatacyjno-
wojskowych uzbrojenia i sprzętu wojskowego nowego typu;
13) proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych racjonalizujących
funkcjonowanie Agencji;
14) realizowanie innych zadań, zleconych przez szefa Agencji, wynikających z zakresu zadań
Agencji.
§ 10. Do zadań zastępcy Prezesa – dyrektora do spraw wycofywania należy:
1) kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działania zespołów funkcjonujących w pionie
wycofywania;
2) nadzorowanie przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu
zawarcie umów na sprzedaż, darowiznę lub likwidację uzbrojenia i sprzętu wojskowego
oraz innych wyrobów;
3) przygotowywanie i przedstawianie szefowi Agencji prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i
wniosków w sprawach związanych z zakresem jego zadań;
4) opiniowanie korekt planów gospodarowania składników mienia;
5) współpraca z wybranymi jednostkami organizacyjnymi NATO w zakresie wycofywania
oraz wymiany składników mienia ruchomego;
6) nadzór nad dyscypliną służby i pracy oraz właściwym wykorzystaniem i rozwojem
zawodowym żołnierzy oraz pracowników zatrudnionych w zespołach funkcjonujących w
pionie zakupów;
7) nadzór nad przestrzeganiem przez żołnierzy zawodowych i pracowników przepisów i zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w
zespołach funkcjonujących w pionie zakupów;
8)
proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych
racjonalizujących funkcjonowanie Agencji;
9) realizowanie innych zadań, zleconych przez szefa Agencji, wynikających z zakresu zadań
Agencji.
§ 11. Do zadań zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych należy:
1) prowadzenie gospodarki finansowej i gospodarowanie majątkiem Agencji;
2) bieżące administrowanie działalnością Agencji;
3) kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działania zespołów funkcjonujących w
pionie finansowo-administracyjnym;
4) określenie trybu pracy głównego księgowego, terminów opracowania sprawozdań oraz
dokumentów analitycznych wynikających z ewidencji księgowej oraz sprawowanie
nadzoru nad jego działalnością;
5) wypłata oraz obrachunek uposażeń i wynagrodzeń;
4