Poselski projekt ustawy o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek
projekt przewiduje zagwarantowanie polskim pracownikom udziału we władzach tworzonych spółek transgranicznych poprzez implementację przez PR przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/56/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych, dotyczących uczestnictwa pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego łączenia się takich spółek
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 144
- Data wpłynięcia: 2007-12-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o uczestnictwie pracowników w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 86, poz. 525
144
spółek uczestniczących zdecydują o stosowaniu tych zasad i tym samym o
kontynuowaniu postępowania rejestracyjnego.
Art. 28. 1. Zasady standardowe uczestnictwa w spółce powstałej w wyniku transgranicznego
połączenia się spółek stosuje się w przypadku, gdy przed dniem rejestracji takiej spółki:
1) jedna lub więcej form uczestnictwa były stosowane w jednej lub więcej spółkach
uczestniczących, obejmujących co najmniej 33,3 % łącznej liczby pracowników
we wszystkich spółkach uczestniczących, albo
2) jedna lub więcej form uczestnictwa były stosowane w jednej lub więcej spółkach
uczestniczących, obejmujących mniej niż 33,3 % łącznej liczby pracowników we
wszystkich spółkach uczestniczących, o ile specjalny zespół negocjacyjny tak
postanowi, specjalny zespół negocjacyjny podejmuje decyzję w tej sprawie po
upływie terminu, o którym mowa w art. 22, lub przed upływem tego terminu,
jeżeli strony zgodnie oświadczą, że negocjacje nad zawarciem porozumienia
zakończyły się niepowodzeniem.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania w przypadku określonym w art. 27 pkt 1.
Art. 29. Jeżeli przed rejestracją spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się
spółek w żadnej z uczestniczących spółek nie stosowano rozwiązań dotyczących uczestnictwa,
to w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek nie ma obowiązku
przyjęcia rozwiązań w tym zakresie.
Art. 30. 1. Jeżeli w spółkach uczestniczących występuje więcej niż jedna forma uczestnictwa,
specjalny zespół negocjacyjny po upływie terminu, o którym mowa w art. 22, lub przed
upływem tego terminu, jeżeli strony zgodnie oświadczą, że negocjacje nad zawarciem
porozumienia zakończyły się niepowodzeniem, dokonuje wyboru, która z form znajdzie
zastosowanie w spółce powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek.
2... Specjalny zespół negocjacyjny jest obowiązany poinformować właściwe organy spółek
uczestniczących o tym, która z form uczestnictwa znajdzie zastosowanie w spółce powstałej w
wyniku transgranicznego połączenia się spółek.
3... W przypadku gdy specjalny zespół negocjacyjny nie podejmie decyzji w sprawie wyboru
jednej z form uczestnictwa zgodnie z ust. 1 o wyborze formy uczestnictwa decyduje zespół
10
przedstawicielski w ciągu 30 dni od dnia rejestracji spółki powstałej w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 27 pkt 1, o wyborze formy uczestnictwa decyduje
zespół przedstawicielski w ciągu 30 dni od dnia rejestracji spółki powstałej w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek.
Art. 31. Zespół przedstawicielski składa się z pracowników spółki powstałej w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek oraz jej spółek zależnych i zakładów, wyznaczonych
lub wybranych spośród pracowników przez przedstawicieli pracowników, a w razie ich braku
- przez zebrania załóg.
Art. 32. 1. Członkowie zespołu przedstawicielskiego w liczbie ustalonej zgodnie z art. 9 ust. 1-
3 są wyznaczani lub wybierani zgodnie z prawem państwa członkowskiego lub praktyką tego
państwa.
2. Mandat członka zespołu przedstawicielskiego wygasa w przypadkach określonych w art. 14
ust. 1.
Art. 33. 1. Członkowie zespołu przedstawicielskiego reprezentujący pracowników
zatrudnionych w Rzeczypospolitej Polskiej są wybierani lub wyznaczani w trybie określonym
w art. 10 ust. 1-4 i 7 oraz art. 11-13.
2. Czynności prowadzące do wyboru członków zespołu przedstawicielskiego podejmuje się w
ciągu miesiąca od dnia wystąpienia okoliczności, o których mowa w art. 27.
Art. 34. Zespół przedstawicielski niezwłocznie zawiadamia właściwy organ spółki powstałej w
wyniku transgranicznego połączenia się spółek o swym składzie. Właściwy organ spółki
powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek przekazuje informację o składzie
zespołu przedstawicielskiego właściwym organom spółek zależnych i kierownictwom
zakładów.
Art. 35. Właściwy organ spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek,
niezwłocznie po otrzymaniu informacji o składzie zespołu przedstawicielskiego, zwołuje
zebranie organizacyjne, na którym:
1) następuje ukonstytuowanie się zespołu przedstawicielskiego;
2) zespół przedstawicielski wybiera ze swojego składu przewodniczącego oraz uchwala
wewnętrzny regulamin.
11
Art. 36. Zespół przedstawicielski podejmuje decyzje w drodze uchwały, bezwzględną
większością głosów.
Art. 37. Koszty związane z działalnością zespołu przedstawicielskiego, w szczególności
koszty organizacji spotkań, zakwaterowania, wyżywienia, przejazdów, tłumaczeń ponosi
spółka powstała w wyniku transgranicznego połączenia się spółek.
Art. 38. Pracownicy spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek oraz
pracownicy jej spółek zależnych i zakładów mają prawo wyboru, wyznaczenia lub
rekomendowania osób do rady nadzorczej spółki powstałej w wyniku transgranicznego
połączenia się spółek lub prawo wyrażenia sprzeciwu wobec wyznaczonych członków tego
organu w liczbie równej najwyższej stosowanej liczbie występującej w spółkach
uczestniczących przed dniem rejestracji spółki powstałej w wyniku transgranicznego
połączenia się spółek.
Art. 39. 1. Podziału miejsc w radzie nadzorczej spółki powstałej w wyniku transgranicznego
połączenia się spółek pomiędzy pracowników z różnych państw członkowskich, dokonuje
zespół przedstawicielski, proporcjonalnie do liczby pracowników zatrudnionych przez spółkę
powstałą w wyniku transgranicznego połączenia się spółek, jej spółki zależne i zakłady w
poszczególnych państwach członkowskich.
2. Jeżeli w wyniku podziału, o którym mowa w ust. 1, pracownicy zatrudnieni w jednym lub
więcej państwach członkowskich nie mieliby swojego przedstawiciela w radzie nadzorczej
spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek, to zespół
przedstawicielski decyduje o przyznaniu jednego miejsca w tym organie spółki powstałej w
wyniku transgranicznego połączenia się spółek, pracownikom z państwa pozbawionego
reprezentacji, w następującej kolejności:
1) pracownikom zatrudnionym w państwie, w którym spółka powstała w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek ma swoją siedzibę statutową;
2) pracownikom zatrudnionym w państwie, w którym spółka powstała w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek, jej spółki zależne i zakłady zatrudniają największą
liczbę pracowników.
3. Podziału miejsc, o których mowa w ust. 1, między pracowników zatrudnionych
u poszczególnych pracodawców spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się
spółek, spółek zależnych i zakładów dokonuje organ przedstawicielski, proporcjonalnie do
liczby zatrudnionych pracowników.
12
Art. 40. Zespół przedstawicielski decyduje o sposobie rekomendowania przez pracowników
osób do rady nadzorczej spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek
lub wyrażania przez pracowników sprzeciwu wobec wyznaczenia określonej liczby członków
tych organów - jeżeli takie formy uczestnictwa obowiązują w spółce powstałej w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek.
Art. 41. Osoby reprezentujące w radzie nadzorczej albo radzie administrującej spółki
powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek pracowników zatrudnionych w
Rzeczypospolitej Polskiej są wybierane w wyborach bezpośrednich i tajnych, przez zebrania
ogólne załóg zakładów, zgodnie z przyjętymi w tych zakładach regulaminami.
Art. 42. Członkom rady nadzorczej spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się
spółek wybranym, wyznaczonym lub rekomendowanym, zgodnie ze stosowanymi formami
uczestnictwa, przysługują prawa i obowiązki, w tym prawo głosu, na równi z innymi członkami
tego organu.
Art. 43. Spółka powstała w wyniku transgranicznego połączenia się spółek, w której istnieje
uczestnictwo pracowników ma obowiązek podjąć środki w celu zapewnienia, że prawa
pracowników do uczestnictwa będą chronione w przypadku kolejnych połączeń krajowych w
okresie trzech lat od daty rejestracji spółki, stosując odpowiednio przepisy niniejszej ustawy.
Rozdział 4
Zakaz ujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw
Art. 44.1. Członkowie specjalnego zespołu negocjacyjnego, zespołu przedstawicielskiego,
eksperci oraz tłumacze są obowiązani do nieujawniania uzyskanych w związku z pełnioną
funkcją informacji, co do których organ zarządzający spółki powstałej w wyniku
transgranicznego połączenia się spółek zastrzegł obowiązek zachowania ich poufności. 2.
Obowiązek nieujawniania uzyskanych informacji trwa również po zaprzestaniu pełnienia
funkcji, chyba że organ zarządzający spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia
się spółek inaczej określi zakres związania tajemnicą.
13
Art. 45. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ zarządzający spółki powstałej w
wyniku trans granicznego połączenia się spółek może odmówić udostępnienia informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogłoby, według
obiektywnych kryteriów, poważnie zakłócić działalność tej spółki, jej spółki zależnej lub
zakładu albo narazić je na znaczną szkodę.
2... W przypadku uznania, że zastrzeżenie poufności informacji lub ich nieudostępnienie jest
niezgodne z art. 44 lub ust. 1, specjalny zespól negocjacyjny lub zespół przedstawicielski,
mogą wystąpić do sądu rejonowego - sądu gospodarczego z wnioskiem o zwolnienie z
obowiązku zachowania poufności informacji lub o nakazanie udostępnienia informacji.
3... W sprawach, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17
listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zrn.J7' o
rozpoznawaniu spraw z zakresu przepisów o przedsiębiorstwach państwowych i o samorządzie
załogi przedsiębiorstwa państwowego, z wyłączeniem art. 691' § 2 i art. 6917... Zdolność
sądową w tych sprawach ma specjalny zespól negocjacyjny, zespól przedstawicielski, oraz
organ zarządzający spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek.
Art. 46. 1. Sąd, działając na podstawie art. 45 ust. 2 i 3, na wniosek organu zarządzającego
spółki powstałej w wyniku transgranicznego połączenia się spółek lub z urzędu, może, w
drodze postanowienia, w niezbędnym zakresie ograniczyć prawo wglądu do materiału
dowodowego załączonego przez właściwy organ do akt sprawy w toku postępowania
sądowego, jeżeli udostępnienie tego materiału groziłoby ujawnieniem informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa lub innych tajemnic podlegających ochronie na podstawie
przepisów odrębnych.
2. Na postanowienie sądu ograniczające prawo wglądu do materiału dowodowego zażalenie
nie przysługuje.
Art. 47. Przepisy art. 44-46 nie naruszają przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz
przepisów o innych tajemnicach chronionych prawem.
Rozdział 5
Ochrona przedstawicieli pracowników
Art. 48, Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem
będącym członkiem specjalnego zespołu negocjacyjnego, zespołu przedstawicielskiego albo
14